Arnes log - 4 udgave


Arne
 Share

Recommended Posts

  • Replies 604
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Morgenspinning - spinning II med Lasse Traff

Jeg ved godt jeg gentager mig selv når jeg skriver det, men morgenspinning er en genial start på dagen... Det er lige før jeg får lyst til at stryge endnu flere Chris MacDonald timer for at få kræfter til at køre mere om morgenen.....

Ok, Lasse havde en af de dage hvor han skældte for mig ud og skruede ned for musikken for at snakke for meget... men alligevel godt at få kørt en time med ham igen, han er en ener.

Jeg kørte med en fornuftig intensitet, med en gennemsnit på 79 % af pulsreserven - og kun godt 4 minutter i den den røde zone, i en "time" der var lidt kort, kun 47 min 30 sek. Fornuftig træning, hvor jeg fik forbrændt 853 Kcal ifølge min polar software.

2 x :banana:

post-12-1077696235.gif

Link to comment
Share on other sites

Torsdag. Parken. Spinning II + Udholdenhed. Be there.

Ja, Arne...og du skal ikke lade sig skræmme af de 18-20 mennesker der som regel er på ventelisten (altså hvis du ikke har booket til de timer)...Det viser sig nemlig altid at der er MANGE ledige cykler alligevel om torsdagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Lidt hygge med skiver og stænger, den 25/2

Jeg var lige et smut forbi Parken og lave det styrketrælningspas jeg ikke "nåede" i går...

Hatfield bænk - eksplosiv dag:

5 x 2 x 56 kg

Let dødløft:

5 x 1 x 91 kg - 20 sek imellem

5 x 1 101 kg - 20 sek imellem

Jeg fokuserede på at spaket godt til gulvet, på at få stangen tæt til kroppen og på eksplosivitet.

BB row:

3 x 6 x 50 kg

Mavemaskine:

3 x 6 x 75 kg

2x :banana: til en ok gang træning.

I morgen skal jeg lave et eller andet let cardio - sorry Lars og Reem - det kunne være hyggeligt - men jeg cykler ikke torsdag. Fredag morgen kører jeg spinning III med lasse i Boltens og senere tung bænk mv. Lørdag spinning med Chris i Lyngby og søndag fri!

Jeg statser på at køre bænk 2 gange ugentligt - evt med en 3. dag med noget incline DB press mv. Rows, træk til bryst og noget biceps mindst 1 gerne 2 gange ugentligt, Dødløft og Goodmornings hver en gang - hvis mine haser vil det. Jeg arbejder stadig med min teklnik på spinningcykler - den er blevet meget bedre, derfor kan jeg også mere og mere i tempoarbejdet stående, men det betyder at mine haser og baldemuskler belastes mere end tidligere - det kan mærkes!

Link to comment
Share on other sites

Morgenspinning - Spinning III, Lasse Traff i Boltens Gård

Jeg fik ikke trænet i går. Jeg endte med at bruge hele dagen på at forsøge at få min mobil og min PC til at tale sammen.... Softwaren til min Bluetooth hub "kender ikke" til Motorola V500, eller nogen anden Motorola telefon - så det lykkedes ikke :cry: Møgdag!

Denne dagf er starte helt anderledes. Det er et godt hold i Boltens Gård fredag morgen fra 6.30. Folk møder ikke ind til den tid hvis de ikke mener noget med det. Vi var lidt over 30 mennesker og en morgenfrisk og engageret Lasse Traff.

Dagens arbejde:

11 min opvarmning

En kort aktiv pause, fulgta fa eb serie på 4 blokke af 8 minutter.

1. blok, kørt efter skalatrine 6:

1,2 og 3 minutters siddende enkelttakt, med 1 min stående mellemtakt mellem. Jeg kørte dog den anden gang mellemtakt siddende. Det minut som jeg kørte stående i mellemtakt er ikke til at overse på kurven B)

2. Blok, kært efter skalatrin 7:

1,2 og 3 minuter stående enkelttakt, med 1 min siddende mellemtakt imellem

3. blok, kørt efter skalatrin 8:

1,2 og 3 minutters siddende mellem takt, med 1 min stående enkelttakt imellem

4. blok, kørt efter skalatrin 9:

1,2 og 3 min. stående mellemtakt, med 1 min siddende enkelttakt imellem.

Dejligt opbygget serie. De første 20 min var relativt afslappede, det er ok på den tid af dagen. De sidste 16 minutter var så til gengæld ret så hårde. 3. blok ser ikke så voldsom ud på kurven, men der var stor belastning på benmuskulaturen - siddende arbejde medføre aldrig den samme stigning i puls som stående arbejde, ved samme skalatrin. Det er også derfor at pulsen ligger så lavet i blok 1 - her var det siddende enkelttakt der domminerede - og så kommer jeg ikke højere i puls ved en 6 tal.

Link til den fysiologiske skala

Skalaen beskriver jo en oplevet fysiologisk tilstand, med nogle kriterier på hvor mange minutter man vil kunne arbejde ved den belastning. De sidste 8 minutter var på 100 % ikke mindst i mental power. Jeg kunne give den hele armen i den stående mellemtakt til sidst, uden at frygte ikke at kunne fortsætte. Lasse "tilstod" at ham havde valgt den opbygning, da han så at jeg var med. Flink mand den Lasse :)

Køretid, ca 45 minutter - en lidt kort time

Tid i rød zone: ca 7 min 45 sek

Tid i grøn zone: ca. 16 min

Energiforbrug: 790 Kcal

Mubsvet: 3 x :banana:

Dagens styrketræning

Efter spinning spurgte jeg mig selv: Arne, kommer du ud af døren til træning i eftermiddag? Svaret var et "klart": ;åske nok, måske ikke.... Selv om det ikke er optimalt, valgte jeg at træne min styrketræning, nu når jeg var der... Ok, det faktum at jeg havde en ekstra t-shirt i tasken, fortælle måske at jeg havde tænkt tanken tidligt i morges...

Dagens styrketræning:

Hatfield bænk uge 2 - tung dag:

5 x 3 x 63,5 kg - uuuh, det sidste sæt var tungt....

Incline dumbelle press:

3 x 8 x 20 kg - hmmm, kan være jeg skulle havet grebet 2 22 kg håndvægte alligevel...

BB row:

3 x 8 x 50 kg - stangen lå klar på gulvet og kaldte på mig - så jeg har vist fået lavet rows nok denne uge

Military press:

3 x 8 x 30 kg

Det var det - til 2 x :banana:

post-12-1077874533.gif

Link to comment
Share on other sites

Uha, godt jeg ikke kom op til den Lasse-time, lyder bestemt ikke som mit favorit-program.. lyder som et "nu skal vi smadre Spocks ben"-program...

Men fedt du kom op - respekt der!!

Jeg har jo ikke svært ved at komme op om morgenen jo B) Nej spock, nok ikke lige din kop the - men perfekt til en tonser som mig :lol:

Link to comment
Share on other sites

Spinners high rides again - udholdenheds time i Parken, den 28/2

Jeg skulle havet vært i Lyngby denne morgen. ikke fordi jeg har nogen dyb indre trang til, at tage til Lyngby en lørdag morgen. Jeg har ikke de bedste minder fra Lyngby - min tandretnings tandlæge havde sin konsultation lige ved stationen og for ikke mange år siden, tog jeg en dag hjem fra Lyngby - med et knust hjerte...

Siden har jeg ikke været meget i Lyngby - og det har jeg levet ganske fint med... Lyngby er sikkert et fint sted for dem der bor der - og Lyngby hovedgade er en fin handelsgade, men der er ikke mange grunde til at komme der ellers... Men om lørdagen køre Chris MacDonald 2 spinningtimer i Lyngby - så om lørdagen er der god grund til at tage til Lyngby - hvis man nu synes at spinning er fedt og at Chris er en fantastisk instruktør. Det kommer sikkert som et chok for eventuelle jævnlige læsere af denne log - men jeg er faktisk en af dem som synes, at spinning er fantastisk og at Chris er helt ok og lidt til, som instruktør....

Så jeg burde havet været i Lyngby i dag - jeg havde jo reserveret plads. Som du sikkert har regnet ud - og tak for din tålmodighed der har bragt dig så langt i teksten, så kom jeg ikke ud til Lyngby i dag. Jeg stod op til tiden, jeg spiste hvad jeg skulle og pakkede min rygsæk.... og så skete der ikke mere.... Jeg orkede det ikke - der er 8,5 km til SATS i Lyngby her fra hvor jeg bor - der kunne lige så godt havet været 50 - jeg orkede det ikke. Jeg orkede måske heller ikke lige i dag, at høre på mere hep i frisk amerikansk stil. Orkede ikke denne dag at høre på cykelløbs metaforer og historier om den kvindelige verdensmester der nu køre for TEAM SATS... Ikke et ondt ord om disse ting - der er jo dage hvor jeg elsker det.... men i dag var ikke sådan en dag - og så er der meget, meget langt til Lyngby.....

I stedet nøjedes jeg med at forflytte mig de 1080 meter over til Parken her til eftermiddag for at køre en 75 min udholdenhedstime.

Den normale instruktør på den time, var heldig vis ikke til stede. Afløseren der hedder Christina var meget bedre - faktisk tæt på fremragende, om end hendes musik var en anelse kedelig...

Det var en udholdenhedstime i klassisk forstand. Som det kan ses på pulskurven, så kørte vi uden de helt vilde toppe, før til sidst i timen. Den top der er omkring de 30 min., skyldes noget stående enkelttaktsarbejde ved en kadence på lidt over 70 - og så stiger min puls lidt mere end for normaltvægtiges puls. Efter 40 min gik vi et gear op og i de sidste 9 minutter blev vi rigtigt udfordret med noget stående spurtarbejde i 30, 60 og 90 sek., med 2 min siddende tungt arbejde imellem. Jeg kan ikke helt huske serierne ellers... men det var rytmisk og hovedsageligt tungt, med nogle perioder med siddende mellemtakt imellem. PERFEKT til mig.....

Efter 30 min følte jeg mig uovervindelig. Jeg fløj af sted i et totalt fedt endorfin trip. Det er det heftigste "tilfælde" af spinners high jeg har været ude for de seneste mange måneder. :devil::w00t: Det er lige sådan en dag - med lange rytmiske intervaller ved høj gennemsnits belastning, lige på "syregrænsen" at man "risikere" at få sådan et trip....

Sådan en eftermiddag er et fantastisk positivt spark i røven.... Jeg er meget, meget glad for at jeg ikke kom til Lyngby i dag... B)

Lidt tal

Samlet køretid: 70 minutter

Gennemsnitspuls hele timen: 157 = 80 % af pulsreserven

Gennemsnitspuls uden opvarmning: 159 = 82 af pulsreserven, eller 87 % af min makspuls

Tid i Rød zone, puls 165-182: 16 min 33 sek

Tid i grøn zone, 148.164: 48 min

Energiforbrug:1351 Kcal

MUBSVET: :banana: :banana: :banana: :banana:

post-12-1077989729.gif

Link to comment
Share on other sites

Ingen træning i dag. Fødslesdag i familien, men jeg trænede jo i går på min normale fridag. I morgen genoptager jeg den gode gamle ide med en ugestatus :)

Kost idag: :4mewantfood: :4mewantfood: - spiste lidt dessert

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning: En del let til middeltungt dødløft, supersettet med farmers walk og stativ hold = hjælp til indflytning i parcelhus B)

Ugestatus for uge 9 - 23-29/2, skrevet 1/3

Gennemført træning - spinning

2 x spinning III

1 x spinning udholdenhed

1 spinning II

20 min af en spinning udholdenhed

Spinningugen i tal (delvist gengivet grafisk nedenstående)

Samlet træningstid: 3 timer 28 min

Tid i højintens zone: 45 minutter

Tid i middel-til højintens zone: 1 time 50 minutter

Tid i lav middelintens zone: 17 minutter

Tid i lavintens zone: 35 minutter

Pulsgennemsnit for hele træningstiden: 157 = 80 % af pulsreserven

Pulsgennemsnit for samlet træningstid uden opvarmning: 162 = 84 % af pulsreserven

Kommentarer

Hvis jeg kun trænede efter formfremgang, så kunne ugen næppe havet været bedre. 4 gange træning med indslag af meget høj intensitet i 8-15 min per gang, det er tæt på det maksimale jeg kan håbe på at gennemføre. Jeg skal jo også selv huske på at jeg er 41 år - og "kun" har 3 års træning bag mig.

Det der kan/skal tilføjes af hensyn til mit ønskede fedtmasse tab, er nogle flere træningspas med lavere intensitet. Det kommer helt sikker med når udendørscyklingen bliver aktuel igen - men det må være et mål for mig at få gennemført 2-3 ekstra pas ved omkring 65-70 % i relativ intensitet, med en varighed på 30-50 minutter i løbet af ugen.

Jeg gjorde en fejl i begyndelsen af ugen. Jeg tabte hovedet lidt og gav den for meget kul i første time - og kunne derfor ikke gennemføre det jeg havde planlagt for dagen. OK, jeg fik et godt højintenst pas ud af det, men det var ikke det jeg havde planlagt. Det betød jo også at jeg lå brak dagen efter. Nå. men jeg kom igen i løbet af ugen, og sluttede med en pragtfuld gang træning lørdag :)

Styrketræning

Jeg trænede styrketræning 3 gange i løbet af ugen - fin træning alle 3 gange :)

Det er nogenlunde det niveau jeg satser på de kommende uger. Det eneste der er i fast struktur er min Hatfield cyklus i bænk. den laver jeg fordi, det er motiverende at have nogle kontante mål for træningen. Det har jeg brug for når det gælder styrketræningen - hvor imod spinningen bære i sig selv i meget højere grad.. Jeg håber at komme op på 77,5 til 80 kg som resultat af Hatfield cyklussen (TJs modificerede udgave)

Jeg forsøger at nå at træne goodmornings, dødløft, rows, træk til bryst og nogle curls hver 1 gang i løbet af ugen. Det er den struktur der er på det. I øvrigt laver jeg hvad jeg føler for når jeg er i lokalet :)

Vægt og helbred

Kroppen har det stort set fint. Vægten har været lidt rigeligt yoyo mellem 119 og 124 kg i et stykke tid. Det er svært at vurdere hvad der sker. Livvidden falder - brystvidden er øget - det tolker jeg som en fremgang i muskelmasse. En anden. og mere ubehagelig faktor er, at

jeg har nogle problemer med ødemer, især på mine ben. Desværre en bivirkning af den antidepressive medicin der ellers hjælper mig godt. Det er ikke ubetydelige væskemængder jeg ind imellem oparbejder i de hævelser - det mærkes også når de ødemer ind imellem reduceres meget hurtigt.....

Jeg skal til at skifte medicin - jeg kæmper en sej kamp med en anden bivirkning af den medicin: en voldsom øgning af appetitten - jeg er konstant megasulten - og ind imellem går det galt. Alt i alt vurderer jeg dog at jeg sniger mig stille og roligt nedad i fedtprocent.

Humør og motivation

Jeg har egentligt en masse at sige om det - men gider faktisk ikke rigtigt skrive det i dag. Det skal så egentligt tolkes positivt. Jeg gider ikke rigtigt pille navle lige nu. Kursen er støt fremad og nu skal jeg bare i gang på arbejdsmarkedet!

MOL og træning fylder langt mindre plads i mit hoved lige nu, end set længe - men jeg er ikke som sådan mindre motiveret for træning - det er stadig vigtigt.

I den kommende uge skal jeg onsdag holde foredrag for en gruppe fysioterapeuter der skal stå for "Motion på recept" I Københavns Kommune. Torsdag gælder det så de praktiserende læger samt nogle diætister med flere. Det er noget jeg glæder mig meget til - jeg skal nok berette om det :)

Tirsdag køre jeg spinning om morgenen og styrketræner umiddelbart efter. Onsdag står den på morgenspinning og forhåbentligt noget styrketræning senere, torsdag på spinning om aftenen, fredag morgenspinning og styrketræning og så køre jeg spinning enten lørdag eller søndag. Måske bliver det til lidt mere - vi får se :)

Spinningugen, grafisk set

post-12-1078174194.gif

Link to comment
Share on other sites

Spinning II og styrketræning - tirsdag morgen

Spinning II med Hedi Holm

Jeg har savnet at køre Heidis time - så det var rart at "være tilbage".

Vi kørte en rolig opvarmningsserie på 10 min, Derefter en serie på 21 minutter: skitevis 4 min. (60-62 rpm) stående enkelttakt efter skal 7 og 3 min. siddende mellemtakt efter skala 8. det var dog kun i 3. omgang at jeg fik min lidt morgensæøve krop op på et lille 8 tal.

Efter en aktiv pause på 2 min. , kørte vi den sidste serie på 3 x 5 min: 2 min. siddende enkeltakt efter skala 7, 1 minut stående angreb efter mindst 8, 2 min. siddende mellemtakt hvor vi skulle køre os ned til 7 tallet igen.

En time der passede mig godt og som jeg kørte med en smule overskud. Lidt tal:

Gennemsnitspuls efter opvarmning: 154 = 78 % af pulsreserven

Højeste puls: 175 (registreret af uret - men ikke et af de målepunkter der er blevet gemt. De 175 bloev nået i det sidste stående angrebs minut)

Tid i Højintensiv zone: 2 min 59 sek

Tid i mellem til højintens zone:30 min. 37 sek

Energiforbrug: 849 Kcal

God træning, men kun til 2 x :banana: - de dage skal der også være nogle af...

post-12-1078222360.gif

Link to comment
Share on other sites

Glemte styrketræningen i det ovenstående indlæg.....

Hatfield bænk, 3 uge, let dag:

5 x 2 x 56 kg

Goodmornings:

1 x 5 x 50kg -opvarmning

1 x 2 x 60 kg - vægtilpasning

1 x 2 x 65 kg - vægttilpasning

4 x 3 x 70 kg

De 70 kg flyver op - det hårdeste er at holde vægten på vejen ned...

Machine backflies:

3 x 5 x 65 kg

Mavemaskine:

4 x 5 x 72,5 kg

3 x :banana: for dagens jernløft

Link to comment
Share on other sites

2 timers spinning i Multisport den 3/3

5.15 sendet spock og jeg enslydende sms beskeder til hinanden: "Har sovet alt for lidt - kan ikke komme til morgenspinning med Lasse T 6.45 SATANS".

Chris timer kunne jeg ikke nå - bl.a. fordi jeg lige skule holde et lille foredrag for de fysioterapeuter der skal lave motion på recept i København. Det var i øvrigt en dejlig ting at få lov til. Tror de fik lidt med hjem. I morgen gælder det så de pragtiserende læger.

Nå, men jeg kunne nå 2 spinning timer i Multisport. Jeg er blevet den glade ejer af et Polar S710 pulsur - men kan endnu ikke få den infrarøde overførsel til at virke - så ingen pulskurver i dag.

Tal fra første time:

Træningstid: 53 minutter

Maksimale puls: 172

Gennemsnitspuls: 150

Tid i rød zone: 2 min. 8 sek

Tid i grøn zone: 33 min.

Energiforbrug: 949 Kcal

Tal fra anden time:

Køretid: 47 minutter

Maksimale puls: 172

Gennemsnitspuls: 152

Tid i rød zone: 1 min 18 sek

Tid i grøn zone: 37 min 23 sek

Energiforbrug 875 Kcal

I alt et energiforbrug på 1824 Kcal

Fin træning - ikke så meget tid i "Kill zone", men rigtigt meget arbéjde i pulsområdet mellem 155 og 163-64 - god aerob træning. Lidt takket være at jeg kørte mit eget løb meget af tiden - især i anden time. Første time med Martina var fin nok.

4 x :banana: for det!

Link to comment
Share on other sites

Lidt om kost - og en pulskurve

Kost i dag og i går: :4mewantfood: :4mewantfood:

I første time i dag brugte jeg både det gamle og det nye pulsur, for at kunne se hvor meget betydningh det har, at det gamle gemmer hvert 30 sek og det nye hvrt 5. Jeg kan stadig ikke kommunikere med det nye - men nedenstående er kurven fra første time - registreret af det "gamle ur":

post-12-1078401714.gif

Link to comment
Share on other sites

Når du siger det Blackmoore :)

Blid morgen spining samt lidt jernløft, den 4/3

Spinning

Jeg kan ikke komme til at køre Chris timer i eftermiddag, da jeg på det tidspunkt står i auditorium 1 på Rigshospitalet og fortæller en god historie til 80 læger og andet godtfolk. Her til formiddag var udbudet af timer begrænset - og min krops resourcer ligeså, når der også skulle være energi til styrketræningen.

Så jeg smuttede forbi SATS Vesterbro hvor kammerat Gregers havde en "Kom i form time". KOm i form timerne køres ens af alle instruktører i 3 måneder af gangen. Samme musik og samme intervaller. Niveauet er som en meget blid spinning II med ekstra pauser.

Gregers havde lovet folk at forlænge timen med 13 minutters ejsempel på en spinning II time, så med kørsel i pause mellem selve timen og fortsættelsen, så blev det til 57 min og 40 sek blid træning.

¨

Jeg havde besluttet mig til at holde mig i Gul zone - og det overholdt jeg nogenlunde - til sidst kom jeg en smule over - men det er også ok. Jeg holdt et gennemsnit på beskedne 141 og kom ikke højere op end 157.

Jeg nåede trods den beskedne intensitet op på et energiforbrug på 898 Kcal

Når kurven nederst, ser lidt mere ulden ud end normalt, så er det fordi jeg nu bruger det nye S710 ur, som jeg har fået foræret for lidt fordragsarbejde. Det genner data hvert 5 sek. - hvilket medføre at kurven bliver mere "ulden" - men også mere precis. Det bedste er at jeg kan geme flere filer og f.eks splite en dobbelttime op i 2 seperate filer.

Dagens styrketrræning

Det var velvalgt at træne dødløft i dag. SATS Vesterbro har nemlig en god stang (omend en smule slidt i ruleringen) og "hele" 4 Elikko gummiskiver, 2 på 20 kg og 2 på 15 kg. en snad fornøjeæse i forhold til Technoshit udstyret :devil:

Dødløft:

1 x 5 x 60 kg

1 x 2 x 80 kg

1 x 1 x 100 kg

1 x 2 x 110 kg

4 x 1 x 120 kg

1 x failiuer x 120 kg jeg fik ikke ryggen helt strakt og skulderene bagover - for mange opvarmningsløft!!! Men det er nu første gang at jeg løfter 120 mere en 2 gange på en dag - og ja, det føles egentligt ikke supertungt! Jeg havde bare ikke ATP i kroppen til det sidste løft.

Efter en god pause:

BB rows:

3 x 6 x 50 kg

Træk til bryst:

3 x 5 x 60 kg - kunne ikke tungere - udsolgt

Samlet for dagen: 3 x :banana:

post-12-1078403191.gif

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige vendt hjem fra Rigshospitalet. Folkesundhed København afholdt igangsættelses møde for de praktiserende læger omkring ”Motion på Recept” initiativet, som starter NU i København.

Professor Bengt Saltin fra Center for Muskelforskning, startede med at fortælle, om både nye og gamle forskningsresultater, der viser den store forbyggende og afhjælpende effekt, som motion har i forhold til diabetes II, højt blodtryk og andre tilsvarende livsstilssygdomme. Saltin kom bl.a. ind på, at motion beviseligt er et meget stærkere virkemiddel end f.eks. vægttab. Det er bedre at være fed og trænet end tynd og stillesiddende.

Saltin kom også ind på det groteske der sker, når artikler citeres – i sær af medicinalindustrien. Et studie, der beskæftigede sig med behandling patienter der var på grænsen til diabetes, viste at det medicinske tilbud havde en bedrende virkning på 30 % - men at motion uden medicin havde en bedrende virkning på 60 %. Alligevel var det oftest de 30 % der bliver citeret – og medicinalfirmaet bruger citater fra studiet til at sige, at det er det er medicin der skal til….. :thumb_down:

Det var et meget overbevisende og spændende indlæg.

Der efter fortalte folkesundhedschefen Kirsten Lee om projektet og lægernes rolle, og 2 specialkonsulenter fortalte om henholdsvis diætisternes rolle og om udslusningen til selvstændig træning efter de 4 måneder som tilbudet om træning i en fysioterapiklinik giver..

Så var det min tur. Min rolle var at give en patients blik – og nok så meget at besvare spørgsmålet: ”Kan det nytte?”

Stemningen var en anden, end blandt fysioterapeuterne, som jeg talte til i går. Meget mere skepsis. Lige inden jeg kom på, var der en læge der spurgte: ”Er der nogen kompensation til os læger? Vi skal jo bruge meget tid på det!” Var jeg ikke klar og opsat til at gå ”på”, så blev jeg det der! :devil:

Jeg sagde ret kort inde i mit indlæg noget i retning af: ”Jeg synes I nu får et fantastisk redskab og jeg kan ikke lade være med at sige til dig, der spurgte til kompensation: Ja I bliver kompenseret! I får et redskab, der på kort tid kan forandre jeres patienters liv – fra at være syge og dårlige og frygte fysisk aktivitet – til at blive mærkbart bedre på kort tid! I hvor mange andre situationer har I den mulighed ? – Det er da et privilegium som mange andre professionelle vil misunde jer! Og så slipper I formentligt for at bruge en masse tid på de patienter i årene fremover…”

Jeg fik fortalt min egne historie. Fra den gang i 99, hvor jeg syntes at en gå tur på 100 m var nærmest umulig, til at jeg cyklede op fra Vejle til toppen på Horsensvej, 6 måneder senere – og hvad det betød for mit liv.

Jeg fik fortalt at det er vigtigt at gøre folk klart at de har vundet så snart de er i gang! Man skal ikke sætte sig e fjernt mål om at have tabt en mase kg og hvad ved jeg, som det vigtige succeskriterium! At flytte sin skæbne fra trussel om invaliditet og død lige rundt om hjørnet til i stedet at blive et aktivt og godt liv – det er det det handler om – og sejrene kommer hurtigt og i en stadig strøm!

Det var et lille udsnit af hvad jeg kom ind på – og så fik jeg da også lige reklameret for MOL…

Det har været sjovt og dejligt at få lov til at påvirke læger, fysioterapeuter, diætister og sagde de da selv, også de ansatte i Folkesundhed København – så også jeg føler mig privilegeret! Dejlig eftermiddag i auditorium 1 på Riget! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Arne

Long time no see. Det er vel snart 8 år siden vi huserede på RUC sammen og nu stødte jeg på dig i Politiken og minsandten også på MOLs forside!

Jeg har smuglæst i din logbog og som så mange andre bukker jeg dybt i støvet over din stædighed i så mange år. Eller måske er det snarere blevet en livsstil og en nødvendighed?

Jeg bliver også pissed off når jeg læser om de snævertsynede læger. Jeg ville foreslå dem at læse din log gennem de sidste år. Jeg tror den er mere værd end mange teoretiske medicinbøger. Din bemærkning om at synkronisere ånd, krop og det sociale (sådan husker jeg det) er meget rammende og nok værd at kende for en læge. Den svarer i hvert fald til min egen oplevelse af hvad der virker når det går godt, og er imod når det går dårligere.

Under alle omstædnigheder - rigtig fedt at læse din log og høre om den energi du lægger for dagen.

Kaare Pedersen (der i parantes bemærket ikke spinner men er til old fashion løb i det fri, og har forladt RUC for 6 års siden)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share