Thomas J


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg bliver ved med at være forundret over hvilken stand der passer mig bedst i squat. Inspireret af alt det olympisk vægtløftning der er i TV, så bestemt jeg mig for at køre med olympisk stil idag (relativ smal stand, mere knævandring osv.)

Kan knæet holde til det? Mener at du for et halvt års tid siden konkluderede, at relativ smal stand faktisk var det ideelle for dig, men at højre knæ ikke kunne holde til det.

Link to comment
Share on other sites

Ripper> ikke uden knæbind. Er nødt til at anvende let-bundne knæbind hvis det skal holde. Men det gør jeg alligevel altid når jeg squatter over 80 % af max., så det gør ikke den store forskel. Men det vil selvfølgelig vise sig om det er holdbart på sigt. Uanset hvad, så er squat et forbandet latterligt løft. Dødløft styrer, det ved vi :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hvis du snupper 300 kg så tager jeg 250 kg i 2003 ;)

Set fra den lyse, hvis du nu ikke havde tabt dig, så havde du jo helt klart haft ny pr i alle tre bp.dl,sq. :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Squat er det eneste som holder. Alle de andre løft er bare bodybuilder/fitness øvelser...

At kalde dødløft for en bodybuilder/fitness øvelse, er blasfemi ud over alle grænser. Denne udtalelser diskvalificerer dig med øjeblikkelig virkning som værende styrkesvin. Alle ved at den ultimative styrketest er dødløft (med tæt race fra clean and press). Hvad er mere simpelt end at samle en tung stang op fra gulvet. Man er ikke engang afhængig af at der er et squat stativ til stede :D

Spøg til side.....dødløft er konge-løftet for høje mennesker.....squat er konge-løftet for små tætte dværge ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

3. Min motivation for træningen har ikke været særlig stor det sidste års tid. Måske er det delvist pga. den manglende fremgang, men jeg har også haft flere ting at tænke på i forbindelse med mit studie, og diverse andre ting. Den slags tapper lidt på træningsmotivationen.

Kort sagt mener du altså at man kan lave nok så mange gode træningsprogrammer og spise sundt osv. men hvis motivationen ikke er der kan det ikke lade sig gøre at stige optimalt i sine max løft, eller for den sags skyld "bavare" dem?

Det lyder meget fornuftigt. -Jeg tror uanset hvad enten det er styrketræning, uddannelse osv. kan det ikke lade sig gøre at opnå et godt resultat med mindre psyken er med en hele vejen.

Er det forkert forstået hvis det, lidt kortfattet måske, er det du bl.a. mener?

Vetö

Link to comment
Share on other sites

Vetö> Det er i store træk det jeg mener. Dog er det muligt at få fremgang under dårlige betingelser hvis man er begynder, da fremgang her kommer sålænge man ikke laver fundamentale fejl. Jeg vil dog mene at jeg er så langt fremme i min naturlige udvikling, at der ikke skal meget til for at dræbe evt. fremgang. Men måske er sådan en holdning i sig selv en fremgangsdræber, for optimale forhold findes jo reelt ikke for normale mennesker :) Uanset hvad forklaringen er, så bliver jeg ved med at kæmpe for de mål jeg har sat mig. Jeg VIL bare på et eller andet tidspunkt dødløfte 300 kg :devil:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Spøg til side.....dødløft er konge-løftet for høje mennesker.....squat er konge-løftet for små tætte dværge

Hvad med Coan, han hører da heller ikke til de højeste mennesker - mener ikke han er over 1.80 - og hans dødløft må da siges at være over gennemsnit. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvad med Coan, han hører da heller ikke til de højeste mennesker - mener ikke han er over 1.80 - og hans dødløft må da siges at være over gennemsnit

Det er fordi højde ikke fortæller det hele. Det har også noget med kropsstrukturen at gøre. Ed Coan har relativt lange arme (bla. derfor han ikke er verdensklasse bænker), og så vidt jeg husker en relativt kort overkrop. Derfor er han også god i dødløft. Men der findes stadigvæk rene typer, som enten er god til det ene eller det andet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fuuuuucking træt af mit bænkpres og mine brystmuskler for tiden. Mine pec-sener er så fucking usle, at de snart ikke kan tåle en skid. De brokkede sig fra start til slut i bænkpres idag, og det går virkelig ud over evnen til at presse igennem. Bund frustrerende. Jeg overveje meget seriøst at tage en længere pause fra bænkpres, og så prøve at øge mit overhead press istedet for. Og så forhåbentligvis vende tilbage med fornyet styrke i skuldre og arme, og et par friske pec-sener. Den svære del er bare at gøre alvor af det. Men det kan blive enden på det, for problemet vender tilbage konstant.

Generelt kørte træningen ikke videre godt idag. Jeg har været oppe klokken 05.00, fordi jeg skulle køre min kærestes forældre til lufthavnen i Billund. Så det har sikkert haft en effekt på træningen også.

MEDIUM SQUAT, TUNG BÆNKPRES + EKSPLOSIV DØDLØFT ONSDAG DEN 27/11-2002

Front squats

2 sæt x 3 reps med 50 kg

2 sæt x 3 reps med 80 kg

2 sæt x 3 reps med 110 kg

2 sæt x 3 reps med 130 kg

Bænkpres

2 sæt x 6 reps med 60 kg

1 sæt x 3 reps med 100 kg

1 sæt x 3 reps med 130 kg

1 sæt x 3 reps med 147,5 kg

Eksplosiv dødløft

4 singles med 130 kg

10 singles med 170 kg

Pulldowns

1 sæt x 12 reps med 80 kg

1 sæt x 6 reps med 100 kg

1 sæt x 6 reps med 105 kg

Lying dumbell triceps extensions

1 sæt x 12 reps med 14 kg håndvægte

1 sæt x 12 reps med 26 kg håndvægte 12RM PR

1 sæt x 12 reps med 18 kg håndvægte

Dumbell curls

1 sæt x 10 reps med 18 kg håndvægte

1 sæt x 10 reps med 20 kg håndvægte

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har lige snakket med Klaus på messenger om min træning, pec-sener etc. Overvejer faktisk at gå tilbage til en ren WSB. Dog har jeg ikke tid til at træne 4 dage i ugen som det er nu, så jeg overvejer at gøre det som Wade Hanna gjorde da han i sin tid kørte det. Nemlig at tage fjerde dagen i uge 2, så det tager 9 dage at komme hele 4 dages programmet igennem. Det giver mulighed for en lidt større workload, og det giver længere restitution mellem ME dagene. Så ville det se således ud:

Mandag: ME squat/dødløft

Onsdag: ME bænkpres

Fredag: Speed squat/dødløft

Mandag: Speed bænkpres

Onsdag: ME squat/dødløft

Fredag: ME bænkpres

Mandag: Speed squat/dødløft

Onsdag: Speed bænkpres

Fredag: ME squat/dødløft

osv.

Hvis jeg springer på, så sletter jeg ALLE min ME rekorder fra min første tid med WSB, da det er tæt på umuligt at slå nogen af de rekorder jeg lavede da jeg var 15 kg tungere (selvom nogen af goodmornings rekorderne er slået p.t).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg smider en masse kropsvægt, som resulterer i et styrketab, som skal tilbagevindes (hvilket iøvrigt ikke er godt for moralen, da man skal slide for bare at komme tilbage til gammelt niveau).

yderligere skriver du ovenstående!

Når du skriver at du smider en masse kropsvægt, der resulterer i styrketab, skal det så forstås som om, at du ganske enkelt også har tabt noget muskelmasse.

Folk har ført spurgt om det er godt at være "lidt større" i eksempelvis bænk, og det er det, fordi løftet bliver kortere.

Tro nu ikke at jeg beskylder dig for at være godt i stand, tvært i mod med de løft du har på dit "cv" må du være et ordenligt muskelbundt :devil: .

B) Vetö B)

PS. Jeg tror nok du skrev, at du havde et personligt vægtab på ca. 15 kg. Hvad skyldes dette? - Diæt :chicken: ?

Link to comment
Share on other sites

Ed Coan 1,80?

Jeg mener at have læst, at han er 1,68.

Jeg ved ikke hvor høj Coan er. Ud fra billeder dømte jeg bare, at han ikke kunne være over 1.80. 1,68, det er ligesom mig... B)

Thomas-> Tanken har også strejfet mig. Men ville det hjælpe på skaderne? Umiddelbart kunne man jo godt tro, at højere volumen, fx 5x5, 6x3 om ugen, fører flere skader med sig end et ME løft og en CAT dag fordelt over ni dage. Så er WSB jo et godt valg...hvad mener du?

Link to comment
Share on other sites

Ripper> lad mig sige det sådan. Dengang jeg kørte WSB havde jeg sjovt nok ikke alle de småskader jeg har nu. Siden jeg er stoppet med WSB har jeg bøvlet med mit inderlår, begge mine knæ og begge mine pec-sener. Iøvrigt er jeg spændt på om det virker gavnligt at fordele det over 9 dage istedet for 7. Et eller andet sted har kroppen lidt længere tid til at få opbygget noget regulær styrke inden der maxes igen. Uanset hvad, så bruger jeg den næste måneds tid (hvor jeg alligevel læser til eksamen), til at tune ind på hvor stor volumen skal være for at få det til at virke med den pågældende frekvens. Og også på at min krop lige kan vende sig til at maxe på regelmæssig basis igen. Så giver jeg den fuld skrue sidst i januar.

Idag står den på ME squat/dødløft, hvor jeg regner med at maxe i rack pulls fra lige under knæet, og følge op med tunge femmere i arch-back goodmornings :)

Thomas

Edited by Thomas J
Link to comment
Share on other sites

SÅ KØRER WSB TOGET IGEN !!!

Dog var det ikke den bedste start jeg kunne få, men det er selvfølgelig ikke så klogt at starte med ME squat/dødløft dagen, når man er træt i ryg og ben efter squat og dødløft både mandag og onsdag. Men det taget i betragtning, så gik det vel egentlig ganske OK. Jeg kørte max i rack pulls fra 5 cm under knæet. Det bedste jeg har trukket derfra i det nye center er 310 kg (de 310 kg jeg trak til MOL træf II var fra en position en anelse højere). Da jeg nåede til 270 kg føltes de stadigvæk relativt nemme. Da de først slap, så strøg de til lockout, så jeg blev kæphøj, og smed 315 kg på. Men efter 2 forsøg på den, så måtte jeg erkende at den lå stille. Men jeg synes ikke jeg ville slutte på 270 kg, så jeg hoppede ned på 300 kg og trak den rimeligt jævnt. Så helt galt var det ikke.

MAX EFFORT SQUAT/DØDLØFT FREDAG DEN 29/11-2002

Rack pulls "5 cm under knæet"

1 sæt x 5 reps med 120 kg

1 sæt x 2 reps med 150 kg

1 sæt x 2 reps med 150 kg

worksets

1 single med 180 kg

1 single med 200 kg

1 single med 230 kg

1 single med 270 kg

1 single med 315 kg MISS

1 single med 315 kg MISS

1 single med 300 kg

Arch-back goodmornings

1 sæt x 6 reps med 60 kg

1 sæt x 6 reps med 100 kg

1 sæt x 6 reps med 130 kg

1 sæt x 6 reps med 170 kg

Back raises

1 sæt x 20 reps uden vægt

1 sæt x 20 reps uden vægt

Leg curls

1 sæt x 12 reps med 65 kg

1 sæt x 12 reps med 70 kg

1 sæt x 12 reps med 75 kg

Barbell shrugs + hang cleans *

1 sæt x 10 reps + 1 rep med 100 kg

1 sæt x 10 reps + 1 rep med 100 kg

1 sæt x 10 reps + 1 rep med 110 kg

Weighted ab machine

4 sæt x 15 reps med 60 kg

* I barbell shrugs lavede jeg 10 reps ved hver vægt, og sluttede sættet med 1 hang clean.

Jeg glæder mig til jeg kan lave ME dagene på lidt mere restitueret krop, så håber jeg virkeligt at der kommer skub i nogen rekorder. Da jeg som sagt har besluttet at lade alle rekorder fra nu af stå som PR, så er de 300 kg det som skal slåes næste gang jeg køre rack pulls fra samme position.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor træner du leg?
Leg curls er en øvelse for baglåret. Tror at du troede der stod læg ??
Hvorfor er man bedre til dødløft hvis man er høj?

Der er en uddybende forklaring længere fremme. For det er man heller ikke nødvendigvis fordi man er høj. Man er det bare ofte. Og det skyldes at mange høje mennesker har relativt lange ben og arme, og en relativt kort overkrop. Lange arme og ben er godt i dødløft, da man kan starte løftet højt. Små kompakte mennesker med korte ben og arme skal squatte meget langt ned og hente stangen, hvilket ikke er godt i dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det bliver spændende at følge dit "Wade Hanna-style" WSB-program. Jeg har selv overvejet at kører WSB på Hannas måde, da jeg ofte har svært ved at komme af sted mere end tre gange om ugen pga familie og arbejde.

Dropper du bænkpres midlertidig og satser på overhead pres pga skaderne?

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share