Den surveræne Lance!!


JesperT
 Share

Recommended Posts

I misser pointen. Når vi snakker om lige vilkår, så menes der selvfølgelig ikke genetiske forskelle, mængden af træningspas osv. Det handler om, samme lovlige udgangspunkt - dvs samme regler for cykler, antal hjælperyttere, doping osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, men i så tilfælde er det jo ikke nødvendigvis et argument imod doping, at ønske lige vilkår.

Tilbage i 1960'erne da Jacques Anquetil vandt touren på amfetamin - var det på lige vilkår med Tom Simpson?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vilje, vilje og vilje... manden var jo næsten død - og kom tilbage. Det er muligt at han har en genetisk fordel, men så er den medfødt (og ikke noget der kommer af nye organer :w00t: )

Og så har han jo et helt hold som kører kun for ham alene.. det gør sku' nok en forskel

Link to comment
Share on other sites

I misser pointen. Når vi snakker om lige vilkår, så menes der selvfølgelig ikke genetiske forskelle, mængden af træningspas osv. Det handler om, samme lovlige udgangspunkt - dvs samme regler for cykler, antal hjælperyttere, doping osv.

<{POST_SNAPBACK}>

Forstår godt pointen men er ikke enige :wink: Jeg hælder nok mest til at dopingregler skal yde rytterne beskyttelse og være rettet mod at undgå dødsfald og alvorlige helbredsmæssige konsekvenser.

Jeg tror på Lance i dagens kongeetape :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke om dette bliver lidt for off topic, men vi er jo i en Lance Armstrong tråd...

Hans bog "Every Second counts" - er den noget værd at læse som ikke-cykel rytter? Jeg er meget interesseret i Lance's mentale viljestyrke og evne til at motivere sig selv (og andre). Vil denne bog i så fald være værd for mig at læse?

Link to comment
Share on other sites

Hans bog "Every Second counts" - er den noget værd at læse som ikke-cykel rytter? Jeg er meget interesseret i Lance's mentale viljestyrke og evne til at motivere sig selv (og andre). Vil denne bog i så fald være værd for mig at læse?

Begge hans bøger er meget gode. Den 1., its not about the bike, handler ikke så meget om cykel løb, men mere hans kræft sygdom, forløbet af denne og hvordan han håndterede hverdagen og overkom sygdommen.. Handler også om ham som person og hans barndom..

Den 2., every second counts, handler mere om cykelløb, hans hold, tour de france og hans forhold til eks konen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes uden tvivl at Lance Armstrong er fantastisk specielt taget hans forhistorie i betragtning men jeg er nok endnu mere fan af Miguel Indurain :cheer:

Manden havde en lungekapacitet på cirka 8 liter, et hjerte som kunne pumpe over 50 L blod rundt i kroppen per minut og ikke mindst så havde han et VO2 max målt på hele 94 da han var på sin absolutte top... har var i sandheden den ledeste og mest ultimative aerobiske maskine.

<{POST_SNAPBACK}>

Påvirker antallet af røde blodlegemer egentlig VO2 max? Med andre ord: forøges VO2 max ved indtagelse af EPO?

Link to comment
Share on other sites

Hans bog "Every Second counts" - er den noget værd at læse som ikke-cykel rytter? Jeg er meget interesseret i Lance's mentale viljestyrke og evne til at motivere sig selv (og andre). Vil denne bog i så fald være værd for mig at læse?

Begge hans bøger er meget gode. Den 1., its not about the bike, handler ikke så meget om cykel løb, men mere hans kræft sygdom, forløbet af denne og hvordan han håndterede hverdagen og overkom sygdommen.. Handler også om ham som person og hans barndom..

Den 2., every second counts, handler mere om cykelløb, hans hold, tour de france og hans forhold til eks konen...

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du er interesseret i hans mentale styrke tror jeg måske nærmere, at 'Its not about the bike' mere er noget for dig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst nogen af Lances' bøger (ville dog gerne!)

I forbindelse med testikelkræft, vælger man ind imellem at fjerne testiklerne. Den opererede skal så have tilført testosteron kunstigt, for at bevare de mandlige træk...

Er Lance blevet opereret således? Hvis ja - kan det tænkes at hans hormonsupplement kan indvirke på præstationsniveauet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke læst nogen af Lances' bøger (ville dog gerne!)

I forbindelse med testikelkræft, vælger man ind imellem at fjerne testiklerne. Den opererede skal så have tilført testosteron kunstigt, for at bevare de mandlige træk...

Er Lance blevet opereret således? Hvis ja - kan det tænkes at hans hormonsupplement kan indvirke på præstationsniveauet? :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

mig bekendt modtager patienter, der har fået fjernet den ene testikel, generelt ikke testosteron supplement, da den tilbageværende testikel godt kan kompensere.

Link to comment
Share on other sites

´It´s not about the bike´...Nej, it´s fandeme about the way too kontrol the doping...eller være på forkant med det nyeste (der end ikke kan kaldes for doping endnu, fordi det etablerede ikke har set/opdaget det)!!! Lance er vel uden tvivl en éner ang. mental og fysisk styring af egne evner på grænsen til det ekstreme. Hatten af der, helt sikkert. :4thumbup: Og det er da uden tvivl også én af faktorene i hans lange og konstante sejrsrække i Tour´en. Men i min bedste overbevisning er det bare ikke nok i sig selv...Og hvorfor ellers hans (Lance´s) tidligere samarbejde med den skandaleombruste (doping)-læge; Ferrari...!!! Er selv tidligere halvprofessionel Mountain-biker og ved fra miljøet at det der påståes at, DET IKKE KAN LADE SIG GØRE at fuldføre Tour´en i top 100 (mindst!) UDEN diverse hjælpemidler i opladningsfasen/opbygningsfasen til løbet... Der er bare nogle af deltagerne, der er bedre end andre til at udfase remedierne på de helt rigtige tidspunkter, inden løbets start...og som forstår (og det er så hele essensen) hvordan man holder sig fri for, at det kan opdages inden!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg selv haft sygdommen, så jeg vil gerne lige uddybe et par punkter.

Ved mistanke om testikelkræft vil man altid fjerne den ramte testikel. Men at begge testikler fjernes sker kun ekstremt sjældent, da kræft i begge testikler samtidigt næsten aldrig sker.

I ca. 18% af tilfælde hvor en patient har fået fjernet en testikel vil det være nødvendigt at supplere med testosteron. Så i langt de fleste tilfælde vil den tilbageværende testikel blot øge produktionen til det normale niveau. I de tilfælde hvor det er nødvendigt, vil man så kun supplere op til normalen, da for højt niveau af testosteron kan give nogen yderst ubehagelige bivirkninger.

Hvad angår om Armstrong har haft brug for det, så har emnet været oppe at vende på en mailing-liste for testikelkræft-patienter jeg er medlem af. Chris Brewer, der er en af Armstrongs nærmeste venner (og grundlæggeren af mailinglisten) kunne oplyse at Armstrong ikke får suppleret.

Mht. doping.. kald mig blåøjet, men det er min faste tro at LA er clean.. men må jo nok indrømme at jeg er lidt "farvet" :smile:

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

´It´s not about the bike´...Nej, it´s fandeme about the way too kontrol the doping...eller være på forkant med det nyeste (der end ikke kan kaldes for doping endnu, fordi det etablerede ikke har set/opdaget det)!!!  Lance er vel uden tvivl en éner ang. mental og fysisk styring af egne evner på grænsen til det ekstreme. Hatten af der, helt sikkert.  :4thumbup:  Og det er da uden tvivl også én af faktorene i hans lange og konstante sejrsrække i Tour´en. Men i min bedste overbevisning er det bare ikke nok i sig selv...Og hvorfor ellers hans (Lance´s) tidligere samarbejde med den skandaleombruste (doping)-læge; Ferrari...!!!          Er selv tidligere halvprofessionel Mountain-biker og ved fra miljøet at det der påståes at, DET IKKE KAN LADE SIG GØRE at fuldføre Tour´en i top 100 (mindst!) UDEN diverse hjælpemidler i opladningsfasen/opbygningsfasen til løbet... Der er bare nogle af deltagerne, der er bedre end andre til at udfase remedierne på de helt rigtige tidspunkter, inden løbets start...og som forstår (og det er så hele essensen) hvordan man holder sig fri for, at det kan opdages inden!

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan undgår de så at blive taget i de dopingkontroller, der er udenfor løbssæsonen? - Armstrong er trods alt en af dem, der også er testet temmelig mange gange ved uanmeldt besøg i hjemmet...

Hvilket argument ligger til grund for at påstå, at det ikke kan lade sig gøre at fuldføre touren i top 100 uden præstationsfremmende midler? - jeg er bare nysgerrig efter, hvorfra miljøet ved det? (kender de tour-ryttere, er det rygter og antagelser der går på vandrørene eller...?)

Jeg vælger nu at lade tvivlen kommer rytterne til gode og tro at de er rene indtil det modsatte er bevist...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender ikke antallet af hjemmebesøg udenfor sæsonen, men har der ikke været tale om at han tog noget medicin i forbindelse med hans sygdom? Noget der kunne fungere som sløring for doping og altså ikke direkte doping.

Eller er det bare noget jeg har hørt i min kreds af venner som er tour entusiaster? (De tror nemlig de ved alt om touren)

:raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Tror generalt det er i ALLE sportsgrene hvor pengene er store og prestigen høj, at toppen doper sig ...Desværre ! Hvis man vil vinde i dag, ska der vidunder midler til ...Kroppens egen genetik og udvikling er bare ikke nok den dag idag !

En anden ting er ...At på de hjemmebesøgende dopingkontroller, tester de hematokrit ( stavet rigtigt ) værdi og i ekstrem særtilfælde testeron niveau . Andre stoffer blir der ikke testet for . Dvs andre substanser og stoffer blir udeladt i testen .

Har min info fra en pro. sprintrytter .

Link to comment
Share on other sites

[..] har der ikke været tale om at han tog noget medicin i forbindelse med hans sygdom? Noget der kunne fungere som sløring for doping og altså ikke direkte doping.

<{POST_SNAPBACK}>

Well.. i forbindelse med sygdommen tog han ikke noget, der kan fungere som sløring for doping. Men han fik decideret "doping" i den periode i form af EPO, som jo oprindeligt er udviklet til netop at hjælpe fx kræftpatienter, der har meget få røde blodlegemer pga. kemoterapi.

Jeg har hørt et lignende argument en del gange før.. at kræftbehandlingen skulle være skyld i hans resultater. Men må nok indrømme, at jeg har lidt svært ved at tage det seriøst.

Kemoterapi er jo ikke just kendt for at forbedre ydeevnen og uanset hvad han ellers skulle have fået af stoffer, så har han fået fire runders kemoterapi med nogen af de mest effektive cellegifte man kender. Det skulle nok eliminere evt. fordele ved andre stoffer han skulle have fået i sygdomsperioden.

Jeg må erklære mig 100% enig med Mizzrasmussen.. jeg giver ærligt talt ikke meget for den slags påstande. For nu at citere en, der i hvert fald ved hvad han snakker om, nemlig Brian Holm:

Men cykelverdenen er ikke så sort og hvid, at man over en kam kan sige, at alle doper sig og dermed basta. De to første Tour de France, jeg gennemførte spiste jeg end ikke vitaminpiller. Dengang havde jeg ikke hørt om homøopatiske produkter, så spar mig for snakken om, at man ikke kan køre et Tour de France uden brug af doping. Paris-Bruxelles vandt jeg på havregryn til morgenmad og en Mars-bar under løbet.

Synes også det er lidt mærkeligt, at der er så meget snak om at Armstrong skulle være dopet, mens man ikke hører det samme om fx Ivan Basso. De her dage kører han jo nærmest lige op med Lance og er endda ansat af en mand, der mildest talt selv har en uheldig fortid med doping-anklager.

Jeg anklager ikke CSC for at bruge doping.. eller Riis for at have brugt det i sin tid, men siger bare, at det ville være lige så oplagt at mistænke CSC.

Link to comment
Share on other sites

Tror generalt det er i ALLE sportsgrene hvor pengene er store og prestigen høj, at toppen doper sig ...Desværre ! Hvis man vil vinde i dag, ska der vidunder midler til ...Kroppens egen genetik og udvikling er bare ikke nok den dag idag !

<{POST_SNAPBACK}>

Tror du ikke nærmere du er tilbøjelig til at tro sådan i og med du selv har haft fingrene i krukken? Tyv tror jo hver mand stjæler.

Link to comment
Share on other sites

det ka' sgu godt være at nogle doper sig, men det bliver de ikke nødvendigvis bedre end deres konkurrenter af..  :wink:

Tror mest det handler om forberedelse, og træning.. som i alle andre sportsgrene

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig. Udover træning skal man jo heller ikke glemme, hvor meget tid Discovery har brugt på at optimere udstyr og rytternes position på cyklen, hvilket også betyder virkelig meget. For at tage et eksempel, så har de sparet 150 gram på vægten af holdets cykeltøj og forbedret tøjets aerodynamik, hvilket alene skulle betyde en besparelse på 2-3 minutter for en 200 km's etape.

Når man læser om Ullrichs forberedelser, så er der jo også milevidt til forskel til Lance. Ullrich skal jo nærmest tvinges til at spise og træne korrekt. Det har Brian Holm som sportsdirektør for T-Mobile jo også selv fortalt om. Bl.a. måtte T-Mobile efterlade en ansat hjemme ved Der Jan, for at holde ham i ørene og arrangere træningsture for ham.

Edited by RuneN
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share