Mentale teknikker


Blackmoore
 Share

Recommended Posts

Jeg har tænkt en del over de mentale teknikker man bruger i idræt i almindelighed og i "ze iron game" i særdeleshed.

Hvad bruger I, når i skal motivere/psyke jer selv op til et svært løft/svært sæt?

Jeg har selv brugt forskellige teknikker..lige fra den "klassiske" bliv sur og gal på stangen og driv den aggressivt, til visualisering, hvor jeg forestiller mig at stangen er utroligt lille og tynd, og jeg selv er enormt stor. Men hvad for nogen teknikker bruger i?? er det noget der virker? Og kan det brænde en ud, at psyke for meget op??

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Men hvad for nogen teknikker bruger i?? er det noget der virker?

Da jeg kørte WSB, hvor man skulle maxe i diverse øvelser på regelmæssig basis, så var det vigtigt at kunne psyke sig op og blive gal i skralden. Jeg vil mene at jeg var mester i det dengang. Det som har virket aller bedst for mig er Jon Pall Sigarmarsson metoden :D

Jeg har altid være en stor fan af Jon Pall Sigmarsson og hans måde at sætte sig op til tingene på. Og det kan godt være at mit gamle center troede jeg var totalt nuts. Men jeg forestilte mig at jeg var Jon Pall Sigmarsson. Jeg forestilte mig at jeg stod i World´s Strongest Man konkurrencen tilbage i 80´erne, og skulle til at løfte noget tungt. Fremgangsmåden er så at man går frem og tilbage foran stangen og bliver hidsig, ved at sige ting som Jon Pall Sigmarsson gjorde dengang. Ting som "I am the strongest one....I am from Iceeeeelaaaand". Eller "power from the earth". Eller "Icelandic viking poooower". Gå frem og tilbage og råb sådanne nogen ting, mens du hidser dig op. Så kan stangen kun tabe kampen :D Også selvom folk tror du er totalt looonie.

Skal dog lige sige at det ikke er en sund normal praksis at udøve. Ens adrenalin output bliver SÅ stort at man på sigt brænder totalt ud, hvis man skal psyke sig op på den måde hele tiden. Men det virker jo :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

jeg plejer som regel at falde lidt hen og blikket bliver ligesom hvis du kigger på de der 3D plakater hvor der er et motiv inde bagved (sløret) - dernæst prøver jeg tømme mit hovede for tanker, så der kun mig og stangen tilbage - når jeg så er dejligt mentalt afslappet løfter jeg.

Nogen gange kører jeg også blive-sur-teknikken

Link to comment
Share on other sites

Ligenu med HST behøver jeg slet ikke at geare mig op… :D

Men da jeg prøvede at lege styrkeløfter på Power Matrix programmet gik jeg frem og tilbage foran stangen (dødløft singles) mens jeg klappede i mine hænder, så gik jeg hen hentede noget rulle, tørrede mine svedige hænder, så vendte jeg mig brat om og småløb hen til stangen, greb den, ruskede den, spændte op og løftede mens jeg startede med en mumlen der endte i et råb: "This is true pooower!"

Folk så således ud :blink:

og jeg så således ud :evillaughter:

Link to comment
Share on other sites

>Blackmoore

Da jeg skulle lave max frivend gjorde jeg følgende.

Jeg vidste at min træningsmakker havde en forventning om mit løft, men dette skød jeg bort og koncentrerede mig om mit eget "game"

Imellem løftene sjoskede jeg rundt og tænkte på hvordan et teknisk korrekt løft ser ud (visualiserede en bedre løfters teknik), simulerede langsomt bevægemønsteret og prøvede at slappe mest muligt af og derved spare energien til løftet.

I udgangspossitionen greb jeg stangen og fandt det mest behagelige greb, følelsen af dette var vigtig for mig.

Derpå lukkede jeg øjnene og tog en dyb indånding og "tændte" for energien ved at føle kraften løbe igennem kroppen, og så rev jeg igennem.

Desværre nåede jeg ikke mit mål at vende egen kropsvægt (95kg), men vendte 90 og efter 3 måneders frivend var det egentlig tilfredstillende.

Det var min måde at gøre det på...

Visualisering kan generelt anbefales enten det at se sig selv eller se en anden udføre et godt løft og projicere dette overpå sig selv.

Spørg dig selv hvornår du får mest ud af din træning, er det når du er agressiv eller afslappet? er det når du føler dig presset eller ej.

Nøglen er at finde ud af hvad der passer til dig, nogen kan godt tåle at blive hypertændte mens andre ikke kaperer det særligt godt.

Jeg vil foreslå at når du maxer i forskellige løft eksperimenterer med din indgang til det, og uanset løft(ment som kg) mærker efter hvordan du reagerer på det.

Vær opmærksom på at din eventuelle skuffelse over et mislykked løft ikke overskygger hvordan du reagerer.

Hvis du er interesseret i det idrætspsykologiske aspekt, kan jeg anbefale "In Pursuit Of Excellence" af Terry Orlick (engelsk). En dansk bog kunne være "Idrættens Mentale Træningslære" af Pensgård. Førstnævnte finder jeg dog bedre.

med håb om maxede løft

Pelshuen un der :banana:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg maxede til Sheiko havde jeg i hele deload ugen visualiseret mine løft, både i skolen og til hverdag!

Jeg forstillede mig hvor fedt det ville se ud når jeg squattede med et ordentlig læs kg på nakken og drømte om hvor mange kg det ville blive til!

Det samme gjaldt bænkpres og dødløft!

Da jeg endelig kom til max dagen var jeg godt forberedt og jeg havde allerede sat mig nogle mål og hvis de ikke blev opfyldt, ville jeg blive meget skuffet..... og jeg HADER at blive skuffet, så det var bare at løfte med lidt gryntet og råb! :D

Og inden jeg kørte hjemmefra, smed jeg lige The Unbelieveable på og det hjalp a lot :devil:

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde på et tidspunkt en træningsmakker der havde det med at sige en masse selvopfundne Japanske ord når han skulle løfte tungt! Ord som SHANTEEE!! Blev nærmest råbt lige inden løftet, og en masse "japanske" gloser blev sagt inde i sig selv!! :smilejap::smilejap::smilejap:

Disse ord tog jeg faktisk til mig når jeg skulle løfte tungt! Jeg er dog holdt op med og i stedet begyndt at snakke Engelsk med Icelandsk accent :D halvsvensk :D :lol:

Link to comment
Share on other sites

Craw>>

Do not try to lift the weight, that is impossible. Simply realise that there is no weight and the weight will lift itself

Cool nok næsten et Matrix-citat (en af mine yndlingsfilm :D )

Blacmoore>> Ja du har jo nok regnet ud at jeg ikke er den cooleste til at få psyken til at hjælpe mig med at løfte, men du har gjort et godt forsøg på at få det til at du, jeg skal bare lige træne hjernen lidt også ;) Problemet for mig er bare at jeg ikke tror på det når du og KJ og andre siger: "kom nu det er bare et kosteskaft" . Hvordan får du dig selv til at tro på det bavl? Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det ville hjælpe gevaldigt og min fantasi fejler normalt ikke noget ... mææææn....

Link to comment
Share on other sites

øbberdøb...

Aner det ikke, men hvis jeg lukker øjnene og forestiller mig at mine arme er som træstammer og vægtstangen bare er lille og tynd..så føler jeg mig meget stærkere..

Bruger du aldrig tricks når du er ude og løbe?? En eller anden form for mindgames?

venlig hilsen Blackmoore

P.S: Matrix er en FED film... det sejeste tøj, soundtrack, script..alt...

Link to comment
Share on other sites

når jeg skal kører et sæt der er på grænsen af min styrke så flytter jeg min koncentration fra omverdenen ned til mine muskler, hver mm de flytter sig bliver bemærket. Det er vigtigt ikke at kigge på noget men flytte al ens energi ned i musklerne og glemme hvor meget der er på vægten og hvor langt om den er kommet. Det er KUN musklerne der er inde i ens hoved!!

Ellers er der altid dage hvor man er små sur over et eller andet, så bare fylde sit hoved op med det man er sur over og "tæske" vægtene op gennem loftet :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kører bare sådan en nonchalant drengerøvs-stil når det bliver tungt!

"Pft... Ikke mere?! Jeg kan da lige så godt smide 5 kg mere på! Nej jeg tager bare det her og får det overstået!"

For når jeg tænker sådan, er jeg simpelthen nødt til at rive den. Ellers står jeg jo og lyver over for mig selv... Og som Xax kommer jeg også altid til at lave lyde... Barbaric is good!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer at lukke øjnene og forestille mig løftet. Så ser jeg de givne antal reps blive udført(inde i mit hoved) og som regel har jeg så ingen problemer.

Når jeg makser i de 3 store løft, plejer jeg at have en speciel cd med. Der skal være noget stemningsmusik. En god gang Heavy plejer altid at kunne få mig i gang.

noget andet er vrede. En af gutterne som jeg trænede med i USA, sagde altid "tap into your anger, but don't let it control you..." Så jeg har efterhånden fundet "det" der skal til for at løfte en vægt på en maks dag uden at jeg river hovedet af min spotter... :lol: Derudover plejer jeg altid at insistere på at mine spottere råber og skriger hvis jeg kæmper med en vægt, det motiverer altid :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share