*** Mind over Matter ***


RunnersHigh
 Share

Recommended Posts

  • Replies 622
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chi Gong er energiøvelser. Øvelser for Chi (livsenergi).

Samme princip som Tai Chi, blot er øvelserne mere statiske. Energitræning er også et mål i Yoga, der kalder de det bare "Prana" istedet.

Ba Duan Jin øvelser (de 8 kostlige øvelser) er 8 øvelser gentaget 8 gange hver. De er meget udbredte i Kina som opvarmning.

De går tilbage til Shaolin Templets oprindelse og ser ca sådan ud:

http://www.russbo.com/gongfu/ba_duan_jin_images.htm

Link to comment
Share on other sites

Gårdsdagens træning:

60 min cykling

4xChi Gong af 15 min

> incognito

Jeg træner ikke nogen specifik Chi Gong stil eller er tilknyttet nogen organisation, men tager istedet det jeg kan bruge fra mine studier af kampkunst og meditation gennem årene.

Jeg træner ud fra devisen "method of no-method", så derfor tilpasser jeg hele tiden min træning til hvad der er optimalt for mig på ethvert givent tidspunkt i enhver situation og i øjeblikket er det Chi Gong.

Jeg er pt. mest inspireret af denne spændende stil:

http://www.chi-kung.dk/standing.htm

Link to comment
Share on other sites

hehe, hejsa Runner.

Det lader til jeg nu er trådt ind i mr. miagis hulle med hackey sack power walk og chi gong...

Det ser nu lidt "federe" ud når en gammel skaldet asiat står i stillinger, end når æresmedlem af nørumsnedre skak klub har fundet et bjergtop under årsmødet for spejdere i de norske fjelde.. :laugh:

Har længe ville lave noget "meditations" agtigt, men føler altid at jeg har for travlt til at stå i samme stilling lang tid og kun bevæge mig langsomt. Men jeg kan kun forestille mig at det giver et stort udbytte, og ro. Så bliv endelig ved, post gerne flere links :smile:

Er det helt slut med løbet?

Hold dig munter

Waits :Mrs_Claus:

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Waits!

- Enig med hensyn til billederne! (jeg kan nu godt li' at vores "spejder" ven står på en klippe)

- I denne form for Chi Gong bevæger man sig ikke langsomt. Man bevæger sig slet ikke! Al bevægelse foregår indvendigt.

(Standing on Stake Qigong "A motion exercise with no motion")

"Standing on stake qigong is a quiet but powerful form said to have great healing effects. The arms and legs are held in a bent, static pose for at least 20 minutes. Keeping the tendons and muscles in a state of continuous contraction promotes circulation of the blood and qi."

- Det er ikke slut med løb - men i øjeblikket har det ingen interesse; kald det en prioriteringssag.

piece :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Synes det var passende lige at skitsere de grundlæggende principper i Chi Gong, da jeg fornemmer mange ikke helt ved hvad det handler om.

Grundprincippet er at man indtager statiske (stillestående) oftest stående stillinger i typisk omkring 20 min eller langsomme gentagelser af samme stillinger. Det er forløberen til Tai Chi.

Dermed tvinges kroppen til at arbejde for at dække det stadig stigende iltbehov i musklerne.

Dette kombineres med mental træning idet man danner positive billeder for at berolige sindet og kroppen samt at øge energistrømmen.

Så det grundlæggende princip er at man lægger stigende pres på kroppen og bruger sindet til at overkomme dette pres. Det er helt afgørende at man formår at bevare roen og tænke positivt hele tiden for at få succes med træningen.

Ligesom alt andet træning øger man hele tiden presset efterhånden som man mestrer de grundlæggende stillinger.

Så på sin vis følger Chi Gong træning samme princip som meget andet træning (progressivt pres), og i andre henseender er det noget helt andet idet man også arbejder med chi-energi og meditation.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share