Bordpress uden borrds ?


Henning
 Share

Recommended Posts

Inspireret af denne t-nation artikel som jeg så i en anden tråd

tænkte jeg på om man ikke bare kan træne boardpress uden boards.

Altså bare gå ca halvt ned i bænkpres og op igen.

Jeg har lige prøvet og det ser ud til at fungere.

Jeg prøvede også at sænke vægten helt ned,

men jeg har kroge på mit stativ lige over brysthøjde,

så jeg afleverede stangen der.

Det blev derved en rep i eccentrisk træning :laugh:

Ville et powercage med stop i passende højde ikke

være bedre end boards ?

Formålet er ikke bænkpresstyke, men tricepstræning.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Den klassiske løsning er at proppe en tom toliters colaflaske ind under trøjen og så bænke til den. Power rack kan også fungere. Men det andet der med at bænke ud i den tomme luft duer ikke :smile:

EDIT: og så stopper du lige med de der uendelige linjeskift :wink::tongue:

Edited by JesperT
Link to comment
Share on other sites

Den klassiske løsning er at proppe en tom toliters colaflaske ind under trøjen og så bænke til den. Power rack kan også fungere. Men det andet der med at bænke ud i den tomme luft duer ikke  :smile:

EDIT: og så stopper du lige med de der uendelige linjeskift  :wink:  :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit bud går på, at Henning har en skærm med lav opløsning.. :4smartass::poking:

Link to comment
Share on other sites

Den klassiske løsning er at proppe en tom toliters colaflaske ind under trøjen og så bænke til den. Power rack kan også fungere. Men det andet der med at bænke ud i den tomme luft duer ikke  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Lock-outs i power-racket er nu noget helt andet, idet vægten da hviler på pinsne og ikke på brystet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Inspireret af denne t-nation artikel som jeg så i en anden tråd

tænkte jeg på om man ikke bare kan træne boardpress uden boards.

Altså bare gå ca halvt ned i bænkpres og op igen.

Jeg har lige prøvet og det ser ud til at fungere.

Jeg prøvede også at sænke vægten helt ned,

men jeg har kroge på mit stativ lige over brysthøjde,

så jeg afleverede stangen der.

Det blev derved en rep i eccentrisk træning  :laugh:

Ville et powercage med stop i passende højde ikke

være bedre end boards ?

Formålet er ikke bænkpresstyke, men tricepstræning.

Henning :showoff:

<{POST_SNAPBACK}>

Det betyder meget at boardet giver et brud af den koncentriske/excentriske fase, så det med at stoppe den i luften selv er bestemt ikke lige så godt.

I princippet vil du opnå det uanset om du bruger board eller powerrack, min erfaring er bare at boardpress er meget mere behageligt, fordi stangen bliver stoppet blødere.

Den klassiske løsning er at proppe en tom toliters colaflaske ind under trøjen og så bænke til den. Power rack kan også fungere. Men det andet der med at bænke ud i den tomme luft duer ikke  :smile:

EDIT: og så stopper du lige med de der uendelige linjeskift  :wink:  :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit bud går på, at Henning har en skærm med lav opløsning.. :4smartass::poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe. Jeg må indrømme jeg tit har undret mig over hvorfor dine indlæg ser ud som de gør, Henning, og hvordan du altid husker en :showoff: til sidst - og hvorfor den egentlig skal med? :smile:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Lock-outs i power-racket er nu noget helt andet, idet vægten da hviler på pinsne og ikke på brystet. 

ahh ja, det er en god pointe :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, og en meget væsenlig en af slagsen. Det er meget nemmere at ramme en bane der minder om ens bænkpres til klods end det er tilfældet, når man kører til pins. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kaprer lige tråden lidt, undskyld Henning.

Hvis man i stedet for CG Boardpresses kører EZ-Presses, stadig med CG, skal man så kun køre til 10cm over brystet eller skal den bare smækkes i patten? Når man ser Ronnie-drengen køre den, ryger den self. helt ned, men den mand har så en brystkasse der rager op over alt.

-LaMotta :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Det betyder meget at boardet giver et brud af den koncentriske/excentriske fase, så det med at stoppe den i luften selv er bestemt ikke lige så godt.
Hvorfor dur det ikke til hypertrofi ?

Det er det samme princip vi bruger i dragon flags, og i andre

sammenhænge er det mange gange skrevet at mavemuskler

slal trænes på samme måde som andre muskler :laugh:

Den klassiske løsning er at proppe en tom toliters colaflaske ind under trøjen og så bænke til den. Power rack kan også fungere. Men det andet der med at bænke ud i den tomme luft duer ikke  :smile:

EDIT: og så stopper du lige med de der uendelige linjeskift  :wink:  :tongue:

<{POST_SNAPBACK}>

Mit bud går på, at Henning har en skærm med lav opløsning.. :4smartass::poking:

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe. Jeg må indrømme jeg tit har undret mig over hvorfor dine indlæg ser ud som de gør, Henning, og hvordan du altid husker en :showoff: til sidst - og hvorfor den egentlig skal med? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Min skærmopløsning er vist 320 x 240 :bigsmile:

mobilnet.jpg

Hvorfor må jeg ikke lave korte linier ?

Vil I hellere have et stort billede, der rykker forumet i dobbelt bredde ?

Og så ubrudt linielængde ?

Jeg synes, det er vanskeligere at læse lange tætskrevne linier.

Det er også en af grundene til at aviser skriver teksten i spalter.

Og smileyen efter mit navn, det vil nok være mere relevant med en rigtig :4thumbup:

Henning logo_phpBB.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må jeg ikke lave korte linier ?
Det skrev jeg ikke.
Vil I hellere have et stort billede, der rykker forumet i dobbelt bredde ?

Det skrev jeg heller ikke, og nu var det jo primært teksten vi snakkede om, og den bliver automatisk ombrudt, så den passer til sidens bredde.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må jeg ikke lave korte linier ?

Det skrev jeg ikke.

Vil I hellere have et stort billede, der rykker forumet i dobbelt bredde ?
Det skrev jeg heller ikke, og nu var det jo primært teksten vi snakkede om, og den bliver automatisk ombrudt, så den passer til sidens bredde.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det var faktisk boardpress, hvis det endelig skal være ret :laugh:

og hvem modererer, når moderatoren laver trådkabring ? :w00t:

Undskyld, jeg kunne ikke lade være, den lå lige til højrebenet :smile::smile:

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

har brugt tykke bøger, lige indtil Advanced Learner's Dictionary gled ned i hovedet på mig under løftet idag...  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

det er da synt at misbruge bruge den dejlige "ordbog"!(håber også du tog cden ud før "brug" - find nogle billige romaner:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvorfor man kører boardpress hvis man ikke er styrkeløfter og ikke har som mål at få et så tungt bænkpres som muligt??

Der findes så utroligt mange andre gode triceps øvelser. For mit vedkommende har jeg ihvertfald aldrig kunne mærke noget som helt i mine triceps efter at have kørt boardpresses. Jeg ved godt at trisserne stadig laver noget alligevel :wink:

Triceps bliver også brugt i bunden, midten og i toppen af et bænkpres. Ligeledes med brystet og skuldrene.

Til at øge sit trøjebænkpres er boardpress tilgengæld et kanon værktøj :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvorfor man kører boardpress hvis man ikke er styrkeløfter og ikke har som mål at få et så tungt bænkpres som muligt??

Der findes så utroligt mange andre gode triceps øvelser. For mit vedkommende har jeg ihvertfald aldrig kunne mærke noget som helt i mine triceps efter at have kørt boardpresses. Jeg ved godt at trisserne stadig laver noget alligevel :wink:

Triceps bliver også brugt i bunden, midten og i toppen af et bænkpres. Ligeledes med brystet og skuldrene.

Til at øge sit trøjebænkpres er boardpress tilgengæld et kanon værktøj :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tænktepå det efter den artikel, jeg refererer til i første indlæg.

Og meningen var at få mere vægt og belastning på triceps

i håb om at den ville vokse af det, men som du skriver, skal

jeg nok bare vælge blandt andre tricepsøvelser.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår slet ikke hvorfor man kører boardpress hvis man ikke er styrkeløfter og ikke har som mål at få et så tungt bænkpres som muligt??

Der findes så utroligt mange andre gode triceps øvelser. For mit vedkommende har jeg ihvertfald aldrig kunne mærke noget som helt i mine triceps efter at have kørt boardpresses. Jeg ved godt at trisserne stadig laver noget alligevel :wink:

Triceps bliver også brugt i bunden, midten og i toppen af et bænkpres. Ligeledes med brystet og skuldrene.

Til at øge sit trøjebænkpres er boardpress tilgengæld et kanon værktøj :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil nu holde på, at tunge board presses er noget af det bedste man kan kører for triceps. Det er det ihvertfald for mig. :smile:

Jeg vil desuden mene, at den er værdifuld for de fleste, med henblik på øget styrke. I HSK er der flere som ikke bruger trøje, der har brugt den til at øge deres bænkpres med stor succes. Det er jo ofte midt i bevægelsen at folk har deres sticking-point, og i så fald kan boards være til stor hjælp. Desuden kan folk ofte have gavn af at bruge dem til at tilvænne sig tungere vægte. Mange begår dog den fejl at kører på for høje boards. Såfremt der køres på for høje boards ryger overførslen til bænkpres lige ud af vinduet. Specielt for folk der ikke bruger trøje. :smile:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu holde på, at tunge board presses er noget af det bedste man kan kører for triceps. Det er det ihvertfald for mig. 
Tjaa, det er jo en meget individuelt ting har jeg efterhånden fundet ud af. Mit råd ville være at kører det man selv synes virker alt efter hvilke mål man har. Hvis man eksempelvis aldrig mærker ømhed i triceps efter Boardpress anser jeg det ikke for en effektiv triceps øvelse hvis mål er MASSE.

Men man kan jo prøve den og hvis man synes den er god skal man da være velkommen til at kører den :wink:

Jeg vil desuden mene, at den er værdifuld for de fleste, med henblik på øget styrke. I HSK er der flere som ikke bruger trøje, der har brugt den til at øge deres bænkpres med stor succes. Det er jo ofte midt i bevægelsen at folk har deres sticking-point, og i så fald kan boards være til stor hjælp. Desuden kan folk ofte have gavn af at bruge dem til at tilvænne sig tungere vægte. Mange begår dog den fejl at kører på for høje boards. Såfremt der køres på for høje boards ryger overførslen til bænkpres lige ud af vinduet. Specielt for folk der ikke bruger trøje.

Ja, det er da rigtigt nok at det kan være udemærket, men nu er der jo en million måder at øge sit bænkpres på, og vil stadig mene at den ikke er vildt relevant for folk som ikke er styrkeløftere.

Iøvrigt kan du bare se nummer 2-3-4 i -100kgs klassen til DM i bænkpres alle var bodybuildere der aldrig træner boardpress, og de har fået lockout styrke og power igennem en masse fuld rom øvelser.

Og lig iøvrigt mærke til at jeg ikke synes at boardpress er nogle fuldstændig dum øvelse...Til det rette formål. Jeg skal selv til at kører den en del mere, men hvis mit mål var at få så meget triceps masse som muligt på korteste tid, ville jeg straks kaste mig over øvelser som Dips, French press, overhead triceps extensions, pullovers og til dels også closegrib bænkpres (Som jeg dog også mest kan mærke i brystet).

Link to comment
Share on other sites

....Desuden kan folk ofte have gavn af at bruge dem til at tilvænne sig tungere vægte. Mange begår dog den fejl at kører på for høje boards. Såfremt der køres på for høje boards ryger overførslen til bænkpres lige ud af vinduet. Specielt for folk der ikke bruger trøje.

Disse ting modsiger lidt hinanden. Hvis man skal kører til et board som er under ens sticking point vil man heller ikke kunne løftere synderligt meget mere end ens alm. bænkpres.

For midt vedkomne er der ingen forskel på hvad jeg kan løfte fra 10cm klods eller helt ned til brystet. Hvis jeg skal vænne mig til de tunge kg bruger jeg en høj klods og hvis jeg skal træne startestyrke omkring mit sticking point bruger jeg en lav klods.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

....Desuden kan folk ofte have gavn af at bruge dem til at tilvænne sig tungere vægte. Mange begår dog den fejl at kører på for høje boards. Såfremt der køres på for høje boards ryger overførslen til bænkpres lige ud af vinduet. Specielt for folk der ikke bruger trøje.

Disse ting modsiger lidt hinanden. Hvis man skal kører til et board som er under ens sticking point vil man heller ikke kunne løftere synderligt meget mere end ens alm. bænkpres.

For midt vedkomne er der ingen forskel på hvad jeg kan løfte fra 10cm klods eller helt ned til brystet. Hvis jeg skal vænne mig til de tunge kg bruger jeg en høj klods og hvis jeg skal træne startestyrke omkring mit sticking point bruger jeg en lav klods.

:smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Nu er det jo vidt forskeligt, hvor meget mere folk kan kører fra boards end fra brystet. Jeg kan feks. lige som dig ikke løfte meget mere fra en klods på 8-10 cm end fra brystet, hvorimod Tonni feks. kan tage 6 reps med en vægt der er 20kg over hans raw max fra en 9cm klods. Så for mange kan træning fra en klods på den størrelse være en god måde at mærke tungere vægte på. At vi to så er svage fra den højde er jo blot et tegn på at vi skal kører noget mere fra den højde. :smile:

Det jeg mente med at man kunne kører fra en klods der var for høj var, at jeg ikke tror at nogen kan have gavn af at kører fra en klods på over 15cm. ROM bliver ganske enkelt for lille til at overførslen er særlig stor. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt kan du bare se nummer 2-3-4 i -100kgs klassen til DM i bænkpres alle var bodybuildere der aldrig træner boardpress, og de har fået lockout styrke og power igennem en masse fuld rom øvelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Ellers skal forklaringen for deres succes findes i, at de bare er gode til at bænkpresse? Nu kender jeg ikke så meget til de to andres træning, men feks Crawdaddy er jo bare stærk i bænkpres, og får reelt ikke meget ud af trøjen. Måske han kunne have lavet et væsenligt bedre resultat, såfremt han havde kørt til klods op til stævnet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så for mange kan træning fra en klods på den størrelse være en god måde at mærke tungere vægte på. At vi to så er svage fra den højde er jo blot et tegn på at vi skal kører noget mere fra den højde. 

Det jeg mente med at man kunne kører fra en klods der var for høj var, at jeg ikke tror at nogen kan have gavn af at kører fra en klods på over 15cm. ROM bliver ganske enkelt for lille til at overførslen er særlig stor.

Ja, og her mener jeg at jeg skal op på en klods over 15cm for at komme op i nærheden af mit trøjemax og vænne sig til de tungere kg.

2 forskellige formål. Svagpunktstræning og tilvænning af tungere kg = forskellige højder af klodser.

Ellers skal forklaringen for deres succes findes i, at de bare er gode til at bænkpresse? Nu kender jeg ikke så meget til de to andres træning, men feks Crawdaddy er jo bare stærk i bænkpres, og får reelt ikke meget ud af trøjen. Måske han kunne have lavet et væsenligt bedre resultat, såfremt han havde kørt til klods op til stævnet?

Alle 3 ville med sikkerhed kunne nakke dig og mig i bænkpres til klods på trods af at de aldrig træner det. Det jeg vil sige med det at lockout styrken jo ofte er et produkt af den fulde bænkpres styrke og at denne styrke for de fleste kan trænes fint med full rom øvelser.

Du har så ret i at disse herre måske ville kunne have fået de ekstra procenter og tilvænningen til de tunge kg der måske gjorde de sidste %5.

Kan bare ikke se hvorfor en mand som Henning der træner for det kosmetiske skulle bruge en masse resourcer på boardpresses når det måske ikke engang træner hans triceps specielt effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Kan bare ikke se hvorfor en mand som Henning der træner for det kosmetiske skulle bruge en masse resourcer på boardpresses når det måske ikke engang træner hans triceps specielt effektivt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tak, mine svage triceps var årsagen til at jeg startede tråden.

Når du siger at jeg ikke træner triceps effektivt, hvordan kan jeg så gøre det bedre ?

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Så for mange kan træning fra en klods på den størrelse være en god måde at mærke tungere vægte på. At vi to så er svage fra den højde er jo blot et tegn på at vi skal kører noget mere fra den højde. 

Det jeg mente med at man kunne kører fra en klods der var for høj var, at jeg ikke tror at nogen kan have gavn af at kører fra en klods på over 15cm. ROM bliver ganske enkelt for lille til at overførslen er særlig stor.

Ja, og her mener jeg at jeg skal op på en klods over 15cm for at komme op i nærheden af mit trøjemax og vænne sig til de tungere kg.

2 forskellige formål. Svagpunktstræning og tilvænning af tungere kg = forskellige højder af klodser.

<{POST_SNAPBACK}>

Er til dels enig med dig. Men nu behøver man jo ikke komme op i nærheden af sit trøjemax, for at kunne bruge tilvænningen af tunge kg til noget. Men der er nu mange som presser deres trøjemax fra en klods på 10-15cm. Såfemt man ikke kan det det vil reverse band bænkpres eller bænkpres med kæder være at foretrække som tilvænning af tunge vægte. Men så vil træning fra boards nok være en god ide for at styrke ens sticking-point. :smile:

Med hensyn til klodser over 15cm er det nok værd at noterer, at WSBerne som bænker i flerlagstrøjer til stævne sjældent kører ME fra boards på over 4-5". 6" boards bruger de kun til decideret tricepstræning. :smile:

Ellers skal forklaringen for deres succes findes i, at de bare er gode til at bænkpresse? Nu kender jeg ikke så meget til de to andres træning, men feks Crawdaddy er jo bare stærk i bænkpres, og får reelt ikke meget ud af trøjen. Måske han kunne have lavet et væsenligt bedre resultat, såfremt han havde kørt til klods op til stævnet?

Alle 3 ville med sikkerhed kunne nakke dig og mig i bænkpres til klods på trods af at de aldrig træner det. Det jeg vil sige med det at lockout styrken jo ofte er et produkt af den fulde bænkpres styrke og at denne styrke for de fleste kan trænes fint med full rom øvelser.

Du har så ret i at disse herre måske ville kunne have fået de ekstra procenter og tilvænningen til de tunge kg der måske gjorde de sidste %5.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at de alle 3 er stærkere end mig. Men det kan jo ikke bruges som en endegyldig forklaring på at de træner korrekt. Jeg er faktisk temligt sikker på, at jeg ikke ville kunne hente nogen som helst styrke ved at træne som feks. Craw gør det meste af tiden. Jeg ville med 99% sikkerhed brænde ud efter kort tid på hans program. Ham fra OBBC der blev nr. 3 kender jeg intet til, men både Craw og Sune har helt sikkert bedre genetiske forudsætninger for styrke og muskelmasse end jeg har. :smile:

Dette ser jeg nu nærmere som en udfordring end en hindring. Jeg skal såmænd nok nå et 200kg bænkpres til stævne inden for de næste par år. Men for en atlet som mig med gennemsnitlige gener er det bare ikke nok, at kører almindligt bænkpres. Jeg har i forvejen mit naturlige sticking-point i RAW bænkpres i toppen. Så hvis jeg skal nå det mål kommer jeg ikke uden om, at bands, kæder og boards er vigtige stykker værktøj. :smile:

Kan bare ikke se hvorfor en mand som Henning der træner for det kosmetiske skulle bruge en masse resourcer på boardpresses når det måske ikke engang træner hans triceps specielt effektivt.

Det finder han jo aldrig ud af uden at have prøvet. Nu ved jeg ikke, hvordan han normalt træner triceps. Men såfremt han ellers kører pushdowns og kick-backs som de fleste disco-drenge vil jeg nu mene at det vil være et stort fremskridt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tak, mine svage triceps var årsagen til at jeg startede tråden.

Når du siger at jeg ikke træner triceps effektivt, hvordan kan jeg så gøre det bedre ?

Henning

Jeg mener du træner øvelser som bænkpres, Dips og enarms armbøjninger og dette er jo i sig selv god triceps træning.

Jeg ville så også vælge at inkludere en triceps øvelse som gik mere i det lange hoved af triceps hvis du virkeligt ikke synes at din triceps halter.

Eksempelvis French press hvor du kører stangen ned bagved hovedet. Siddende Dumbell triceps extension, eller pullovers hvor det lange hoved også bliver kraftigt involveret.

Hvis det er fordi at du mener din triceps er med til at bremse dit bænkpres så er boardpresses jo rimeligt relevante, men mon hvis det mest er for masse så ville jeg vælge nogle af de overstående øvelser.

Ps. Nu kommer der sikkert nogle der synes der fortæller deres historie om hvordan deres triceps virkeligt begyndte at vokse da de begyndte på boardpress, og dette skal da nok passe :wink:

Mine råd er mest erfaringsbaseret og så udfra en viden om at Caput longum i triceps udgøre en pæn del og bør trænes med overstående øvelser hvis maximal masse på triceps ønskes. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share