jarvig 13 - 2006


jarvig13
 Share

Recommended Posts

  • Replies 1.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ja ja da....hvis du mener at humlen ligger i evolutionen så fred være med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ligger ALT humle vedrørende alt i livet i evolutionen, så........ :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det afhænger vist gevaldigt af hvordan man hver især betragter livet og forskellige aspekter i livet.....

Link to comment
Share on other sites

Ja ja da....hvis du mener at humlen ligger i evolutionen så fred være med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu ligger ALT humle vedrørende alt i livet i evolutionen, så........ :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det afhænger vist gevaldigt af hvordan man hver især betragter livet og forskellige aspekter i livet.....

<{POST_SNAPBACK}>

Hvad har du i tankerne?

Med mindre man er religiøs, så er det fakta, at evolutionen har produceret alt liv som det fremstår og at enhver muskel, enhver knogle, enhver adfærd, enhver følelse, enhver sansning, enhver tanke 100 % er resultatet af den evolutionære proces.

Er man religiøs og mener at jumo-bungo har opfundet det hele, så holder ovenstående naturligvis ikke. Men for en normal ikke religiøs person er der ikke så meget at rafle om.

Link to comment
Share on other sites

Hvad har du i tankerne?

Med mindre man er religiøs, så er det fakta, at evolutionen har produceret alt liv som det fremstår og at enhver muskel, enhver knogle, enhver adfærd, enhver følelse, enhver sansning, enhver tanke 100 % er resultatet af den evolutionære proces.

Er man religiøs og mener at jumo-bungo har opfundet det hele, så holder ovenstående naturligvis ikke. Men for en normal ikke religiøs person er der ikke så meget at rafle om.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er ikke religiøs, og jeg tror på evolutionen - men medmindre man er ordkløver har jeg meget svært ved at se hvordan evolutionen er supervigtig i den daglige gøren og laden.

Istedet for side-op-side-ned afhandlinger som en anden David A (dog i en skrabet version, med dårligt knæ) så synes jeg måske at man skulle fokusere lidt på emnet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan naturligvis ikke tage det seriøst, at du mener, at vi ikke 100 % er et produkt af evolutionen.

Men måske er du bare forvirret. At noget er et produkt af noget medfører ikke automatisk at det også er determineret. Jeg er 100 % et produkt af mine forældres arveanlæg - men det betyder ikke, at mit liv er determienret af disse arveanlæg. Men omvendt er det selvfølgelig nonsens, hvis jeg påstår at hvordan jeg fenotypisk fungerer (fysologi, biokemi, tanker, sansninger) ikke hænger sammen med min genotype (mine arveanlæg).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan naturligvis ikke tage det seriøst, at du mener, at vi ikke 100 % er et produkt af evolutionen.

Men måske er du bare forvirret. At  noget er et produkt af noget medfører ikke automatisk at det også er determineret. Jeg er 100 % et produkt af mine forældres arveanlæg - men det betyder ikke, at mit liv er determienret af disse arveanlæg. Men omvendt er det selvfølgelig nonsens, hvis jeg påstår at hvordan jeg fenotypisk fungerer (fysologi, biokemi, tanker, sansninger) ikke hænger sammen med min genotype (mine arveanlæg).

<{POST_SNAPBACK}>

Nu går du vist i ordkløver selvsving - jeg har overhovedet ikke sagt, at vi ikke er et produkt af evolutionen ?

Hvis jeg har lyst til at spille poker lige nu, eller hvis jeg har lyst til at læse i en bog - er dette så noget jeg skal tilskrive evolutionen ? eller sagt på en anden måde, findes svaret på min lyst til netop dette (kontra noget andet) i evolutionen ?

Men jeg ser sørme frem til at du begynder at forklare mig diverse par som jeg vil kaste i hovedet på dig, og høre grunden til hvorfor de har fundet sammen, hvorfor de er gået fra hinanden - altsammen funderet i evolutionen....

EDIT: kan se at du så siger at dit liv ikke er determineret af disse betingelser - hvilket ja, er lidt det jeg vil frem til - i sidste ende betyder det så at du ikke kan bruge alt denne evolutions-snak til en fujende fis - andet end at du kan drage nogle meget meget meget overordnede regelsæt, som vel er logik for de fleste burhøns....?

Edited by EverLast
Link to comment
Share on other sites

Lækkert med en som kritiserer konklusionen inden han har læst konklusionen.

Du er alt for morsom Everlast.

Du er pænt nedladende. Fred være med det - men hvad med i det mindste at vente med at være nedladende indtil du har hørt det som du er nedladende overfor? :4smartass:

Link to comment
Share on other sites

Var ikke meningen at det skulle opfattes nedladende, og ja jeg kender jo ikke slutningen...

- men måske er jeg bare ved at blive lidt utålmodig, og måske fortryder jeg min formulering i sin tid da jeg stillede dig nogle spørgsmål, og jeg bryder min hjerne med om jeg mon kunne have formuleret det anderledes for at undgå en dårlig kopi af Den Blå Planet.

Link to comment
Share on other sites

Aaaaarrrrghhhhh, hvor er der travlt på arbejdet pt. Har slet ikke tid til at sidde og skrive lange indlæg. Det er budgetrevision og midvejsstatus på næste års budget der er i spil - damn, hvor er der meget i år. Håber jeg snarest får tid. Nok heller ikke i aften - der er der jo Brøndby-Ajax i TV.

Link to comment
Share on other sites

Uuuh noget jeg kan snakke med om...

Tror ikke Per bliver målscorer... Må indrømme at jeg tror der bliver passet en anelse mere på end ved de sædvanlige SAS liga opgør...

Skoubo laver helt sikkert mål, Kamper kunne også godt hvis han holder den fart han havde i sidst opgør, Elmander håber jeg på laver et solo mål af en art... Men vigtigst af alt skal vi holde Ajax fra at score...

Link to comment
Share on other sites

Australopithecus africanus er en vigtig art i menneskets udvikling. Den opstod for ca. 3 mio. år siden. Det er en af de arter vi har flest fossiler fra, og den ”kendteste” af alle fortidmennesker – kalde Lucy – tilhører denne art.

Australopithecus africanus markerer en afgørende ændring i retningen af, hvad der senere skal udvikle sig til Homo-slægten. På nær Australopithecus garhi bliver africanus den mest avancerede Australopithecus vi kender.

Australopithecus africanus har en hjerne på ca. 450-500 cm3 – mod chimpansens ca. 350-400 og Homo sapiens ca. 1100-1200. Dens hofte og lårben er langt mere ”moderne” end føromtalte Australopithecus afarensis – hvilket tyder på, at den fuldkommen er bidepal.

Australopithecus africanus bliver vigtig, idet der fra denne art udvikler så to helt vidt forskellige retninger – hvoraf den ene uddør og den anden leder til mennesket. Den ene retning er slægten Paranthropus (der tidligere forkert er blevet klassificeret som robuste Australopithecus). Den opstod for ca. 2.5 mio. år siden og uddøde for ca. 1. mio. Paranthropus-slægten perfektionerede de fysiske karaktertræk som Australopithecus havde grundlagt.

Hofter og lårben så perfekt designet, at de til enhver tid ville kun gå/løbe fra Homo sapiens og bare fortsætter derudaf timevis efter vi ville være drattet om. Ligeledes var de (for dette tidspunkt i udviklingen, hvor vores forfædre sjældent havde højder over 130-140 cm) meget høje (170 cm) og særdeles stærke. Deres kæber og tandmorfologi tilsiger, at de kunne tygge fordøje fødevarer (typisk rødder og planter) som ingen Australopithecus eller Homo nogensinde ville kunne tygge eller fordøje. Paranthropus var i fysisk henseende det ypperste - som den udvikling Australopithecus afarensis havde startet – der kunne udvikles.

Men Paranthropus uddøde. Det var en evolutionær blindgyde at udvikle arten alene på de fysiske præmisser. Paranthropus var godt nok i fysisk henseende perfekt tilpasset det miljø (den afrikanske savanne) den levede i. Men den var for ”dum”. Den egenskab som skulle vise sig at være den mest evolutionært levedygtige for Hominid-familien skulle vise sig at være, kraftigt at udvikle den lille knop som hedder hjernen. Australopithecus garhi udskiller sig fra africanus – og af denne udvikler den første Homo sig – Homo habilis.

I næste afsnit ser vi på, hvad det var Homo habilis kunne – og hvad det var for egenskaber den satsede på, og som har afgørende betydning for hvordan jeg skal napse hende Hot Babe på f.eks. diskoteket. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Damer, damer, damer. Hvor simpelt kan det være? Så mange og dog så nemme at nappe. :4smartass:

Aftenens eskapader i bylivet blev dog (negativt) overtrumfret af en skuffelse i venskabsverdenen.

Jeg sidder lidt overveje om jeg skal skrive om det. Tror ikke jeg vil uddybende. Mest af alt fordi det er så kompleceret menneskeligt set, at det er svært at formidle videre.

Men i korte træk er det som følger:

Gammel ven af inderkredsen "slog op med os" for 3-4 år siden. Ikke set meget til ham i denne tid. De sidste 3 måneder har "inderkredsen" dog igen prøvet at skabe kontakt. Men de ting som gjorde at han ikke kunne sammen med os for flere år siden er der stadig.

"inderkredsen" kan godtage næsten alt. Det eneste vi kræver er, at folk er ærlige, tilgivende og er åbne mht. deres liv og opvækst (= hvad der trykker dem og hæmmer dem). Men i aften - som egentlig bare skulle være en hyggeaften - gjorde han alt det forkerte. Beskyldte os for at lyve, fordreje sandheden betydeligt, være vred uden grund og pure nægte at relatere problemstillingen til det til den livshistorie han haft.

Når man tænker på, hvor utroligt rummelige, tolerante, tilgivende og nuancerede mennesker "inderkredsen" er, så var det nærmest chorkerende for os at konstatere at han simpelthen ikke på nogen måde kunne accepteres i inderkredsen igen.

Men sådan er det nogen gange. Jo mere plads, kompromissøgenhed og gode intentioner man møde med, desto mere umulig vælger modparten at blive. Æv, æv æv og atter æv.

Nå men scoring blev det nu til endnu engang, da først vennekredsen opgav "projektet" og determineret gik i byen efter lamsebamser. :4smartass:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share