Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

Jeg har for nylig været ude for noget som minder om det Thomas beskriver - og så alligevel ikke helt.

Sorry hvis jeg misbruger din log, Thomas, til at stille et spørgsmål som hører andetsteds til... Faktisk har jeg gennem et par uger overvejet at stille netop dig et spørgsmål om nedenstående da du virker meget "erfaren".

Først lidt om træningen, oplevelsen kommer efterfølgende.

Jeg træner pt bænkpres udfra det gamle 5*5 mønster. 3*5 med 95 kg og så ned på 90 kg i de sidste 2 sæt, da jeg ikke kan køre 5 sæt med 95 (1RM var 115 for lidt over et år siden, har ikke maxet siden - har trænet fitness/styrketræning i 5 år). Sådan har min træning kørt i ca 2 måneder da jeg pludselig møder muren i 3. sæt med 95 kg, 5. gentagelse. Heldigvis kan jeg smide stangen i nederste "ribbe" på bænkracket men jeg ligger nok med den i adskillige sekunder uden at den rokker sig en milimeter (jeg træner næsten altid alene :( )

Dagen efter får jeg det ret pludseligt mærkeligt, det er som om at hjertet eller noget omkring hjertet (brystet) brænder og svider. Jeg kan mærke at pulsen er helt gal (normalt ligger den mellem 52 og 60) og måler den til omkring 95-100. Jeg bliver ret bange og ringer til vagtlægen som imidlertid mener at det kan være overbelastning af muskulatoren som hæfter i hjertet?!???  Jeg foretager mig derfor ikke mere - pulsen vender i løbet af dagen tilbage til normalstadiet, men de brændende smerter har jeg med mellemrum haft siden (dette skete i midten af november).

Det lader til at juleferien gjorde gavn, den sviende smerte mærker jeg næsten ikke mere til nu - heller ikke efter at jeg i sidste uge kørte 5*5 med 90 kg)... Når jeg tænker efter, var der måske lidt optakt i ugen op til mit møde med muren - med små "svidninger" i brystet eller hjertet. Halvanden måned med periodevis sviden i brystet, det har jeg aldrig prøvet før...

Jeg har ikke "turdet" besøge lægen angående dette, måske er det dumt... Er der andre som har været ude for noget som dette ???

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

undskyld jeg bruger Thomas'es log til at svare på det her.

Der kan være sket det, at du har fået en fibersprængning dybt inde i brystmuskulaturen efter det der ækle bænkpres.  Jeg havde selv engang en , og var også til lægen med det, da jeg selv var nervøs for om den smerte jeg følte kunne være hjertet. Smerte dybt inde i brystmuskulaturen kan godt give den der stramme brændende fornemmelse hen over brystet, der føles rigtig ækel. Det betyder ikke du skal ignorere problemerne, men at der godt kan være en ufarlig forklaring på det. Derudover vil skader på selve hjertemuskulaturen normalt være muligt at se for lægen, hvis de kigger efter.Så, kontakt din læge, få lavet et cardiogram, og hvis det er ok, kan du godt træne videre. det er dumt at sidde derhjemme og være bange. Få det undersøgt, få at vide at du er ok og kom videre :)

God bedring

mange venlige hilsner fra Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

sorry det tog lidt tid, men normalt læser jeg ikke logbøger :)

desværre har jeg heller lige universalforklaringen klar.

Du behøver vist ikke at bekymre dig for hjertet. Forhøjet blodtryk og puls tyder nemlig ikke på fejl her.

Firklaringen er nok en mellemting mellem feber, elektrolytforstyrrelse(vand/salt-balancen) og tung træning.

Så bliver man nervøs og sympatikus pumper på højtryk, så situationen vedligeholdes.

Har du evt. brugt næsespray(fx. otrivin) meget for forkølelsen? Det kan godt give hjertebanken. Meget kaffe og hvis du evt. har indtaget efedrin/koffein kan bestemt også fremprovokere situationen.

Som sagt, behøver du nok ikke at bekymre dig, men det er nok en god ide at besøge lægen alligevel. Hvis ikke for andet, så for at blive forsikret i, at der ikke er noget galt :)

Hvis det sker en anden gang (eller for andre der læser det her), bør man selvfølgelig tage til hospitalet. De sammen symptomer kan ses ved blodprop i hjertet, hvilket skal behandles hurtigst muligt, helst indenfor en time.

Link to comment
Share on other sites

THE COMEBACK

I am back fellas. Jeg kan sige en ting. Nogen bliver stærkere af en pause, mens andre bliver slappere. Jeg kan IKKE tåle lange pauser. Jeg har ikke trænet i 1 uge, og det er 1½ uge siden jeg har trænet bænkpres. Jeg kan godt mærke jeg ikke har lavet en skid den sidste uges tid. Men jeg er heldigvis ikke blevet helt ynkelig. Jeg lagde end da ud med 15 minutter på kondicyklen. WOW aerobic træning ;) Jeg har bestemt mig for at lave 2-3 korte høj intense cardio sessions i ugen, for at øge min aerobe form lidt. Den STINKER.

LØRDAG DEN 12 JANUAR 2002 BÆNKPRES + DIVERSE

15 minutter på kondicyklen i forholdsvist højt tempo

Bænkpres  (opvarmning)  +  5 sæt x 2 reps x 110, 120, 130, 140, 150 kg

Bent over barbell rows  3 sæt x 8 reps x 110 kg

Goodmornings  1 sæt x 20 reps x 70 kg

Weighted abs  3 sæt x 8 reps

Bortset fra bænkpres, en stille og rolig let træning til at starte op på. Jeg ved ikke engang hvad for et program jeg vil følge det næste stykke tid. Jeg tror jeg vil tage mig god tid til at bygge op igen. Fokusere på eksplosion og svage sider. Bænkpres er kun gået lidt ned tror jeg. De 150 kg var ikke på nogen måde eksplosive, som de plejer at være når jeg er i form, men det var bestemt heller ikke i nærheden af max. Så helt sort ser det ikke ud.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er heller ikke planen at det skal ligge på træningsdage for eftertiden. Jeg havde ikke planlagt at træne ben, så jeg regnede ikke med at det ville have den store effekt. Men du har ret i at det ikke er optimalt, at lave højintens aerob træningen inden en tung squat session. Jeg vil indlægge 3 runder af en eller anden form for cardio træning, på de dage jeg ikke træner med vægte. Jeg har en ide om at det vil gavne min restitution og fungere som GPP.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

DYNAMISK SQUAT + SQUAT/DØDLØFT ASSISTANCE MANDAG DEN 14/1-2002

Eksplosiv squat  (opvarmning) + 10 sæt x 2 reps x 125 kg + 1 sæt x 2 reps x 155 kg

Dødløft fra 5 cm under knæet  4 singles x 175, 225, 255, 275 kg

Cable rows  5 sæt x 8 reps x 125 kg

Barbell curls  3 sæt x 8 reps x 50 kg

En meget let træningsrunde til at starte bentræningen op på igen. Alt gik over alt forventning, og det føltes ikke som om jeg havde mistet det store. Det var ikke meningen at jeg ville så langt op i partial dødløft, men jeg skulle lige mærke om styrken stadigvæk var der. De 275 kg strøg op, og var meget lette. Det er dog også meget langt fra min PR i den øvelse, men det virker ikke som om det store er mistet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

EKSPLOSIV BÆNKPRES + BÆNKPRES ASSISTANCE TIRSDAG DEN 15/1-2002

Bænkpres  (opvarmning) + 4 sæt x 2 reps x 130 kg + 1 sæt x 2 reps x 140 kg (2 min. pause)

Medium grip incline bænkpres  5 sæt x 3 reps x (55, 85, 105, 125, 135 kg) (3 min. pause)

Side laterals  3 sæt x 8 reps x 15 kg håndvægte

Overhead triceps extensions  3 sæt x 10-15 reps

Ganske udemærket dag. Alle sæt i bænk var eksplosive og hurtige. Den sidste triple i incline bænkpres var supernem, og jeg er lige ved at tro at det er en PR med det greb.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som bekendt er jeg lige startet op efter en uges pause, og jeg var sikker på at den havde kostet noget form, men åbenbart er det ikke tilfældet. Den må have sat nogen superkompensationsprocesser igang, for jeg var SUPER stærk i goodmornings idag. Jeg ville køre op til en tung triple, og da jeg nåede til 165 kg var det stadigvæk supernemt, så jeg valgte at lave en 5 kg PR. Jeg tog 185 kg x 3 reps helt ned til parralelt, og jeg følte stadigvæk der var 5-10 kg i reserve, måske mere. Dagens træning:

MAX EFFORT GOODMORNINGS + SPEED DØDLØFT TORSDAG DEN 17/1-2002

5 minutter på kondicykel

Goodmornings  (opvarmning) + 6 sæt x 3 reps x 65, 95, 115, 145, 165, 185 kg

Speed dødløft  12 singles x 165 kg m. 30 sek. pause

Calf raises på benpressen  3 sæt x 10 reps

Pulldown abs  3 sæt x 12 reps x 60 kg

Fordi min dødløft træning var ultra nemt, så legede jeg lidt med "hook" grebet (låsegreb på dansk). Jeg synes egentlig det er en dejlig behagelig måde at trække på, med begge hænder som overhåndsgreb (fremfor det traditionelle mixed grip som styrkeløftere bruger). Jeg tvivler bare på at jeg kan vende mine tommelfingre til at trække min max med det greb. Men hvad, når Gillingham kan trække i den høje ende af 300 kg, så kan jeg vel også trække i den høje ende af 200 kg :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det tunge medium grip incline press jeg lavede i tirsdags sidder i kroppen endnu, for de 2 sidste sæt i bænkpres idag var alt for langsomme i forhold til hvad de plejer at være. Min double med 140 kg i tirdags var superhurtig og nem. 10 kg mere burde ikke koste så meget eksplosion, så jeg er åbentbart ikke fuldt restitueret fra tirsdagens bænktræning. Volumen var dog også noget højere end normalt.

Desuden brugte jeg idag shit-maskinen til noget :)

Jeg kørte smith overhead skulderpres lockouts. Den går rent i triceps. Jeg sætter sikkerhedsmekanismerne til lige over hovedet. Så holder jeg med smalt til medium grip, og kører ned til sikkerheds dimserne og pauser. Så power jeg den til lockout og gentager så. Ens triceps bliver bustet.

MEDIUM BÆNKPRES + BÆNK ASSISTANCE FREDAG DEN 18/1-2002

Bænkpres  (opvarmning)  +  2 sæt x 3 reps x 130 kg + 2 sæt x 2 reps x 150 kg

Smith overhead skulderpres lockouts  5 sæt x 6 reps x 80, 130, 150, 150, 150 kg

Bench grip cable rows  4 sæt x 8 reps x 80, 100, 125, 135 kg

Dumbell shrugs  3 sæt x 12 reps x 45 kg håndvægte

Nu har jeg 2 hviledage inden min tunge bænk dag på mandag, så håber jeg eksplosiviteten kommer tilbage.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det var sgu da egentligt mystisk. Jeg postede igår min mandagstræning, men idag er den væk ??

Nå, men jeg prøver igen. Jeg havde på baggrund af min gode form i incline bænkpres, i sidste uge, valgt at flytte nogen grænse i incline bænkpres. Jeg valgte først og fremmest at gå for ny 3 rep PR. Jeg fik 145 kg x 3 reps rimeligt nemt. Herefter tog jeg 160 kg (som jeg dog har taget på en vinkel som er et hak lavere), og fik også den. Så 2 nye PR´s må siges at være OK træning. Sådan så resten ud:

TUNG BÆNK + SPEED SQUAT + ASSISTANCE MANDAG DEN 21/1-2002

Incline bænkpres  (opvarmning)  +  4 sæt x 3 reps x 65, 105, 135, 145 kg + 1 single x 160 kg  (2 nye PR´s)

Eksplosiv squat  7 sæt x 2 reps x 65, 105, 135, 155, 175, 155, 155 kg  (2 min. pause)

Pulldowns  4 sæt x 8 reps  (2 min. pause)

Barbell shrugs  4 sæt x 10, 8, 6, 5 reps x 95, 135, 155, 175 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Bare en omgang eksplosiv træning. Nothing heavy today.

EKSPLOSIV BÆNK + EKSPLOSIV DØDLØFT + ASSISTANCE ONSDAG DEN 23/1-2002

Bænkpres (opvarmning)  +  4 sæt x 3 reps x 110, 110, 120, 120 kg + 1 sæt x 2 reps x 130 kg  (2 min. pause)

Dødløft  8 singles x 160, 160, 170, 170, 180, 180, 190, 210 kg  (2 min. pause)  

Barbell curls  3 sæt x 10 reps x 50 kg

Weighted abs  3 sæt x 10 reps

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Den værste gang lorte træning idag. Først måtte vi stå og vente på bænkpressen, som forøvrigt kørte ad H til. Bagefter måtte vi vente på squat stativet i 20 minutter. Og så endte det med vi ikke havde tid til at køre hele programmet færdigt. Nå, men shit happens.

TUNG BÆNKPRES + EKSPLOSIV SQUAT FREDAG DEN 25/1-2002

Bænkpres  (opvarmning)  +  5 sæt x 2 reps x 90, 110, 130, 140, 150 kg  +  2 sæt x 3 reps x 130 kg

Squat  7 sæt x 2 reps x 60, 110, 140, 150, 160, 170, 180 kg

Cable rows  5 sæt x 6 reps op til 130 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Meget bedre træning end i fredags. En god weekend off, gør underværker.

DØDLØFT + ASSISTANCE MANDAG DEN 28/1-2002

Dødløft  (opvarmning)  +  9 singles x 150, 150, 160, 160, 170, 170, 180, 180, 190 + 1 sæt x 3 reps x 215 kg

Keystone dødløft  3 sæt x 5 reps x 90, 120, 140 kg

Benpres  4 sæt x 6 reps

Hammer curls  3 sæt x 6 reps x 32 kg håndvægte

Side bends  2 sæt x 8 reps x 50 kg

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem. Du kan læse om Keystone dødløft inden på drsquat.com. Det er Fred Hatfield som har navngivet den så vidt jeg ved. Det er en suværen øvelse for hasemuskulaturen, som er et svagt punkt for mig.

http://www.drsquat.com/articles/some_effec...ermutations.htm

Scroll næsten ned i bunden, så kan du læse om den (under punktet stiff-legged dødløft)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

EKSPLOSIV BÆNKPRES + ASSISTANCE TIRSDAG DEN 29/1-2002

Bænkpres  (opvarmning)  +  5 sæt x 2 reps x 130 kg

Military presses (som opvarmning til PP)  2 sæt x 5 reps x 60 kg

Push-Presses  3 sæt x 2 reps x 80, 90, 100 kg

Dumbell overhead extensions  3 sæt x 6 reps x 56 kg håndvægt

Rear delt machine  3 sæt x 8-10 reps

Pulldowns  3 sæt x 6-8 reps

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nu rabler det sgu for manden vil i sikkert tænke, men ikke desto mindre prøvede jeg idag krafter med noget som jeg normalt hader som pesten. LØBETRÆNING.

Jeg har længe gået og funderet over hvor dårlig form jeg egentlig er i på det aerobe område. Så jeg besluttede mig for at gå ned til stranden, og løbe langs vandet, på stien indtil jeg måtte smide håndklædet i ringen. Jeg havde egentlig ventet at jeg måtte kapitulere efter et par 100 meter (man er vel anaerob atlet..hehe), men jeg tror jeg måtte sige tak efter ca. 1½ km. Ikke dårlig hvis jeg selv skal sige det, taget i betragtning at jeg vejer 128 kg og ikke har dyrket aerob træning siden jeg sluttede som konkurrence svømmer for 12 år siden. Jeg tror hurtigt jeg kunne bygge op til 2 x 5 km i ugen, hvis jeg gad og investere tid i det, men det vil nok bare gå ud over mit squat og dødløft. Jeg overvejer dog at lege med muligheden for at løbe 2 korte høj-intense ture i ugen på et eller andet tidspunkt. Indtil videre holder jeg mig til et par ture på kondicyklen engang imellem. Det er jo ikke så hårdt uanset hvor hårdt man tramper ;-)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

SQUAT + SQUAT ASSISTANCE TORSDAG DEN 31/1-2002

Squat  (opvarmning)  +  2 sæt x 3 reps x 160, 180 kg + 1 sæt x 2 reps x 200 kg

Goodmornings til parralel  3 sæt x 3 reps x 70, 110, 140 kg  +  2 sæt x 2 reps x 160, 180 kg

Standing calf raises  3 sæt x 8 reps til 290 kg

Jeg har ikke kørt tungt squat længe, men de 200 kg kørte overraskende let.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan konstatere en ting efter dagens træning. Min albuer kan ikke holde til tung bænkpres, dagen efter tung squat. Jeg har længe observeret at mine albuer ofte gør ondt dagen efter tung squat og goodmornings. Ikke uprovokeret ondt, men ligeså snart jeg skal til at lave et eller andet hvor jeg skal holde ved noget tungt, så får jeg først en svaghedsfølelse i hele underarmen, og en underlig smerte op igennem underarmen og albuen. Mit bænkpres led virkelig under det idag. Alle sættene op til og med 130 kg var OK, men de sidste 2 sæt med 140 kg var langsomme. Jeg kunne simpelt hen ikke presse igennem, pga. albuerne. Jeg tror jeg skal have byttet om på dagen, på en eller anden måde. 140 kg burde køre relativt eksplosivt. Havde egentlig planlagt at køre lidt tung bænkpres til klods, men det droppede jeg pga. albuerne.

TUNG BÆNKPRES + ASSISTANCE FREDAG DEN 1/2-2002

Bænkpres  (opvarmning)  +  1 sæt x 3 reps x 130 kg + 2 sæt x 2 reps x 140 kg

Cable rows  3 sæt x 7 reps + 1 sæt x 5 reps x (70, 90, 110, 140 kg)

Dumbell shrugs  4 sæt x 6 reps x 2 x 56 kg

Rear delt machine  3 sæt x 8 reps

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hei TJ, jeg kjenner problemet. Benk dagen etter squat = ømme armer.

Min erfaring er at å trene benk og squat på samme dag gir mindre smerte. Ved å trene benk sammen med en annen øvelse (squat eller DL) får armene flere rene (desiderte?) viledager, dette hjelper i alle fall meg.

Link to comment
Share on other sites

Hej TT,

Rart at høre at det ikke kun er mig som har den oplevelse. Jeg læste sjovt nok lige for 5 minutter siden på Gibson´s powerlifting forum (et af de utalige WSB forummer), at de aldrig anbefaler tung bænk dagen efter squat. Bicepssenen og albuen har efter deres udsagn brug for hvile efter tung squat, hvis man altså vil undgå albueproblemer og bicipital tendinitis. Jeg tror jeg vil rokere rundt, så jeg kører squat dagen efter bænkpres istedet for. Vi kører et 4 dages program for tiden, så det bliver svært at kører bænkpres og squat sammen, uden at skulle køre dødløft dagen efter. Men vi må se om det ikke løser problemet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share