Mariannes log


Mizzrasmussen
 Share

Recommended Posts

Træning onsdag den 3. maj

Løb 1.17 (inkl. 6 korte bakkespurter)

Gns puls: 161

Maks: 183

Var i Frederiksberg Have og løbe lidt op og ned i dag. Man bliver overrasket over hvor hurtigt pulsen kan komme i vejret når man løber opad :tongue:

Carsten - wow du har forsøgt dig på en 8000 m...jeg er meget imponeret :smile: Jeg har noget med høje bjerge men ikke nosserne til at bestige dem :blush: Til gengæld står en tur til Everest Base Camp højt på min rejseønskeliste :bigsmile:

Indtil nu har jeg løbet efter et almindeligt marathonprogram og i disse dage er jeg gået i gang med at sætte et program frem mod Schweitz sammen. Den overordnede plan var at fokusere på fart frem til Hamburg (det gik også meget godt indtil jeg begyndte at få diverse småskavanker...) og så fokusere på distance derefter (dvs nu :tongue: ). Jeg blev anbefalet at komme op og løbe 100-120 km/uge op til Schweitz :crazy: og det er altså ikke helt nemt at få så mange km passet ind i programmet...(jeg kunne selvfølgelig holde op med at arbejde :laugh: ). Og jeg vil helst ikke løbe mere end 5 dage om ugen. Så jeg forestiller mig at det, der skal skyde km-antallet i vejret i de lange uger er en lang tur i (30-35 km) og så en dag med fx 2x15 km (en morgen- og en aftentur). Ellers har jeg overvejet om en mulighed kunne være at holde løbet på 80-90 km/uge og så supplere med et par timers step- og crosstrainer - det er rimeligt god træning men skånsomt for knæ og ankler. Jeg vil også meget gerne beholde et par timers spinning om ugen, og lidt styrketræning tror jeg er essentielt (bare de mest nødvendige øvelser for mave, ryg og ben), men jeg skal nok passe på ikke at knække halsen og løbe helt sur i det. Jeg må nok konstatere, at der findes mennesker som kan overkomme både et krævende job og meget krævende træning, men jeg er ikke en af dem :dry: Så jeg må finde et niveau jeg kan overkomme uden at dø med skoene på :laugh: Nu er foråret heldigvis på vej så på den måde er den en god årstid at øge træning på; jeg synes det er lettere at overskue (både fysisk og psykisk) når det ikke er stiv kuling, regn og slud hver gang man skal ud og træne :tongue:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

.

..(jeg kunne selvfølgelig holde op med at arbejde :laugh: ). Og jeg vil helst ikke løbe mere end 5 dage om ugen. Så jeg forestiller mig at det, der skal skyde km-antallet i vejret i de lange uger er en lang tur i (30-35 km) og så en dag med fx 2x15 km (en morgen- og en aftentur). Ellers har jeg overvejet om en mulighed kunne være at holde løbet på 80-90 km/uge og så supplere med et par timers step- og crosstrainer - det er rimeligt god træning men skånsomt for knæ og ankler. Jeg vil også meget gerne beholde et par timers spinning om ugen, og lidt styrketræning tror jeg er essentielt (bare de mest nødvendige øvelser for mave, ryg og ben), men jeg skal nok passe på ikke at knække halsen og løbe helt sur i det. Jeg må nok konstatere, at der findes mennesker som kan overkomme både et krævende job og meget krævende træning, men jeg er ikke en af dem :dry:

Host host

øhhh nå :w00t: Mizz du er helt vild i varmen, du hører da klart til den kattegori

du får min træning til at ligne mormors medlemskab af den lokale AOF

:superman: :4thumbup: :strat: for din indsats

ha en dejlig dag

Link to comment
Share on other sites

Tja, hvis det var mig, ville jeg helt sikkert droppe alle ekstra-curriculære aktiviteter i 6-8 uger før løbet ud fra devisen om, at det nytter ikke noget at spille guitar, hvis man gerne vil være god til at spille klaver. Og herren skal vide, at du skal ud og spille temmelig meget "klaver" :bigsmile:

Har samme problem med klatring, som jeg savner meget lige nu, hvor jeg ligger i marathon-forberedelser. I denne uge topper jeg med 70 km i alt, og så er der reelt ikke tid eller overskud til at at klatre, selv om det uden tvivl ville være mere harmonisk træning for kroppen.

Nå, enhver er jo salig i sin tro, og med din erfaring ved du uden tvivl mere om, hvad der virker, end jeg gør.

Mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Host host

øhhh nå :w00t: Mizz du er helt vild i varmen, du hører da klart til den kattegori

du får min træning til at ligne mormors medlemskab af den lokale AOF

:superman: :4thumbup: :strat: for din indsats

ha en dejlig dag

Mormors medlemskab af den lokale AOF - hvor får du det fra... :rofl2: Du går nu ganske pænt til den Due :bigsmile: Keep up the good work :4thumbup:

Tja, hvis det var mig, ville jeg helt sikkert droppe alle ekstra-curriculære aktiviteter i 6-8 uger før løbet ud fra devisen om, at det nytter ikke noget at spille guitar, hvis man gerne vil være god til at spille klaver. Og herren skal vide, at du skal ud og spille temmelig meget "klaver"

Du har helt ret. Og ja jeg kommer nok til at spille temmelig meget klaver :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 5. maj

Løb ca 18,5 km

tid: 1.35

gns puls: 164

Fin tur iført solbriller - solen skinner jo :cool: Det kan vi godt lide :bigsmile: Mine ben er klar igen, så jeg er klar til cph marathon. Det eneste, der kan spænde ben er, at jeg muligvis skal arbejde i den weekend...på Bornholm så jeg kan ikke lige smutte nogle timer :laugh: Hvis det skulle glippe med cph overvejer at løbe 50 km ved Fredericia Ultra den 17. juni - det er vel en 5 ugers tid før Swiss og det burde vel være nok?

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag den 6. maj

Løb ca 13 km

Tid: 1.10

Gns puls: 165

Maks 177

cykling 3

Tid: 52 min

Gns puls: 143

Maks: 173

God træning i dag - havde det bedst på løbeturen; i slutningen af cykeltimen var der ved at være udsolgt :wink:

Nu hvor vejret arter sig så fremragende kan jeg da godt røbe at jeg bliver et år ældre i dag, men som den gode fornægter jeg er holder jeg selvfølgelig 29 års fødselsdag for 3. gang :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tak for fødselsdagshilsnerne :bigsmile:

Det var ikke det helt vilde i går - jeg havde nogle venner til middag (12 stk af slagsen, hvilket faktisk er en del i en 1-værelses lejlighed :wink: - nogle gange må man være glad for at der er nogle, der ikke kan komme :laugh: ). Jeg drak lige præcis vin nok til at jeg var træt og i i lettere væskeunderskud, da jeg var ude og løbe - men ikke nok til at jeg lod løbeskoene stå...Og så havde jeg lige fået tøj nok på - jeg havde ikke lige overvejet at jeg ikke var ude af døren meget før kl. 12, hvor det næsten er varmest (jeg skulle jo lige på benene først... :tongue: )

Løb - ca 20-21 km

Tid: 1.50

Gns puls: 163

Link to comment
Share on other sites

Træning mandag den 8. maj

Styrketræning:

chins m. assistance: 3x8

dips m. assistance: 3x8

forlår: 3x10

baglår: 3x8

armstræk: 4x6

mave+lænd

Træning tirsdag den 9. maj

Løb 14,3 km

Gns puls: 161

gns tid: 5.19 min/km

og så er jeg tilbage med enarmsstrækkerne - de bliver indlagt på løbeturene, og jeg siger til når jeg har både hænder og fødder i jorden :tongue: Og som I kan se er distancemåleren på igen - og der er gode ben på programmet :bigsmile:

Hæ, hæ, hæ. Og mere hæ. Man har jo lov at være heldig, så det viser sig at jeg kommer til både Madonna og George Michael-koncert over sommer og efterår. Madonna-billetterne fik jeg mere ved held end forstand - fik dem tilbudt via ventelisten, som jeg i et optimistisk øjeblik havde skrevet mig på - og George Michael bliver i Göteborg.

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag den 11. maj

Løb 13,7 km

gns tid: 5.30 min/km

gns puls: 153

Bakkeintervallerne i går har gjort mine ben lidt tunge :tongue: Jeg tror at denne dags hastighed er et udmærket niveau for min mængdetræning (som jeg jo nok skal løbe en del af her over sommeren :crazy: ) - jeg skal jo ikke forvente at ræse gennem løbet i Schweiz, så det er nok meget godt med nogle rolige ture (evt med gåpauser på de lange ture tænker jeg) - også for at kunne klare de mængder, der må kommer lige om et øjeblik :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning tirsdag den 2. maj

Løb (tid) 1.12 m. indlagte trapper undervejs

Gns puls: 158

Som nævnt i sidste indlæg har jeg lige en pause fra distancemåleren - det er faktisk meget rart at slippe for den et stykke tid :laugh: Men den kommer snart på banen igen... :wink:

Jeg har tænkt at jeg nu udelukkende skal fokusere på distance - og helst meget af slagsen :crazy: Og jeg har en plan om at mine lange ture måske skal til at foregå med indlagt gåpauser for at vænne mig til at komme fra gående til løbende tilstand - også når jeg er træt. Jeg kan nok ikke forvente at løbe alle 78 km ved Swiss Alpine :sneaky2: Desuden kan jeg forestille mig at det bliver lettere at undgå at kvæste kroppen helt med alle de km på den måde.

Intervaltræning har ligget på is i noget tid på grund af diverse benproblemer - den skal ind igen men jeg tænker om det skal foregå som bakkeintervaller. Jeg skal alligevel løbe lidt bakker og så kan det måske kombineres med intervaltræningen. I kan godt høre at jeg planlægger at skulle løbe meget, så det er noget med at køre noget Lean Management på sin træningsplanlægning :laugh:

Input til min strategi modtages gerne fra andre Lean Managers :tongue:

Hej Marianne

Jeg fulgte dit link fra DoUrun og fandt din log. Ser godt ud med din træning. Det sjove er at jeg rent faktisk arbejder med værdikædeanalyser som er halvdelen af den vin der er hældt på de nye LEAN-flasker :bigsmile: Lad mig med det samme sige at jeg ikke har trænet til Ultra, faktisk kun til ½M og nu indleder til maraton i efteråret. Men jeg har held med periodisering til at få trænet mængde. Hvis man fx træner 5 gange om ugen i snit - så gør det ikke hver uge, men tag fx 10 dage i træk og derefter 4 dages hvile, eller 9 dage, 2 dages hvil, 1 dags træning, 1 dags hvil. Det træner dig til at løbe når du har trætte ben. En anden måde er at lægge lange løbepas flere dage ud i træk. Skal du op på på 90 km på en uge, kan du f.eks. lægge de 80 km på 4 dage ud i træk.

Jeg bruger selv periodisering a la denne type. Mit uge snit er knapt 50 km, men imellem når jeg 50 km på 4 dage og 80-85 på 7 dage.

Iøvrigt er det også min erfaring, at bakketræning er rigtig god - selvfølgelig i den grad når løbet ligger i bjergene. Men det er også vigtigt for udholdenheden at få trænet intensivt - og det kommer helt naturligt med bakkerne.

Held og lykke med projektet. Er dybt imponeret :4thumbup:

mvh

Kaare P

Link to comment
Share on other sites

Træning fredag den 12. maj

Løb ca 16 km

Tid 1.20

Gns puls: 163

Min foot pod satte ud igen...jeg kan altså ikke gennemskue hvor langsomt den blinker når den er ved at være lowbatt :blink: Nevermind - det var en fin tur selvom jeg brugte noget tid på at komme på benene efter torsdagen, som blev en temmelig lang arbejdsdag...ca fra kl. 9 til kl. 24 :sleeping:

Træning lørdag den 13. maj

Cykling 3

Tid: 50 min

Gns puls: 150

Min krop ville ikke samarbejde i dag, så jeg stod af efter første time (det havde halvvejs været min plan at cykle begge timer). Nu hvor jeg skruer op for løbetræningen bliver det nok også lidt sparsomt med cykleriet her i loggen. Jeg har også tænkt at løbe langt i morgen, så jeg ville hellere tage den med ro i dag og så forhåbentlig have lidt overskud i morgen.

Det ser nu næsten helt sikkert ud som om jeg er på Bornholm i næste weekend, så cph marathon er ude for mit vedkommende. Min plan B er at få løbet nogle lange ture alene og så løbe 50 km ved Fredericia Ultra den 17. juni - bare som træningstur. Det er 5 ugers tid før Swiss, så det burde være helt i top med hensyn til formen. Jeg har også kigget lidt på Natursti marathon i Silkeborg den 25. maj, men jeg orker næsten ikke at rakke frem og tilbage til Silkeborg på en dag... :dry:

Hej Kaare :bigsmile: Tak for rådet - jeg er stødt på og blevet anbefalet periodiseringssystemet før, men jeg har på en eller anden måde svært ved at planlægge efter det :blush: - men det er nok en vanesag. Jeg tror om ikke andet at jeg skal have nogle af de lange dage i træk, som du beskriver...det er utroligt hvad man byder sig selv :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Træning søndag den 14. maj

Løb 32,8 km

gns tid: 5.27 min/km

gns puls: 159

Det blæste en del men det var ellers en fin tur. Og så opdagede jeg det perfekte træningsmåltid: Snickers :tongue: måske ikke lige efter sundhedsbogen, men energi er energi og de fås på tankstationer :cool:

Man kommer virkelig vidt omkring i Københavnsområdet på de lange ture...jeg var både i Dyrehaven og Utterslev mose (og så alt det mellemliggende, som jo også skal løbes når man starter og slutter på Østerbro :tongue: ) Man opnår en ganske betydelig street respect blandt andre løbere når man løber med camelback har jeg fundet ud af - alle hilste på mig med det der 'hun skal nok løbe en del i dag'-blik i øjenene :laugh:

Og nu også med angivelse af km løbet pr. uge:

Samlet km-antal for uge 19 (denne uge): 92 km

Edited by Mizzrasmussen
Link to comment
Share on other sites

Ja bortset fra blæsten var løbevejret rigtig godt i dag, men lidt blæst har aldrig skadet nogen. 92km om ugen, det er ret sejt. Er du på vej mod den rigtige side af de 100km om ugen?

Hvordan er det at løbe med camelback? Bliver det ikke helt vildt varmt på ryggen. Jeg løber selv med flaskebælte og er egentlig lidt irriteret på det selvom det går.

Du fortjener da også alt den street respect du kan få så hvis det er camelbacken der gør det er det vel ok. I øvrigt en fede måde at vise man er ude og løbe laaangt. Det er ikke helt så cool at have et skilt på ryggen hvor der står "jeg løber 32km i dag". Af en eller anden grund kan jeg godt selv blive lidt mullen når jeg er ude på de lange ture og der kommer en eller anden der sikkert er ude på en kort tur og overhaler en med et blik der siger "kan du ikke løbe hurtigere". Man er vel konkurrence-menneske :bigsmile:

Jeg kommer helt sikkert til at nyde at slappe lidt af i næste uge, meen mon ikke det kribler for at komme i gang med marathon når vi runder onsdag.. det tror jeg helt sikkert.

Fortsat god fornøjelse med træningen

Link to comment
Share on other sites

Ja bortset fra blæsten var løbevejret rigtig godt i dag, men lidt blæst har aldrig skadet nogen. 92km om ugen, det er ret sejt. Er du på vej mod den rigtige side af de 100km om ugen?

Hvordan er det at løbe med camelback? Bliver det ikke helt vildt varmt på ryggen. Jeg løber selv med flaskebælte og er egentlig lidt irriteret på det selvom det går.

Du fortjener da også alt den street respect du kan få så hvis det er camelbacken der gør det er det vel ok. I øvrigt en fede måde at vise man er ude og løbe laaangt. Det er ikke helt så cool at have et skilt på ryggen hvor der står "jeg løber 32km i dag". Af en eller anden grund kan jeg godt selv blive lidt mullen når jeg er ude på de lange ture og der kommer en eller anden der sikkert er ude på en kort tur og overhaler en med et blik der siger "kan du ikke løbe hurtigere". Man er vel konkurrence-menneske :bigsmile:

Jeg kommer helt sikkert til at nyde at slappe lidt af i næste uge, meen mon ikke det kribler for at komme i gang med marathon når vi runder onsdag.. det tror jeg helt sikkert.

Fortsat god fornøjelse med træningen

Jeg er klart fan af camelbacks - væskebælter går slet ikke for mig, så tit har det resulteret i at jeg ikke fik væske med (så er det med at passere nogle vandhaner :tongue: ). Jeg mærker ikke specielt meget at jeg bliver varm på ryggen.

Det skal helt sikkert nok krible i benene på dig for at komme afsted :smile: - sådan skal det også være!

Jeg lister mig lige så stille og roligt på den rigtige side af de 100 km/uge. Jeg tror også jeg vil benytte strategien om flere mellemlange ture (20-25 km) flere dage i træk, så jeg vænner mig til at løbe med halvtrætte ben.

Link to comment
Share on other sites

Mener faktisk Snickers oprindeligt blev markedsført under navnet "Marathon", hvilket jeg gang på gang har fremhævet overfor diverse klatremakkere, som fandt min foretrukne turmad alt for rustik ift. diverse high-tech powerbarer.

I tyve graders frost bliver de desværre hårde som træ, så nu er jeg gået over til marcipanbrød fra Anton Berg i bjergene :bigsmile:

Ser rigtig godt ud med dine 92 K i sidste uge!

Mvh

Carsten

Link to comment
Share on other sites

Mener faktisk Snickers oprindeligt blev markedsført under navnet "Marathon", hvilket jeg gang på gang har fremhævet overfor diverse klatremakkere, som fandt min foretrukne turmad alt for rustik ift. diverse high-tech powerbarer.

I tyve graders frost bliver de desværre hårde som træ, så nu er jeg gået over til marcipanbrød fra Anton Berg i bjergene :bigsmile:

Ser rigtig godt ud med dine 92 K i sidste uge!

Mvh

Carsten

Marcipanbrød...ja også en ide :4mewantfood: Ved du så også om der er en chokoladebar, der ikke smelter, hvis den ligger i en rygsæk (hvor solen måske står ned) hele dagen? - den er straks værre vil jeg tro... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men mit gæt er omkring Frederiksberg, så en mulighed når du begynder at blive træt af din rute er at løbe ned til Damhussøen etc. Der løber et lille grønt område fra Roskildevejen/Damhus søen (lige ved en motrcykelforhandler) hele vejen bagom hvidovre centret ned over motorvejen ved folehaven i Valby og ned til valby parken. Hvis man så løber ned til Åmarken station er der en dejlig bakke, der både har en lang støt stigning, og også nogle ret stejle sider. Den har jeg selv ofte trænet på, og den er skam rimelig god, og så er det et dejlig grønt område. Hvis du så virkelig vil ud på en lang tur kan du jo tage den derfra ud til Kalvebod og Amager Fælled, og så naturligvis tilbage igen :devil: Så er der altid grønt selvom det er en lang tur, og med lidt bakke træning også :4thumbup:

Edit* Jeg har en forkærlighed for yankee bar til løbeture, men på de længere ture har jeg fundet at Maxim barerne (banan versionen, mmhhh) gør det for mig.

Edited by Waits
Link to comment
Share on other sites

Hej Marianne

Nu ved jeg jo ikke hvor du bor, men mit gæt er omkring Frederiksberg, så en mulighed når du begynder at blive træt af din rute er at løbe ned til Damhussøen etc. Der løber et lille grønt område fra Roskildevejen/Damhus søen (lige ved en motrcykelforhandler) hele vejen bagom hvidovre centret ned over motorvejen ved folehaven i Valby og ned til valby parken. Hvis man så løber ned til Åmarken station er der en dejlig bakke, der både har en lang støt stigning, og også nogle ret stejle sider. Den har jeg selv ofte trænet på, og den er skam rimelig god, og så er det et dejlig grønt område. Hvis du så virkelig vil ud på en lang tur kan du jo tage den derfra ud til Kalvebod og Amager Fælled, og så naturligvis tilbage igen :devil: Så er der altid grønt selvom det er en lang tur, og med lidt bakke træning også :4thumbup:

Edit* Jeg har en forkærlighed for yankee bar til løbeture, men på de længere ture har jeg fundet at Maxim barerne (banan versionen, mmhhh) gør det for mig.

Tak for tippet! - jeg bor nu på Østerbro men jeg skal ikke kunne udelukke at jeg kunne finde på at løbe den vej ud omkring, hvis jeg kører sur i the usual løberuter :laugh:

Yankie bar... :4mewantfood: Maxim barerne er heller ikke så tørre at tygge vel? Jeg synes at nogle af de energibarer, der er på markedet, er for seje at have med at gøre når først musikken spiller :dry:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share