Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Everest Marathon ligger næste gang i november 2007, måske vi simpelthen skulle stille med et dansk hold?

Kender flere der kunne lokkes :sneaky2:

Mvh

Carsten

Hvis vi kunne samle en dansk delegation til Everest Marathon 2007 kunne jeg godt lokkes til at vente med New York Marathon til 2008 (damn - det kræver langtidsplanlægning at løbe :laugh: ). Thomas er måske også med? :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Træning tirsdag den 30. maj

Løb 20,4 km

gns puls: 166

maks: 182

gns tid: 5.08 min/km

Halvlang progressiv tur med tempo fra 5.30 min/km til 4.40 min/km. Og så var det vindstille og solen skinnede i morges - det kan vi godt lide :tongue: Men da jeg cyklede på arbejde og kørte forbi en pige, der stadig havde handsker på, var det svært at tro på at vi snart skriver juni måned :dry:

Link to comment
Share on other sites

Man vænner sig til det... :tongue: Nogle gange er jeg også solidt træt om aftenen :laugh:

Tja, det goer man nok ... hvis man ellers vil. :bigsmile: Jeg har tidligere vaeret tvunget til at stå tidligt op for at pendle til arbjede og det lykkedes mig aldrig at blive helt vant til det. Det kommer nok også an på om man er "A" eller "B"-menneske.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det goer man nok ... hvis man ellers vil. :bigsmile: Jeg har tidligere vaeret tvunget til at stå tidligt op for at pendle til arbjede og det lykkedes mig aldrig at blive helt vant til det. Det kommer nok også an på om man er "A" eller "B"-menneske.

For mit vedkommende afhænger det også af hvad jeg skal om morgenen...jeg har også på et tidspunkt haft arbejde, hvor jeg mødte tidligt om morgenen - det synes jeg ikke var specielt morsomt...Jeg er frisk nok i kroppen om morgenen men vil helst være alene - og så er jeg absolut ikke noget sludrechatol på det tidspunkt; jeg er meget stille :tongue: Men løbe kan jeg altså sagtens :wink:

Link to comment
Share on other sites

Træning onsdag den 31. maj

Løb 16,8 km

gns tid: 5.21 min/km

gns puls: 156

En del af turen var i Frederiksberg Have & Søndermarken - op og ned af de bakker, der nu engang er på de kanter :tongue:

Jeg går efter 110 km i denne uge :crazy: og derefter løber jeg lidt ned et par uger frem mod Fredericia Ultra.

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 1. juni

Styrketræning:

chins m. assistance: 3x8

dips m. assistance: 3x10

armstræk bred fatning: 3x10

forlår: 3x15

baglår: 3x12

benpres: 3x15

mave+lænd på swissball

Stairmaster 30 min

Lidt hyggetræning på denne ugens løbefrie dag :tongue: Og så stod det ned i stænger i morges...igen...det er altså formelt set sommer nu, men det er vejret åbenbart ligeglad med :dry:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning:

chins m. assistance: 3x8

dips m. assistance: 3x10

armstræk bred fatning: 3x10

forlår: 3x15

baglår: 3x12

benpres: 3x15

mave+lænd på swissball

Lige en hurtig kommentar til dit program: Chins, dip og armstraek traener alle muskler, der er vedhaeftede på forsiden af skulderledet, så det kan naesten ikke undgå at give styrkeubalance på laengere sigt. Du burde indkludere en oevelse med horisontal roning og en med vertikal pres. Du kunne evt. veksle mellem to programmer:

Dag 1:

chins

skulderpres

Dag 2:

foroverboejet roning

dips

... og så undrer jeg mig lidt over hvorfor du koerer alt bentraeningen i maskiner? :nonono::smile:

Link to comment
Share on other sites

Lige en hurtig kommentar til dit program: Chins, dip og armstraek traener alle muskler, der er vedhaeftede på forsiden af skulderledet, så det kan naesten ikke undgå at give styrkeubalance på laengere sigt. Du burde indkludere en oevelse med horisontal roning og en med vertikal pres. Du kunne evt. veksle mellem to programmer:

Dag 1:

chins

skulderpres

Dag 2:

foroverboejet roning

dips

... og så undrer jeg mig lidt over hvorfor du koerer alt bentraeningen i maskiner? :nonono::smile:

Tak for tippet. Der er faktisk en meget platfodet årsag til at jeg kører bentræning i maskiner; jeg orker ikke at konvertere til squat, lunges osv mens jeg løber så meget, fordi jeg i starten bliver så øm, at det ødelægger mit løb i flere dag. Så det er sådan set bare en prioritering. Man skal som bekendt vælge sine kampe med omhu :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antager, at du bruger styrketraeningen som skadesforebyggelser, og så kan jeg egentlig ikke se hvilke fordele der skulle vaere ved tunge squats, doedloeft og lunges. Personligt ville jeg bruge tiden på at koere kropsvaegtoevelser, der bevaeger benene igennem fuld ROM og samtidig loesner op for de spaendinger i ben og torso, som bygges op af loebetraeningen. Flat-footed squats, leg spoops og diverse yoga stillinger kan bruges. Jeg kan på det varmeste anbefale FlowFit, der inkorporerer praecist disse elementer med en gradvis progression.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi kunne samle en dansk delegation til Everest Marathon 2007 kunne jeg godt lokkes til at vente med New York Marathon til 2008 (damn - det kræver langtidsplanlægning at løbe :laugh: ). Thomas er måske også med? :cool:

Ja, for pokker. Det kunne være super fedt med en lille løbetur på den bakke. Har dog allerede planlagt en masse i forbindelse med NY 07, meen det kan vel ændres :-)

Ser det går super med træningen, det er da bare helt kanon. Syntes også det er ret vildt du får løbet så meget om morgenen. Mest at din krop har energi til det. Jeg har det som om jeg er 20 kg. tungere når jeg ikke har spist lidt og ligesom er kommet lidt igang med dagen. Måske også derfor en tur kl 23.30 er meget bedre for mig end en kl 6.30 :-)

Kom så med de 110, det er så sejt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 2. juni

Løb 22 km

gns tid: 5.10 min/km

gns puls: 158

Det var supergodt vejr i morges :cool: - og så gør det jo alt andet lige turen lidt federe. Selvom det var lidt tidligt - vækkeuret ringede kl. 4.40 :sleeping: Var egentlig lidt tung i benene, da jeg startede, men jeg kom meget godt efter det, da først jeg var igang.

Ser det går super med træningen, det er da bare helt kanon. Syntes også det er ret vildt du får løbet så meget om morgenen. Mest at din krop har energi til det. Jeg har det som om jeg er 20 kg. tungere når jeg ikke har spist lidt og ligesom er kommet lidt igang med dagen. Måske også derfor en tur kl 23.30 er meget bedre for mig end en kl 6.30 :-)

Jeg har det lige omvendt - som om jeg er 20 kg tungere når jeg har spist :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg antager, at du bruger styrketraeningen som skadesforebyggelser, og så kan jeg egentlig ikke se hvilke fordele der skulle vaere ved tunge squats, doedloeft og lunges. Personligt ville jeg bruge tiden på at koere kropsvaegtoevelser, der bevaeger benene igennem fuld ROM og samtidig loesner op for de spaendinger i ben og torso, som bygges op af loebetraeningen. Flat-footed squats, leg spoops og diverse yoga stillinger kan bruges. Jeg kan på det varmeste anbefale FlowFit, der inkorporerer praecist disse elementer med en gradvis progression.

Mjoe altså - nu er der vidst ikke helt konsensus om, hvilken form for styrketræning, der virker skadesforebyggende.

...Det tror jeg der er rigtig mange meninger om - jeg er i hvert fald stødt på mange... :wink:

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Der er aldrig konsensus om noget somhelst når det kommer til traeningsmetoder. Derfor skal det da også understreges, at dette bare er min personlige mening om tingene ... at jeg så tilfaeldigvis har ret er noget helt andet :wink::tongue:

Maskintraening kan på ingen måde betegnes som skadesforbyggende. Måske hjaelper det på nogle af de problemer der opstår som foelge af loebetraeningen, men så skaber de en hel raekke nye. Det samme gaelder for traening med frie vaegte hvis man ikke laegger en del tid ned på kompensatoriske oevesler - tid som du sikkert ville have svaert ved at finde med den meget hoeje traeningsvolumen du allerede udfoerer. Derfor er det mest tidseffektive at gå direkte til de kompensatoriske oevelser for din loebetraening, oege volumen og intensitet en smule og bruge dem som erstatning for styrketraeningen.

... og nu skal jeg ikke blande mig mere i din traening ... i hvertfald ikke i dag - ha' en rigtigt go' weekend :smile:

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 3. juni

Løb 14,7 km

gns tid: 4.53 min/km

gns puls: 170

maks: 183

mave+lænd på swissball

God tur i dag - jeg har holdt en rigtig (for mig :tongue: ) pæn gennemsnitstid meget af turen, når man tænker på at det angivne er inklusiv de første opvarmningskm...Og så susede jeg lige forbi SATS på vejen hjem og trænede lidt mave og lænd.

Christian - selvfølgelig må du blande dig i min træning. Det er bare ikke altid jeg lige lytter første gang :laugh: Mit stjernetegn er Tyr, så jeg er lovligt undskyldt, for vi er kendt for at være vældigt stædige med hvad som helst - også at have ret :laugh: Hvis man har set klippet fra en gammel Cirkusrevy (tror jeg) med Ulf Pilgaard og Dirch Passer, der karikerer forskellige stjernetegn, så ved man hvad jeg taler om :wink:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 4. juni

Løb 27,6 km

gns tid: 5.19 min/km

gns puls: 153

Fornuftigt tempo i forhold til gennemsnitspuls. Og det var superfedt vejr i morges - bare på med camelback'en så deruda' :tongue:

Og nu til den store sammentælling :laugh: :

Km løbet ialt uge 22: 114,5 km :yahoo: - det synes jeg da ser meget pænt ud når man sådan kigger på tallet :tongue: - når jeg nu selv skal sige det :blush:

Jeg overvejer om det måske er noget værd at kaste sig over lidt mentaltræning :hippy: - er der nogen, der har erfaring med det? Det kan måske være meget godt at have nogle værktøjer når man møder muren efter 3 km og så har 75 km i mål :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 4. juni

Løb 27,6 km

gns tid: 5.19 min/km

gns puls: 153

Fornuftigt tempo i forhold til gennemsnitspuls. Og det var superfedt vejr i morges - bare på med camelback'en så deruda' :tongue:

Og nu til den store sammentælling :laugh: :

Km løbet ialt uge 22: 114,5 km :yahoo: - det synes jeg da ser meget pænt ud når man sådan kigger på tallet :tongue: - når jeg nu selv skal sige det :blush:

Jeg overvejer om det måske er noget værd at kaste sig over lidt mentaltræning :hippy: - er der nogen, der har erfaring med det? Det kan måske være meget godt at have nogle værktøjer når man møder muren efter 3 km og så har 75 km i mål :laugh:

Tillykke med det, det er sgu godt loebet :superman:

mht. mental traening saa se her Jeg har dog aldrig selv aktivt brugt det eller laest paa det, da jeg indtil videre nogenlunde har kunne klare mig uden og laert af fejltagelserne, men der er helt sikkert en hel masse guldkorn at hente, som jeg burde laese hvis jeg paa et tidspunkt skal begive mig ud i lidt vildere ting.

Link to comment
Share on other sites

....Og nu til den store sammentælling :laugh: :

Km løbet ialt uge 22: 114,5 km :yahoo: - det synes jeg da ser meget pænt ud når man sådan kigger på tallet :tongue: - når jeg nu selv skal sige det :blush: ...

Stor stor respekt for din træning :kickass::bowdown:

Og forsat held og lykke frem mod målet :4thumbup:

/Metc

Link to comment
Share on other sites

Christian - selvfølgelig må du blande dig i min træning. Det er bare ikke altid jeg lige lytter første gang Mit stjernetegn er Tyr, så jeg er lovligt undskyldt, for vi er kendt for at være vældigt stædige med hvad som helst - også at have ret Hvis man har set klippet fra en gammel Cirkusrevy (tror jeg) med Ulf Pilgaard og Dirch Passer, der karikerer forskellige stjernetegn, så ved man hvad jeg taler om
Ok, så fortsætter jeg med at komme med dumme forslag, som det står dig fuldstændigt frit at ignorere. :wink:
Km løbet ialt uge 22: 114,5 km - det synes jeg da ser meget pænt ud når man sådan kigger på tallet - når jeg nu selv skal sige det

Virkeligt imponerende. :clap:

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 5. juni

Løb, restitution: 12,8 km

gns tid: 5.44 min/km

gns puls: 137

Det er lang tid siden det har været muligt for mig at løbe med så lav en puls, og det kunne jo tyde på formfremgang :smile: Jeg var lidt stiv i benene, da jeg startede, men ellers var det en fin hyggetur.

Tak for kommentarerne allesammen - jeg må bruge loggen her til at klappe mig selv på skulderen lidt engang imellem, for det er ikke alle steder ude i den virkelige verden, at folk synes det er helt i top når man siger at man har løbet 115 km i sidste uge :laugh: - mange kigger mest på mig som om jeg helt har tabt småkagerne :blush::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er lang tid siden det har været muligt for mig at løbe med så lav en puls, og det kunne jo tyde på formfremgang smile.gif Jeg var lidt stiv i benene, da jeg startede, men ellers var det en fin hyggetur.

...jeg må bruge loggen her til at klappe mig selv på skulderen lidt engang imellem, for det er ikke alle steder ude i den virkelige verden, at folk synes det er helt i top når man siger at man har løbet 115 km i sidste uge :laugh:

Du fortjener da alle de klap du kan få. Det er super sejt at løbe så langt. Jeg er i hvert fald temmelig imponeret :4thumbup:

Det ville da forresten også være mærkeligt hvis ikke formen blev bare en lille smule bedre. Det fede med de uger hvor man løber rigtig langt, er det enorme energioverskud jeg syntes det giver ugerne efter.

...mange kigger mest på mig som om jeg helt har tabt småkagerne :blush::tongue:

Har du ikke også det? :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share