Træne med vægte?


Jonas
 Share

Recommended Posts

Mit program ser sådan her ud i dag:

5 min. opvarmning

20 armbøjninger

30 rygbøjninger

40 mavebøjninger med benene oppe

20 laterals med 1,5 liters colaflasker

20 mavebøjninger til hver side

30 rygbøjninger

20 armbøjninger

40 sakse

30 rygbøjninger

20 laterals med 1,5 liters colaflasker

20 mavebøjninger til hver side

30 rygbøjninger

20x5 squats uden vægt

40 mavebøjninger

13 chin-ups

Jeg vil selv mene at jeg er ved at være stærk når til at begynde at træne med vægte. Så synes i jeg må begynde at træne med vægte? Jeg så at i gav joergen lov til det, men hans program er hvis også noget hårder ned mit:)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fylder 15 den 29/4, men jeg vil gerne begynde med vægte. For der er 3 stykker i min klasse der har trænet med vægte i et halvt år nu, og de er stærkere end mig nu :( De bruger deres krafter rigtig meget. Der er altid en der skal have tæsk i vært frikvatere, og de gør det også ved pigerne. Så nu skal jeg lige blive superman og klare den onde :)

Link to comment
Share on other sites

he he...Xax i sit bedste humør. :music:

Ja jeg kender fornemmelsen. Man vil helst være den stærkeste. Selvfølgelig vil man det. Og det er RIGTIG provokerende hvis andre i ens klasse bare bruger vægte uden at vide det kan være fraligt og at man selv ved det og derfor ikke bruger vægte, men at de så alligevel bliver stærkere. Men jeg ved ikke hvad du skal gøre Jonas. Jeg tror godt du kan bruge vægte. Jeg tror ikke der sker noget, men jeg vil altså helst være på den sikre side. :)

Vi må høre "What the rest of the guys has to say." ;)

Link to comment
Share on other sites

Problemmet er at jeg bor ude på landet langt væk fra alt :( Det der så er godt af at jeg har rigtig meget plads :) Men jeg bliver jo nød til at købe alle mine vægte selv så. Men jeg ved godt at det kan være dyrt at købe vægte og sådan noget, så det er vel ikke nok at bruge 7.000 på det vel? Men ellers har min fætter som er 30 år i dag trænet meget med vægte da han var i min alder og noget ældre, så han har sit eget center hjemme ved ham, men han bruger det ikke rigtig så jeg kunne nok nemt købe noget af ham hvis i kunne skrive hvorfor nogen vægte og sådan noget jeg skal have fat i. Så hvilke vægte mm skal jeg købe så jeg kan blive superman?

Link to comment
Share on other sites

Hey der!

Jeg startede i sin tid med at købe en bænk + bb og skiver i Den blå avis for 150kr... Det udstyr trænede jeg med i 2 mdr. indtil jeg, en dag der var storskrald, fandt en anden bænk der så lidt nyere ud og endda havde monteret flyers på! Denne bænk bruger jeg stadig de dage hvor jeg ikke gider ta hen i centret.

Det behøver ikke være det svedigste udstyr på markedet. En gammel bænk, en stang, et par håndvægte og en god stak skiver er rigeligt :wink3:

Link to comment
Share on other sites

Tja ok - er måske bare et spørgsmål om hvor ambitiøs man er. Jeg bor selv 30 km fra mit center + 10 minutters gang fra hvor jeg står af bussen...

Men medmindre han VIRKELIG bor langt ude på landet, så er det ikke mere end max 30-40 min i bus hver vej...

Link to comment
Share on other sites

jeg startede med to Dumbels på hver to kg. Så købte jeg et sæt med 50kg. Dvs barbell i den billigste kvalitet fra harald nyborg. Det købte jeg August Sidste år. Da jeg havde brugt det i nogle måneder var det ikke nok, så jeg købte et håndvægt sæt mere for at få flere skiver. Hvilket medfører at jeg nu har 6 håndvægt stænger og en Barbell. Nå men jeg kom op på 66kg med stang, med alle skiver på barbell stangen. Problemet er at de tæller stængerne med i deres pakker. Så når man køber 18kg så er der 4kg stænger, eller 7 kg, så er der realt kun 5kg vægt. Nå men jeg har da kunne lave bend over, dødløft, barbell curls, military pres, og benchpres, UDEN BÆNK. jeg biksede noget sammen selv. En fodskamme, kvardratisk, to spisebords stole, stangen på de stole, skamlen i mellem. Jeg har trænet benchpres på blødt underlag. Jeg begyndte i centeret efter kun at have kørt bænkpres på den måde i et år. Jeg har været i centeret tre gange tror jeg, altså tre gange hvor jeg har bænkpresset. og jeg er oppe på 80kg allerede i Workset, og det er opadgående, og jeg vil gætte på at jeg har et MAX på 100kg. Men det er svært at sige, da jeg ikke engang har fundet grænsen til mine workset endnu.

jeg tror at det dårlige udstyr, det at træne uden spotter, det at starte fra blødt underlag, men vægten mere bagsig en over sig, har givet mig en rigtig fed start styrke. Så Jørgen kom nu i gang for katten, det er det fedeste at træne med vægte. Et center kan altid komme på når du har mulighed og tid til det.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa BLACKIE! Yes helt klart fedest med vægte.

Her er de ting der plager mig fra at bruge vægte:

- Da jeg var oppe og tale med sundhedsplejersken på min skole viste jeg hende mit program. Hun syntes det var MEGET og mente jeg måtte være i topform. :cool:

Men så sagde hun, at hun syntes 7 gange om ugen var for meget. Det kan jeg også godt se nu, men hun anbefalede 3 gange om ugen! Det ka jeg ikke holde. Min velvære ryger HELT i bund hvis jeg kun træner 3 gange om ugen. Jeg vil træne 5! Og det er så det jeg gør nu........

Men nu bryder jeg jo allerede det hun syntes jeg skulle gøre. Hvis jeg så også bruger vægte bryder jeg det jo endnu mere....kan i se mit problem?

-Og når jeg hører, at I først startede som 17-18 årige (ved godt du startede på samme tid som mig Blackie), kan jeg bliver bange for, at det simpelthen ikke er sundt for mig.

Men her i puberteten er jeg blevet MEGET kropsfikseret. Jeg vil have en flot veltrænet krop (hvem vil ikke det?). Men jeg går ret meget op i det - det synes mine klassekammerater også....ikke at det er dårligt, men jeg har helt tiden overtræning i hovedet.

Og den ene dag da jeg løb mødte jeg en jeg kendte og han sagde:

"Pas nu på du ikke overtræner!"

Der må være en grund til han sagde sådan. Han plejer altid bare at sige hej, men den dag sagde han noget helt andet.....

Alle disse ting. Det er det jeg er bange for......

Link to comment
Share on other sites

Jonas, start med at købe dig et par håndvægte, og gerne også en stang hvis du har mulighed for det, og nogle skiver.

ja men Jørgen, så skær dog ned på dine dage. Altså du kan alligevel ikke træne alle dage om ugen for evigt. Det giver helt sig selv.

Ham der sagde at du ikke skulle overtræne, hvad ved han om træning?

Alle der træner bliver automatisk lidt mere kropsfikserede, især hvis man træner BB. Men du bliver aldrig stor og stærk af at træne med egen krops vægt. Så endten må du være tilfreds med hvad du har nu, og hvad du kan opnå, og ikke snakke mere om det, ellers må du ud og have nogle vægte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede vægte! De er godt nok ikke på særlig mange kg, men det er OK til mig. Det er bare lige det med at komme i gang. Jeg ved ude mærket hvilket program jeg skal bruge. Men jeg tror lige jeg spørger sundhedsplejersken om hvad hun har at sige til det hele....

Men tak for det Blackie

Link to comment
Share on other sites

Jørgen >>

Du siger selv at du er blevet meget kropsfikseret, hvilket nok er meget naturligt...

Men det lyder som om at du også er meget interesseret i, hvad ANDRE mener om din træning... Hvis du har det godt med at træne 5 dage, så træn 5 dage selvom sundhedsplejersken siger 3...

:bounce:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share