SaintPauli


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Guest Voravong
Jeg vil vædde med at du startede med at træne bryst/triceps/skulder. :) Hvis det er tilfældet, så kan jeg kun sige, at du har noget at glæde dig til, fordi ryg/ben/beceps er absolut den hårdeste dag.... :devil:

NOPE ;) startede med ryg/ben/biceps. I dag er jeg i øvrigt øm i både erector spinae og lattisimus, hvilket jeg kun har været dengang jeg startede med at træne og så ellers en 3-4 gange. Nu véd jeg godt at det ikke siger ret meget om muskelvækst, men det siger en hel del om, at programmet rammer som det skal... :)

Grunden til at jeg har valgt dødløft fra er:

1) Jeg er en wuss, der er bange for ryggen

2) Jeg synte at min nedre ryg bliver trænet tilstrækeligt ved squat og bendover rows.

3) Jeg kører supersets mellem ryg og ben. Dødløft rammer begge muskelgrupper og er derfor svær at passe ind i programmet.

4) Det er en meget hård øvelse, der giver et enormt systemisk stress. Ikke godt når programmet er så hårdt i forvejen.

Jeg er enig med dig, især pkt. 3 og 4. Har bare været besat af dødløft, og det har faktisk gjort, at mine erector-muskler er langt mere udviklet end lattisimus dorsi. Så dit program passer mig glimrende.

Faktisk synes jeg det er et rigtig godt program. Det er dét, der er fedt ved MOL, man kan hente inspiration og beskue sin træning fra en ny vinkel...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg er enig med dig, især pkt. 3 og 4. Har bare været besat af dødløft, og det har faktisk gjort, at mine erector-muskler er langt mere udviklet end lattisimus dorsi. Så dit program passer mig glimrende.
Glemte for resten at skrive, at dødløft er en af de øvelser, der er god til at opbygge den berømte tyrenakke. Hvis man er interesseret i det, så er det en rigtig god øvelse. Det er jeg dog ikke interesseret i. Syntes det ødelægger det atletiske look.
Faktisk synes jeg det er et rigtig godt program.

Takker! Det er jeg sku glad for at høre!

Det er dét, der er fedt ved MOL, man kan hente inspiration og beskue sin træning fra en ny vinkel...

100% Enig!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Lagoon:

Hvorfor mener du et par udviklede trapz ødelægger "atlet-looket"? Jeg synes lige netop et par mægtig "pølser" op ad nakken, stråler power, veltrænethed og dominans!
Jeg sagde atletisk. Hermed mener jeg Frank Zane/Van Dame looket. Men du har ret en mægtig tyrenakke udstråler power! Yeah! (Det er bare ikke det look som jeg går efter).

Elvirus

hehe så meget gør dødløftet altså heller ikke ved dine trapz, tværtimod vil jeg påstå at du får en højere aktivering af trapz ved diverse rows øvelser..

Ja du her nok ret, men jeg syntes dog, at rows primært rammer den midterste del, hvorimod dødløft rammer den øverste del. (Er dog ikke alt for skarp i ryggens anatomi, så bær over med mig, hvis dette ikke er helt rigtigt)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis du nøjes med at køre dødløft super tungt, så er hypertrofiresponsen ikke særlig stor.

Hold dig til 3 eller færre gentagelser.

Jeg nøjes ikke med at køre tungt. Jeg kører den ikke. :)
Og det pylder med, at du er bange for øvelse, der er.... ja PYLDER!  ;) 

Jeg har aldrig hørt om nogen, der er kommet galt afsted med øvelsen.  :)

Spørg TJ hvordan det går med hans ryg pt. ;)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Min påstand går på, at du ved rows opnår større elevation(løftede skulderblade) og derved en større aktivering af af den "øvre" del af trapz, hvorimod dødløftet vil gå mere i nedre del, medmindre du direkte "shrugger" den op bagefter B) Men du kan selvfølgelig ikke undgår at spænde i hele musklen idet du løfter vægten - men "tyrenakke" tvivler jeg på du får fra den ene dag til den anden ;)

Derudover vil jeg mene at bend over lateral raises og rows til ansigt går en hel del i øvre trapz, udover selvfølgelig den bagerste del af deltoideus.

Men ja, rows rammer primært latissimus dorsi samt romboideus (teres major)

Link to comment
Share on other sites

Men du kan selvfølgelig ikke undgår at spænde i hele musklen idet du løfter vægten - men "tyrenakke" tvivler jeg på du får fra den ene dag til den anden

Ja det kommer selvfølgelig ikke fra den ene dag til den anden, men man kan da lige så godt være opmærksom på "problemet" fra starten.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Efter lidt eksperimentering er jeg kommet frem til hvordan jeg for fremtiden vil blande de 2 vigtige shakes:

Post træningsshake: (spises sammen med hvidt brød eller andet med højt GI)

35g valleprotein, 3g kreatin, knap 1g MSM, lidt salt og 60mg C vitamin

Godnatshake: (spises sammen med ½ skive rugbrød)

15g valleprotein, 25g æggeprotein, knap 1g MSM og 60mg C vitamin

Overvejer at supplere natshaken med noget mælkeprotein, men kan ikke rigtigt finde nogle steder, hvor de har det (rent). :(

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Mht den tyrenakke snak, så kan jeg ikke undgå at bemærke at du træner lateral raises. Jeg vil påstå at når jeg træner lateral raises, så respondere mine trapz mere end ved dødløft.

Jeg overvejer i øvrigt selv at starte på et 2 split program ala det du kører, men med andre øvelser. Har du aldrig skulder problemer ? for umiddelbart virker det til at du træner meget skulder (måske for meget).

Link to comment
Share on other sites

Voravong

Kan du mærke nogen effekt af MSM, og i så tilfælde - hvilken?
Har haft lidt knæproblemer siden min tur i mili. Har dog ikke kunnet mærke noget siden jeg begyndte at tage MSM. Det skal dog siges at jeg er begyndt at køre squat efter TJ henvisninger (ingen klods, minimum vandring af knæ).

Jeg valgte faktisk MSM frem for Glucosamin, da produktet også skulle hjælpe på hår, hud og negle. Havde tidliger problemer med huden på skulderne. Det hjalp delvis med den omlægning af kosten der fulgte med, da jeg begyndte at træne igen. Siden jeg begyndte at tage MSM, er det blevet meget bedre, og nu er problemet stort set forsvundet. Om det skyldes kostonlægningen, MSM eller noget andet kan jeg ikke sige noget om. Det føles dog som om at huden er blevet blødere (håber at jeg kan sige det uden at lyde alt for metroseksuel :lol:).

SaintPauli...hvor lang tid tager et træningspas for dig?

Ca. 2 timer. Nogle gange lidt længere, hvis der også skal trænes kæbe. :)

Stegger:

Mht den tyrenakke snak, så kan jeg ikke undgå at bemærke at du træner lateral raises. Jeg vil påstå at når jeg træner lateral raises, så respondere mine trapz mere end ved dødløft.
Lateral raises skulle jo primært være en skulder øvelse. Jeg har dog heller ikke at kunne mærke at den samtidig går i mine trapz.
Jeg overvejer i øvrigt selv at starte på et 2 split program ala det du kører, men med andre øvelser. Har du aldrig skulder problemer ? for umiddelbart virker det til at du træner meget skulder (måske for meget).

Da jeg i sin tid lavede mit program, kørte jeg med 3 skulder øvelse. Jeg kunne dog hurtig mærke at det førte til en overbelastning af skulderen. Derfor lavede jeg en kraftig reducering af antallet af skulderøvelser. De eneste deciderede skulder øvelser jeg kører nu er 3 sæt lateral raises, hvor 1 sæt er opvarmning + 2 sæt front lateral raises (er lige begyndt at smide 2 sæt back lateral raises ind på min rygdag. Det er omtrent den mængde sæt/øvelser, som jeg kan køre med, uden at jeg begynder at overbelaste min skulder. (bænk og dips rammer jo også skulderen temmelig hårdt).

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Guest Voravong
SaintPauli...hvor lang tid tager et træningspas for dig?

Ca. 2 timer. Nogle gange lidt længere, hvis der også skal trænes kæbe. :)

2 timer... :blink: det var sgisme lang tid. Jeg bruger ca. 60 - 75 min. Men det kan måske forklare hvorfor jeg synes det er så sindsygt hårdt...

Link to comment
Share on other sites

 
Jeg overvejer i øvrigt selv at starte på et 2 split program ala det du kører, men med andre øvelser. Har du aldrig skulder problemer ? for umiddelbart virker det til at du træner meget skulder (måske for meget). 

Da jeg i sin tid lavede mit program, kørte jeg med 3 skulder øvelse. Jeg kunne dog hurtig mærke at det førte til en overbelastning af skulderen. Derfor lavede jeg en kraftig reducering af antallet af skulderøvelser. De eneste deciderede skulder øvelser jeg kører nu er 3 sæt lateral raises, hvor 1 sæt er opvarmning + 2 sæt front lateral raises (er lige begyndt at smide 2 sæt back lateral raises ind på min rygdag. Det er omtrent den mængde sæt/øvelser, som jeg kan køre med, uden at jeg begynder at overbelaste min skulder. (bænk og dips rammer jo også skulderen temmelig hårdt).

Det er mest front lateral raises jeg tænkte på. Du rammer front skulder, som du selv siger både i press øvelserne, samt dips og flyes. Det er mange sæt til så lille en muskel, men okay hvis det virker så er det vel det vigtigste :)

Hvordan kan det i øvrigt være at du køre dips så sent i programmet ?

Link to comment
Share on other sites

Det er mest front lateral raises jeg tænkte på. Du rammer front skulder, som du selv siger både i press øvelserne, samt dips og flyes. Det er mange sæt til så lille en muskel, men okay hvis det virker så er det vel det vigtigste  :)
Det var også der jeg fik problemerne. :)

Jeg kører derfor kun 2 sæt front raises. Desuden kører jeg altid med lette vægte og mange gentagelser. Hvorfor? Øh tja.. :) Vil gerne have en øvelse der ramme musklengruppen med fuld ROM. Desuden vil jeg gerne styrke musklen for at undgå skalder ved f.eks. tungt bænkpress. Ved godt det ike er særligt videnskabeligt, men jeg føler (og håber:)) at det virker.

Hvordan kan det i øvrigt være at du køre dips så sent i programmet ?

Det gør jeg heller ikke længere. :tongue: (se evt. det sidste træningspas som jeg skrev ind). Min program beskrivelse på side 1 er en copy/paste fra en tidligere tråd. Retter den med det samme.

Jeg kørte tidligere dips sidst i programmet da havde lidt problemer med den ene skulder. Jeg kunne ikke rigtigt køre med ekstra vægt uden at det gjorde ondt. Jeg valgte derfor at putte øvelsen bagerst i programmet, hvor kropsvægten føles tunger pga. udmattelse fra de foregående øvelser.

Nu er skulderen igen fin, og da jeg samtidig ønsker at ligge vægt på dips, er kongeøvelsen igen røget forrest i programmet. :pumpin:

Stegger: Fedt at du netop kommenterer de ting ved mit program. Ville nok selv have sagt det samme hvis det var et program,som jeg skulle vurdere. :a-okhand:

Rock'n Rolll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det er mest front lateral raises jeg tænkte på. Du rammer front skulder, som du selv siger både i press øvelserne, samt dips og flyes. Det er mange sæt til så lille en muskel, men okay hvis det virker så er det vel det vigtigste   

Det var også der jeg fik problemerne.

Jeg kører derfor kun 2 sæt front raises. Desuden kører jeg altid med lette vægte og mange gentagelser. Hvorfor? Øh tja.. Vil gerne have en øvelse der ramme musklengruppen med fuld ROM. Desuden vil jeg gerne styrke musklen for at undgå skalder ved f.eks. tungt bænkpress.

Personligt ville jeg holde mig fra front skulder, men det er også fordi jeg havde problemer med netop front skulder og det holdt mig fra bænk press i næsten 3 mdr :( :chicken::cry: . Min personlige erfaring er at det er vigtigt at træne rotary calf for at reducere skades potentiallet ved tunge press øvelser.

Ved godt det ike er særligt videnskabeligt, men jeg føler (og håber:)) at det virker
Jeg tror ofte at det er den bedste indikator der er :)
Nu er skulderen igen fin, og da jeg samtidig ønsker at ligge vægt på dips, er kongeøvelsen igen røget forrest i programmet

Igen har jeg dårlig erfaring med dips, men mine skuldre piver også let (på trods af at jeg har siddende har skulderpresset 100 kg). Jeg kender dog mange som har virkelig gode erfaringer med dips og kan kun misunde at du kan køre den :devil:

Stegger: Fedt at du netop kommenterer de ting ved mit program. Ville nok selv have sagt det samme hvis det var et program,som jeg skulle vurdere

Det er jo netop derfor MOL er fedt, men det var så lidt.

Du kan gengælde tjenesten om et par uger, der starter jeg på noget der ligner det du køre nu.

Link to comment
Share on other sites

Igen har jeg dårlig erfaring med dips, men mine skuldre piver også let (på trods af at jeg har siddende har skulderpresset 100 kg). Jeg kender dog mange som har virkelig gode erfaringer med dips og kan kun misunde at du kan køre den  :devil: 
Skulderne er stadig ikke helt glade for dips. Jeg er dog meget opmærksom på "stilen", vilket hjælper en del. Pas på ved start/slut og prøv at køre dem langsomt og kontrolleret. Det tager det værste.
Det er jo netop derfor MOL er fedt, men det var så lidt.

Du kan gengælde tjenesten om et par uger, der starter jeg på noget der ligner det du køre nu.

Cool! B) Det vil jeg så gøre. Skriv dit nye program ind i din log og så kommer jeg med lup og motorsav. :devil: ;)

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Sidder hjemme og er små irriteret! :angry3:

Lørdag nat i en lille brandert besluttede jeg mig for noget så tåbeligt som at løbe hjem fra byen. Søndag morgen vågner jeg så med smerter i den venstre hofte. Nå tænker jeg det går sku nok hurtigt over… Men det gjorde det sku ikke! Sidder stadig med smerter i hoften. Det er virkelig irriterende. Kan ikke gå normalt, og kan da slet ikke komme op og træne noget tungt ben, hvilket jeg allermest har lyst til. :4crutches:

Typisk! Jeg er færdig med det løberi! Mine ben er designet til squat og til at sparke røv. Ikke alt det andet fis.

Har besluttet mig for humpe op og træne bryst/tricep i morgen lige meget hvad. Fredag kommer så til at blive ryg/bicep og forhåbentligt bare en smule ben.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Der er nu gået snart en uge og benet er stadig ikke kommet i orden. :angry3:

Til trods for dette humpede jeg alligevel op og trænede både torsdag og fredag. Jeg havde virkelig glædet mig til at komme op og køre noget tungt squat inden weekenden. Det blev der dog ikke noget af. Jeg kunne dog glæde mig over, at jeg stadig var i stand til at køre leg ekstensions.

Jeg var også så heldig at få besøg af Fætter PR, der lige syntes at jeg skulle nå de 18 chinups. Det var et personligt mål jeg har haft længe. Nu mangler jeg så bare de 10 kg i bæltet for at opfylde spetznas kravet. :w00t:

Bryst træningen går noget underligt for tiden. Jeg stagnerede et stykke tid, hvorefter jeg gik en smule tilbage. Jeg tog dette som et tegn på, at jeg havde overreached lidt for meget, og havde det derfor ok med at holde et par dage fri. Efter den lille ”pause” er jeg nu tilbage hvor jeg var før i bryst. Der er dog lige en lille ændring. Mit antal reps i dips steg fra 36 til 41 (ved samme hastighed. Kan godt tage 60 hvis jeg bare giver den gas). Samtidig er jeg blevet svagere i de efterfølgende triceps-øvelser. Dette kan selvfølgelig skyldes, at jeg nu tager flere dips forinden, men jeg syntes stadig det er en smule underligt. :confused2:

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

8 dage senere og benet er stadig f.u.b.a.r. :angry3:

Det skal dog ikke holde mig fra at komme op og træne noget tungt bænk i aften. Jeg har nemlig fået anskaffet mige en stok, som jeg render rundt med. Jeg ligner en spasser når jeg går med den, men når jeg står stille er den det vildeste pimp udstyr :pimp:

Rock'n Roll :strat:

saintPauli

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share