CandyGirls logse


Candygirl
 Share

Recommended Posts

:hehe: Sku' lige til at kommentere på rækkefølgen, men så at MaxP allerede har været der :tongue: ...

Forskellen mellem Yates Rows og Bent Over er overordnet set grebet (+ graden af flexion i hoften)... Yates Rows er med underhåndsgreb og går efter min mening mere i biceps end BO Rows... DB Rows kan sagtens udføres på bænk, og så er koordinationen betydelig nemmere end helt frit :wink: ...

og just for det record: så går curl øvelser i biceps :wink: ...

Basisøvelser er bl.a. de tre store som du nævner, men også andre multiledsøvelser :bigsmile: ...

:yo: Cat

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor "lever"?

Meget hellere fri bænkpres med håndvægte eller stang, eller armstrækkere.

Fordi det sagde ham der træningsdimsen. :innocent: Og håndvægte syntes jeg ikke rigtigt jeg har styr på til bænkpres og der står altid nogle "farlige fyre" ved de der vægtstænger :tongue:

Men jeg lavede jo også armstrækkere...

Her i starten skal du bare finde teknikken i øvelserne - antal reps er ikke specielt vigtigt.

Alt det på lidt over en time er rimelig tjept. Fint nok her i starten, men tyder på der skal mere vægt på, når du kan holde så få og korte pauser.

Okey dokey... og ja det kunne det måske godt tyde på... men altså jeg gider jo ikke sidde og glo i flere minutter mellem hvert sæt, så bliver det da kedeligt

Din rækkefølge af øvelserne, hvis noteringen svarer til udførslen, er en smule pudsig. Det er jo ikke skrevet i sten, men typisk vil man i hvert fald tage bryst og ryg færdig inden du laver isolerede triceps/biceps øvelser.

Hvis jeg husker rigtigt, så svarer rækkefølgen til udførslen. Og ja, der blev vist ikke tænkt nærmere over det... udover at "næste" øvelse ikke var for en musklegruppe jeg var træt i.

Altså hvis man skal gøre bryst og ryg færdig først, så er man jo måske træt der... med hvis man i stedet tager en øvelse for biceps indimellem, så er man ikke så træt. Kan man ikke godt det? Eller er det forkert?

Ud over det ser det skide godt ud :superman:

Taaark :blush:

Link to comment
Share on other sites

:hehe: Sku' lige til at kommentere på rækkefølgen, men så at MaxP allerede har været der :tongue: ...

Ja, og jeg har kommenteret på hans kommentarer ovenfor :bigsmile:

Forskellen mellem Yates Rows og Bent Over er overordnet set grebet (+ graden af flexion i hoften)... Yates Rows er med underhåndsgreb og går efter min mening mere i biceps end BO Rows... DB Rows kan sagtens udføres på bænk, og så er koordinationen betydelig nemmere end helt frit :wink: ...

og just for det record: så går curl øvelser i biceps :wink: ...

Basisøvelser er bl.a. de tre store som du nævner, men også andre multiledsøvelser :bigsmile: ...

:yo: Cat

Super - tak for info :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Og her til aften blev det så til en

Spinning øvet v/Benjamin

Det var lige efter en elite time, det føltes som et dampbad at komme ind i lokalet (på Nørrebro) og gulvet sejlede i sved :4thumbup:

Jeg vil ikke gengive programmet, for som tidligere beskrevet er det ikke noget som man bliver delagtig gjort i, før man er i det, så det er svært at få overblikket. Det er bare derudaf til super solskinsvejs-og-i-godt-humør-og-lad-os-give-den-gazzz musik :superman:

Varighed: 50 min (og pulsuret drillede i starten, så der var nok 3-5 min mere)

Gns.puls: 175 ~ 88%

Max puls: 187 ~ 96%

Egentlig meget pænt gennemsnit i betragtning af, at hvis jeg har siddet stille lidt, kan jeg knap gå pga ømme stænger... nok efter løberiet i går :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Okey dokey... og ja det kunne det måske godt tyde på... men altså jeg gider jo ikke sidde og glo i flere minutter mellem hvert sæt, så bliver det da kedeligt

Har du hørt om supersets?

Og angående det med rækkefølgen er det mest hensigtsmæssigt at udtrætte de store muskelgrupper først... Så små isolationsøvelser bør være sidst i et program :wink:

/Cat

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt om supersets?

Ja, det er hvor man laver to øvelser for to forskellige muskelgrupper og så tager dem på skift, så man undgå pauser, ikke?!

Tænkte bare at det måske var lidt ambitiøst at starte med... men klart det skal da overvejes

Og angående det med rækkefølgen er det mest hensigtsmæssigt at udtrætte de store muskelgrupper først... Så små isolationsøvelser bør være sidst i et program :wink:

/Cat

Hmmm ok... men så er man jo rimelig træt efter de øvelser og når man skal til de "små øvelser"

Hvis man nu startede med de små først, så havde man mere energi når man skulle til de store

Er det fordi man anser de store øvelser som vigtigst

...og så holder man jo lange nok pauser til man er frisk, når man starter et nyt set ikke :innocent:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Fordi det sagde ham der træningsdimsen. :innocent: Og håndvægte syntes jeg ikke rigtigt jeg har styr på til bænkpres og der står altid nogle "farlige fyre" ved de der vægtstænger :tongue:

Men jeg lavede jo også armstrækkere...

De farlige fyre kan jeg jo ikke gøre meget ved, men at du ikke har så godt styr på håndvægtene er netop et godt argument for at lave øvelsen. Den er selvfølgelig svær fordi du ikke har øvet bevægelsen, men det kan også tyde på at du godt kunne bruge lidt bedre stabilisering i skulderen.

Hvis man godt kan lide bil-analogier - og det kan jeg vel når de kan bruges :tongue: - så svarer dit valg af lever-bænkpres lidt til at sætte en større motor (de store muskelgrupper) i en bil uden at forbedre karosseri og affjedring (alt det stabiliserende), ikke godt hvis motoren bliver for stærk og flår bilen i stykker.

Kroppen er også så snedigt indrettet, at den kan finde på at begrænse kraften til prime movers hvis ikke fundamentet er godt nok.

Nu skal det jo ikke lyde som om det er en dødssynd at lave den engang imellem, men det illustrere forhåbentlig problematikken i at basere for meget af sit program på maskin-øvelser.

Jeg lover dig - de frie vægte bider ikke - og maskiner er dødens pølse.

Okey dokey... og ja det kunne det måske godt tyde på... men altså jeg gider jo ikke sidde og glo i flere minutter mellem hvert sæt, så bliver det da kedeligt

Det behøver du skam heller ikke. :wink:

Med højt tempo og korte pauser er du bare nødt til at gå på kompromis med et eller andet, løfte længere fra dit max i reps eller med lavere vægt f.eks. Det handler jo så om at finde den rette balance.

Hvis jeg husker rigtigt, så svarer rækkefølgen til udførslen. Og ja, der blev vist ikke tænkt nærmere over det... udover at "næste" øvelse ikke var for en musklegruppe jeg var træt i.

Altså hvis man skal gøre bryst og ryg færdig først, så er man jo måske træt der... med hvis man i stedet tager en øvelse for biceps indimellem, så er man ikke så træt. Kan man ikke godt det? Eller er det forkert?

Taaark :blush:

Tyvstjålet fra et tidligere indlæg - dog baseret på et af mine indlæg :laugh: - så vil jeg foreslå denne lille guide i øvelsesrækkefølge.

Det er selvfølgelig kun en guide, og man kan være uenig om punkternes indbyrdes placering, men det er gode råd. :innocent:

1. Store øvelser før små (eks. bryst, ryg, lår, baller før skuldre, arme, mave og læg)

2. Teknisk svære øvelser så tidligt som muligt under afvejning med ovenstående kriterie

3. De muskelgrupper du føler er mest bagude først

4. Hvis der er flere øvelser til samme muskelgruppe skal disse ikke ligge lige op af hinanden

Ad 1. Hvis du laver f.eks. triceps før bryst (en variant af bænkpres), så vil du sandsynligvis kunne løfte mindre pga en træt triceps og dermed mindre effekt til bryst. At triceps også bruges i brystøvelsen til typisk ikke være et problem når du kommer til triceps.

Ad 2. Fordi du vil være så frisk som muligt til de svære ting.

Ad 3. Igen for at være så frisk som muligt, så gruppen kan få godt med tæsk.

Ad 4. Nogen vil uden tvivl være uenige i denne og går i stedet på at samle alle øvelser for en muskelgruppe, så man nærmest kører den helt i sænk. Den fremgangsmåde vil give større densitet (antal kg løftet pr tid) men på bekostning af hvor meget du kan løfte. Jeg vil til enhver tid foretrække at kunne holde højest mulige tempo træningen igennem uden at gå på kompromis med intensiteten (antal kg løftet, procent af max sådan set), og det gør du bedst ved at sprede øvelser for samme gruppe. I et fullbodyprogram som dit er det ikke noget stort problem i praksis, fordi der typisk ikke er mange øvelser til samme gruppe.

Link to comment
Share on other sites

De farlige fyre kan jeg jo ikke gøre meget ved, men at du ikke har så godt styr på håndvægtene er netop et godt argument for at lave øvelsen. Den er selvfølgelig svær fordi du ikke har øvet bevægelsen, men det kan også tyde på at du godt kunne bruge lidt bedre stabilisering i skulderen.

Hvis man godt kan lide bil-analogier - og det kan jeg vel når de kan bruges :tongue: - så svarer dit valg af lever-bænkpres lidt til at sætte en større motor (de store muskelgrupper) i en bil uden at forbedre karosseri og affjedring (alt det stabiliserende), ikke godt hvis motoren bliver for stærk og flår bilen i stykker.

Kroppen er også så snedigt indrettet, at den kan finde på at begrænse kraften til prime movers hvis ikke fundamentet er godt nok.

Nu skal det jo ikke lyde som om det er en dødssynd at lave den engang imellem, men det illustrere forhåbentlig problematikken i at basere for meget af sit program på maskin-øvelser.

Jeg lover dig - de frie vægte bider ikke - og maskiner er dødens pølse.

Jeg tror nu godt lige jeg ville kunne have forstået det uden bil analogien :tongue:

Men til gengæld forstår jeg ikke helt det kursiveret (ja det er et ord :tongue:). Er "prime movers" musklerne og "fundamentet", det stabiliserende? Hvad er det for øvrigt der stabiliserer? Andre muskler end den primære muskle man træner? Eller er det mere over i noget sener/led eller hvordan hjerne og muskler "snakker sammen"

Tyvstjålet fra et tidligere indlæg - dog baseret på et af mine indlæg :laugh: - så vil jeg foreslå denne lille guide i øvelsesrækkefølge.

Det er selvfølgelig kun en guide, og man kan være uenig om punkternes indbyrdes placering, men det er gode råd. :innocent:

...

Det lyder jo meget fornuftigt... det vil jeg putte om i baghovedet (og måske efterleve :innocent: ...ej, der er bare så mange ting på en gang, så small steps)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu godt lige jeg ville kunne have forstået det uden bil analogien :tongue:

Men til gengæld forstår jeg ikke helt det kursiveret (ja det er et ord :tongue: ). Er "prime movers" musklerne og "fundamentet", det stabiliserende? Hvad er det for øvrigt der stabiliserer? Andre muskler end den primære muskle man træner? Eller er det mere over i noget sener/led eller hvordan hjerne og muskler "snakker sammen"

Prime movers skal forstås som den eller de muskler der udføre det primære arbejde i en given øvelse/bevægelse. Fundamentet - det er de muskler der er synagister - altså også biddrager - også med stabiliserende arbejde - evt statisk arbejde. Er de ikke stærke nok - så bil CNS (central nervesystemet) holde igen med at aktivere de primære musklers fulde kraft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu godt lige jeg ville kunne have forstået det uden bil analogien :tongue:

:laugh: Den tanke fik jeg egentlig også da det var skrevet, men nu stod det der ligesom så jeg ville ikke slette det.

Men til gengæld forstår jeg ikke helt det kursiveret (ja det er et ord :tongue: ). Er "prime movers" musklerne og "fundamentet", det stabiliserende? Hvad er det for øvrigt der stabiliserer? Andre muskler end den primære muskle man træner? Eller er det mere over i noget sener/led eller hvordan hjerne og muskler "snakker sammen"

Prime movers = de muskler der primært bidrager til bevægelsen, de store og stærke muskler.

Det vi kalder stabiliserende muskler er dem der skal hjælpe med til at stabilisere et led, f.eks. skulderen, imens brystmusklen, triceps og forside skulder arbejder sammen for at udføre din bænkpres med håndvægte. Hvis stabiliseringen er dårlig er forbindelsen til fundamentet (resten af kroppen) dårligt, og det kan være "farligt" at give for meget kraft, derfor den hæmmende effekt. Vil man være stærk kan man ikke have at kroppen hæmmer sig selv (for meget). :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Fordi man lige holder et par dages logpause fra de gængse logs...jamen så kommer man ti sider bagud i denne beretning. Det går da virkelig ikke. :sneaky2: Du er en omsværmet ung dame med masser af power. :4thumbup:

Tak for support sugar.

Jules :smile:

Anytime :wink:

Hehe, 10 sider er det vist ikke... men du har nu alligevel været savnet :wub:

Jep jep, meget omsværmet... dog nok mest af spørgsmål :tongue::wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey Miss CandyGirl

- tak for besøget idag, jeg er lidt ked af jeg faktisk ikke så dig før sent i timen. Overgangen mellem de to timer gik meget stærkt :innocent:

Sidste halvdel af timen hvor jeg så dig, så det meget godt ud :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey Miss CandyGirl

- tak for besøget idag, jeg er lidt ked af jeg faktisk ikke så dig før sent i timen. Overgangen mellem de to timer gik meget stærkt :innocent:

Sidste halvdel af timen hvor jeg så dig, så det meget godt ud :smile:

Ja 5 min er meget stærk, det var vist mest dig selv du stressede

Jeg er nu mere skuffet over du ikke lavede en "black herkules" cry.gif

Holdt for øvrigt min gns.puls helt nede på 82%... for instruktøren sagde jo vi skulle holde lidt igen :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Ja, to fejl jeg begik:

1: ingen Black Hercules (fuck den mand er for cool

2: ingen fodbold-sange ..

:innocent:

82% er glimrende, bare du fyrede den aw tilsidst :)

Hehe - ja, shame on you :unhappy:

Jo jo, bare en del lavere end de sidste timer jeg har kørt, men vi skulle jo køre med overskud og har jeg i hvert fald ikke gjort der. Og selvfølgelig fyrede jeg den af, syntes bare ikke pulsen flyttede sig så meget (kun til 92%), burde nok have haft lidt mere belastning på :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Opsummerer lige dagens træning

Startede med lidt opvarmning (6 min) inden lidt interval løb

3* 5 minutter @ hhv. 13,7 km/t - 13,5 km/t - 13,0 km/t

2 minutters pause mellem hver (gang @ 5,5 km/t)

...ikke helt tilfreds med tempoet i den sidste, men lå primært med en puls på 170-180 (85-92%) - også i det sidste interval.

Og jeg skulle bruge rimeligt meget "overtagelse" for at fortsætte, så det må vel være fint nok. (jeg lyder meget tilfreds, ikke?! *G*)

Derefter Spinning øvet med Mr.Spock

Varighed: 54 min

Gns.puls: 166 ~ 82%

Max puls: 180 ~ 92%

Programmet kan ses her

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Og så blev det til endnu en gang styrke... er ikke så god til det lette, så det blev hele baduljen igen :blush:

Dog med lidt mere vægt på - og flere frivægtsøvelser *klapper mig selv på skulderen*

Jeg ved godt at øvelsesrækkefølgen, nok stadig ikke er så "logisk", men føler mig altså ikke heeelt hjemme i visse dele af centeret... så det blev kun i mindre doser :blush:

Lat. pulldown

1x15 @ 20 kg

1x15 @ 22,5 kg

1x15 @ 25 kg

1x12 @ 27,5 kg

Sidst kørte jeg den med 22,5 kg

Squat

1x15 @ 15 kg

1x15 @ 20 kg

1x20 @ 25 kg

Ja, som det ses kunne jeg nok klarer noget mere vægt... men det kommer sku til at knibe med at få den stang op bag nakken :blush:

Mave

4*lidt blandet

Hamstring hyperex

1x15 @ 2,5 kg foran brystet

1x15 @ 5 kg foran brystet

1x12 @ 10 kg foran brystet ...så blev det sku også hårdt :crazy:

Sidst kørte jeg bare med 2,5 kg

Rows - aner ikke hvilken type, men stående :tongue:

1x15 @ 25 kg

2x12 @ 25 kg

...det var vist meget passende.

Men man får sku da ondt i hænderne af sådan en omgang (eller det fik jeg sådan set allerede, da jeg squattede... men har jo også nogle små fine bløde pigehænder - eller noget :tongue:

Lever bench press

1x12 @ 25 kg

1x10 @ 25 kg

1x8 @ 25 kg

...liiiidt tungt, men fattede ikke hvordan man satte den der 2,5 kg på :4whistling:

Sidste gang: 19/22,5 kg

Dumbell curl

3x12 @ 6 kg

Sådan cirka i hvert fald... er ikke så godt til at tælle her. Når man tager skiftevis hver arm, skal man jo tælle til... 24 :crazy:

Lunges

2x12/12 @ 25 kg (altså 2 gange med hvert ben... skriver man så ikke sådan?)

Det var liiige på grænsen, gjorde ret næs i lårbasserne

Sidst var det bare med 5 og 10 kg... men det her var vist også nogle lidt snyde nogen, hvor jeg hele tiden stod stille med fødderne.

Dumbbell Front Raise

2x12 @ 5 kg

1x8 @ 6 kg ...skulle lige prøve, det blev lidt hårdere :innocent:

Cable pushdown

Efter et par forsøg med 20/17,5/15

1x8 @ 12,5 kg

2x10 @ 10 kg

..lorte maskine, det var sku da ikke særlig sjovt :nonono:

Håber det var et andet system end sidst, hvor jeg havde 20 kg

Derudover startede jeg med 10 mins opvarmning på crosstraineren og 20 min efter.

Og denne gang tog styrkedelen 1½ time... :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Du starter ikke squatten i et rack??? :unsure:

Altså hvor du går ind under stangen i stedet for at løfte den op???

:yo: Cat

edit: Ellers ser det jo godt ud :superman: ... og du må lige sige til hvis du engang imellem vil ha' company så du ikke føler dig helt alene blandt alle de store fyre :cheer: ... Så skal jeg nok være efter dig :4whip: ...

Edited by Cat
Link to comment
Share on other sites

Du starter ikke squatten i et rack??? :unsure:

Altså hvor du går ind under stangen i stedet for at løfte den op???

:yo: Cat

Altså sådan lidt clean and press (staves det sådan?) agtigt... hvor man så bare tager stangen om bag nakken "fra toppen" af

Link to comment
Share on other sites

Tager du stange op fra gulvet når du skal squatte? Du må træne i et af de centre der har et squat rack... Ogf nej jeg mener ikke smithstativet hvor stangen køre melem 2 faste stænger...

Men sådan gør man jo til pump :innocent:

Og det var der faktisk... men kan jo ikke lide at bruge sådan noget... det var altså lidt af en overvindelse og rende derned, så må I sku ikke også sige, jeg skal bruge sådan nogle stativer og sådan noget :blush:

..small steps :wink:

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Altså sådan lidt clean and press (staves det sådan?) agtigt... hvor man så bare tager stangen om bag nakken "fra toppen" af

Stavningen er rigtig nok...

men hvis du vil køre squat kan du sagtens starte med stangen i et rack... Så du ikke skal løfte den op.. det gør det noget nemmere at få lidt kg på :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

og angående det med at begive sig derned så tror jeg de fleste har respekt for det og tænker at det er fedt at en pige gider træne "rigtigt" med vægte... Så den der skal bare lige overvindes - og snart står de i kø for at hjælpe dig med at skifte vægtskiver :boobs::slut::cheer: ...

:firebounce: Cat

og de er ikke så farlige :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share