MaxPower som Girevik - træningsmand med kettlebells


MaxPower
 Share

Recommended Posts

"RKC Rite of Passage"

Er det et program han remser op i Enter the Kettlebell?

Ja, det ser i grove træk således ud:

Monday light

easy C&P - 5 ladders

easy snatches - Roll two dice for number of minutes. 50-60% intensity

Tuesday (optional)

Easy

Wednesday medium

One, two or all three of the following

1. 5x5 loaded cleans alt. 5x1 heavy getups

2. 2-3 set of 5-10 swings and/or 2-3 sets of 1-10 snatches - heavy

3. Whatever and take it easy

Thursday (optional)

One, two or all three of the following

1. 5x5 loaded cleans alt. 5x1 heavy getups

2. 2-3 set of 5-10 swings and/or 2-3 sets of 1-10 snatches - heavy

3. Whatever and take it easy

Friday

off

Saturday

1. Hard C&P - 5 ladders to limit

3-5 ladders from 1,2,3 to 1,2,3,4,5

When doing 5x(1,2,3), work up to 4 reps

When doing 5x(1,2,3,4), work up to 5 reps

When doing 5x(1,2,3,4,5), use a heavier bell

plenty of rest between sets

2. Hard swings. Roll two dice for number of minutes. Maximum

3. Every 4-8 weeks, replace with press and snatch test.

Sunday

off

Link to comment
Share on other sites

Endnu en gang, fedt du klør på med grebet skipper!! Det skal nok blive ondt hvis du forsætter den løbebane..

Hehe, du rammer en af mine største udfordringer - det at blive ved med det samme længe nok (i en passende mængde) til at nå seriøse resultater. :blush:

Du må snart smøre kroppen med WD40 så du kan komme igang med seriøs Crossfit igen!!!!!!

Det skulle blive fredag inden mine stænger var nogenlunde fri af doms, så det skal doseres lige så stille. :innocent:

Og så kniber det lige for tiden bare en gang imellem med overskuddet i hverdagen til at komme afsted. 2x :innocent:

Hey MaxP.

Har arbejdet en del på det sidste, så fik ikke lige svaret din mail.

Jeg vil meget gerne komme forbi din bolig og afhente min nye COC. Arbejder ikke så meget næste uge, så hvis det passer dig en aften der evt?

Junker

Vi tager den på PM. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ser i grove træk således ud:

Monday light

easy C&P - 5 ladders

easy snatches - Roll two dice for number of minutes. 50-60% intensity

Tuesday (optional)

Easy

Wednesday medium

One, two or all three of the following

1. 5x5 loaded cleans alt. 5x1 heavy getups

2. 2-3 set of 5-10 swings and/or 2-3 sets of 1-10 snatches - heavy

3. Whatever and take it easy

Thursday (optional)

One, two or all three of the following

1. 5x5 loaded cleans alt. 5x1 heavy getups

2. 2-3 set of 5-10 swings and/or 2-3 sets of 1-10 snatches - heavy

3. Whatever and take it easy

Friday

off

Saturday

1. Hard C&P - 5 ladders to limit

3-5 ladders from 1,2,3 to 1,2,3,4,5

When doing 5x(1,2,3), work up to 4 reps

When doing 5x(1,2,3,4), work up to 5 reps

When doing 5x(1,2,3,4,5), use a heavier bell

plenty of rest between sets

2. Hard swings. Roll two dice for number of minutes. Maximum

3. Every 4-8 weeks, replace with press and snatch test.

Sunday

off

Det må blive et 2011 projekt :cool: Går du med overvejelser om at blive certified eller er det bare for morskabens skyld?

Link to comment
Share on other sites

Det må blive et 2011 projekt :cool: Går du med overvejelser om at blive certified eller er det bare for morskabens skyld?

Jeg har absolut ingen planer om at blive certificeret RKC - i hvert fald ikke hvor jeg selv betaler, og jeg tvivler kraftigt på at nogen lige forærer mig de 2300$ en RKC-cert står i. :cool:

Lige nu er det for at have lidt mere struktur på træningen, og at en væsentlig del kan laves hjemme, for jeg ser mindre tid til træning i fremtiden. :laugh:

Og naturligvis fordi det er god træning.

Link to comment
Share on other sites

Det var da et røver køb. Det får pludselig Crossft's cert pris til, at ligne peanuts :tongue:

De afholder faktisk RKC i kbh til maj - du kan helt sikkert stadig nå at være med.

Det er vanvittigt at det skal koste så meget.. Det er klart overvurderet at bli rkc blot for a speede din egen træning op. Ska det ikke bruges til undervisningsbrug er det imo alt alt for mange penge..

Hehe, ja jeg synes det er dyrt for en weekend-uddannelse og meget dyrt hvis det bare er for sjov. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Søndagskugler - Kettlebells back to basics 31-01-2010

En enkelt dag forsinket, dvs det skulle have været lørdagskugler. :innocent:

Opvarmning

Halos 12kg

Swings 16kg

Clean & Press 1,2,3@16kg

Clean & Press ladder

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

- Én ladder er altså 1 rep venstre, 1 rep højre, 2 venstre, 2 højre, 3 venstre og 3 højre - i alt 6 reps pr side. 1 rep = 1 clean & press

Lidt tungt, men der var da overskud til mere, og ladders bliver roligt udbygget.

Max 1H russian swings på 9 minutter

238 @ 16kg

- Minuttal afgjort af terningslag. :smile:

Kørte sæt af 10 med hver arm indtil de sidste 18 og tog de første 100 uden at kuglen var i ro på lige under 3 min. Derefter faldt tempoet lidt. :innocent:

Swingede til lige over hovedhøjde.

Det var da lidt hårdt og en kende scary at jeg på et tidspunkt gerne skulle lave næsten lige så mange (sådan føles det) snatches med 24kg, dog med et helt minut ekstra. :laugh:

Det må blive 24kg snatch næste gang for at teste, men næppe 10 min - måske 4. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hov - jeg må hellere lige få noteret at jeg var i kirken i går.

Der skulle forberedes og testes lidt WODs og øvelser til Challenge på lørdag, og snakkes en forfærdelig masse om standarder for bevægelserne.

Det blev ikke til voldsomt meget fordelt på de 3 timer vi brugte. Meget hemmeligt stads, så kan desværre ikke skrive noget konkret. :tongue:

Jeg havde lige læst denne (i øvrigt stærke) fyrs kamp for en bar-muscleup og tænkte at det havde jeg jo faktisk aldrig forsøgt endnu, så det måtte prøves.

Lavede en 3-4 forsøg og konstaterede at der nok var lidt vej endnu hvortil Klaus svarede at nej, jeg var da helt deroppe - jeg skulle bare starte med at fokusere på at få den ene arm på plads først. Ok, det prøver jeg, og bingo, så var den dér i første hug. Også med venstre arm op først. Og lige en til fordi jeg ku'. :laugh:

Den skal selvfølgelig helst kunne laves "lige på", men når styrken ikke helt er til det endnu, så må jeg nøjes med denne her - og det er fint!. :devil:

Link to comment
Share on other sites

Kettlebells back to basics - tirsdag 02-02-2010

En let dag, hvor der stadig er fin doms i både forside og bagside af bisps efter sidste omgang kugler. :4flex:

Clean & Press ladder

1,2,3,4 @ 16kg

1,2,3,4 @ 16kg

1,2,3,4 @ 16kg

1,2,3,4 @ 16kg

1,2,3,4 @ 16kg

- ialt 50 lette reps pr side.

Snatch

15+15 @ 16kg

15+15 @ 16kg

15+15 @ 16kg

- 90 reps i alt. Nu kørte jeg 10 rep sæt sidst så jeg ville kører lidt længere sæt. Det gav solidt pump på undergånz.

Kørte med starttid på 2 min, hvor sættene tog 1:10-1:15.

Alternating Snatch (1 count)

et par sæt @ 8+12kg

- Det er en giftig satan jeg lige ville prøve. Én kugle starter oppe og den anden nede. Derfra skifter de plads med et snatch, så den ene kugle kører op imens den anden kører ned. Dælme ikke meget tid til at trække vejret, fordi tempoet ikke kan andet end være højt. Den skal der leges lidt mere med (i morgen måske). :devil:

I Steve Cotters Kettlebell Encyclopedia synes jeg bestemt det ser ud som om han laver den med 2x32kg - ikke pænt og ikke mange reps, men DAMN, det ser sygt ud. :laugh:

Alternating snatch 2 count er en noget lettere variant, hvor man også holder en kugle i hver hånd, men kun snatcher den ene og den anden bliver hængende nede, så at sige.

Fandt en video af en gut der laver dem.

Som det ses er det en udfordring at få armene strakt ordentligt over hovedet - de driver let ud til siden.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Fedt at du får rørt lidt ved kuglerne igen! :wub: :wub:

Steve Cotter laver ALLE øvelser med 1 eller 2x32 kg. i sit encyclopedia - og nej, det er ikke alt, der er lige kønt, men han er stææææærk!!! :laugh: :laugh:

Edited by Kauf
Link to comment
Share on other sites

Gripperwork onsdag 03-02-2010

Tidligere på dagen:

Nail bending

1x 4,6mm rund

1x 5,5mm rund

0x 5,5mm firkantet :crazy:

1x 5,5mm rund

- Den nægter stadig at give sig det forbandede firkantede

Senere:

CoC T

10 reps

CoC 1

5 reps

CoC 1½

5 x 5 reps + 1-2 sek hold på hver

IMTUG ring+pinkie

10 reps @ IMTUG 3

en håndfuld sæt x 5 reps @ IMTUG 4

IMTUG pinch

en håndfuld sæt x 3-5 reps @ IMTUG 3

Dertil en lille smule:

Kettlebell gøgleri

Alm snatch

Alternating snatch 2 count

Double snatch 2x16kg - NICE

Alternating snatch 1 count 2x12kg / 2x16kg - BRUTAL! :devil:

Og til sidst:

Diverse boxjumps

Alm boxjumps med/uden 1-2 skridt tilløb 100cm, 110cm

Seated boxjumps 100cm, 110cm

Noget i den stil her.

Link to comment
Share on other sites

CrossFit og Kugler søndag 07-02-2010

Opvarmning

Basisstuff

KB SOTS Press 8kg, 12kg

Skin the cat 3x2

Muscleups

5 singles cirka, fuld rom

- Gode lange pauser :innocent: men de kom nogenlunde pænt op på trods af at falsegrip ikke føltes overbevisende.

Iron cross leg

Jeg fandt lige på at flække et lille setup sammen bestående af et sæt ringe i dipshøjde og en grøn elastik lige midt i. Det virkede supergodt, og selv med elastikken om foden var de nasty hårde.

Kettlebell Clean & Press ladder

1,2,3,4 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

1,2,3 @ 24kg

- Derimellem mange halve og hele demo-pullups

Venstre er godt nok svag ift højre, der egentlig også er jævnt svag.

En lille WOD

5 runder af:

- 10 GHD situps

- 20 Pushups (på små håndtag)

- 30 Airsquats

- 40 Double Unders

Tid: 18:48 :crazy:

Det tog godt lidt længere end forventet, ikke mindst da første runde var ovre på 2:40, men da anden runde var færdig kunne jeg godt se hvor det bar hen. :wink:

Det var trods alt også 500 reps...

Første sæt GHD tog jeg i streg, og derfra 2x5. Pushups tog klart længst tid og måtte hurtigt bides over i mindre dele. Jeg havde et fornuftigt tempo på squats uden at de var hæsblæsende, og 0 miss på 200 DU's kan jeg være fint tilfreds med.

Der mangler pushup-power og luft. :laugh:

Rundetiderne blev cirka:

2:40, 3:40, 4:20, 4:20, 3:48

Link to comment
Share on other sites

Danish Crossfit Open 2010 - en (over)dommers vinkel

Lørdag d. 6. februar 2010

Grundet tilstanden af mit sølle korpus stillede jeg desværre ikke op til denne omgang Crossfit Challenge/Open, men så havde jeg til gengæld tilbudt min assistance (og ikke mindst falkeblik) som dommer. Det endte så med at jeg fik titlen og ansvaret som overdommer, hvilket dels bestod i at holde styr på alle dommerne i løbet af de forskellige event, hvem dømmer hvem osv, og dels i samarbejde med Klaus at få defineret standarder for alle bevægelserne der skulle bruges.

Dertil var min vigtigste opgave nok at holde en så konsistent linje på tværs af dommerne som det nu kan forventes praktisk muligt givet de øvelser der nu er valgt og personerne der skulle være dommere. Intet ondt om dem, men når man f.eks. har lidt en fornemmelse af hvor meget erfaring der skal til at blive dommer i styrkeløft for at dømme 3 discipliner, så er det mildt sagt en udfordring med måske 10-15 øvelser eller mere - mange af noget anden karakter end de tre store.

Jeg havde så det luksusproblem at der nærmest var for mange dommere, der alle naturligvis gerne ville dømme hver event. :laugh:

Dagens program i sin helhed:

Venligt stjålet fra LasseB's log. :bigsmile:

Event 1

AMRAP 10 min:

20x Virtual shovel, stang+20 kg.

10x Box jumps

1x Rope climb

Event 2

2½ min (3 min for kvinderne):

500m C2 row

Max reps back squat m. BW

- Scoren er antal reps

Event 3

Dødløft 1RM (8 min)

8 min til at få sat et 1 rep max. Frit antal løft.

Event 4

15 runder barbell complex på tid:

Power snatch, 50/30 kg.

Overhead squat

Thruster fra nakke

Jump squat

Thruster fra nakke

Event 5 - The Final

3 runder af "Classic Crossfit":

500 m C2 row

21 kb swings 32/24kg

15 burpees

Som manden med standarderne fik jeg naturligvis også lov til at demo'e cirka alle bevægelser og med Klaus' stemme der blev mere og mere slidt skulle jeg også pludselig selv forklare standarderne - og på engelsk. Lidt en udfordring, men det gik da. :smile:

Mændende startede 26 atleter, pigerne mere beskedne 5, hvor der for herrenes vedkommende blev siet lidt fra efter 2., 3. og 4. event, så der til sidst var ét finaleheat med 6 herrer, imens alle piger havde mulighed for at komme til finalen, med mindre de var blevet diskvalificeret (hvilket i praksis kun kunne ske i event 4) eller selv havde trukket sig.

Jeg havde ikke stået for selve programmet og de enkelte events, men været lidt med til at teste og fintune de forskellige skaleringer. Det gav sjovt nok en lidt anden form for nervøsitet end hvis jeg havde været deltager, for nu var det mere et spørgsmål om de enkelte events fungerede godt og efter hensigten og hverken var for tunge eller lette. Da jeg så event 4 på papiret blev jeg noget betænkelig over de mange sænkninger til nakken, men efter at have kørt nogle runder med de 50kg var jeg mere rolig - det skulle nok blive et fedt show.

Ellers var min største bekymring nok ropeclimb i event 1, for det var nogle lidt tykke nylonreb, bestemt ikke noget jeg brød mig om - og så var der sgu lidt højt op. :laugh:

Event 1 blev skudt afsted og atleterne skovlede afsted med varierende effektivitet og de fleste pilede op og ned af rebene. 10 min kan være lang tid og de der ikke havde pacet sig selv lidt på shovelings, eller ikke var effektive i rebet blev straffet behørligt. Rent dommermæssigt var der ganske få uklarheder som vi ikke lige havde tænkt på og ingen havde spurgt om. I virtual shovelings smed en del stangen hvor nogle dommere godkendte dette og andre ikke. I boxjumps troede en enkelt dommer at de også skulle hoppe ned, og altså ikke måtte gå ned (det måtte de godt). En lille smutter og forhåbentlig ikke noget der havde væsentlig betydning.

Event 2 var meget anderledes af en crossfit-event at være. Andreas havde testet den med en rimelig rolig rotid på 1:45 så vidt jeg husker og nåede 11 reps uden at være presset, så vi opfordrede dem til at der skulle roes fornuftigt til. Der blev dog brugt meget forskellige teknikker, og jeg tror det var lidt en udfordring at vide hvor meget der var til i benene efter sådan en rotur.

Det blev dog tydeligt at skulle holdes lidt igen og i de første par heats fik flere lavet en 10-16 stykker, og enkelte faldt igennem på enten manglende styrke eller for voldsomt udlæg på roeren. Jeg havde fornøjelsen af at stå lige bag Anders K fra Butchers Lab i næstsidste heat da han steg ud af roeren efter en rolig 1:45-tur, kom under stangen og bare gav den gas så salen gik helt amok. Fuck, det var fedt, og han endte på 20 reps, kun overgået af Blair med en enkelt pind i sidste heat.

Dommermæssigt synes jeg det gik godt, og i hvert fald på de personerne der lå i toppen var der god teknik og dybde over hele linjen. Romaskinen er heldigvis let at dømme. :bigsmile:

Event 3 - Dødløft!!!

Så var de stærke drenge (og piger) glade. Vi havde besluttet at ligge reglerne lidt op af regelsættet i styrkeløft, i hvert fald ift ikke at tillade nedadgående bevægelse i løftet og at man skulle holde fat om stangen indtil den var nede igen. Til Games 09 var det "deadlift anyhow" uanset hvordan det ellers så ud, og det var vores forhåbning at vi ikke ville se slem teknik.

Hver enkelt atlet havde naturligvis sin egen dommer til at holde styr på løftene, og imens hoppede jeg rundt og fik dømt med på så mange løft som muligt. Jeg måtte "desværre" også underkende et løft hos pigerne der ville have givet sejren hvis det var blevet godkendt på netop reglen om nedadgående bevægelse. Der var som sådan ingen tvivl ift. de beskrevne regler, men jeg blev alligevel i tvivl om det nu var en god beslutning, fordi dødløft virker så simpelt, og er den oppe er den vel godkendt. :wink: Mest af alt så er den sgu også svær at dømme helt fair, især med den mængde erfaring dommerne nu engang har, så selvom jeg synes udmærket om princippet ville jeg nok ikke tage den med en anden gang.

Flere fik også underkendt løftet på at smide stangen, fordi det var de vant til og i deres jubelrus lige glemte at følge stangen ned. En af mine dommere var næsten ved at få bidt hovedet af fordi han underkendte et løft, hvor en anden (nåede dog ikke at se hvem), mente at den var god, og jeg nåede faktisk heller ikke at høre hvorfor dommeren havde underkendt den. Men heldigvis havde jeg lige nået at opfatte bumpet fra da han slap den halvvejs nede og kunne sige at den da i hvert fald var underkendt på dét, og så var der styr på det igen. :smile: Han fik da også løftet de 200kg til godkendt efterfølgende.

Og regler eller ej, så var der også et par der kunne præstere triumfbuer, der ville gøre Onkel Troels misundelig, så det er ikke fordi regler er en sikkerhed for pæne løft på nogen måde, hehe.

Kyle fra kirken vandt med et løft på 235 mener jeg og havde et PR-løft på 241 til lige over knæene. NASTY! En håndfuld løftede 200+ og indtil flere PRs.

Event 4 - barbell complex

Uhh - den var jeg spændt på. Dels fordi jeg tænkte den ville være fed action, og dels ud fra et dommersynspunkt for hvordan det ville virke at skulle dømme de mange squats og i øvrigt få atleterne til at gentage missede reps på en fornuftig måde. Jeg havde testet tre runder med de 50kg og lavet dem på 46 sek, så jeg mente nok at de hurtigste skulle være under eller omkring 5 min. Pigerne lagde ud med et fedt heat hvor Sarah vandt med godt 6 min og der blev især kæmpet med overhead squats. Det var nok her den største forskel i dommerniveauet var mht. godkendt squatdybde og jeg cyklede rundt imellem atleterne såvidt det var muligt i heksekedlen for at tjekke standarderne løbende. Det havde bestemt ikke gjort noget med lidt mere rum på de to herreheats hvor 6 dystede af gangen.

Robert fra kirken og Martin fra Butchers gav et fantastisk show i første heat og lå fuldstændig tæt hele vejen. To alfahanner stod i bar overkrop og brølede overfor hinanden og flåede stangen rundt. Super underholdning. :bigsmile:

I andet heat skulle bl.a. Frederik, Blair og Rasmus i krig og jeg havde lidt på fornemmelse at Blair ville æde dén event. Han holdt også et tempo på omkring 10 sek pr runde de første 4-5 stykker og så rigtig giftig ud. Rasmus var lidt mere presset og Frederiks tempo lagde jeg faktisk ikke særlig meget mærke til må jeg indrømme. Han endte dog med at owne den event og sluttede på 3.39 med Blair på andenpladsen mere end et halvt minut efter. DAMN!

Fed fed event! :devil:

Finalen

Row, kb swings og (yeah) burpees var menuen for finalen - Classic Crossfit. :w00t:

De præcise standarder for swings og burpees var dog ikke helt nemme, hverken at beslutte eller eksekvere og det var min største bekymring at det kunne få (for) stor betydning for resultaterne.

Pigerne lagde ud, og Liz fik på de første to runder anlagt en pæn føring, hvor hun som tidligere roer havde en fordel. Hendes swings var dog bestemt ikke så pæne, for hun havde bare ikke snap nok i hoften til at få kuglen højt nok. Hun fik da underkendt mange reps, men sikkert ikke nok, så jeg frygtede lidt at hun ville vinde. Det skulle dog ikke ske for i tredje runde fik hun stadig underkendt en del reps og de andre tøser æd sig ind på hende i løbet af swings og alle 4 nåede at være igang med sidste omgang burpees samtidig. Salen gik total amok og Emma endte med at vinde i en fantastisk slutspurt. Shit hvor var det en fed oplevelse at stå midt i. :w00t:

I mændenes finale var der ikke mindre spænding, for de første fire lå relativt tæt og pga det nedbragte deltagerantal var der dobbelt point og dermed større mulighed for forskydninger i klassementet. Blair var foran med 2 point, så hvis han vandt var han Champ. Men hvis Rasmus vandt ville han tage den samlede sejr og med lidt mere eksakte kombinationer kunne alle undtagen Martin faktisk ende med at vinde.

De kom afsted og lå meget lige med Blair et mulehår foran så vidt jeg kunne vurdere. Han gik dog mere eller mindre ned efter tredje omgang roning og kunne slet ikke få sving i kuglen, og de tre Butchers-drenge i finalen havde en slutspurt i ærmerne på trods af at de for længst havde smidt t-shirten. :laugh: Lige pludselig var der i hvert fald et kæmpe brøl fra publikum (og Martin m.fl.) fra den anden ende af salen oveni en i forvejen helt ekstatisk stemning og de tre havde sluttet indenfor ganske få sekunder med Martin (der som den eneste ikke kunne vinde samlet) som vinder. Blair hev en fjerdeplads hjem foran Rasmus og sikrede sig dermed den samlede sejr. Det var først til festen senere på aftenen at jeg fandt ud at Frederik havde sluttet nærmest en halv burpee efter Martin (efter hans eget udsagn), og hvis han havde vundet finalen med blair nr 4 så ville Frederik have vundet. Nu fandt jeg så en video, hvor han han dog er en håndfuld burpees efter Martin, men anyways det var tæt løb det så ud til at de vist alle sammen fik en lille smule slack på burpee-standarden i sidste runde, selvom der stadig blev underkendt de værste. :wink:

Superfedt at det sluttede så tæt, og selvom der var forskel både lidt i dommernes hårdhed og ikke mindst i atleternes udførsel, så virkede det heldigvis ikke som om det fik afgørende betydning og de tre på podiet var uden tvivl værdige deroppe.

Som Crossfit er så er det uundgåeligt at der vil være noget variation i dommerpræstationerne, hvilket man kun kan kæmpe for at minimere med intelligent øvelsesvalg og godt oplærte dommere. Alternativt kan jeg selvfølgelig dømme det hele, men det er jeg ikke sikker på ville være en optimal løsning. :innocent::laugh:

Crossfit konkurrencer er stadig i deres barndom kan man vist godt sige, så tingene er derefter, uden at jeg på nogen måde synes det er slemt i sådan et setup her. Det er noget andet med dagens tavle i kirken der ikke altid er til at stole på. :laugh:

Hold da op for en dag, hvor jeg synes både atleter, dommere og arrangør Klaus kunne være meget tilfredse med indsatsen. Jeg fik også meget ros for niveauet og Klaus for at have lavet en god og anderledes konkurrence - rigtig dejligt :bigsmile:, dog måske lige rigelig strength-biased i nogens øjne - forståeligt nok. Bliver spændende at se næste gang og hvilken side af notesblokken jeg er på til den tid og ikke mindst hvordan menukortet ser ud.

Overdommer Max "Falkeøje" Power signing off... :superman:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hej Max falkeøje :wink:

Først og fremmest mange, mange tak for den fede, fede Rockstar event!! Det var ren Dødspunk/breakdanceworldclass/Hooligan stemning i kirken! Det var fedt, fedt, fedt, fedt, fedt!!!!

Jeg var lige henne og lufte lidt tanker hos dig efter event 4, som jeg gerne vil komme lidt ind på her også.

Som sagt var det et fantastisk show, fede workouts og topklasse underholdning!

Mht. dine tanker om dommere, hvem der dømmer hvem, hvem er gode dommere osv., så har jeg fuld forståelighed for, at nogle er bedre end andre. Jeg har også fuld forståelighed for, at alle der vil gøre en indsats som dommere, tildels skal have lov til at give deres bidrag.

Dog synes jeg, at det var utroligt, utroligt ærgeligt at se hvordan nogle dommere, pga. god indsats og forståelse for løftene blev ved med at underkende f.eks. dybden på squat i event 4, eller underkende fordi armene bevægede sig hurtigt i Pushpress og dommerne tilsydenladende var i tvivl om armen var helt strakte. Jeg stod selv bag Keith, som fik underkendt MANGE løft. Om de skulle være underkendt eller ej, er ikke op til mig at vurdere, men jeg synes at det var ærgeligt at se, hvoran andre med endnu dårligere teknik fik godkendt deres løft. Keith smed til sidst stangen fra sig og gav op, da han havde fået underkendt en 10-12 løft, hvilket jeg udemærket kan forstå. Han havde dog en styrke og en speed, som ville have givet ham, tror jeg, en udemærket placering, hvis han måske havde stået hos en anden dommer.

Ligeledes var der i finalen en masse pæne swings til strakt arm/lige arm over hovedet, mens Frederik i 2. og 3. omgang mere eller mindre konsekvent stoppede sit swing ca. 10 grader før strakt arm. Om dette skal godkendes eller ej, er ikke op til mig at bedømme, men spørgsmålet er så om disse små skønhedsfejl kunne have påvirket resultatet i sidste ende. Ville Keith f.eks. have været i finalen, hvis han havde stået hos en anden dommer, ville Frederik have fået en podiepads, hvis han var blevet dømt lige så strengt som Keith i Heat 4 etc.?

Det er sådan set fint at man tillader lidt mre skæve teknikker, men hvis det ikke er alle, der får lov til at lave shortcuts hist og her, så bliver konkurrence skævvredet, hvilket jeg ikke synes var helt fair overfor atleterne.

Næste år vil det klæde arrangementet, hvis der enten er færre på gulvet af gangen, så der kun bruges de samme dommere hele eventen igennem, eller også kan der bruges mere tid på at "uddanne" og godkende flere dommere, så der er bred enighed om hvad der er tilladt og hvad der ikke er tilladt.

Det er detaljer i et udemærket og fantastisk publikumsvenligt stævne, men jeg synes det er jævnt vigtige detaljer.

Du må endelig ikke tage dette som et personligt angreb mod dine overdommer evner, det er umuligt at have styr på alle. Jeg håber at du vil tage imod det som konstruktiv kritik :smile:

PS: Jeg ville nu også have bidt hovedet af dommeren i dødløftet, som giver tommelfingeren op for løftet og bagefter underkender det... :devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Hey Kauf

Godt at se dig i lørdags, viel spass. :bigsmile:

Det må være Kyle du tænker på i barbell complexet, og jeg kan kun være fuldstændig enig i at det er meget uheldigt hvis en ujævn dommerpræstation får så stor indflydelse.

Jeg fandt også noget video af herrenes finale hvor jeg så mange burpees nede i butchers-enden jeg ikke ville have godkendt. Frederiks swings er irriterende, fordi det er tydeligt han ikke flytter kuglen så langt som de andre, men samtidig mener jeg han for det meste ligger lige omkring grænsen ift de formulerede regler, primært "armene dækker ørene", for hvornår gør de egentlig det. Der kan sagtens være en del graders forskel på armenes vinkler når det sker, ikke mindst grundet varierende overarmsstørrelse. :wink:

Kort sagt - jeg er fuldt ud enig med dig, vi kan kun tage ved lære til næste gang mht. formulering af reglerne og udvægelses/uddannelse af dommerne.

Edit:

Jeg vil da også lige tilføje at der naturligvis også hviler et ansvar på atletens skuldre for at sikre de er med på standarderne, og vise en håndfuld test-reps for dommeren. Der var også mange (både atleter og dommere) som var gode til at tage fat i mig og sørge for alle var enige om standarderne.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share