Mælk stor indflydelse på vækst


Krumborg
 Share

Recommended Posts

politiken: "Drik mælk og bliv højere"
Meget tyder på, at børn bliver højere, hvis de drikker meget mælk.

Det viser flere undersøgelser, som Institut for Human Ernæring ved Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole (KVL) har gennemført.

Get to it, kids :cooldance: :4mewantfood:

<{POST_SNAPBACK}>

drikker og drak selv enormt meget mælk og er da også blevet 189, 3cm+ i forhold til min far

Link to comment
Share on other sites

Damn, så er det måske derfor, at jeg er 192 cm og min mor 165 cm. Tænk, jeg har altid troet, at jeg var adoptivbarn  :raisebrow:  :tongue:

Hr. K

<{POST_SNAPBACK}>

Med 194 cm overgik jeg begge mine forældre med 10+ cm sidst i puberteten - og jeg drak spandevis af letmælk hele min barndom. Jeg spiste også godt - massive mængder af groft, hjemmebagt rugbrød og råkost :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid drukket ca. en liter mælk om dagen, og alligevel er jeg kun 160 cm. høj.

Så....Ud til højre med den undersøgelse  :bigsmile:

<{POST_SNAPBACK}>

1. Jeg vil ikke betegne 1 liter mælk som MEGET mælk.

2. Hvem siger du ikke var blevet 155 cm, hvis du IKKE havde drukket den liter dagligt ?

Link to comment
Share on other sites

En interessant bemærkning, synes jeg, er at finde sidst i artiklen, hvor det fremhæves at et stort mælkeindtag kan udvikle ekstrem jernmangel.

Er det noget som er almen viden?

Er dette grunden til at voksne, så vidt jeg husker, højst anbefales at drikke en ½ liter mælk?

Grunden til at jeg fremhæver dette, er at der er mange her på MOL som indtager ganske store mængder (kakao)mælk pga den nemme adgang til proteiner.

Hvis der kunne knyttes nogle faglige kommentarer til dette, vil det være et godt indspark til hele "problematikken" vedr. korrekt ernæring.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

Er selv opvokset med mælk som øverste led i min madpyramide, indtog mellem 1-3 liter / dag - gør jeg stadig - og er kun 174/175 

Dog er begge mine gamle lavere end mig.. Damn those genetics..

Prøv at forestille dig en pyramide, og find fejlen :laugh:

Jeg har altid drukket meget mælk som barn, er ikke speciel højrere end mine søskende eller forældre, så den gælder vel ikke for alle.

Link to comment
Share on other sites

Er selv opvokset med mælk som øverste led i min madpyramide, indtog mellem 1-3 liter / dag - gør jeg stadig - og er kun 174/175 

Dog er begge mine gamle lavere end mig.. Damn those genetics..

Prøv at forestille dig en pyramide, og find fejlen :laugh:

Jeg har altid drukket meget mælk som barn, er ikke speciel højrere end mine søskende eller forældre, så den gælder vel ikke for alle.

<{POST_SNAPBACK}>

Ehm.. Ehm.. Hvem siger at jeg ikke antager at den spidse ende er nedad? :tongue::blush:

Link to comment
Share on other sites

Er selv opvokset med mælk som øverste led i min madpyramide, indtog mellem 1-3 liter / dag - gør jeg stadig - og er kun 174/175 

Dog er begge mine gamle lavere end mig.. Damn those genetics..

Prøv at forestille dig en pyramide, og find fejlen :laugh:

Jeg har altid drukket meget mælk som barn, er ikke speciel højrere end mine søskende eller forældre, så den gælder vel ikke for alle.

<{POST_SNAPBACK}>

-----------------------

Ekspert i børneernæring professor Kim Fleischer Michaelsen advarer forældre mod at give børn mere mælk end ellers.

»Der ser ud til at være sammenhæng mellem voksnes højde og en række sygdomme. Lave mennesker er generelt mere udsatte for hjerte-kar-sygdomme, mens høje har større risiko for visse kræftformer, især bryst-, testikel- og prostatakræft«.

Hilsen Jens

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share