gør jeg det korrekt ?


nybegynderen
 Share

Recommended Posts

Ja, nogle gange hjælper det at snyde, men hvis det er den eneste måde at få "kontakt" på, så prøv gradvist at gå længere ned. Jeg træner kun biceps som fyld mellem de interessante øvelser, og nogle gange dropper jeg dem, fordi jeg har fået nok af de øvrige øvelser.

Jeg træner kun med håndvægte (dumbbells), og hvis jeg ikke har for ondt i albuen af at træne triceps for hårdt, så trækker jeg så langt op, som jeg overhovedet kan. Hvilket desværre er 10 cm fra skulderen p.t.

Jeg drejer vægten fra vinkelret på kroppen, når den er nede til parallel med kroppen, når den er oppe. Jeg har en ide om at "drejet" mindsker syren.

Jeg vil tro, at hvis jeg forsøgte med en lige vægtstang, så ville jeg få ondt over det hele, før jeg fik noget ud af øvelsen. Hvis jeg træner biceps med stang, så er det den der med de mærkelige bugtninger.

Jeg har selv meget svage håndled og underarme, og derfor nøjes jeg også med en biceps øvelse. (Der er nogen, som mener, at man kan styrke underarme og håndled med øvelser. For mig giver det bare tendenser til skedehindebetændelse, så det har jeg opgivet.)

Link to comment
Share on other sites

Well det med at dreje håndvægten skulle bare aktivere underarmen også. Kan ikke forstå at man skulle kunne løfte mere.

Jeg har aldrig haft problemer med barbell curls. Som det er nu laver jeg dem med EZ stang, men det er faktisk kun fordi at det er den der altid står  Curl stativet. det virker fint for mig.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være flere grunde til denne smerte. Hvis du ubevidst presser meget hårdt om stangen (har selv en tildens til at gøre det når jeg kommer i problemer) kan denne smerte opstå. Da går det i højere grad i underarmene. Men denne smerte føles positiv, og som du beskriver den, hvor du taler om det ”brænder” tror jeg forklaringen er en anden.

Det kunne f.eks. være at du træner for lidt underarm. Har du trænet et godt stykke tid og er blevet væsentlig stærkere i mange af de øvrige muskelgrupper, kan problemet være at dine underarme er for svage. Stort set al træning af overkroppen går også i underarmene. Hvordan træner du underarme og hvor ofte ? Er svaret aldrig, husk da at også underarmene skal indgå i et komplet træningsprogram.

Du kunne også spørge dig selv, overtræner jeg måske ? kan det være DOMS ? (har problemet stået på mere end 7 – 10 dage er det formentlig ikke DOMS) En af disse 3 ting kunne være årsagen, men uanset hvad, kan det være en god ide at tage en lille pause fra bicepstræningen.

Link to comment
Share on other sites

Har du trænet et godt stykke tid og er blevet væsentlig stærkere i mange af de øvrige muskelgrupper, kan problemet være at dine underarme er for svage.
Stort set al træning af overkroppen går også i underarmene

Hvaaa, modsiger du ikke dig selv her?

Er svaret aldrig, husk da at også underarmene skal indgå i et komplet træningsprogram

Er ret sikker på at en del her på forummet ville være lidt uenig med dig...

Link to comment
Share on other sites

XAX > Inden du fuldstændig nedbryder og atomisere mit indlæg, har jeg lige et par kommentarer. For det første mener jeg ikke de to citater modsiger hinanden. Nok bliver underarmen trænet ved mange forskellige øvelser, men naturligvis ikke ligeså effektivt og intenst som ved decideret underarmstræning. Eksempelvis går en øvelse som bænkpres naturligvis også i skuldrende, skulle man så derfor lade være med at træne skuldre ? Naturligvis ikke.

Der er forskel på når en muskel (f.eks. underarmens) trænes/stimuleres sekundært i en bicepsøvelse, og når de trænes primært i øvelser for underarmen. Deri er du vel ikke uenig ?

Derudover mener du mange her i forumet vil være uenig i at underarmene skal indgå i et komplet træningsprogram. Denne udtagelse finder jeg lidt besynderlig. Folk i dette forum er mange forskellige. F.eks. bodybuildere og styrkeløftere. Enhver bodybuilder vil sige at underarmene skal trænes på lige fod med alt andet, da de til konkurrencer jo også bliver bedømt på disse. Styrkeløftene trænere formentlig ikke underarme, så disse to grupper vil formentlig indbyrdes være uenige på dette punkt. Folk i dette forum er ikke så homogen en gruppe mennesker, at du kan sige hvad ”de” mener eller ikke mener. Så hvorvidt underarme bør trænes på lige fod med alt andet, er vel som så meget andet et meningsspørgsmål. Jeg sagde blot hvad JEG synes, da jeg IKKE mener at man kan gøre sig til herre over hvad andre mener.

Link to comment
Share on other sites

xax, nej faktisk ikke.. jeg er ret enig med panser.

lang de fleste øvelser med vægte til overkroppen (udover de desiderede skubbe øvelser : bænkpres, military press etc.) går i underarmen... men som en statisk øvelse idet du bare klemmer hårdt fast om grebet på -whatever-, og det er bare ikke nok !!!

jeg er i en situation hvor mine underarme er blevet for svage, dvs. når jeg træner tungt til ryg, så glider stangen ud mellem hænderne på mig ved de sidste reps.. det suger jo røv, derfor skal jeg decideret træne underarmene.. latterlig øvelse; at sidde der og vrikke med håndledet, men det virker !

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, så vidt jeg så er der en del såkaldte bodybuildere herinde som ikke just gør noget ud af underarmstræning. Det må da være et udtryk for at folk ikke mener at decideret underarmstræning er nødvendigt.

Bænkpres går kun i anterior deltoid, og derfor kan man rent faktisk godt tillade sig at prioritere andre dele af skulderen lidt højere.

Jeg har altså lidt svært ved at se det fornuftige i div. wristcurls hvis man også kører chins, dødløft, og div. curls.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder 100% med XAX!

Indgår underarms træning i Ronnie Colemans program....næh!

I hvert fald ikke det jeg så for et års tid siden!

Bodybuildere får rigeligt med underarmstræning når de træner biceps og dødløft!....og sikkert også mange andre øvelser!

Personligt kunne jeg aldrig finde på at begynde med underarmstræning. Hvis jeg ikke kan holde vægten, så er det godt at Straps er opfundet :-)

Jeps XAX - bænkpres går primært i anterior deltoid. Hvem ville køre front raise lige efter bænkpress? ingen......eller i hvert fald ikke ret mange! Hellere bruge tiden på resten af deltoideus og traps'ne. :-)

Link to comment
Share on other sites

At bodybuildere ikke træner underarme kommer som en stor overraskelse for mig. Det var jeg faktisk sikker på de gjorde. Men okay, så ved jeg da det.

At mange øvelser går i underarmene har morfar jo ret i. Jeg troede blot at de også derudover trænede dem. Selv er jeg af den type, der mener at samtlige muskelgrupper skal indgå i et komplet program, også underarme og f.eks. lægge. Men måske er det et synspunkt jeg står alene med.

Link to comment
Share on other sites

Læg er absolut en muskelgruppe som ikke får megen træning ved andre øvelser, så den er oplagt at træne specifikt.

Underarmstræning er selvfølgelig nødvendigt på et eller anden plan, men vi understreger blot at decideret underarmstræning ikke er nødvendigt, når man kører et utal af andre øvelser, som også rammer underarmene.

Link to comment
Share on other sites

Det er meget få bodybuildere som kører direkte underarmstræning. Mener engang Yates sagde at hans underarme er kommet af tunge dumbell rows, bent rows og dødløft. Træner man masser af tunge basisøvelser i ryg, og masser af tunge barbell og dumbell curls, så får man rigeligt til at underarmene vokser. Desuden har alle de underlige former for wrist curls ikke den store effekt på hypertrofien. Tunge holds og lignende derimod, det er noget som kan trætte alle underarms musklerne.

Panser> du siger at alle muskelgrupper skal trænes i et komplet program. Jeg har en overraskelse til dig. Hvis du går ned og træner squat, dødløft, bent rows, skulderpres og bænkpres, så har du trænet stort set alle muskler i kroppen. Særdeles effektivt endda :) Arnold voksede op på et sortiment af vægtstangsøvelser. De kan sagtens lade sig gøre at blive mega stor og stærk på 6-7 velvalgte vægtstangsøvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Morfar hvad pokker er det nu lige Front Raises er? Lige som laterals ikke? bare med armene foran en?

Så hut jeg hvisker.

Jeg træner ikke læg, som det er nu. Men nu må vi se om et år.

Lige nu synes jeg den øvelse som jeg finder mest intensiv er dødløft. Bryder mig ikke om squat, har ikke nok kontrol over øvelsen. Men Dødløft, der føler jeg der er styr på det.

Link to comment
Share on other sites

Det kan sagtens lade sig gøre at blive mega stor og stærk på 6-7 velvalgte vægtstangsøvelser.

Hvad er egentlig fordelen ved at træne vægtstangsøvelser frem for at træne de samme øvelser med håndvægte? Det ville måske virke lidt alternativt, hvis man ved et stævne skulle bruge håndvægte på op til 175kg pr. stk. til dødløft :), men principielt er håndvægte vel vanskeligere at styre end en vægtstang og burde derfor træne endnu flere muskler samtidig. Eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

BK> I realiteten kan håndvægte være ligeså gode som vægtstangsøvelserne, men det er svært at komme op og løfte samme vægtmængde, da håndvægtene stiller et større krav til stabilisatorene. Derfor vil ens grænse med håndvægte, ligge noget lavere end med stang. Snakker vi udelukkende om hypertrofi træning, så kan dumbell bænkpres være ligeså god som bænkpres. Squat kan dog være lidt problematisk, da det jo bare ender op som et dumbell dødløft.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender sku en del der ligger og vrikker med håndledet... men hvad beviser det ? nada. Hvad beviser det at øvelsen ikke indgår i et eller andet bestemt program af en eller anden bestemt person ? nada.

For lige at recappe ... så er alle de øvelser som i beskriver 'går i underamene' statiske. Jeg gad satmæ heller ikke at træne underarme, men når grebene begyndte at glide mellem hænderne på mig, var det eneste vej frem... pointe her : alle de andre øvelser som går i underarmene, var bare ikke nok til at styrke underarmen nok, og slet ikke erstatning for en gang dynamisk træning.

Link to comment
Share on other sites

grebstræning var også en mulighed, enten det eller det jeg gør nu...

til ryg træner jeg : træk til nakke, træk til front(ro?), træk til siden (på cabel-cross & fri vægt), samt den maskine der man ligger ud over og løfter overkroppen og rammer den nederste del af ryggen. ialt en små 15 sæt, fordi jeg ikke rigitgt tæller den sidste øvelse med i hit-regnskabet.

Når jeg trækker 110 til nakken, går det godt første sæt af 5 reps, men næste sæt gled jeg på den 5 rep.. noget pis når man kan mærke der er mere saft tilbage... men det er disse underarms-øvelser så smår ved at rode bod på !!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share