3Xløb


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Blackice, nu er jeg hverken Francis eller TJ - Men kan give dig mine egne erfaringer.

Hvis det udelukkende drejer sig om en kortere periode ca. 2 måneder kan jeg godt anbefale det, men er det længere så mister du gejsten, rent fysisk stiger jeg mindre i mine løft i de perioder jeg løber, ligesom jeg føler at min workcapacity under styrketræning er mindre, selvom løbene foregår på dage hvor jeg ikke styrketræner, det skal dog nævnes at mine løb er noget længere end dem du ønsker, derfor tør jeg ikke spå om du vil møde samme modstand, som jeg!

Link to comment
Share on other sites

Nej. det kan også godt ske jeg dropper det. Nu har jeg fået et nyt program og går nok snart igang med det. Så har jeg det at beskæftige mig med de næste to måneder.

Og hvorfor skal man også løbe træne. jeg har jo ik behov for at være hurtig. er der en der nakker din taske eller mobi, så tager man vel bare den nærmeste telefonboks og kaster efter ham.  

(ægte arnold stil)

Link to comment
Share on other sites

Well, kondition er en vigtig hjørnesten i en god fysik. En kødklump, der ikke kan løbe efter bussen, er sgu da ynkelig. I sportens verden er der masser eksempler på store stærke gutter med forbilledlig kondition.

I øvrigt ville jeg ikke søge råd om løbetræning hos en sværvægtsstyrkeløfter, men hvem ved, han kunne selvfølgelig kende nogen :-)

Link to comment
Share on other sites

Tro det eller lad være, jeg er faktisk også enig. Bill Starr, Strength and Conditioning Coach på John´s Hopkins university i USA, er stor tilhænger af at en vægttræningsatlet skal være en komplet atlet. Der er ingen mening i at kunne squatte 300 kg, hvis man træder på sin tunge, når man skal bevæge sit korpus op på 5. sal. Bill vil gerne opgive de 15-20 kg det eventuelt koster på sin top i squat, for at være i en nogenlunde aerob form.

Man skal dog vælge hvad man primært er. Er man aerob atlet eller er man anaerob atlet. Man bliver altså nu engang ikke god til langdistance løb, samtidig med at man vil stor og stærk. Og hvis ens primære mål er at blive stor og stærk, så kan det vel være ligegyldigt om man kan løbe 10 km. Hvis man laver 30 minutters høj intens aerob træning, 2-3 gange i ugen, så tror jeg man kan opbygge en rimelig acceptabel aerob form. Det er muligt at det koster lidt styrke og eksplosivitet på de store øvelser i starten, men ligeså snart ens work capacity har tilpasset sig, så er det minimalt hvad det betyder. Det er ihvertilfælde nok til at man kan fange bussen, hvis det bliver nødvendigt :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender personligt meget godt til det der dilemma - Løb kontra styrkeløft.

Jeg elsker at løfte tunge vægte men hader følelsen af at man ikke kan løbe 5 kilometer.

Derfor løbertræner jeg. Ikke specielt af lyst men af nødvendighed.

Desuden har jeg kommet til at melde mig til et halvmarthon om 2 uger. Og så bliver man jo næsten nød til at træne lidt.

Men en ting er helt sikkert.... Man kan simpelhen ikke kombinere langdiscanceløb med tung bentræning.

Jeg har en bekendt der er i tredje uge i shikoen og skal også stille op til halvmarthon om 2 uger. Jeg glæder mig til at se hvordan det går!!!!

Link to comment
Share on other sites

Godt at høre fra jer.

For det er netop sådan jeg har det. Jeg vil jo gerne lave nogle gode løft. Især nu med nyt program osv. Men samtidig ville det jo være rart bare at føle sig i nogenlunde god form.

Nu kan man jo ik kalde 3,5 km for langdistance løb.

Spørgsmålet er måske om det er mere optimalt at vente lidt endnu til jeg har opnået lidt mere styke, og størelse, og så begynde der. Så gør det heller ik så meget hvis det tager et par kg af min løft.

Svært at sige.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du løber en lille smule, så har kredsløbet godt af det. Ingen tvivl om det. Desuden så tager du gradvist på af vægttræningen og så er det en god ide at "opdatere" kondien indimellem, så tingene passer sammen.

Hvis du ikke gider at rende livet af dig, så kan du nøjes med at lave intervalløb, f.eks. 5 x 400m eller 5 x 1000m. Det ligner jo lidt nogle sæt nede i vægtrummet, gør det ik? Kondien stiger hurtigt, så det er ikke så lange perioder du behøver at løbe i træk. Og så er det jo vejr til det nu.

Måske kan lidt bedre kondi endda give bedre iltforsyning til dine muskler mens du træner og restituerer.

Jeg løber selv lidt en gang imellem, men de andre i klubben må helst ikke se det. F.eks. 10 x 60 - 100m.

Man får det også helt rart af det (bagefter). God tur!

Link to comment
Share on other sites

interval løb. Det har jeg aldrig prøvet. Jeg har hørt om det. Men ik prøvet det. Hvordan virker det i praksis?

Hvordan er det i forhold til normal løb?

Hvor længe skal pauserne være? og snakker vi så sprint? eller?

Forkert forum jeg ved det. Men nu er vi jo igang.

Link to comment
Share on other sites

Først lunter man en lille tur for at varme op.

Så finder man et start-sted og et stop-sted.

Så spæner man alt hvad man kan (dvs. så vidt muligt samme fart over hele distancen), til man er i "mål". Så hviler man et minut eller to - altså til pulsen er nede igen og man føler sig klar. Og så spæner man afsted igen. Det gentager man et forudbestemt antal gange. Ligesom f.eks. 5 sæt bænkpres af 5 løft, med en hvilepause mellem hvert sæt. Det er en god ide at tage tid på distancerne.

Nu vil jeg lige sige at jeg bestemt ikke er prof løber og der sikkert er nogle på kondi-forummet der ved lidt mere om det.

Som soldat løb vi f.eks. 5 x 1000m, hvor vi skulle løbe hver 1000m på en bestemt tid, fastsat udfra vores cooper (12min) test.

Af en eller anden grund så er intervalløb bedre til at hæve kondien med i starten end bare en enkelt lang tur på 10 km hver gang.

Jo kortere distance jo højere tempo, naturligvis.

Husk at varme godt op til de korte og hurtige distancer. Man er ikke en lille skoledreng længere - det er surt hvis man får ondt i en eller anden sene eller led af den uvante træning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share