Gene Rychlak, 900 pounds


Thomas J
 Share

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er det ikke noget med at det kræver en del teknik at bruge trøje? og når det så er fire lags bliver den da endnu sværer at styrer. de flytter vel en hel del af fokusen fra råstyrke til teknik træning. det gør det vel bare til en anden diciplin en den bænkpress vi har i IPF. jeg synes sku det er vildt han presser den.

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sikkert bare mig, men jeg synes det er forholdvis dobbeltmoralsk at sidde og brokke sig over at de bruge de sygeste 4-lags trøjer i USA når man selv render med en enkeltlagstrøje.

Det må være enten eller. Enten bruger man trøje eller også gør man ikke. At pive over de andre har bedre/dyrere/whatever udstyr end mand selv har er - i mine øjne - ret barnligt.

Derudover er det da imponerende at løfte over 400 kg fra brystet og op ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sikkert bare mig, men jeg synes det er forholdvis dobbeltmoralsk at sidde og brokke sig over at de bruge de sygeste 4-lags trøjer i USA når man selv render med en enkeltlagstrøje.

Det må være enten eller. Enten bruger man trøje eller også gør man ikke. At pive over de andre har bedre/dyrere/whatever udstyr end mand selv har er - i mine øjne - ret barnligt.

Derudover er det da imponerende at løfte over 400 kg fra brystet og op ;)

Jamen hvis vi skal være så firkantede, så skal løbere heller ikke brokke sig hvis der pludselig dukker en gut op i Powerisers!!!

adult150.jpg

Det er da fint nok, det er ikke meget anderledes en moderne sko! Altså enten har man noget på fødderne, eller også har man ikke!!!

Det ville svare til at amerikarne ikke synes der var blev scoret nok mål i "soccer" kampe, og derfor øgede målet 5 meter på hver side. Så tror jeg nok at de fleste - selv på motionist plan - ville rejse sig op ad stolen og brokke sig.

Mht brystet, der tager du OGSÅ fejl, Gene "bellybencher" dvs han køre stangen ned til maven, ikke brystet, det er tilladt i flere amerikansk forbund, men hvad, det er måske også barnagtigt at synes det er snyd? <_<

Edited by anyone
Link to comment
Share on other sites

En trøje er en trøje, en sko er ikke en poweriser - din sammenligning holder slet ikke. Jeg kan til dels give dig ret i at grænsen kan være svær at trække, men lige i det her tilfælde kan jeg slet ikke se problemet - begge trøjer er bænkprestrøjer, der er designet til at hjælpe bænkpresset.

Om han presser den op fra maven eller brystet er mig fuldstændig ligemeget - jeg er stadig imponeret.

Link to comment
Share on other sites

En trøje er en trøje, en sko er ikke en poweriser - din sammenligning holder slet ikke. Jeg kan til dels give dig ret i at grænsen kan være svær at trække, men lige i det her tilfælde kan jeg slet ikke se problemet - begge trøjer er bænkprestrøjer, der er designet til at hjælpe bænkpresset.

Det er her du tager fejl!!!

Hvis man istedet skrev: "Én trøje er én trøje", så ville du ha' ret, men i Genes tilfælde er det FIRE trøjer, og ifølge hvad jeg læser er effekten ikke bare firedoblet, men endnu mere!

Derfor er sammenligningen med sko vs poweriser ganske ligetil, fordi der er det TYDELIGT visuelt at det ikke er det samme, visuelt kan DU måske ikke se forskellen på trøjerne, men de folk der løfter i dem kan mærke forskellen meget, meget tydeligt.

Shawn Lattimer (igen) stillede op i en enkeltlags trøje til et åbent stævne - Bench America - og efter det var hans kommentar at han havde forøget respekt for folk der brugte enkeltlags trøjer, for det var noget HELT andet (og han ville ALDRIG gøre det igen).

Grænsen er ikke svær at trække, måske for udenforstående (som du tydeligvis er), men for folk som har brugt (bruger) begge dele er grænsen meget klar: enkeltlags og flerelags løft, kan slet ikke sammenlinges!

Jeg er da også imponeret over at han overhovedet tør ligge med den vægt i hænderne, på samme måde som jeg er imponeret af stærkmænd der trækker lastbiler etc.

Link to comment
Share on other sites

Jævnfør dit eksempel så er en poweriser det samme som fire par sko? - det holder ikke i min verden.

Men måske har du ret i man skal være bidt af en gal styrkeløfter før man kan se forskellen. For udeforstående ligner det bare tuderi - intet mere, intet mindre.

Edited by Funder
Link to comment
Share on other sites

Jævnfør dit eksempel så er en poweriser det samme som fire par sko? - det holder ikke i min verden.

Men måske har du ret i man skal være bidt af en gal styrkeløfter før man kan se forskellen. For udeforstående ligner det bare tuderi - intet mere, intet mindre.

Så må jeg bruge en anden indgangsvinkel…

Efter som du ikke modsatte dig fodboldstilgangen, prøver jeg den igen.

Du har FIFA. Fifa har nogen fastsatte regler for størrelser på banen, bolden, målene etc. Så er der nogen amerikanere (eller hvem det nu ku' være) der synes målene er for små, de firedobler størrelsen på målet, ændre på boldens størrelse, ændre på hvor meget eller lidt man må bruge hænderne i kampen og starter et nyt forbund ISF (International Soccer Federation).

I FIFAs kampe bliver der generelt kun scoret 1-3 mål, nogen gange slet ingen. I ISFs kampe derimod, tjuhejsa, det er ikke ualmindeligt med 12-20 mål - IHVERTFALD - i hver kamp!

Kan man direkte sammenligne resultater fra de to forbund? Det er samme spil de spiller, reglerne er bare modificeret en lillebitte smulle.

Hvis FIFAs spillere så brokker sig over nogen sammenligner resultaterne direkte, er det så også tuderi?

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg, det burde afgøres uden nogen af de snydetrøjer overhovedet. Det er immervæk lidt underligt, at verdens stærkeste mand til bænken krones for hans valg af trøje.

Næhh, hvis der ikke var alt det pjat-udstyr, så kunne vi det se, hvem der var stærkest, og ikke hvem der var bedst til at købe trøjer ;)

Bare min mening!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er udstyrsrytter, ehhh... styrkeløfter, men forstår ærlig talt ikke hvorfor andre forbund skal på puklen for deres udstyr, en holdning jeg ikke altid har haft, men man ændrer sig med tiden.

Bænkpres med trøje, uanset hvor mange eller få lag og materiale er bare ikke det samme som det der laves rundt omkring i centrene i verden. Foruden materialet er der også et helt andet regelsæt, som mange måske finder tåbeligt.

Man bør vel ikke betragte det som bænkpres, men vel nærmere en styrkeløftsdisciplin i det respektive forbund, som man nu kalder bænkpres, men måske bør man overveje at kalde det noget andet i stedet for.

Og hvorfor at et enkelt lag skal være tilladt fremfor fire lag, kan jeg ikke se nogen rational begrundelse for. Det giver vel lige så meget mening at diskutere folks yndlingsfarve og udfra dette argumentere for at man ikke kan acceptere farven sort som en yndlingsfarve. :raisebrow:

Hvis man skal klandre Gene for noget, så var det måske at hans trøje ikke fulgte reglerne. Nu er jeg ikke inde i hans forbundsregler men jeg vil da ikke umiddelbart mene at den konstruktion var tilladt, men noget kunne tyde på det alligevel. Man kunne måske diskutere om det var i sportens ånd, men sålænge han ikke har brudt nogle regler, så må det jo være ok.

Og endelig så må vi ikke glemme at de udstyr som der anvendes i IPF konstankt udvikler sig og bliver bedre. Godt nok bruger man stadig kun enkellags materiale, men lur mig om ikke producenterne bare gør materiale stærkere og gør sit for at vride flere kg ud af det. Det er ihvertfald i den retning det går med det nye udstyr fra Metal af (VIKING linien) og det skal nok ikke vare længe før de andre producenter følger trop.

Link to comment
Share on other sites

Men Henning så handler det ikke hvem der er stærkest, men hvem der har den stærkeste trøje?

Det er altså lidt misforstået holdning, at styrkeløft handler om hvem der er stærkeste.

Joh på et eller andet plan gør det måske, men du kan være nok så stærk, men lave et par tekniske fejl, som gør at løftet bliver underkendt. Det er ikke hvem der er stærkest alene, men hvem der er bedst indenfor de givne regelsæt.

Og i de fleste andre forbund er der som regel nogle klare regler for hvad der er tilladt af trøjer, så man kan være sikker på at man løfter under de samme vilkår.

Det er så nemt at lade sig forblænde af tal, men Gene har altså bare løftet under et givent regelsæt som adskiller sig radikalt fra de som vi løfter under, så derfor skal man ikke umiddelbart lade sig forblænde af det, selvom det naturligvis er lidt sjovt at tænke på.

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen af jer der har tænkt på hvor stærk manden skal være for at bruge en trøje der er så stærk????? de af os der kender the fury ved at en bænktrøje ikke bare er noget udstyr man tager på og vupti så bænker man 400 kg WRONG hvis man skulle følge denne tankegang burde BrunoJ og jeg (no offence) bænke noget nær det samme....... men det gør vi ikke. Udover /Niels og nogle få andre elitebænkere, kender jeg ikke andre, som jeg tror ville være i stand til at løfte i en fire lags open back inzer. Så tag lige og tænk over hvor stort et pres der er på mandens bryst og arme med 419 kg hængende oppe. At sammenligne IPF og WPO ville vel være, som at samenligne DTC med F1 begge ting foregår i biler og begge ting foregår på en bane ergo de er det samme............ wrong

Link to comment
Share on other sites

Både det Henning har fat i og det JensLyn17 siger er noget af det jeg mener.

Der er bænkpres og så er der bænkpres med trøje. For nu at vende tilbage til de nok så populære powerisers så svarer bænkpres uden trøje til almindelige sko imens bænkpres med trøje svarer til løb med powerisers - og så er det ellers et spørgsmål om hvem der kan lave de bedste powerisers. Derfor er det vel lidt småligt at klandre de andre folk for at have bedre, større og dyrere powerisers når man selv er med i udstyrskapløbet men bare bruger samme slags som de andre.

Link to comment
Share on other sites

Jævnfør dit eksempel så er en poweriser det samme som fire par sko? - det holder ikke i min verden.

Men måske har du ret i man skal være bidt af en gal styrkeløfter før man kan se forskellen. For udeforstående ligner det bare tuderi - intet mere, intet mindre.

Så må jeg bruge en anden indgangsvinkel…

Efter som du ikke modsatte dig fodboldstilgangen, prøver jeg den igen.

Du har FIFA. Fifa har nogen fastsatte regler for størrelser på banen, bolden, målene etc. Så er der nogen amerikanere (eller hvem det nu ku' være) der synes målene er for små, de firedobler størrelsen på målet, ændre på boldens størrelse, ændre på hvor meget eller lidt man må bruge hænderne i kampen og starter et nyt forbund ISF (International Soccer Federation).

I FIFAs kampe bliver der generelt kun scoret 1-3 mål, nogen gange slet ingen. I ISFs kampe derimod, tjuhejsa, det er ikke ualmindeligt med 12-20 mål - IHVERTFALD - i hver kamp!

Kan man direkte sammenligne resultater fra de to forbund? Det er samme spil de spiller, reglerne er bare modificeret en lillebitte smulle.

Hvis FIFAs spillere så brokker sig over nogen sammenligner resultaterne direkte, er det så også tuderi?

Hvis dit eksempel skal passe, så har du glemt at sige, at etlagsstyrkeløfterne allerede har gjort målet en meter bredere, for bænkpresdisciplinen er jo ikke født som en udstyrsdisciplin (men nogen har så på et tidspunkt har været kreative).

I mine øjne er der en stor principiel forskel på at løfte uden trøje og med trøje, hvorimod forskellen på en et-lags og en fire-lags er rent teknisk.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share