Lægebesøg


Casper T
 Share

Får du regelmæssigt foretaget et tjek hos lægen?  

106 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har fået et tjek en gang om året de sidste par år.

Det var fordi at jeg var nede og fik lavet et tjek til en pension aftale.

der snakkede vi om at det var en god ide at blive tjekke en gang om året.

så det har jeg så gjort siden. Det er faktisk ved at være ved tiden igen

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at MOLs befolkning er gennemsnitlig mindre pyldret, end resten af befolkningen er.

Og jeg mener, at det er noget pjat at rende til lægen i tide og utide, hvis man ikke fejler noget.

At man har ondt i en lillefinger, og ikke har tålmodighed til at vente en uges tid, for at se om det går over, dækker ikke "at fejle noget".

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at MOLs befolkning er gennemsnitlig mindre pyldret, end resten af befolkningen er.

Og jeg mener, at det er noget pjat at rende til lægen i tide og utide, hvis man ikke fejler noget.

At man har ondt i en lillefinger, og ikke har tålmodighed til at vente en uges tid, for at se om det går over, dækker ikke "at fejle noget".

enig..

JEg lå syg, temmeligt meget endda i en hel uge, for 2-3 uger siden..

Flere folk sagde jeg skulle gå til lægen og få det tjekket osv.

Hvorfor? Det er vel bare en omgangssyge el. andet og lad os nu lige se tiden an - ingen grund til at overbelaste systemet for at ejg kan få at vide jeg har en kraftig influenza og derfor skal ejg tage den med ro - det kan jeg da godt selv finde ud af.

Ud over det - så gik det over igen og er frisk som altid nu.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal man da ha et regelmæssigt tune-up? :blink:

Af ren sympati med dem der rent faktisk er syge, vælger jeg kun at belemre lægen med mit korpus ved brækkede lemmer, hjertestop og lignende :) ...

Det er jo for det meste sådan, at man når at blive rask, hvis man er lidt "vag", inden doktoren har ryddet briksen til én <_< ...

Link to comment
Share on other sites

Som kvinde i Københavns amt får man hver 3. år en indkaldelse, fint forklædt som et tilbud, til at møde op til check af lívmoderhalsen. Så en eller anden form for regelmæssigt check er det vel.  ;)

Det tilbud får man også som kvinde i andre amter ;)

Jeg har af samme grund stemt ja, men derudover mener jeg "If it ain't broke, don't fix it."

Link to comment
Share on other sites

Klart - som yngre er der ingen grund til at rende, uden at fejle noget. Men der er rent faktisk læger, som mener at man bør få et reglemæssigt tjek efter det 35. leveår. Her kan man allerede begynde at se nogle med forhøjet blodtryk osv., som det er fornuftigt at tage i opløbet.

Det er egentlig også min holdning. Jeg har desværre bare også den der Tarzan holdning, at der skal falde kropsdele af, før jeg tager til lægen.. Dumt. <_< :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gør det ikke (endnu), hvilket er fuldstændigt tåbeligt, eftersom den virksomhed jeg arbejder for har en læge der kommer en gang om måneden og tilbyder en undersøgelse gratis.

Lige en lille historie, til dem der mener det ikke kan betale sig at gå til lægen hvis ikke man fejler noget.

Min svigerfar stod overfor at forlade arbejdsmarkedet på en fratrædelsesordning i en af pengeinstitutterne. Han var stadig midt i 50'erne og glædede sig til at bruge mere tid på at rejse og se børnebørnene.

Ifbm. et besøg hos lægen i anden anledning fik han konstateret for højt blodtryk. Lægen mente at det havde været for højt i en årrække, og konsekvensen var at hans nyrer var blevet overbelastet og nu kun fungerede på 20% af normal kapacitet.

Siden da har han været ind og ud af diverse hospitaler, han får daglig vædske-dialyse (har undgået egentligt bloddialyse). Han er ofte træt, og ambitionen om at rejse er lider kraftigt, da han skal have dialyse-apparaturet sendt sammen med en masse dialyse-vædske.

Hvis hans forhøjede blodtryk var blevet opdaget i tide, kunne det have været "ordnet" relativt simpelt, nu har det en kraftig negativ virkning på hans liv.

Generelt mener lægerne at en af grundene til at danske mænd ikke har forøget deres levealder i samme omfang som andre steder i europa, er fordi vi har den Tarzan-holdning at vi ikke går til lægen hvis ikke vi ligger for døden.

Har jeg husket at sige, at jeg ønsker mig en blodtryksmåler til jul ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemte forøvrigt at jeg nok burde gå til lægen, bare en gang imellem. Jeg tror ikke det ville være nogen dum ide at besøge lægen en gang årligt. Jeg har en grankusine som idag ikke kan meget andet end at ligge i sengen. Grunden hertil, er at hun som ca. 20 årrig fik et par blodpropper i lungerne efterfulgt af tre hjertestop og en svær hjerneskade til følge. Det skal siges at hun var en sund pige uden nogen form for sygdomme hvilket sætter det lidt i perspektiv. Spørgsmålet er om dette kunne være forhindret vis hun havde besøgt lægen bare en gang om året?

Link to comment
Share on other sites

Allerup> (jeg går ud fra at den var til mig)

Ja, jernbanetilsynet kræver at alle lokomotivførere (og som noget relativt nyt også rangerarbejdere) bliver checket for blodtryk, vægt :unsure: syn, hørelse, m.m. m.m m.m. Hvis alt er OK får man lov at køre 5 år mere; er det på vippen bliver man godkendt for eet år og ellers bliver man taget fra og får et velkomstbrev fra arbejdsformidlingen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ved godt at det lyder dumt, men grunden til jeg ikke har lyst til at få rutinetjek, er mest af alt at jeg er "bange" for han skulle finde noget. Ved godt det er fuldstændig vanvittigt, men som 20 årig er det vel heller ikke så vigtigt, som hvis man er 65.

Sidst jeg blev tjekket, var for godt og vel 2 år siden.. Da jeg skulle have en lægeerklæring til kørekort, der fandt han heldigvis ikke at der var noget i vejen! :)

Link to comment
Share on other sites

Satte mig selv i kategorien med de små skavanker og jeg render jævnligt til lægen :bblush:

Dette hænger dog i høj grad sammen med de stofskiftetjek og medfølgende bivirkninger af lavt stofskifte der her medfølger. Alene her i november har jeg været ved lægen 3 gange :w00t: En gang til en mislykket blodprøve, en gang til ny blodprøve og en gang da jeg havde ondt når jeg trak vejret... Måske får jeg snart tilbudt den lejlighed der er oven på konsultationen, føler jo nærmest i perioder jeg bor der :lol:

Link to comment
Share on other sites

Havde egentlig svaret nej, da jeg helst vil have et billede af mig selv som værende rask, og ikke potentielt syg. Men jævnfør c-freds indlæg skal jeg jo også have smør på brødet om nogenm år, og hvor lang tid kan et blodtryk, puls og nogle BP tage? Hvis folk selv betaler for deres prøver er det vel ok?

Og det med blodtrykket er vel rigtigt nok. Man mener i stigende grad at de tkræver en mere aggressiv indstilling fra behandleren og patientens side.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share