Ekstrem diæt


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Jeg begynder på min første konkurrence diæt på mandag, men har et par hurtige spørgsmål som jeg ik' helt fik afklaret i farten.

Min diæt vil groft sagt være 80% protein, 5% carbs og 15% fedt.

Jeg undrede mig bare lidt, da min krop ikke vil få energi fra mine kulhydrater, vil kroppen så ikke begynde at "æde" mine muskler frem for fedtet? De næste 2 måneder står den på diæt og fortsat 90% af 1RM og en LILLE smule cardio (gåture). jeg satser mest på min diæt som altid, dog blev jeg nervøs for denne lille splint i mit program.

Baardi Bilder: Var ved at skrive en PM til dig ang. dit program, men jeg er lidt træt af fyldte boxes :D Så hvis du giver dit bidrag med her ville det være godt - Du cutter vel stadig??

:jehon:

Link to comment
Share on other sites

Kroppen skal bruge de aminosyrer der findes i protein. Hvis du ikke får nok gennem maden, vil den kannibalisere dine muskler! Det ser ud til du får rigeligt gennem maden, så det burde ikke være et problem!

5% carbs det var ikke mange, hvor stort kalorieunderskud kører du med ?

Jeg har selv smidt en HEL del mave på de sidste par måneder, så jeg har lidt erfaring med skidtet so to speak :)

De eneste carbs jeg får er fra havregryn+grøntsager+frugt+mælk - nogle dage hvor jeg føler jeg har fortjent det, koger jeg lige 125gram ris til kyllingen - men det sker ikke alt for ofte :tongue:

Link to comment
Share on other sites

5% carbs var godt nok ikke ret meget!! Jeg tvivler på at du vil kunne holde på muskelmassen med så lavt et kulhydratindtag. Én ting er iøvrigt også om du vil kunne holde mentalt til at få så lidt kulhydrat? Jeg ved af erfaring at man bliver temmelig sløv og slatten af at køre så få kulhydrater, da hjernen jo skal bruge en hvis mængde kulhydrater for at fungere bare nogenlunde optimalt.

Så vidt jeg ved er det sjældent at nogen benytter sig af så drastisk lavt et kulhydratsindtag i mere end nogle dage af gangen. Grunden er at man nemt kommer til at kanibalisere muskler på en sådan diæt.

Jeg tror du vil kunne få en del ud af at tjekke artikler på flexonline.com om low-carb diæter. Der kan du se hvordan du kan planlægge dit kulhydratsindtag bedst muligt og lære at rotere dit kulhydratsindtag, så du sparer muskelmassen bedst muligt.

Nu du siger konkurrence diæt, så kom jeg til at tænke på hvad for en konkurrence det kunne være. Så vidt jeg ved er der kun Mr. Fitness?

Er det helt forkert?

Held og lykke med det :)

Link to comment
Share on other sites

Min PERSONLIGE mening er også at 5% er ALT for lidt!! Hvorfor skal det overhovedet være så drastisk når det alligevel er helt og aldeles uhensigtsmæssigt at smide mere ca 0,5 kg om ugen?? Jeg går ud fra du gerne vil beholde noget af din hårdt oparbejdet muskelmasse?!

Link to comment
Share on other sites

DBM: Jamen hvem siger noget omkring 0,5kg? :) Jeg snakker om mine energikilder og ikke om kalorierne. Jeg skal på en low-carb diæt som varer 1 måned og som så tilpasses efterhånden. Jeg skal stadig spise meget, og det bliver jo meget protein, det er jo næsten kun fokus på protein, så musklerne ryger ingen steder. Ud over det, så ER der jo carbs i min diæt, jeg lukker jo ikke totalt af for dem. Det hverken kan eller vil jeg :)

Jeg satser på denne low-carb diæt som nok skal få sat skub i tingene omkring min fedt%, samtidig med en portion ECA stacks og et løbebånd til morgen cardio om vinteren :) Jeg skal være på diæt frem til midten af december og så igen fra midten af Januar op til sommeren igen. Skal være i topform.

CrawDaddy: Fedt Avatar forresten, har nøjagtigt det blad som du har på på din avatar - Nogensinde læst Lobo?

Nåmen ang. de carbs som er skyld i træthed osv. så er jeg skam klar over dette element - derfor er ECA stacks med, samt supplementer og multivitaminer. Desuden er det kun de 2 første uger som er de hårdeste og jeg er skam sikker på at denne low-carb bliver til at overleve :) Jeg har gjort det før og kan gøre det igen. Denne gang er det bare ikke vækst jeg går efter, men et rippet look :)

Men nu må vi se hvorledes min diæt vil holde, jeg skal skam nok poste billeder når jeg er færdig med første del her om 2 måneder ca.

Jeg forventer meget af mig selv ihvertfald, så jeg skal nok overholde kuren til punkt og prikke. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler hverken om energikilder eller kcal - jeg taler om det er uhensigtsmæssigt at tabe mere end højest 0,5 kg om ugen, og derfor kan jeg ikke forstå at du vil gå SÅ drastisk til værks. En vægtab af den størelse kan sagtens opnås uden brug af nogle mystiske/ekstreme diæter.

MIN mening er stadig, at hvis du vil fortsætte med en nogenlunde "normal" og optimal træning er det alt for lidt med 5% carbs!!

Ligeledes er 80% helt i vejret!! Så højt protein kan optage plads for vigtige kulhydrater, hvorved dine kulhydratlagre mindskes = mindre ydeevne! Derudover vil du sikkert bruge en masse protein som energi hvilket må siges at være en ret dyr energikilde!!

At du så samtidigt vælger at fylde dig doping (ECA) for at opnå midlertidige resultater, synes jeg også er en skam. Jeg troede du gik meget op i at være clean?

Du burde læse nogle af JS (Jørgen Storm) guldkorn omkring vægttab/kost og "cuts" på getbig.dk

Han har bl.a skrevet en længere artikel lige netop om dette emne, og jeg tror du ville ha stor glæde af at læse den. Den er meget udførlig, med kostplan og diagrammer over hans kost.

Han har på opfordring mailet den til folk, og kan sikkert gøre det igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal stadig spise meget, og det bliver jo meget protein, det er jo næsten kun fokus på protein, så musklerne ryger ingen steder

Det kan du nu ikke regne med. Bare fordi man spiser umenneskelige mængder protein, kan man IKKE regne med at muskelmassen bevares. Det det drejer sig om er størrelsen af energiunderskudet. Og der er DBM inde på noget af det rigtige. Hvis man smider ret meget mere end 500 gram om ugen, så vil man med stor sikkerhed smide store dele af muskelmassen, netop fordi energiunderskuddet bliver ALT for stort. Så simpelt er det altså.

Jeg kan i det hele taget ikke se det smarte i den slags keto-diæter. Det er klart at der skal skæres i kulhydraterne, og det er måske også meget smart at "uppe" protein indtaget en lille smule, men at indtage 5 % kulhydrater er totalt loonie hvis du spørger mig. Jeg er stor tilhænger af de metoder Jørgen Storm anbefaler på getbig. De er simple og effektive, og kigger man på JS, så er det tydeligt at de virker. Generelt har folk alt for travlt med at smide kropsfedt. Det er IKKE noget som kan fremskyndes i så høj grad. Det primære, hvis man vil smide fedt uden at ofre muskelmasse, må være at gøre følgende:

- Indtage min. 2 gram protein pr. kg fedtfri legemsvægt. Det er muligt at man kan "uppe" det til 2,5 gram når man cutter.

- Indtage 50-60 gram kvalitets fedt pr. dag, i form af kvalitets olier som dækker behovet for essentielt fedt.

- fylde op med kulhydrater indtil man har skabt et energiunderskud på ca. 500-600 kalorier pr. dag, i forhold til vedligeholdelsesniveauet. Man kan så evt. cykle sit underskud, for at undgå stagnation.

Sværere er det altså ikke. Man behøver ikke hoppe på alskens vanvittige diæter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

DBM: jeg kender udemærket til JS - Har endda læst ting han har skrevet for næsten flere år siden, da han var en flittig bruger på netdokter.dk's motion og sundheds debat :) Kender godt til det han har skrevet og skriver... og ang. det med at være clean, så anser jeg ikke milde ECA piller for at være doping på nogen måde :) Jeg bruger jo ikke roids, og det er jo dét jeg mener med at være clean.

Nok om den sag, for jeg kan se at der har været travlt her :

Du siger mange rigtige ting DBM og jeg kan ikke tillade mig at være uenig, jeg kan blot sige at andre ting også virker :) Fordi jeg kan se at der ikke er mange som vidst kender til low carb kur. Jeg må hellere prøve at gøre mig lidt mere præcis for ikke at skabe forvirring.

Det skulle fremgå som værende en low-carb diæt (You guys got that right) men det burde også være en selvfølgelig at vide at under sådanne diæter er der en carb-up én gang om ugen, som man jo bruger til refill og samtidig gør at man ikke kommer i et vitalt underskud som gør at muskelerne bliver tappet.

Jeg skal jo have nok med glycogen i musklerne hvis jeg overhovedet vil have den mindste mulighed for at opnå nogle gains imens dette varer ved. En Carb-UP består virkelig af mange kulhydrater så her ser jeg ingen bekymringer.

Lit: Der er mange andre ting end dét du nævner, som er højt på protein og som kan benyttes i keto kuren :)

Tj: Jeg forstår ikke hvorfor det skulle være en vanvittig diæt? Jeg straffer jo ikke mig selv ved at være på den, snarer tværtimod.

Du skriver jo også de 2 første punkter i din kommentar, som værende noget jeg går ind for. Dog benytter du for meget kulhydrat -ifølge mig- om dagen i det du nævner. Mine kulhydrater vil ikke blive brugt til at skulle fylde op. Men, Men, men .... jeg ved godt, at jeg slet ikke vil have den nødvendige energi til at give det nødvendige til når jeg træner vægtløftning, så derfor ved jeg godt at jeg selvfølgelig skal indtage en vis del carbs. (undskyld at jeg blander ordene, men at skrive kulhydrater tager "mere tid" end at skrive carbs)

Ang. energi vil jeg få et boost igennem ECA'erne og muliti vitaminerne.

Men OK jeg må lade resultaterne tale for mig, for der er ik' så mange som tror det vil lykkes :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Deluxe

jeg kan kun give TJ ret i hvad han skriver. jeg har dog et lille spørgsmål: enten misforstår jeg dig eller også er du ret uvidende om hvad en diæt bestående af 5% kulhydrat gør ved kroppen. Hvad mener du helt nøjagtigt med 5%? er det 5% af det daglige energiindtag? for hvis det er det, så er du helt galt på den!

for det første er det fuldstændigt ligemeget(næsten) hvor meget protein du indtager, hvis du ikke mætter din krop med kulhydrater. Din krop vil i mangel på bedre simpelthen begynde at forbrænde proteiner i mangel af kulhydrater. Dette kræver meget energi. Glem alt om en "carb load dag" den er fuldstændig ubrugelig på en sådan diæt.

Derudover skriver du at du vil fortsætte med at træne 90% af max!!!??? mener du her at du vil træne 90% af 1rm i 2 måneder samtidig med at du prøver på at "cutte"? i så fald vil jeg råde dig til at læse lidt mere om hvad træning med 90% af 1rm gør ved kroppen...

Derudover vil en keto-diæt, på lang sigt, muligvis resultere i ketosis, som viser sig som en ubalance af ph værdien i blodet. Dette vil resultere i søvnbesvær, hovedpine, kvalme og enorm træthedsfornemmelse bare for at nævne et par bivirkninger!

Du vil være meget bedre tjent ved at følge en diæt som den TJ lige har stillet op ovenfor. Meget simpel, men vægttab behøves heller ikke være en videnskab, hvis man bare holder sig til de hårde facts videnskaben nu engang har givet os.

Link to comment
Share on other sites

Lit: Der er mange andre ting end dét du nævner, som er højt på protein og som kan benyttes i keto kuren
Ja krabbe, kammusling, rejer, torskerogn, snaps?? og til dels lever. Men ud over det kan jeg ikke finde nogen fødevarer der vil matche den profil. Og der er sq ikke plads til at spise ret mange kartofler før procentfordelingen er gået fløjten. Jeg forestiller mig en diæt der ser sådan her ud (og så er der kun taget højde for proteinerne):

Morgenmad

kogt krabbe med varm snaps på + 1 æggevide

Middag

stegt lever og rejer

Aften

Fisk og kammusling

Mellemmåltider

3 x proteinshakes

x 180 dage???

og alt hvad der spises udover dette vil være en skævvridning af diæten. Men jeg kunne godt tænke mig hvis du kunne poste en dagsplan for jeg kunn godt tænke mig at se hvordan sådan en djævel ser ud.

så anser jeg ikke milde ECA piller for at være doping på nogen måde

Nu ved jeg ikke lige hvad ECA er, men jeg copy-paster lige § 1 i dopingloven. Jeg mener ikke at man kan have en holdning til om noget er doping eller ej. Enten er det eller også er det ikke:

§ 1. Loven finder anvendelse på følgende grupper af dopingmidler:

1) Anabole steroider.

2) Testosteron og derivater heraf samt tilsvarende stoffer med androgen virkning.

3) Væksthormon.

4) Erytropoietin og midler, som har lignende virkning ved at øge mængden af røde blodlegemer i blodet til over normale værdier for alder og køn.

5) Midler, som øger produktion og frigørelse af

a) væksthormon,

B) testosteron og derivater heraf eller af tilsvarende stoffer med androgen virkning eller

c) naturligt erytropoietin.

OBS der findes også en bekendtgørelse om doping, hvor det evt. kan være anført, jeg kan lige undersøge det.

Link to comment
Share on other sites

For at gøre det nemt for alle - også mig selv, så vil jeg lade resultaterne tale for sig selv til den tid :)

Og jeg giver mig fuldstændig, hvis det viser sig at jeg har taget fejl. Men lad os nu se - Fra på mandag/tirsdag d.29 eller 30. juli frem til d. 30 september vil alt dette finde sted. Jeg vender tilbage med de endelige resultater og forhåbentlig også de bevisførende billeder :wave:

Link to comment
Share on other sites

Vi har før været inde og vende hvorvidt en ketogenisk diæt er god

Mit svar er: En ketogenisk diæt er næppe særlig skadelig, men det er ikke en optimal diæt. Proteiner er "byggestene" til kroppen, men kan nogenlunde anvendes som brændstof for kroppen. Kulhydrater er brændstof for kroppen (og intet andet).

Så hvorfor i al verden skulle man vælge proteiner som brændstofkilde, når kulhydrater er bedre til dette formål. nej, man skal spise præcist så mange proteiner man behøver til kroppens vedligeholdelse/forbedringer - og ikke flere. B)

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes TJ´s traditionelle, simple og velafprøvede forslag til diet er perfekt! Med en sådan diet er der også plads til lidt frugt og meget grønt, som jo er meget vigtigt for en sund og stærk krop. Husk på, at der er mange gode stoffer i frugt og grønt, som du ikke kan indtage via piller og tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Deluxe, du misforstå FULDSTÆNDIGT pointen!! Det kan godt være du opnår nogle resultater med din diæt, men som så mange gange før taler vi her om god/bedre/bedst! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener sagtens du kan lave en low-carb diæt, uden at sænke dit kulhydratsindtag til 5% som er meget lavt sat.

Især som udgangspunkt er det alt for drastisk at gå fra "normalt" fødeindtag til et kulhydratsindtag på 5%.

du kunne istedet starte med at skære dit kulhydratindtag ned til 50%, efter et par uger ned til 45%,så ned til 40% og måske endda lidt lavere. Når det så begynder at bliver problematisk, pga faldende kropstemperatur, så tag en carb-up dag efter behov.

Mit svar er: En ketogenisk diæt er næppe særlig skadelig, men det er ikke en optimal diæt. Proteiner er "byggestene" til kroppen, men kan nogenlunde anvendes som brændstof for kroppen. Kulhydrater er brændstof for kroppen (og intet andet).

Så hvorfor i al verden skulle man vælge proteiner som brændstofkilde, når kulhydrater er bedre til dette formål. nej, man skal spise præcist så mange proteiner man behøver til kroppens vedligeholdelse/forbedringer - og ikke flere.

Grunden til at man skal spise færre kulhydrater og mere protein er netop at udnytte at protein er en dårlig energikilde. Når først kroppen er i ketosis vil kroppens primære energikilde være kropsfedt og ikke kulhydrat.

P.s Deluxe: Chefen er for sej!! B)

Link to comment
Share on other sites

Litopsi: Klart ok. Her har du én dag.

Morgenmad:

1 protein shake - 100g+1 æggehvide og en ephedra+multivitamin+fiske olie. 4 skriver bacon.

Formiddags mad:

400g hakket oksekød med persille,løg, hakket feta ost, oliven og 2 æg. Alt sammen til en frikadelle og tilsætter sesamfrø.

kalorier: 1616

Fedt: 128 gram

Carbs: 22 gram

Fibre: 8 gram

Protein: 94 gram

Mellemmåltid: 1/2 dåse tun+ephedra

Middagsmad :

2 kyllingebryst+2æg, fint hakket parmesan ost og hakket persille

mellemmåltid:

Endnu en protein shake og 1/2 dåse tun

Endnu et mellemmåltid: Spinat,valnødder og fiske olier+selleri

Aftensmad:

3 spsk. solsikke olie

1 kanelstang

lidt peberkorn

10 små cloves

Kardemomme

4 kyllingelår

1/2 dåse kokos mælk

Total kalorier: 2260

Fedt: 137 gram

Carbs: 13 gram

Fibre: 0 gram

Protein: 244 gram

Sådan - Og nu vil jeg lade mig om at passe min kur, og så kan dem af jer, som vil det hakke ned på selve princippet :) Jeg er overbevist om at dette vil fungere ud over alles forventninger

:wave:

Link to comment
Share on other sites

JEG mener at en kostplan bør tilstræbe god sundhedsværdi, og havde en nogenlunde ernærings/energimæssige profil.

Nogle krav din IKKE opfylder!

Men det er jo også bodybuilding du dyrker, og der har den slags det jo med at komme i anden række :) Dit brug af forbudte stoffer viser jo lidt det samme!

Anyway, Deluxe.... jeg håber du opnår dine ønskede resultater - selvom jeg er uenig i fremgangsmåden! good luck.

P.s Jeg må nu også give "T" lidt ret!!

Link to comment
Share on other sites

Deluxe->

Jeg vil give de andre ret. Dit foreslag til diæt ligner jo næsten Atkins diæt, som jo er en såkaldt ketogenisk diæt - og så alligevel ikke. Du indtager for meget kylhydrat - vil jeg tro - for at du kan opnå en ketogenisk tilstand. Så vidt jeg ved så må man max. indtage 5-10 gram kylhydrat pr. dag for at opnå en ketogenisk tilstand.

Noget helt andet er også - som også andre påpejer - så vil en diæt hvor man taber sig mere end 500 gram i ugen kanibalisere musklerne lige meget hvor meget protein der bliver spist. Det vil jeg ihvertfald tro, men lad os se på det som et lille forsøg. Du kan evt. skrive nogle facts efter endt diæt. F.eks. "før og efter": fedtprocent, vægt og styrke i de forskellige øvelser.

HELD og LYKKE!!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share