CandyGirls logse


Candygirl
 Share

Recommended Posts

Bakkekørsel

Har lige et spm eller to om dette.

Syntes jeg rundt omkring kan læse mellemlinierne, at det er vigtigt inden en bakke, at finde et gear man kan køre op i hele vejen, er det korrekt? Og gælder det alle stigninger, altså også lange som f.eks. Geels bakke? Umiddelbart vil jeg jo mene at man kan køre i et større gear i starten og så gearer ned efterhånden som man taber fart. Eller mister man for meget i forbindelse med gearskiftet?

Og hvordan er det lige med placering på sadlen? Man skal placerer sig tilbage, ikk?!

Link to comment
Share on other sites

Bakkekørsel

Har lige et spm eller to om dette.

Syntes jeg rundt omkring kan læse mellemlinierne, at det er vigtigt inden en bakke, at finde et gear man kan køre op i hele vejen, er det korrekt? Og gælder det alle stigninger, altså også lange som f.eks. Geels bakke? Umiddelbart vil jeg jo mene at man kan køre i et større gear i starten og så gearer ned efterhånden som man taber fart. Eller mister man for meget i forbindelse med gearskiftet?

Og hvordan er det lige med placering på sadlen? Man skal placerer sig tilbage, ikk?!

Og lige et tillægsspørgsmål: Med hvilke bremser (for/bag) bør man egentlig bremse med på nedkørsler, i sving, ved stop, ved nødbremsning og ved ujævnt underlag (grus f.eks.)

Jaja, så mange spørgsmål :blush:

Link to comment
Share on other sites

Der er en tråd om det på feltet.dk, der siger de at man skal brems med for bremes først, da den har effekt.

Ja den har jeg også godt læst. :blush: Men den handler vist mest om bremsteknik på nedkørsler - gælder disse regler i alle situationer?

Og umiddelbart har jeg lært, at man primært skal bremse med bagbremsen, for ikke at risikerer at ende ude over styret. Men ved nedkørsler skal man bare bruge forbremsen eller hvad?

Det ligger mig godt nok ikke særlig naturligt :blush:

Link to comment
Share on other sites

Aller først: skide flot kørt.

Og ja, det ER noget crap at blive smidt af en gruppe så man kun er sig til til at tage vinden.

Og ja, det ER svært at køre rulleskift indtil man får det lært. I min egen lille cykelklub er det (lidt pinligt synes jeg så) kun ret få som mestrer det.

Bakker - kan jo kun tale af egen erfaring og angrebsstil.

Men det med røven tilbage er korrekt.

Korte bakker: (hvis jeg ikke er flad og de skal tages agressivt) plejer jeg gerne at køre i samme gear jeg kom fra eller et højere og stående.

Længere bakker: starter forsigtigt siddende med relativt lavt gear så jeg ikke syrer til i benene - tror jeg ligger omkring 85-90 RPM og 10-25% fra toppen går jeg gerne et gear eller to op og tager resten stående - hvis jeg sidder i en rigtig god rytme så fortsætter jeg bare siddende hele vejen op.

Lange bakker: nogenlunde som ovenfor - blot vil jeg veksle mellem at sidde og stå - de stående perioder ikke alt for lange da det ikke er energioptimalt men blot god afveksling at få brugt muskulaturen anderledes.

At starte bakken i højt gear og så panikke ned i gearene som man taber kraft er ikke en teknik jeg vil anbefale. Jo, de første meter indtil man kommer ned i et gear man kan holde og især hvis man tager et lille tilløb inden bakken starter skal man selvfølgelig kravle ned i gear som man taber tilløbetsfarten og finder det tempo man kan holde.

Link to comment
Share on other sites

Bakker - kan jo kun tale af egen erfaring og angrebsstil.

Men det med røven tilbage er korrekt.

Korte bakker: (hvis jeg ikke er flad og de skal tages agressivt) plejer jeg gerne at køre i samme gear jeg kom fra eller et højere og stående.

Længere bakker: starter forsigtigt siddende med relativt lavt gear så jeg ikke syrer til i benene - tror jeg ligger omkring 85-90 RPM og 10-25% fra toppen går jeg gerne et gear eller to op og tager resten stående - hvis jeg sidder i en rigtig god rytme så fortsætter jeg bare siddende hele vejen op.

Lange bakker: nogenlunde som ovenfor - blot vil jeg veksle mellem at sidde og stå - de stående perioder ikke alt for lange da det ikke er energioptimalt men blot god afveksling at få brugt muskulaturen anderledes.

At starte bakken i højt gear og så panikke ned i gearene som man taber kraft er ikke en teknik jeg vil anbefale. Jo, de første meter indtil man kommer ned i et gear man kan holde og især hvis man tager et lille tilløb inden bakken starter skal man selvfølgelig kravle ned i gear som man taber tilløbetsfarten og finder det tempo man kan holde.

Tak for input, rigtig dejligt :4thumbup:

Der er da lidt at tænke over, dog vil jeg nok ikke lige med det samme prøve at praktiserer "10-25% fra toppen går jeg gerne et gear eller to op og tager resten stående". Eller så skal jeg i hvert fald starte med en noget lavere gearing... a015.gif Hmmm, må vist eksperimenterer lidt alene.

Aller først: skide flot kørt.

Og ja, det ER noget crap at blive smidt af en gruppe så man kun er sig til til at tage vinden.

Og ja, det ER svært at køre rulleskift indtil man får det lært. I min egen lille cykelklub er det (lidt pinligt synes jeg så) kun ret få som mestrer det.

Tak tak.

Og ja det lærer man vist bedst ved at mærke det på kroppen :devil:

Link to comment
Share on other sites

Bakkekørsel

Har lige et spm eller to om dette.

Syntes jeg rundt omkring kan læse mellemlinierne, at det er vigtigt inden en bakke, at finde et gear man kan køre op i hele vejen, er det korrekt? Og gælder det alle stigninger, altså også lange som f.eks. Geels bakke? Umiddelbart vil jeg jo mene at man kan køre i et større gear i starten og så gearer ned efterhånden som man taber fart. Eller mister man for meget i forbindelse med gearskiftet?

Og hvordan er det lige med placering på sadlen? Man skal placerer sig tilbage, ikk?!

Med de moderne gear skifter er det normalt ikke særligt problematisk at skifte et gear eller 2 længere ned men der kan være problemer med skiftet fra store til lille klinge ( tandhjulene foran ). Her risikerer man at kæden ikke får fat med det samme og er det under stor belastning "kan" man risikere at gå istå eller at miste lidt moment dvs fremdrift. Generelt så beslut dig inden bakken om det skal foregå på den store eller lille klinge men du skal ikke være nervør for at skifte ned med bagskifteren. Men husk lige at undlade at træde igennem den meter til halvanden indtil kæden lige kommer på plads. Hjulet bruger ideelt set ca ½ omgang til dette.

Og lige et tillægsspørgsmål: Med hvilke bremser (for/bag) bør man egentlig bremse med på nedkørsler, i sving, ved stop, ved nødbremsning og ved ujævnt underlag (grus f.eks.)

Jaja, så mange spørgsmål :blush:

Generelt bruges begge bremser samtidigt.

Du vil hurtigt finde ud af at den bremse der virker bedst er forbremsen. Også ned af bakke og du skal altså virkeligt bremse hårdt før du ryger forover ( ofte vil forhjulet blokere inden ). Bremser du med begge bremser samtidigt vil du længe før opleve at dit baghjul istedet blokerer.

Hvad sving angår så er det en god ide at have afpasset farten inden man kommer ind i svinget. Blokering af forhjulet i et sving er stort set altid ensbetydende med at man styrter, mens blokering af baghjulet kun fører til at cyklen slår lidt med bagenden. Det handler altså om feeling.

Grus: Igen .. gefühl er vejen frem men her skal man altså også passe på ikke at blokere forhjulet.

Edit: Og så kan jeg se Gregers slog mig med en forklaring .....

Edited by MTBforever
Link to comment
Share on other sites

De bedste bakker er dem hvor der er en god nedkørsel før, så man kommer på +50 km/t og hammere op ad bakken med 40 km/t, det er super sjov at overhale nogle med 40 km/t op ad bakke, de henter mig sikkert før toppen, men det er sjovt :bigsmile: man bruger sikkeret også flere kræfter :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Med de moderne gear skifter er det normalt ikke særligt problematisk at skifte et gear eller 2 længere ned men der kan være problemer med skiftet fra store til lille klinge ( tandhjulene foran ). Her risikerer man at kæden ikke får fat med det samme og er det under stor belastning "kan" man risikere at gå istå eller at miste lidt moment dvs fremdrift. Generelt så beslut dig inden bakken om det skal foregå på den store eller lille klinge men du skal ikke være nervør for at skifte ned med bagskifteren. Men husk lige at undlade at træde igennem den meter til halvanden indtil kæden lige kommer på plads. Hjulet bruger ideelt set ca ½ omgang til dette.

Ok, dette svarer nok meget til det jeg gør nu.

Men laver nok tit tricket med tilløb før en bakke, og så skifter klinge i starten (hvis det er en større bakke).

Generelt bruges begge bremser samtidigt.

Du vil hurtigt finde ud af at den bremse der virker bedst er forbremsen. Også ned af bakke og du skal altså virkeligt bremse hårdt før du ryger forover ( ofte vil forhjulet blokere inden ). Bremser du med begge bremser samtidigt vil du længe før opleve at dit baghjul istedet blokerer.

Hvad sving angår så er det en god ide at have afpasset farten inden man kommer ind i svinget. Blokering af forhjulet i et sving er stort set altid ensbetydende med at man styrter, mens blokering af baghjulet kun fører til at cyklen slår lidt med bagenden. Det handler altså om feeling.

Grus: Igen .. gefühl er vejen frem men her skal man altså også passe på ikke at blokere forhjulet.

Ihhh, hvorfor findes der ikke et svar med to streger under :tongue:

Men mht det med blokering af baghjulet, bør man så ved hårde opbremsninger starte med at bremse med begge og så måske slække lidt med bagbremsen, hvis man kan nå det?

Ved sving tænker jeg, at det så vil være en fordel, at bremse ned inden svinget med forbremsen, og så i svinget evt. bruge bagbremsen?!

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om jeg skal overlade med bremseteknikken til en anden - er ikke selv for modig på det punkt.

Men de gængse retningslinier siger at man skal bremse med forbremsen. Bremselængden er også markant længere hvis du kun tager bagbremsen så alene derfor. Hvis man bremser for hårdt bagpå i et sving får du en baghjulsudskridning og ret sikkert et møde med underlaget. At bremse så hårdt på forhjulet at du ryger forover er en mulighed men jeg vil tro man man pr. refleks slipper bremsen inden så man kun får hoppet med baghjulet. Og ellers kan man jo skubbe enden lidt tilbage for at vanskeliggøre at baghulet letter. Men selvfølgelig ikke så meget at forhjulet kan blokere for så står den også på asfalteksem.

Skal jeg bremse hård UDEN!!! at der er sving plejer jeg at "tage fat" med forbremsen og bremse ganske blødt bagpå og når det begynder at blokere så slipper jeg bagbremsen og ved at jeg er på kanten af det mulige.

At bremse og svinge samtidigt er ikke den bedste kombination da dæk/vej kun har samme kraft til hastigheds- og/eller retningsændring og hvis du gør begge dele samtigt skal den kraft deles mellem de to aktører - altså kan man ingen af delene særligt godt.

Og hvis man en gang skal køre nedad i bjerge skal man skifte mellem for og bag da fælgene ellers bliver varme og får slangen til at eksplodere.

Link to comment
Share on other sites

Nå, kan da høre at jeg nok bør til at bruge forbremsen noget mere.

Forklarer måske lidt, at jeg har været nervøs for at ligge for tæt i gruppekørsel, fordi jeg syntes jeg bremser langsommere end andre - men det giver jo mening, da det primært er min bagbremse jeg har brugt.

Link to comment
Share on other sites

Alt for langsom, hihi....

Du er tilgivet - det er rart at få input fra flere :wink:

Det med at fyre den af sidst på bakkerne kan måske også godt være en mig-ting???? Men hvis man evner det er det et super redskab til at hægte folk af som er mere bakkesvage end en selv.

Ja - lad venligst være med det tak!!

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

De bedste bakker er dem hvor der er en god nedkørsel før, så man kommer på +50 km/t og hammere op ad bakken med 40 km/t, det er super sjov at overhale nogle med 40 km/t op ad bakke, de henter mig sikkert før toppen, men det er sjovt :bigsmile: man bruger sikkeret også flere kræfter :laugh:

Eller som Jesper gjorde i forgårs, fik så meget fart nedad, at han trillede op af en rimelig stejl bakke. Me not like :dry:

Link to comment
Share on other sites

Flere kommentarer til bremseteknik og gearing ved bakkekørsel er velkommene. Men i hvert fald tak for kommentarer. :bigsmile:

Som andre også beretter, så er kan ens røv/skridt blive mærket af den øget cykelaktivitet, det har jeg også erfaret.

Jeg har bukser, som jeg faktisk sidder ganske godt og har også kørt 1½ måneds tid, så tror ikke problemerne ligger dér. Så er der jo sadlen tilbage.

Da jeg købte min racer blev jeg anbefalet en Speciaized Ariel 143.

Lidt damet I know, men jo fint nok hvis den var god at sidde på.

post-13362-1211817979.jpg.

Da Marianne skiftede sadle sagde hun, at hun kunne mærke, at hun nu sad meget mere på sædeknoglerne end før. Og da blev jeg opmærksom på, at jeg faktisk gjorde dette mere på min almindelige cykle end på raceren. :dry: Ikke så godt. Så jeg har været i RBS i dag og ekspedienterne talte godt for sig, så jeg har nu opgraderet til en Speciaized Ruby SL

post-13362-1211819273.jpg

Gør faktisk en hel del forskel når den sidder på cyklen :w00t: Og så har jeg sparet 105 g :tongue:

Og håber selvfølgelig også, at komforten bliver øget, men det er vist ikke lige vejr til at teste det idag. :unhappy:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Flere kommentarer til bremseteknik og gearing ved bakkekørsel er velkommene. Men i hvert fald tak for kommentarer. :bigsmile:

Som andre også beretter, så er kan ens røv/skridt blive mærket af den øget cykelaktivitet, det har jeg også erfaret.

Jeg har bukser, som jeg faktisk sidder ganske godt og har også kørt 1½ måneds tid, så tror ikke problemerne ligger dér. Så er der jo sadlen tilbage.

Da jeg købte min racer blev jeg anbefalet en Speciaized Ariel 143.

Lidt damet I know, men jo fint nok hvis den var god at sidde på.

post-13362-1211817979.jpg.

Da Marianne skiftede sadle sagde hun, at hun kunne mærke, at hun nu sad meget mere på sædeknoglerne end før. Og da blev jeg opmærksom på, at jeg faktisk gjorde dette mere på min almindelige cykle end på raceren. :dry: Ikke så godt. Så jeg har været i RBS i dag og ekspedienterne talte godt for sig, så jeg har nu opgraderet til en Speciaized Ruby SL

post-13362-1211819273.jpg

Gør faktisk en hel del forskel når den sidder på cyklen :w00t: Og så har jeg sparet 105 g :tongue:

Og håber selvfølgelig også, at komforten bliver øget, men det er vist ikke lige vejr til at teste det idag. :unhappy:

Tænk du købte noget der ikke er i farven blå... :laugh:Mere om sadlen

Link to comment
Share on other sites

Godt at se at du ikke har samme bedstemors montage af bremse grebene som MaxPower har. Det gør det jo nemt at se, hvem af jer der er newbie og hvem der er hardcore ..... :laugh:

Go girl!!

ps: Den nye saddel har så afgjort pyntet.

Ja, ikke sådan nogle newbie monteringer til mig - jeg har jo cyklet hele 1½ måned :laugh:

Og ja, sadlen gøre en overraskende stor forskel, men den signalerer jo lidt mere hurtighed, så må vi jo se om jeg kan leve op til det a050.gif

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skal til jylland de to kommende dage, måtte der presses en hurtig morgentræning ind - og det blev der :superman:

Kørte ad Hillerødmotorvejen via Kollekollevej over Farum, Ganløse, Målev, Ballerup og Slotherrensvej.

Det blev en tur på:

Distance: 51,2 km

Gns.hastighed: 31,2 km/T - PR, også for gruppekørsel

Gns.puls: 80%

Maxpuls: 91%

Syntes nu egentlig ikke at jeg kørte så stærkt, men skal jo alligevel ikke kører i morgen, så der var jo ingen grund til at spare synderligt på krafterne. En snitpuls på 80% er i den høje ende for udendørscykling, men rimelig.

Sadlen... måtte justere højden nogle gange undervejs. Og ellers så er den bestemt bedre at sidde på, men tror måske den "hælder lidt opad". Må se om den kan finjusteres lidt mere.

God dag :cool:

post-13362-1211875154_thumb.jpg

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share