Tour de France tråden 2006


Squatfather
 Share

Hvem vinder de 3 trøjer?  

111 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Hvad sker der imorgen?

Hvem er på papiret de bedste enkeltstartsryttere og hvem er ikke?

Har Sastre en mulighed for at kæmpe sig foran?

Edit: Fik lige et overblik via eb.dk

Flere spørgsmål...

Jeg synes ikke rigtigt folk går op i hvad der sker imorgen? Kunne det ikke tænkes, at der bliver rokeret en del rundt, før tidskørslen?

Well, nu er det jo en tour hvor den der kommer i gult gør alt for at smide den igen. :crazy:

Landis forærer Sio 30 min og får ham i gult.

CSC forærer Landis 6 min og er få sekunder efter Sastre og Sio.

Åbenbart gælder det om at ligge en 45 min efter på sidstedagen ind mod Paris og så få lov til at vinde med en 45.01 min så man rigtig kan blære sig med, hvor snært man afleverede toursejren til en anden. :crazy: Dvs. ligger man i spidsen pt, så er man chanceløs. Kom bagfra. Gerne timer bagefter. Jo længere bagud du er, desto større er dine chancer for at beholde trøjen.

Landis vil formentlig prøve at køre en 13-14 min langsommere end Sastre på enkeltstarten, så han ikke skal bære den skamfulde gule trøje til Paris. Uha, hvilken skam. Phonak, CSC, T-Mobile og Rabobank vil gøre ALT for at miste så meget tid med alle deres ryttere på de sidste tre etaper. :crazy:

Ok, lad os et øjeblik holde disse syge hold-direktøres syge tanker for dem selv og tænke over det, som en normal cykelkyndig vil gøre det.

NEJ, der vil ingen forskydninger ske i morgen. Enten køre et ufarligt udbrud hjem eller det bliver massespurt. Ingen farvoritter vil røre på sig.

På enkeltstarten er det simpelt.

Landis nakker Sastre og Sio selvom de to sidste vil køre over even, så Landis vinder touren.

Sastre nakker formentlig lige akkurat Sio, og han vil formentlig få andenpladsen i touren.

Sio ligger til tredjepladsen.

Eneste potetielle overraskelse ville kunne være at Klöden smækker en vold enkeltstart af og Sastra/Sio køre lidt under evne. Her ville Klöden måske kunne køre sig på enten 2. eller 3. pladsen. Men jeg finder det ikke realistisk.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hvor svært er det for dig, at fatte at Landis kørte helt fantastisk i dag?

At en rytter der har siddet ude hele dagen ikke taber væsenligt mere tid end Landis gjorde i dag er simpelthen fantastisk. Det kan hele den internationale cykelpresse se. Men her sidder sofaekspert Jarvig og påstår, at det udelukkende skyldes manglende omkreds på de førende sportsdirektørers testikler.

Skal man hver gang en konkurrent er i udbrud gå ud fra, at han i dag sikkert har sit livs dag og kører fuldstændigt over evne?

Og skal vio så ikke lige få det med navnene på plads? Caisse d'Epargnerytteren i den gule trøje hedder Oscar Pereiro Sio. Derfor syntes jeg vi for overskueligheden skal kalde ham ved hans første efternavn, som de gør i Spanien. Vi kalder jo heller ikke Sastre for Candil, Freire for Gomez eller Valverde for Belmonte.

Link to comment
Share on other sites

NEJ, der vil ingen forskydninger ske i morgen. Enten køre et ufarligt udbrud hjem eller det bliver massespurt. Ingen farvoritter vil røre på sig.

Tvivler meget på en massespurt i morgen. Højst sandsynligt kører et udbrud hjem. Men jeg er absolut ikke sikker på, at ingen af favoriterne rører på sig når afstanden imellem dem ikke er større. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvor svært er det for dig, at fatte at Landis kørte helt fantastisk i dag?

Hvor kommer dette fra. Ikke et eneste sted i tråden eller nogen andre steder på denne klode kan du læse, at jeg skulle have påstået Landis ikke kørte fantastisk i dag. Lad være med at lægge deciderede falske udsagn i min mund.

At en rytter der har siddet ude hele dagen ikke taber væsenligt mere tid end Landis gjorde i dag er simpelthen fantastisk. Det kan hele den internationale cykelpresse se. Men her sidder sofaekspert Jarvig og påstår, at det udelukkende skyldes manglende omkreds på de førende sportsdirektørers testikler.
Well, hvis man læste bare de sidste to sider i denne tråd, så ville man se, at dette er en alt for simpel og urigtig gengivelse af min analyse. Igen lægger du mig ord i munden som jeg ikke har skrevet.

Jo, nosser har indgået som et metafor for mod som et delelement i anaslysen. Men ikke den hele. Det er kun et delelement.

Skal man hver gang en konkurrent er i udbrud gå ud fra, at han i dag sikkert har sit livs dag og kører fuldstændigt over evne?

Du stiller her for "dumme" spørgsmål.

Nej, når f.eks. Hincapie hypotetisk angriber så lader man ham køre. For selvom han skulle have sin bedste køredag i sit liv, så er fuldkommen ufarlig for tursejren.

Det samme kunne (næsten) sige om Kylligens angreb igår. Selvfølgelig skulle de ikke give ham 30 min gratis. Men selv at give ham 15-20 min ville være (næsten) ufarligt.

Det samme kan ikke siges om Landis. Landis ligger "sølle" 6 min efter farvoritterne. Selvom han havde en off day igår, så er han stadig en af feltets stærkeste bjergryttere. Og derudover er han formentlig den bedste af alle farvoritterne til at trykke en enkeltstart af som faktisk kan flytte minutter i det samlede regnskab.

Derfor er Landis ikke som enhver anden rytter der angriber.....det selvom alle andre (minus top 10 klassementryttere) kunne havde deres drømmeben over alle drømmeben den dag. Landis var ALT for farlig til at "gratis" at give så meget tid.

Jeg nægter simpelthen en analyse som tilsiger, at CSC alene eller gerne med hjælp fra T-Mobile ikke ville kunne havde kørt 3-4 min mere ind på Landis UDEN at dette nævneværdigt ville havde ændret farvoritterenes styrke på sidste bjerg.

Og skal vio så ikke lige få det med navnene på plads?
Jeg vidste ikke at dette var et vigtigt emne i debatten?! :crazy:
Caisse d'Epargnerytteren i den gule trøje hedder Oscar Pereiro Sio.

Det er jeg klar over. Men tak for denne uundværlige information.

Derfor syntes jeg vi for overskueligheden skal kalde ham ved hans første efternavn, som de gør i Spanien. Vi kalder jo heller ikke Sastre for Candil, Freire for Gomez eller Valverde for Belmonte.

Så længe man ved hvad man taler om, så er det vel heller ikke det store problem. Verden bryder jo ikke sammen af at f.eks. et pas-koks gør at Gontchar nu officielt går under navnet Hontchar. Vi ved jo alle hvad vi taler om.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg lavede samme fejlanalyser i mit arbejder så ville 10 mennesker på plejehjem dø grundet ingen pleje i en måned fordi jeg ikke lige var klar over at året hvade 12 måneder og ikke 11 som mine beregninger byggede på.

Din plejehjemshistorie ville passe hvis 10 mennesker døde fordi der pludselig viste sig at være 13 måneder istedetfor 12.

Landis præstation var lige så sjældent som et år med 13 måneder

Another MMQB...............

Link to comment
Share on other sites

Din plejehjemshistorie ville passe hvis 10 mennesker døde fordi der pludselig viste sig at være 13 måneder istedetfor 12.

Landis præstation var lige så sjældent som et år med 13 måneder

Another MMQB...............

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert.

Jeg er amatør. Men med min strategi ville Sastra have langt flere min til Landis og stadig nogenlunde det samme til resten af farvoritterne. Men min amatør-taktik ville CSC havde stået med tour-vinderen. Med Riis taktik har han frarøvet Sastre toursejren og gratis givet den Landis.

Næh, det er såmænd langt fra sikkert. Du aner ikke, hvordan løbet havde udviklet sig, hvis favoritgruppen havde trykket på speederen noget tidligere. Det er et velbegrundet gæt, at Landis så ikke havde kørt sig tilbage som favorit til at vinde løbet, men det er langt fra sikkert.

Selvom jeg selv blev nervøs, da Landis havde 9 min. forspring (uden jeg dog dermed føler mig kvalificeret til at overtage Riis' plads! :blink: ), så synes jeg ligeledes det var et overordentligt velbegrundet gæt, at Landis ville tabe meget tid på sidste stigning. Ja, Landis er en god rytter, men manden gik trods alt ned med et brag 24 timer før.

Noget helt andet: håber sq de tester Landis for amfetamin eller lignende... De øjne der! :crazy::blink::laugh:

Link to comment
Share on other sites

yeps..set i bakspejlet begik CSC en fejl..og det samme gjorde Telekom og Rabobank.. Jeg sad selv da Landis forspring nærmede sig de 9 min og tænkte "fuck, jeg tror han har fået for lang snor", og det viste sig så at være rigtigt..

Men, det siger lige så meget om Landis styrke som om fejlvurdering fra de andre holdledere.

That said, så er det her daden FEDE tur at se.

Efter en 1 uge der ikke lovede meget har det været en af de mest spændende løb jeg mindes

Vi har fået det fantastiske comeback fra Pereiro.

Vi har fået Kesslers flotte sejr i Valkenburg

Vi har fået Sergei Gontchar fantomenkeltstart

Vi har fået CSC's flotte etappesejre, hvor Fränk Schleck's lover utroligt spændende for fremtiden

Vi har fået Leipheimer som offensiv rytter :blink:

Vi har fået en Sastre der er trådt i karakter, big time, efter Bassos exit

Vi har fået Landis fald, og derefter et galningeryt fra Revisorrytter nr 2 som jeg ikke har set lignende ever

Vi har fået Rasmussens episke ridt til prikkerne

Vi har set Vogt som den mest fantastiske slider

Vi har fået set umådelig spændende takter fra unge Cunego, der nok kan blive den store mand i prikkerne om et par år

Vi har set McEwen artisteri i spurterne

Vi har set Mensjov satse og både vinde og tabe

Vi har set en Cyril Dessel kæmpe nærmest over evne

Vi har set Discovery som en skygge af sig selv

og..vi har fået en Tour hvor intet er afgjort. Hvor en punktering stadig kan betyde meget for klassementet. Hvor de 3 sidste dage stadigt er ulideligt spændende. Hvor der ikke har været et discovery tog der har styret slaget.

Det har været lækkert!

Jammen,,,sikke en tour, og den er IKKE en gang slut endnu :bigsmile::bigsmile:

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Næh, det er såmænd langt fra sikkert. Du aner ikke, hvordan løbet havde udviklet sig, hvis favoritgruppen havde trykket på speederen noget tidligere. Det er et velbegrundet gæt, at Landis så ikke havde kørt sig tilbage som favorit til at vinde løbet, men det er langt fra sikkert.

Selvom jeg selv blev nervøs, da Landis havde 9 min. forspring (uden jeg dog dermed føler mig kvalificeret til at overtage Riis' plads! :blink: ), så synes jeg ligeledes det var et overordentligt velbegrundet gæt, at Landis ville tabe meget tid på sidste stigning. Ja, Landis er en god rytter, men manden gik trods alt ned med et brag 24 timer før.

Set i bakspejlet begik Klöden, Rogers, Sastre og Evans en fejl, da de valgte, at falde tilbage til den gule trøje efter først at have fulgt Landis i hans accelration på Col des Saisies. Men det havde for dem også været en kæmpesatsning, at satse alt så tidligt på etapen. Omvendt ville det sikkert ikke have givet dem et nært så stort tab til Landis, som så ikke ville have været den store favorit til den samlede sejr nu.

Istedet ville Klöden, Sastre og Evans have været de 3 bejlere til sejren, og Oscar Pereiro ville være blevet sat ud af spillet. Vel og mærke, såfremt angrebet var lykkedes. Omvendt kunne de i et sådant udbrud være blevet knust af en aliance imellem Caisse d'Epargne, Rabobank og AG2R. Men det er alt sammen spekulationer som ikke fører til noget.

Lad os istedet tage lidt fakta som er til at føle på og som viser styrken Landis udviste igår. Her er de normaliserede VAM-hastigheder på Landis og de øvrige på 3 af gårsdagens stigninger. Tallene er normaliseret til en stigningsprocent på 7,9% på alle 3 stigninger for at gøre tallene sammenlignelige.

Col des Saisies:

Landis 1645 m/h

Favoritfeltet 1512 m/h

Col de la Colombière

Landis 1607 m/h

Favoritfeltet 1458 m/h

Col de Joux-Plane

Sastre 1615 m/h

Landis 1566 m/h

Pereiro og Klöden 1540 m/h

Landis kørte i et stabil tempo, som gradvis faldt undervejs, hvilket er den helt normale praksis når man kører alene. Rytterne i favoritfeltet som undervejs havde hjælpere til at tage slæbet kørte også helt som forventet. Deres tempo var hurtigst til sidst, hvilket er helt normalt efter, at have siddet i et felt en hel dag.

Men der hvor filmen, så knækker for de ryttere der sad i favoritfeltet er på Col de Joux-Plane. Her holder Landis en hastighed der er langt højere end det kan forventes af en mand der har siddet i udbrud over så mange kilometer og stigninger. Rent faktisk er det kun Sastre og Moreau der kører hurtigere end Landis. Pereiro og Klöden kørte langsommere end Landis og har formodentlig taget Boogerd med i deres aftenbøn for hans hjælp med at øge afstanden ned til Menchow. Iøvrigt efter at Menchow længere nede på bjerget måtte køre med Boogerd på hjul.

Det vil være urealistisk at forestille sig et etapeforløb, hvor man havde forhindret en etapesejr til Landis. Han var feltets bedste rytter. Idet kun to af klassement-rytterne havde de bedste VAM-tider på det sidste bjerg. :smile:

Jeg har samlet lidt andre VAM-hastigheder, så der er lidt at sammenligne med.

Alpe d'Huez, TdF 2003

Mayo 1735 m/h

Armstrong 1640 m/h

Col de Peyresourde, TdF 2003

Vinokourov og Mayo 1800 m/h

Ullrich, Armstrong, Basso og Zubeldia 1747 m/h

Col de Tourmalet, TdF 2003

Ullrich 1700 m/h

Luz-Ardiden, TdF 2003

Armstrong 1740 m/h (etapen hvor han styrter efter en tilskuers pose får fat i hans styr.)

Alpe d'Huez, TdF 2004 (ITT)

Armstrong 1790 m/h

Ullrich 1754 m/h

Plateau de Beille, TdF 2004

Armstrong og Basso 1650 m/h

La Mongie, TdF 2004

Armstrong og Basso 1684 m/h (sidste 3km 1760 m/h)

Villard-de-Lans, TdF 2004

Armstrong, Basso og Ullrich 1820 m/h

Col de l'Echarasson, TdF 2004

Ullrich 1675 m/h

Monte Bondone, Giro d’Italia 2006

Basso 1780 m/h

Maielletta, Giro d’Italia 2006

Basso 1775 m/h

Savoldelli 1642 m/h

Colle di San Carlo, Giro d’Italia 2006

Basso 1820 m/h

Savoldelli 1670 m/h

Mortirolo, Giro d’Italia 2006

Basso og Simoni 1750 m/h

Alpe d’ Huez, TdF 2006

Klöden og Landis 1700 m/h

Data for etapen til La Toussuire som Ramussen vandt forleden.

Croix de Fer

Rasmussen 1417 m/h

Favoritgruppen 1392 m/h

Col de Mollard

Rasmussen 1411 m/h

Favoritgruppen

La Toussuire

Rasmussen 1336 m/h

Sastre 1470 m/h

De eneste data jeg ellers har kunnet finde på Landis er fra 2004, hvor han kørte som hjælper for Armstrong. Her stod han for udskilningen i favoritgruppen på den sidste stigning på 17. etape. Kun Basso, Klöden og Ullrich kunne følge de to amerikanere, da Landis førte an med 1700 m/h.

Alle VAM-data er fra Dr. Michele Ferrari med undtagelse af data fra gårsdagens etape som er fundet på et dansk forum. :smile:

Noget helt andet: håber sq de tester Landis for amfetamin eller lignende... De øjne der! :crazy::blink::laugh:

Som etapevinder bliver Landis testet, så bare rolig. :laugh:

Tror nu ikke, at det var medicinering der var skyld i det vilde blik i Landis´s øjne. Snarre total galskab som følge af den indebrændthed ahn havde efter, at have skuffet fansne, holdet og ikke mindst sig selv dagen forinden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Skandale at en mand som kalder sig selv for professionel kan lave en sådan fejlvurdering. Jeg ville straks stille Riis til ansvar og spørge ham om han overhovedet fattede noget af cykelsport?

Hvis jeg lavede samme fejlanalyser i mit arbejder så ville 10 mennesker på plejehjem dø grundet ingen pleje i en måned fordi jeg ikke lige var klar over at året hvade 12 måneder og ikke 11 som mine beregninger byggede på.

Fadæse er for mildt. Det er en skandale.

få dig dog en hobby..eller endnu bedre..et liv...

det er bare sport for hulen, og løbet er ikke slut før de kører over stregen

på søndag...

Link to comment
Share on other sites

Skvatdaddy: Gider du forklare VAM-tallene?

VAM er en forkortelse af Velocità Ascensionale Media. Altså gennemsnitlig stignings hastighed på dansk. VAM er en målemetode som er udviklet tilbage i 80erne af blandt andet Dr. Michele Ferrari som et redskab der gør ham istand til, at sammenligne de ryttere han træner på forskelige stigninger. I dag er det et meget brugt redskab i cykelkredse.

Jeg har ærligt talt ikke sat mig specielt meget ind i, hvordan Ferrari er kommet frem til sin målemetode. Men efter dit spørgsmål har jeg fundet et par artikler, hvor VAM forklares af Ferrari. :smile:

The rider’s performance: how to measure it?

Uphill Gradient and VAM

Og her er lidt fra et interview på cyclingnews.com, hvor Ferrari forklarer lidt om VAM:

CN: We understand you developed a unique way of measuring a rider's output for testing, V.A.M. What is this?

Dr MF: That's simple; it means velocita ascensionale media [average climbing speed]. I think I was one of the first to measure this, but no one can say they invented this technique. I started using this with Tony Rominger in the 1980's. At that time in road cycling, there wasn't the habit of measuring these type of actions [average climbing speed] in training. On the other hand, in athletics, [sport trainers] were measuring split times and other parameters; in road cycling, no. There were no established parameters to measure performance in cycling. It was interesting to me to look at this; to be able to measure the progressive improvement of an athlete.

For example, since the atmospheric conditions (wind strength and direction) in flat terrain can broadly influence the performance of an athlete, it seemed to me that would be more precise to measure the athletes performance while climbing, where the speed is lower and the air resistance has little effect, so all you have to know to calculate V.A.M. is to know the altitude of the climb where you begin and end the test and the length of the climb. From this, one can calculate V.A.M.

As for the type of climb to calculate, you want to find one with relatively steep gradient, between 7 percent and 10 percent, and that climbs at a steady rate and doesn't have many false flats. So I started to use this method in the late 1980's with various riders; a bit for my own curiosity and for the desire to learn more about training elite cyclists.

Today, V.A.M. is still an extremely valid way to calculate a rider's fitness and progression in his training. I haven't gone to races much in recent years, but when I watch certain races on TV, I time various climbs to calculate V.A.M.! That way, I can obtain more information for my database of V.A.M. information. It's not always possible to do this, but in at least 60 percent of the time, we can get this information from cycling broadcasts for the most important climbs.

It's not like I'm looking for the record of Lance (Armstrong) on l'Alpe d'Huez; this information allows me to compare the performance of a rider like Armstrong against, say, Ivan Gotti or Simoni on the Mortirolo. Of course, we have to make some adjustments regarding the gradient of each climb; we discuss this on 53x12.com. Every one percent increase in average gradient decreases V.A.M. by 50 m./hr. So, in practice, 1700 m./hr on a climb of 8 percent average grade is the equivalent of a level of performance on a 9 percent average grade of 1650 m./hr., or 50 m./hr. less.

Here are some examples:

VAM (Vm/h) Metres Per Hour (Vm/h)

1800+ Vm/h: Lance Armstrong - and Pantani of olden days

1650-1800 Vm/h: Top 10 / TdF GC or mountain stage winner.

1450-1650 Vm/H: Top 20 / TdF GC; top 20 on tough mountain stage.

1300-1450 Vm/h: Finishing TdF mountain stages in peloton

1100-1300 Vm/h: The Autobus Crew

Og har du noget fra Pantanis tid?

De eneste data jeg har set på Pantani er at hans VAM-tal, da han satte rekorden på Alpe d'Huez var 1848 h/m. :smile:

Link to comment
Share on other sites

OK, jeg er stadig forundret over, at så personer i denne tråd synes at T-Mobiles og CSCs taktik var ok i går.

Lad os se lidt nærmere på det.

Landis vil ud på et togt og angriber så hårdt på Col des Saisies at ingen kan følge hans hjul. Helt fantastisk antrit på bjerget. Bag ham ligger favoritterne i en lille gruppe og Pereiro Sio er hægtet af og Caisse d'Epargne kan slet ikke følge med. Dette er i sig selv en vigtig information, som rent faktisk ikke bliver brugt på resten af etapen. Pereiro Sio og Caisse d'Epargne har ellers været så rystende holdbare de sidste to etaper. Og nu ser vi at BÅDE Pereiro Sio OG hans hold slet ikke kan følge med farvoritternes tempo i dag.

Squatfather reflekterer lidt over om den lille farvoritgruppe efter Landis burde have trampet videre og holdt Landis indenfor rækkevidde og endog sætte Pereiro og Caisse d'Epargne fatalt.

Jeg finder det ret urealistisk. Dette skulle kræve et gnidningsløst samarbejde i forfølgergruppen over 100 km. Eftersom ikke alle i farvoritgruppen har lige store interesser i at mødes samlet og uden hjælpere på specielt det sidste bjerg, så vil nogen ikke tage del i samarbejdet helhjertet og dermed er denne gruppes dage talte.

Derfor intet mærkeligt i at farvoritgruppen lader sig falde tilbage til hovedfeltet.

Ligeledes intet mærkeligt i, at man herfra lader Caisse d'Epargne tage ansvaret for ikke at lade Landis flyve væk med 15-20 min. Caisse d'Epargne påtager sig NATURLIGVIS dette ansvar. Nu da farvoritterne er tilbage i feltet, så er Pereiro Sio trods alt et så godt et kort for Caisse d'Epargne at de nogenlunde realitisk stadig kan håbe på at han holder hele vejen til Paris i gult, og derfor påtager de sig naturligvis ansvaret.

Noget vi skal forfølge i det følgende er sammenhængen mellem viden som etapen løbende giver os kombineret med hvordan de enkelte hold agerer overfor dette.

Min pointe er nemlig ikke at ALT hvad f.eks. CSC gjorde i går var hul i hovedet. Slet ikke. Men hovedpointen er hvorledes Riis (som vel trods alt styrede dette fuldkommen) egentlige analyserede på de informationer som væltede ind som etape skred frem.

Her på Col des Saisies er der intet hul i hovedet fra nogen........man kan bare se til at landis flyver væk. Der er på dette tidspunkt masser af usikre variable som endnu er umulige at lave håndfaste konklusioner ud fra. Nogen er f.eks.

- Hvad er Landis's ambitioner egentlig med dette "vanvidsudbrud"?

- Kører Landis for at vise moralen vel vidende at om 100 km da er løbet tør for brændstof?

- Måske er dette et "ægte angreb" veovervejet og det hele......men kører Landis helt vildt over maks nu og må gå ned i fart senere eller er Landis bare på "normal angrebsfart" og kan disponerer med fin tempo over hele etapen?

- Landis pisker frem mod den store gruppe som ligger 11 min foran, men hvor hovedfeltet kører hurtigt ind på dem.....hvad vil han når han når op til dem?

Alt dette er umuligt at vide, og helt naturligt er det logiske svar, at Caisse d'Epargne lægger en ok hurtig fart og blot lægger pres på Landis ved ikke at give ham f.eks. 15 gratis minutter, men at han trods alt skal køre maks igennem for for alvor at lægge mere afstand til feltet.

Landis når op til udbryderne i dalen mellem Col des Saisies og Col des Aravis, og er nu mere end 5 min foran hovedfeltet med farvoritterne.

Tempoet i udbrydergruppen er dog lav. Landis kører IKKE fra dem med det samme i de 20 min han køre med dem køre feltet ind på gruppen (og dermed Landis), og forspringet falder til under 4 min.

Igen der er mange spørgsmålstegn.

- Var det det? Ville Landis vise flaget og nu se om gruppen kunne holde et ok forspring og så se hvor langt det rakte?

- Tager Landis sig blot en puster og vil fortsætte fremad?

- Hvorfor ligger han og triller rundt som nr. 4-5 stykker i gruppen uden at tage føringer? Er han helt færdig?

Col des Aravis besvares dette spørgsmål. Landis trækker fra gruppen og ikke overraskende kan kun Sinkewitz holde hjul.....og vil naturligvis ingen føringer tage.

Den meget krakilske (potentielt mig :laugh: ) ville sige, at allerede her, der burde CSC (og/eller T-Mobile) have reageret. Jeg er dog ikke så vild. Stadig er forspringet overskueligt, og stadig er Landis reelle styrke på dagen og hans egentlige ambitioner for uklare til at man kan sige at det kan forsvares at CSC (med sine få folk trods alt) skal blotte sig unødigt og lade sine mænd trække hele vejen til f.eks. Col de Joux-Plane. Dette ville havde været over i afdeling af panik. Og panik det er ikke ligefrem det som kendertegner Riis (som jeg mange gange har sagt er en fremragende taktikker......blot at han nogen gange måske tager lige lidt for få chancer med ting med 100 % bund i selvom dette åbenlyst giver muligheden for hel kollaps). Men lige her er der ikke noget galt med Riis's taktik og forståelse af løbet.

MEN, noget som BURDE være evident nu, er at siden at vi lade Landis køre og lade Caisse d'Epargne tage ansvaret, så er det i hvert fald et KRAV at CSC (og T-Mobile og til dels Rabobank) nu holder MEGET nøje øje med følgende:

- Hvordan udvikler Landis's forspring sig.....her i første omgang, hvad er forspringet på toppen af Col des Aravis og hvad sker der på nedkørslen af Col des Aravis (det er en kendt sag, at der virkelig kan tabes og vindes mange, mange sekunder på nedskørsler alt efter hvordan man "vælger" at køre ned af et bjerg)?

- Hvor meget gas giver Caisse d'Epargne egentlig.....hvor hurtigt køre de reelt?

- Med den fart de køre med hvor pressede virker de så?

- Hvor frisk virker Landis (man må formode at CSC følger med på TV-signalet og derfor konstant kan se på Landis's attitude, tråd og i det hele taget måde at køre på, hvor dette SELVFØLGELIG kan bruges til at vurdere om Landis bare høvler derudaf eller om han løbende får mere og mere besværet tråd).

OG HER mener jeg at tråden knækker fuldkommen for CSC (og til dels for T-Mobile og Rabobank).

Lad os lige slå fast, hvorfor det er CSC som er hovedskurken i dette og kun sekundært T-Mobile og Rabobank som er det.......og her kommer vi også over i det jeg kalder at tage ansvar.

At CSC intet gjorde kunne måske retfærdiggøres ved, at Sastre havde meddelt at selvom han måske ikke havde dårlige ben så følte han ikke dagen i dag var en dag, hvor han kunne sætte andre farvoritter på Col de Joux-Plane, der helt indiskutabelt var forudset og her stadig 100 % efter planen ville være bjerget, hvor kampen mellem farvoritterne skulle udspille sig og potentielt (næsten) afgøre løbets tour.

Vi ved naturligvis ikke om Sastre kom med en sådan melding. Ligeledes er det jo selv for Sastre og Riis umuligt med sikkerhed at sige om de nu holder (at Sastre er stærk og vil sætte de andre farvoritter), selvom det pt ser ok ud.

Dette er klart. Hvis Saste har sagt noget sådant, så er Riis 100 % undskyldt. Har Sastre ikke indikeret dette og Voigt, Vandevelde og Schleck ej heller har fortalt at de har en mega-dårlig dag, så giver det ingen mening at Riis ikke forstår, at det 100 % er CSC som har ansvaret for at Landis i sidste ende bliver kørt så meget ind, at han ingen fare er for klassementet (hvad "bliver kørt nok ind er", det kommer vi tilbage til).

Men her er det nok at fastslå hovedpointen. CSC sidder med hovedansvaret for at hente/køre MEGET ind på Landis. Dette pga følgende:

- Sastre ligger foran alle andre farvoritter i klassementet (undtagen Pereiro Sio)

- Sastre har i alperne vist at han er feltets mest seje og holdbare (og hurtige) rytter

- Sastre er af mange (selv amatøre som squatfather og undertegnede) allerede udset til at kunne tage tid fra sine nærmeste konkurrenter på Col de Joux-Plane

- Sastre kører en fremragende enkeltstart og med bare lidt forspring inden enkeltstarten, så vil han kunne holde alle bag sig (og hente Pereiro nogenlunde sikkert....hvis altså han som "forventet" kan køre Pereiro Sio noget bagud på Col de Joux-Plane)

Samlet har CSC løbets aktuelle farvorit. CSC har manden (regner vi alle med) der hvis tingene bare forløber nogenlunde som forventeligt så vinder han touren. En GIGANTISK triumf for CSC, Riis og Sastre hvis dette skulle kunne lade sig gøre. Og her midt på den sidste hårde alpe-etape der ligger det til at forløbe som "planlagt". Der er kun en detalje. Landis er "sølle" 6 min efter i klassementet. Og Landis kan brænde en enkeltstart af, som går at selv gode enkeltstartskørende Sastre vil blive sat med 1-2 min.

Sagt lidt firkantet (og selvfølgelig - fordi det er det eneste man kan gøre - holde alle usikkerhedsmomenter ude af analysen) så er der én ting som kan smadre Sastres sejr. At Landis vinder så meget i dag, at forspringet til Sastre vil blive så lille at det realistisk må frygtes at Landis vil overhale Sastre via enkeltstarten.

Jeg kan simpelthen ikke fatte, at dette ikke står (og i går stod) lysende klart for ALLE. For CSC, for T-Mobile, for Rabobank, for kommentatorer, for folk på MOL. For mig stod denne detalje lysende klart på Col des Aravis.

Forstå nu hvad jeg siger. Jeg siger ikke at Landis forspring på næsten 6 min på Col des Aravis er så stort at CSC nu må og skal gå frem idet det nu står lydende klart at Landis vil kunne køre så meget ind på Sastre i den samlede stilling, at han vil overhale Sastre på enkeltstarten. Forstå det nu. Det der er lysende klart er IKKE at Landis nu med sikkerhed er så langt foran at det ude af kontrol. DERIMOD er det der er lysende klart, at Landis er potentiel fare og at hans forspring og hovedfeltets ageren nu skal overvåges NØJE for at truslen fra Landis kun bliver en trussel og ikke et fakta.

Jeg kan ikke sige det på en måde, der gør at jeg ikke lyder som bagklog, bedrevidende sofa nar. Men jeg må altså være ærlig. Som den bagkloge, bedrevidende, sofa nar jeg måske er, da stod det LYSENDE klart for mig, at Landis potentielt var ved at udvikle sig til den største trussel mod den sejr Sastre meget muligt køre imod at få i årets tour. Igen....IKKE at det pt var ude at kontol og at CSC dø og pine mig nu skulle smæke alt foran og køre Landis ind.

Årsagen er simpel. ALLE (inkl. mig) forventer at Landis ikke bare kan høvler derudaf, og selv hvis han gør det så må han tabe en del minutter på Col de Joux-Plane. Det er klart. Og så bedrevidende, bagklog og sofa nar er jeg trods alt ikke, at jeg gennemskuede at Landis ville køre over Col de Joux-Plane som en af de allerhurtigste rytter. :blink::crazy:

Derfor sad jeg også og regnede på det. Og i mine beregninger da ville Landis (på dette tidspunkt.....men senere i løbet (men inden Col de Joux-Plane) da jeg gennem etapens løbende informationer ved dets blotte forløB) tabe 3 minutter på Col de Joux-Plane. Som sagt så forrygende og "frisk" Landis så ud i dalen og kørende over det lille Côte de Châtillon da satte jeg dette ned til 2 min. Ikke langt fra det reelle. Landis tabte 1.45 til Saste på sidste bjerg. Altså ikke meget anderledes end mine "sene" beregninger. Men - som sagt - i sandhedens tjeneste da havde jeg på Col des Aravis ingen viden om Landis holdbarhed på etapen og umiddelbart forventede jeg at Landis selv hvis han holdt til Col de Joux-Plane med et ok forspring, at han ville tabe 3 (måske mere) minutter over.

Så lad os holde lige status. Her på Col des Aravis er Landis ikke katastrofalt foran og er pt ikke en ægte trussel. MEN på dette tidpunkt er Landis en så farlig rytter at have liggende derude i et vanvids-men-jeg-er-så-indebrændt-fra-igår-at-jeg køre-igennem-som-I-aldrig-ville-drømme-om-udbrud, at man NØJE måtte holde øje med hvor mange minutter Landis trods alt var foran....løbende.

I henhold til mine egne "postulater" så kunne man spørge om

- Skulle CSC være gået frem på nedkørslen fra Col des Aravis?

- Skulle CSC være gået frem på opkørslen til Col de la Colombière?

- Skulle CSC være gået frem på nedkørslen fra Col de la Colombière?

- Skulle CSC (som de gjorde) gå frem i dalen mellem Col de la Colombière og Col de Joux-Plane?

Vi er nu kommet til kernen til alt hvad jeg har sagt om SKANDALE. Det er i disse fire valgmuligheder, at jeg finder at Riis fuldkommen fejlanalysere data som strømmer ind til ham og gør at CSC helt hovedløst (og unødvendigt) stjæler Sastres sejr og giver den "gratis" til Landis.

Op af Col des Aravis er det åbenlyst for alle at Caisse d'Epargne ikke kører hurtigere end de gør, simpelthen fordi de på dagen ikke har mere at gøre godt med. Pereiro Sio har kun én hjælperytter foran sig og han ser ikke ud til at kunne meget mere end han gør. Pereiro Sio selv har allerede vist svaghedstegn og er nu næsten helt nøgen.

ALT dette burde CSC fuldkommen kunne have gennemskuet. Ligeledes er det oplagt, at Caisse d'Epargne formentlig (udover at være fremme foran) formentlig også vil køre pænt defensivt nedaf Col des Aravis for at få nogen frafaldne Col des Aravis-ryttere med igen.

Overordnet set så finde jeg det ok, at CSC ikke endnu ikke "panikker" og sætter en masse frem på nedkørslen af Col des Aravis. Men igen denne "kalkulerende" kørsel kræver så omvendt at CSC (og delvist T-Mobile og Rabobank) er ekstremt opmærksomme på Landis's forspring og samtidigt (som det ikke er noget problem for en amatør som mig selv) at analysere lidt på hvordan tingene sikkert vil udvikle sig fra her og frem til dalen op til Col de Joux-Plane.

Ikke overraskende er Landis hele 7 min foran ved opkørslen til Col de la Colombière.

Og NU er det at Riis og CSC efterhånden bør (men analyseret ud fra deres ageren ikke gør det) regne ret kraftigt på tallene. I mine øjne er det åbenlyst. Jeg er på dette tidspunkt (altså i går) ekstremt fokuseret på to ting

- Hvor frisk er Landis op af Col de la Colombière....herunder hvor hurtigt køre han rent faktisk op af bjerget (taber eller vinder han tid)?

- Hvor meget har (eller bare vil) Caisse d'Epargne at give af op af Caisse d'Epargne?

Lad os lige se lidt på, hvem CSC stadig har tilbage i feltet (og ude foran), og endog tage friheden at give rytternes kommentare i dag en afgørende betydning (et element vi ikke har luksusen af at vide i går in real time og vi derfor kun kunne går ud fra var "gennemsnitlige").

Saster: Godt kørende. Er pt tourfarvorit (hvis Landis ikke spiser alt for meget af forspringet)

Schleck: Fantastisk kørende. Ikke bare en hjælperytter, men en rytter med så gode ben at har "ubesæveret" kommer ind som nr. 6 på dagens vanvidsetape.

Voigt: En motor med uendelige kræfter. Siger her til morgen at han på Col de la Colombière kun kunne holde på lige akkurat med tænderne og at han ingen føringer kunne tage (.......hvis han skulle være med til at trække i dalen op mod Col de Joux-Plane). Lad os være realistiske. Hvis Voigt skulle trække op af Col de la Colombière så ville han kunne gøre det en del af vejen og herefter blive sat. Hvis en anden en Voigt men fra CSC satte sig frem og træk på Col de la Colombière ville Voigt enten blive sat eller måske med tænderne triller over Col de la Colombière lidt bagefter og måske kunne få kontakt på nedkørslen og herefter lige ville kunne lige lidt i dalen. Dette er naturligvis en umulig analyse.......men som sådan ekstrem vigtig. Hvis et ok tempo fra en CSC'er ville sætter Voigt effektivt, så ville hans motor i dalen mod Col de Joux-Plane være ude for rækkevidde....et stort minus i min "CSC skal hente betydeligt ind på Landis koncept". Omvendt er Voigt en fighter og en fighter med feltets vildste bjørnekræfter. Og jeg er næsten sikker på at Voigt selv med et noget højre tempo ville kunne minimere tidstabet op af Col de la Colombière at han ville kunne hente det på nedkørslen og at han i så fald helt sikkert lige ville kunne deltage ok på det flade stykke og rykke ind på Landis (for så at være HELT færdig og bruge 20+ mere minutter over Col de Joux-Plane).

Vandevelde: Er standardkørende. Har ikke været heeeeelt så godt kørende i afslutningen af etaperne i årets tour som vi havde håbet på. Men stadig en køre der her på Col de la Colombière må sidder med et stort overskud. Et overskud der ikke kan bruges på Col de Joux-Plane, idet Schleks og Sastres tempo er så vildt her, at selv en ok kørende Vandevelde ikke kan biddrage med noget. Kort sagt, alle ved (i hvert fald mig) at Vendeveldes store evner skal bruges fra NU og maks frem til de første 2 km af Col de Joux-Plane. Som jeg tidligere har skrevet. Det er FULDKOMMEN ligegyldigt om Vendevelde kommer frem til Col de Joux-Plane meget, meget frisk og på beundringsværdigvis kommer ind som 10'er......lidt efter Sastre eller om han er FULDKOMMEN ved foden af Col de Joux-Plane og skal kæmpe alt for blot at holde sig indenfor tidsrammen. Dette er FULDKOMMEN ligegyldigt. Det eneste som er vigtigt for CSC og Sastre er at Vandevelde bruger alle sine kvaliteter som topbjerghælperytter og kompetent temporytter på et eller andet tidspunkt fra foden af Col de la Colombière til foden af Col de Joux-Plane. Hvis Vandeveldes enorme kvaliteter ikke bruges 100 % mellem foden af Col de la Colombière til foden af Col de Joux-Plane så er hans kvaliteter fuldkommen blevet gjort ubrugelige.

O'Grady: O'Grady kan (for sin størrelse og sine grundlæggende kvaliteter) faktisk køre ok i bjerge. Ikke godt nok til at være med på i en finale efter en hektisk kørt etape på en bjegetape. Men ok nok til at han ikke bare står stille når et bjerg rammes. O'Grady ligger fremme foran hovedfeltet på dette tidspunkt. Hvor meget ved ingen da tidstagningen nægter at oplyse om dette. Men langt efter Landis og noget foran hovedfeltet. I O'Grady har Riis en 100 % gratis ressource. Han kan uden problemer "spare sig" op af Col de la Colombière og præcist ramme hovedfeltet, hvor det end passer. Herfra (hvadenten som vi skal se om lidt, om dette er op mod toppen af Col de la Colombière eller på selve toppen af Col de la Colombière) kan O'Grady bruges som en ekstra lille ressouce for CSCs potentielle vilde tempokørsel.

CSC's valg er efter min mening fuldkommen håbløst. Men for at fatte dette, så lads os lige se på opkørslen mod Col de la Colombière. Følgende står ret hurtigt klart for ALLE.

- Landis øger til feltet

- Landis ser ikke ud til at være intet mindre end godt ud på toppen (= han ser kanonstærk ud)

- Caisse d'Epargne trækker langsomt op af Col de la Colombière, og det er ikke fordi de køre taktisk.....de har simpelthen ikke mere at give af.

På dette tidspunkt (igår) skriver Squatfather at Landis ser stærk ud, men at han nok "skal gå ned".

Jeg svarer hurtigt. Jeg er alvorligt bekymret for at Landis faktisk kan holde tempoet nogenlunde (selvom jeg også regner med at Landis på Col de Joux-Plane vil tabe rigtigt meget) og at Caisse d'Epargne ikke ser stærke nok ud til - ja, ikke bare at køre ind på Landis - men bare endog at holde hans tempo. Og jeg skriver at CSC og T-Mobile nu må tage ansva, hvis Landis's rit ikke skal gå fra at være potentielt farligt til at være en direkte og reel trussel mod den gule trøje, når vi kører ind i Paris.

Læg igen mærke til analysen. Selv her med et Landis forspring på 7 min, da påstår jeg ikke at Landis nu direkte er en trussel for Sastre. Men jeg gør meget, meget tydeligt opmærksom på, at der må i hvert fald snart skal gøres ved Landis, for at han ikke bare har et et absurd forspring til Landis inden Col de Joux-Plane.

Hvad er CSCs og T-Mobiles svar på dette? Svaret er INTET. Som vi triller op af Col de la Colombière og Caisse d'Epargne intet har at give af, da kan man minut for minut se in real time at Landis øger. :crazy:

Jamen HALLLLLLOOOOOOOO!!!! Landis ser frisk ud. Landis vil ikke gå ned frem til Col de Joux-Plane. Her vil han sikkert tabe en del. Men så er det jo bare at regne.

Ok, så lad os regne. Landis ser ikke ud til at gå ned udover at ALLE forventer at han vil tabe betydeligt på Col de Joux-Plane. På dette tidspunkt mener jeg at et tab på Col de Joux-Plane på 3 min er realistisk, og efterhånden er jeg bange for (grundet at Landis på ingen måde viser svaghedstegn) at det måske kun vil være 2 min han taber.

Ok, men så lad os regne baglæns.

Sastre skal sikkert bruge 2 min (og gerne mere) før enkeltstarten. Som siddende med en meget potentiel tourvinder så vil jeg ikke sidde neglebiddende inden enkeltstarten. Så Landis må ikke være tættere end 3 min inden enkeltstarten. Landis er er 6 min efter. Så Landis må ikke være mere end 3 min foran Sastre i mål.

Vi forventer alle Landis sikkert vil tabe 3 min op af Col de Joux-Plane og måske så sindsygt stærk ud han ser ud allerede her på Col de la Colombière lidt mindre. Ligeledes er Sastre ikke en top nedkøre. Jeg satte tidstabet til 20-30 sekunde. Det blev 20 sekunder. Over Col de la Colombière skal Landis helst ikke være mere end 3 min foran Saste.

Landis vil formenligt tabe 2-3 min op af Col de la Colombière og efterhånden er 2 min efterhånden mere realistisk end 3 min. Ved foden af Col de Joux-Plan skal Saste minimum har 6 min til Landis. Dette er dog ekstrem risikofyldt (og helt unødvendigt). Langt mere fornuftigt er det, at Landis max har 5 min inden forden af Col de Joux-Plane.

Lad so holde os på 5 min inden foden af Col de Joux-Plane. I dalen op mod Col de Joux-Plane kan det forventes at Landis mod tempokørsel bagfra taber 2 min (han taber reelt 2.15). Det betyder at ved foden af Col de la Colombière skal Landis helst ikke være mere end 7 min foran. Skræmmende meget, men set i forhold til realistiske tidsangivelser, så noget der er indefor kontrol.

Så lad os tage nedkørselen fra Col de la Colombière. Hvad kan der hentes af tid her. Vel Landis er en god nedkøre og vil (som han også gjorde) give den maks skrue nedaf. Selv med et dedikret jagtende felt, da er det yderst tvivlsom at hovedfeltet vil hente noget af betydning på Landis på nedkørslen af Col de la Colombière.

Det betyder at at på toppen af Col de la Colombière skal Landis helst ikke være mere end 7 min foran feltet.

Dette er bestemt ikke urealistisk af CSC (om måske T-Mobile og Rabobank) kan holde Landis indenfor. Landis er 7 min foran ved foden af Col de la Colombière. Han ser godt ud og køre stærkt. Hvis CSC vil holde Sastre sikker som farvorit til sejr i Tour de France 2006, så kræves følgende.

1. CSC (og måske T-Mobile og Rabobank) skal holde Landis indenfor 7 min på toppen af Col de la Colombière.

2. Gøres dette skal CSC maks køre igennem på både nedkøsrslen fra Col de la Colombière og i dalen frem til Col de Joux-Plane + at farvoritterne ikke skal snorke alt for længe op af Col de Joux-Plane, hvis Landis forspring skal holdes indenfor det realitiske og overskuelige

3. Hvis CSC ikke mener, at de skal trække maks ned af Col de la Colombière og/eller trække maks i dalen op mod Col de Joux-Plane, så skal Landis have et forspring MINDRE end 7 min på toppen af Col de la Colombière

Der er masser af muligheder for CSC her. Og ingen af dem behøver at koste særligt mere for CSCs hjælperyttere.

1. Hvis CSC er villig til at tage alt slæbet fra toppen af Col de la Colombière til foden af Col de Joux-Plane, så er et forspring på 7 min ok til Landis.

2. Hvis CSC ikke vil sparke maks igennem fra toppen af Col de la Colombière til foden af Col de Joux-Plane, så må CSC formindske forspringet til Landis til mindre end 7 min.

Hvad er fakta?

Fakta er at CSC INGEN føringer tager op mod toppen af Col de la Colombière selvom de kan se Caisse d'Epargnes tempo er for lavt til at holde Landis i et passende kort forspring.

Fakta er, at Landis øger forspringet på toppen af Col de la Colombière til 8 min uden at CSC gør noget som helst

Fakta er, at CSC IKKE deltager i jagten nedaf nedkørslen på Col de la Colombière, det selvom Caisse d'Epargne ikke køre igennem, og Landis får foræret et forspring på 1 min bare på en "gratis" nedkørsel.

CSC har

- Voigt som trods alt må formodes at kunne klare at tempoet i hovedfeltet sættes lidt op, at han må slippe lidt, på nedkørslen kommer op og giver noget til jagten på Landis i dalen.

Vandevelde er op mod toppen af Col de la Colombière en uudnytter ressource. Han kan ikke gøre sig på Col de Joux-Plane eller seriøst hjælpe Sastre her ligegyldigt hvor "frisk" han er. Men samtlige af hans kvaliteter kan MAX bruges (konstant i en køre eller meget med lidt hjælp fra Voigt, Schleck og O'Grady) hele vejen fra bunden af Col de la Colombière til foden af Col de Joux-Plane. Nu bruges Vandevelde ALENE til sporadisk at give lidt tempokørsel til afveksling for Voigt i dalen inden Col de Joux-Plane. Fuldkommen spild at en kompetent top-bjerg-hjælperytters kompetencer og evner.

O'Grady kan på et hvilket som helst tidspunkt, timet, falde tilbage og give noget til jagten på Landis. Nu hentes han på opkørslen til det lille Côte de Châtillon og kan ikke følge med her og må lige komme til hægterne inden han giver en smule på det flade stykke frem til Col de Joux-Plane. Det kunne være timet 100 gange bedre og O'Gradys (få tilbageværende) kræfter kunne være brugt langt bedre.

Schleck er fantastisk kørende. På dagens etape laver han stort set ikke andet end i) følge fuldkommen ubesværet med i snegletempoet frem til Col de Joux-Plane, ii) give Sastre en hånd over 1 minut i bunden af Col de Joux-Plane (vigtigt, mens trods alt ikke noget man kan forvente han ikke ville kunne kunne gøre selvom han inden da havde ydet lidt til jagten på Landis (specielt ved at sætte lidt tempo på Col de la Colombière), og iii) at følge ubesværet med gruppen med Klöden, Pereiro Sio og slæng. Fuldkommen spild af maks gigakræfter,

Tilsammen har CSC MASSER af muligheder og ressourcer til "næsten gratis" at hente mange min på Landis inden Col de Joux-Plane.

Men de gør ingenting. Og almindelig hovedregning kan fastslå at det CSC gør i dalen på mod Col de Joux-Plane er alt for lidt. Næsten gratis kunne de have sat tempo op af Col de la Colombière eller som sidste udvej af give MAX på nedkørslen fra Col de la Colombière.

CSC gør ingen af delene.

Derfor er det en SKANDALE at CSC og Riis frarøver Saste sejren og gratis giver den til Landis.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

>Jarvig

Vi bliver jo nok aldrig enige i denne diskusion.

Men såfremt CSC havde sat sig frem tidligere og taget over for Caisse d'Epargne havde man helt sikkert mistet Voigt og O´Grady i løbet af et splitsekund. Samtidig ville man have valgt at bruge enten Vandevelde eller Schleck på Col de la Colombière. Den af de to ville så ikke have været særligt brugbar i dalen frem mod Col de Joux-Plane. Og Schleck ville under alle omstændigheder have været den der skulle tage det store slæb et af stederne. Derved havde det været særdeles tvivlsomt om Schleck havde haft overskudet til det du kalder en ubetydelig føring for Sastre, da hullet skal slåes på Joux-Plane. Om Sastre selv kunne have slået hullet stiller jeg mig tvivlende overfor. Jeg har ihvertfald set lidt for mange løb, hvor Sastre har slået et hul på en stigning og aldrig kommer over 20-25 meter med det resultat, a han aldrig slipper væk.

Som du kan se mener jeg, at der er masser af ting der peger imod, at CSC tog ansvaret på det helt rigtige tidspunkt. Såfremt der skulle være handlet anderledes ser jeg 2 muligheder.

1) Klöden, Rogers, Sastre og Evans kunne have valgt at følge Landis på Col des Saisies. I så fald havde både CSC og T-Mobile have haft en hjælper siddende længere fremme i form af O´Grady og Sinkevitz. Disse kunne, så kortvarigt have hjulpet deres respektive kaptajn. Men de 4 opgav foretagnet efter Klöden og Rogers tog en beslutning om at det ville være galskab.

2) Da Klöden, Rogers, Sastre og Evans faldt tilbage kunne man have valgt ikke at overlade alt ansvaret til Pereiro og Caisse d'Epargne. En aliance imellem Caisse d'Epargne, T-Mobile, AG2R, Rabobank og CSC kunne måske have begrænset Landis´s forspring. Men omvendt kunne en sådan fælles forcering have resulteret i, at det kun var favoriterne der sad med over Col de la Colombière. Derved havde der ikke været en Vandevelde, en Voigt og en Honchar til at tage slæbet i dalen frem mod Joux-Plane. Og som Landis kørte i går er det tvivlsomt om favoriterne selv ville kunne tage tid på ham i dalen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede rent faktisk også at Landis ville gå ned. 100km solo er altså meget, specielt med fuld fart hele vejen. Etapen var jo mere flad end kongeetapen som rasmussen vandt, så de burde have hentet mere tid. Og de prøvede da også voldsomt på det flade stykke før sidste bjerg. Men selvfølgelig er det en ORDENLIGT brøler af csc og t-mobile ikke at sætte tempoet op en smule tidligere, de havde jo sådanset nok ryttere til det. Men jeg tror de begge regnede med at Landis ville gå ned og kun får 3-4 minutter tilbage. Så kunne de nemlig bruge de ekstra ryttere på sidste bakke som vi Frank Schleck afleverer Sastre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig også enig med Jarvig i ,at i moderne cykelsport må sådan noget ikke ske. Michael Rasmussen udtaler sig faktisk om det i Berlingske i dag. Hvor han betegnede det som arrogant at lade Floyd Landis komme i mål med et forspring på 5:42 til Sastre.

Jeg mener denne sag kan sammenlignes med Liverpools comeback i Champions League finalen for 2 år siden. Det var flot at Liverpool indhentede 0-3, men det må bare ikke ske. Milan (og i denne sag CSC og T-mobile) præstation er under alt kritik, man smider ikke sådan noget væk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er egentlig også enig med Jarvig i ,at i moderne cykelsport må sådan noget ikke ske. Michael Rasmussen udtaler sig faktisk om det i Berlingske i dag. Hvor han betegnede det som arrogant at lade Floyd Landis komme i mål med et forspring på 5:42 til Sastre.

Vi kan hurtigt blive enige om, at det ikke må ske. Men den præstation Landis lavede var helt unik, hvilket kan læses ud af VAM-dataerne for etapen som jeg postede i går. Samtidig siger løbsdirektør Leblanc, at han aldrig har set noget lignende i sine mange år i sporten. Han har set Merckx, Hinault, Fignon, Jalabert og Virenque på fantastiske solotogter. Men aldrig noget der kommer i nærheden af den holdbarhed som Landis viste. Det var med andre ord fuldstændigt uventet, at Landis ikke tabte meget tid til sidst.

Det er da fint nok, at Rasmussen mener at det var arrogant. Men hvorfor forsøgte Rabobank ikke at skabe en aliance? De mistede jo også Menchov´s mulighed for en podieplads. Det eneste der kunne have begrænset forspringet var en aliance imellem Caisse d'Epargne, T-Mobile, AG2R, Rabobank og CSC. Og så er det ikke engang sikkert at det ville have betydet alverden, sådan som Landis kørte den dag. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så er det blevet tid til den sidste ITT i årets Tour. Og med den tætte stilling i klassementet bliver det en kamp imellem Pereiro, Sastre og Landis om den gule trøje.

Top 10 inden sidste etape:

1. Oscar Pereiro (Spa-Cei)

2. Carlos Sastre (Spa-CSC) +0.12

3. Floyd Landis (USA-Pho) +0.30

4. Andreas Klöden (Ger-Tmo) +2.29

5. Cadel Evans (Aus-Dvl) +3.08

6. Denis Menchov (Rus-Rab) +4.14

7. Cyril Dessel (Fra-Ag2) +4.24

8. Christophe Moreau (Fra-Ag2) +5.45

9. Haimar Zubeldia (Spa-Eus) +8.16

10. Michael Rogers (Aus-Tmo) +12.13

Her er lidt sammenligninger imellem de 3 ryttere fra andre ITT:

TdF 2004, 19 etape, 55 km

Landis

Sastre + 2.30

Periero + 2.56

TdF 2005, 20. etape, 55 km

Landis

Sastre + 1.08

Pereiro + 1.23

Vuelta 2005, 9 etape, 48 km

Sastre

Pereiro + 1.06

Vuelta 20 etape, 38,9 km

Sastre

Pereiro + 0.29

TdF 2006, 7 etape, 52 km

Landis

Sastre + 1.10

Pereiro + 1.40

Styrkeforholdet er altså klart. Landis er bedre end Sastre, og Sastre er bedre end Pereiro på ITT. Men ruten i dag er relativt kuperet, hvilket sikkert er til større fordel for de to spaniere end for Landis. Landis og Sastre er begge i noget nært deres livs form. Det samme kan næppe siges om Pereiro som tabte en halv time i Pyernæerne.

Men det er før set, at den gule trøje giver vinger. Sastre har tidligere kørt rigtigt gode ITTs i slutningen af Vueltaen, hvor han lå godt i klassementet. Desuden har Sastre og Pereiro fordelen af, at kunne kører efter Sastre´s tider. Mit bud er at Pereiro primært vil kører efter, at holde sig på podiet. Derimod kunne jeg forestille mig, at Sastre vil satse alt på at vinde Touren.

Derfor vil jeg stille det op på følgende måde med de 3´s chancer for at vinde Touren i procent:

Pereiro - 5%

Sastre - 25 %

Landis - 70%

Link to comment
Share on other sites

Er det umuligt for Klöden at tage 2.17 fra Sastre?

Jeg tænkte det samme. Har Kløden ikke også en pæn chance for at komme på podiet, jeg ville i hvert fald umiddelbart gætte på at han var en klart bedre enkeltstartsrytter end Pereiro og Sastre.

Med hensyn til om Rabobank skulle prøve at køre Landis ind, betyder det jo bare om Menchov ville ligge nr 5 eller 6, hvilket vel ikke betyder så meget i det store billede.

Og Jarvig, tag det nu roligt, det er trods alt bare sport (som burde være sjovt).

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share