Træne med vægte?


Jonas
 Share

Recommended Posts

Efter min mening er det eneste du virkeligt har brug for i starten en god stang, og nogle skiver. Resten (håndvægte, bænke osv) kan altid komme bagefter...

Jeg ville hellere have en god stang, end en so-so stang og en bænk!  Og så begyndt at snuse lidt til olympiske løft/squat/dødløft/stem os.v.  Disse er (næsten)alle øvelser med meget reduceret eccentrisk del, og er øvelser der kræver meget teknisk... d.v.s. at du kan bruge tiden på at sætte dig RIGTIG godt ind i øvelserne og langsomt lade vægten komme af sig selv. Det vil så tilmed sige at når du så nærmer dig de 18-19 år, er du allerede på vej til at blive en sindsyg stærk motherf***er, da du har eminem teknik og rutine...   Hvis jeg kunne rejse tilbage, er det helt klart sådan jeg ville gøre!  Kik evt på fastrunner.. Lidt i den stil. Måske mere teknik, og knap så meget forsøg på at løfte maks hele tiden (½-squats, frivends o.s.v.)  

Men du forstår hvad jeg mener...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

anskaf dig en bænkpress bænk med justerbar højde og lang stang, så har du lige pludselig mange øvelse muligheder - Tag et par basisøvelser såsom Bænkpress, dødløft og squat.

Der hvor jeg træner er der sku ikke noget squat stativ, eller desideret dødløft stang, så de 3 ovennævnte øvelser udføre jeg ved bænkpress bænken, så jeg vil sige at en bænkpress bænk med lang stang er et godt redskab at anskaffe.

Link to comment
Share on other sites

Var lige inde og kikke på harald nyborg's 50 kg sæt... Og mener bestemt ikke at det er 799 kroner værd!

Det er sådan et sæt du for det første mister lysten til at træne med, og hvis du alligevel tager dig sammen til at bruge det, skal du alligevel skifte det ud efter et halvt år. Stangen er simpelthen for kort, for tynd i dia, for glat (hvis det er den jeg har set dernede tidligere) og for små skiver...  

Jeg kunne ikke finde noget udstyr til salg hverken på dba eller gul&gratis. Men inde på bm-fitness' hjemmeside, er der noget udstyr der ser nogenlunde ud efter min mening (selvom det jo selvfølgelig er lidt svært at se over nettet). Men hvis det er mig, ville jeg nok spare sammen til enten 1500-kroners eller 1700 kroners sættet, og så skaffe mig nogle POM-skiver der har samme mål som de olympiske skiver. Dem spænder du fast inderst, og bruger så de andre skiver udenpå...

Hvis det bliver aktuelt, og du ikke kan skaffe sådan nogle, kan du bare give lyd fra dig..  Så kan jeg nok godt lave et par stykker til dig for en tyver eller hvad det nu bliver i materialer (må jo hjælpe en fremtidig løfter lidt på vej  :o)

Nå, mere har jeg vist ikke at sige til det lige nu...  Håber at jeg vækkede lidt tanker eller inspiration. Ellers må jeg jo komme igen imorgen og fyre dobbelt så meget lort af igen.  :D

HYG JER!!!!  (hyg jer så..  )

PS. lidt alarmerende alle de forskellige former for ab-trimmers m.m. der er til salg både inde på dba og gul&gratis. (lige et hint til alle jer der overvejer at investere i sådan et monstrom)

Link to comment
Share on other sites

M.h.t. at træne hjemme, så har jeg læst om mange dygtige folk der startede deres løfte-karriere derhjemme.. Og først mange år senere fik mulighed for at komme under en decideret træner!

Men det kræver selvfølgelig at han sætter sig meget ind i det, og læser en masse om det o.s.v.  Men okay, mulighederne er jo ikke ligefrem blevet ringere siden 1950'erne   :D

Men vær bevist om hvad du gør. Hele tiden check din stil og dine reps oven i hovedet.. Evt få en kammerat til at se på dig engang imellem. forklar ham hvad der er vigtigt, og giv ham nogle billeder/filmklip at sammenligne med.  Jeg tror personligt ikke, at det er så besværligt/skadeligt som mange gør det til..

Selvfølgelig vil det altid være en fordel at være under en træner. Jeg har da personligt lært mange ting, bare på den korte tid jeg har trænet med en erfaren herre..  Men jeg er da ikke i tvivl om, at jeg ville have fortsat og kommet langt, selv uden denne hjælp. Der er kun en vej, og det er fremad...  Og selv med en træner, er det stadigvæk dig der skal lære det og lave alt arbejdet...  ingen nemme udveje!

Min beskedne mening...  :o)

Link to comment
Share on other sites

Til B, det sted jeg træner tilhører et par slagterier, det er lille lokale og der er ingen form instruktører eller nogen som helst. Efter hvad jeg havde læst om dødløft og squat´s vidunderlige virkning på træning, besluttede jeg mig for, at dem ville jeg også træne, men der var jo ingen instruktører til at vise mig det, så jeg læste samtlige guider til dem jeg kunne finde, så alle de videoklip hvor de blev udført (bla. dem med TJ) derefter når jeg kom til og skulle begynde at træne dem, startede jeg med meget lav vægt omkring 30 kg. ínlærte rutinen i et par uger før jeg begyndte at køre tung i dem,

efter 3 ugers tung dødløft løfter jeg 120 kg.

Jeg forstår ikke hvorfor folk er så bange for netop de 2 øvelser, alle øvelser kan være ligeså farlige endna farliger at udføre forkert, lær dem og brug dem.

Link to comment
Share on other sites

Jonas, et godt Powerrack. Dvs et hvor du også kan bruge det til feks Squat, det ville være en god ting. Ellers bare et bænkpres stativ hvor du kan hæve stængerne op i en højde så du kan squatte med det. En god stang, håndvægte og skiver ja. Korrekt, og godt med plads til det.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men hvad skal jeg bruge

bænkpress bænken til?

håndvægtene?

stangen?

Jeg ved jo ikke så meget om det. Nu håber jeg ikke i ham misforstået mig, men det jeg gerne vil er at have en flot stærk krop, og jeg har set nogen af de stærke mænd. Når de ikke har spædt musklerne ser det ud til at de er fede. Så det er altså ikke på den måde jeg vil være stærk. Hå¨ber i forstår mig. Jeg ved i jo ikke rigtig hvad jeg snakker om :smile2:

Link to comment
Share on other sites

Nej det kan jeg høre.

Bænkpres bænk. Hmm hvad med bænkpres. Close grip, incline, decline, og normal bænkpres.

samtidig kan du også bruge den til Squat, og front squat hvis du får en der er høj nok.

den kan også bruges til Shrugs hvis du har lyst til det, og bend over rows. Dog kan man også udføre de sidste to uden bænk. Du kan også bruge den til Barbell Curls.

Stangen skal du også bruge til Military pres. Stangen skal du jo ligsom bruge i alle øvelser der kræver stang. Ret smart ik.

Bænken til samme formål. Den kan du også bruge til Dumbell pres, og flyers. som kræver håndvægte.

dem kan du jo bruge til mange ting, dumbell curl, frannsk pres. Men generelt er stangen vigtigere end håndvægtenene.

jeg bruger kun håndvægte i en eneste øvelse. dumbell curls.

Du kan også bruge dem til skulder pres, men det kan du også bruge stangen til.

Wrist curls, kan også udføres med begge ting.

Link to comment
Share on other sites

Ok, men hvad skal jeg bruge

bænkpress bænken til?

håndvægtene?

stangen?

Bænkpress Bænken + Tilhørende Lang Stang:

Bænkpress - Squat - Dødløft - Bent Over Row - Biceps Curls - Barbell Upright Rows.

Håndvægte:

Dumbbell Bent Over Rows - Wrist Curlls - reverse Wrist Curlls -Lunges - Standing Calf Raises - Kick Back - [incline/Decline)Dumbbell Bench Press - Alternate Dumbbell Curls - Bent Over Rear Lateral Raises - Barbell Shrugs.

Det var et par ide´er kig her for flere:

LIGE HER.

Link to comment
Share on other sites

Jørgen uanset om du tror det eller ej, så scorer man altså ikke de helt fede forhold ved at være stor og pumpet. Du kan lige så godt vænne dig til tanken, det eneste det duer til er at imponere på stranden, ser stor og farlig ud, og imponerene gutterne. Pigerne er alligevel ret ligeglade i det store hele. med mindre du jagter One Nights , på IN , så kan det godt være det virker. Det er jeg nok den forkeret at spørge om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share