Manden der ikke kunne bænkpresse


BLACKICE
 Share

Recommended Posts

Jeg dyster jo lidt i tre kamp, men kun i voers egen klub. Dvs only fun and games.

Men de senere år er mine skulder problemer blevet så hyppigt tilbage vendende at jeg har droppet bænkpres.

Jeg har aldrig bænket mere end 132.5 Men kører semi tungt med Dumbells uden problemer.

Dvs 8`ere med 50kg db`s og 6`ere med 52kg db`s.

Min bryst styrke, og hypertrofi er ok.

Jeg har flere gange forsøgt at gå tilbage til bænk, træne let, holde stilen 100% strict, opvarme godt, rotor øvelser osv. Men gang på gang, kommer skulder smerterne tilbage på 1-3 uger.

Jeg ville jo egentlig gerne kunne lege med i bænkpres, men omvendt har jeg givet lidt op, pga skulderen.

Nogen der har et bud, eller er holdningen blot, at man nogen gange må give op, og finde et alternativ, som jeg nu har gjort.

Link to comment
Share on other sites

Samme problem her og selv med 80 kg i bænk fik jeg djævlesmerte i venste skulder.

Jeg gjorde det, at jeg gjorde mit greb smallere!!! og det virker - jeg ved godt at triceps dermed er yderligere aktiveret men detmå jeg leve med så nu kører jeg 10 * 100 kg på den måde og stiger støt.

Jeg ligger nogenlunde styrkemæssigt som dig og topper skrå dumbelsspres med 57,7 * 6'er så det er ok - men bænkpres har jeg måttet holde mig fra i 1 år......indtil nu :superman:

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på DB og BB er typisk at man ikke kommer helt så langt ned, da man ikke har en stang, der SKAL ned til brystet. Derfor stopper man bevægelsen, der hvor det føles naturligt. Det vil sige at det kan være et smidighedsproblem, eller et teknikproblem. Smidigheden er imidlertid farlig at arbejde med, da man nemt kan gøre problemet værre ved at udstrække skulderen. Det kan dog være en overspændt brystmuskel eller lat, der er skyld i problemet. Har I prøvet at strække disse ud?

Hvis problemet er teknikken, skal der arbejdes med opspænd. Har i skulderbladende helt samlet og skuldrene helt nede når I bænker? Har I haft nogen til at tjekke det?

Endelig kan problemet være rotator orienteret. Nu kan jeg kun henvende mig til BLACKICE når jeg siger at jeg har set dig køre rotator øvelser og det er ikke ligefrem verdensklasse teknik og dedikation du lægger for dagen i dem. Kan være jeg har fanget dig på en dårlig dag, men det er immervæk vigtigt at køre sine rehab øvelser med ligeså stor koncentration som de andre øvelser.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Lige for at fortsætte i Q´s spor, så kan du godt spænde endnu mere op i bænkpres. Det er godt nok i setup fasen, men når du så for stangen unracked, falder du helt sammen igen.. Hvis du virkelig holder spændet, kurver kroppen og skyder brystet frem, vil du jo forkorte bevægelsen en del.

Nu aner jeg forøvrigt ikke noget om det, men jeg kunne forestille mig at en broomstick stretch kunne være en ide. Den hvor du tager den lille stant (5-8kg?) og i strakte arme kører den fra maven til om bag ryggen... Og gradvis holder tættere og tættere på stangen.

Der er også tre andre strækøvelser til ufleksible skuldre og rotatormanchetter:

http://www.exrx.net/Stretches/Subscapularis/Broomstick.html

http://www.exrx.net/Stretches/Infraspinatus/Broomstick.html

http://www.exrx.net/Stretches/ChestGeneral/StraightArm.html

Desuden så mener Louie Simmons at de fleste skulderproblemer i forbindelse med BP, kunne undgås, hvis man presser i en lige bane og ikke lader den køre ind mod hovedet.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Forskellen på DB og BB er typisk at man ikke kommer helt så langt ned, da man ikke har en stang, der SKAL ned til brystet. Derfor stopper man bevægelsen, der hvor det føles naturligt.

Det er da en udemærket forklaring som samtidig opklarer mysteriet om, hvorfor mange i deres logs skriver om de store DBs de kører incline og bænk med....

Link to comment
Share on other sites

Det er da en udemærket forklaring som samtidig opklarer mysteriet om, hvorfor mange i deres logs skriver om de store DBs de kører incline og bænk med....

Hehe ja, normalt kører jeg med en større ROM med dumbbells, fordi der ikke er en stang til at stoppe bevægelsen... :smile: Men så er det heller ikke så store vægte jeg kaster rundt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilket også netop er formålet med at kører øvelsen med DBs. :smile:

Nææ, det er vel ikke det eneste formål med dem. Så kunne man jo i princippet ligeså godt kører Kabel Flyers eller andet, hvis den øget ROM var det afgørende.

Når jeg kører Dumbell press stopper jeg ca. håndvægtene når de er så langt nede at det ville svarer til et sæt med Stang. Føles unaturligt for mig at kører dem længere ned. Alligevel kan jeg sagten mærke en betydelig forskel på hvordan øvelsen rammer i forhold til med stang, og at man stablisere mere med stangen samt man kan få en mere naturlig bane gør jo håndvægtene rigtig gode.

Tension er altid ROM overlegen i hypertrofiøjemed er min personlige holdning. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Smerter kommer ofte som et resultat af, at et led presses til en yderposition, og eftersom du ingen problemer har med håndvægtene er mit bud, at du i første omgang skal forsøge med et smallere greb.

Jeg er i øvrigt ikke enig i, at man ikke kommer så dybt med håndvægte som med stang. Det afhænger af, hvordan man vælger at bruge håndvægtene. Hvis man drejer dem i den nedadgående bevægelse, så de i bunden ligger parallelt med kroppen, så standser de længere nede end en stang ville gøre. I bænkpres skyder man jo brystet frem for at få så lille en ROM som muligt, og derfor standses stangen af brystet som det højeste punkt. Det stop er væk, når man fjerner stangen mellem vægtene, og derfor kan man gå dybere med håndvægte. Det var et lille fif, som Asbjørn Ettrup engang fortalte mig i forbindelse med at træne bundstyrke i bænkpres.

Edited by Bruno J
Link to comment
Share on other sites

Nææ, det er vel ikke det eneste formål med dem. Så kunne man jo i princippet ligeså godt kører Kabel Flyers eller andet, hvis den øget ROM var det afgørende.

Når jeg kører Dumbell press stopper jeg ca. håndvægtene når de er så langt nede at det ville svarer til et sæt med Stang. Føles unaturligt for mig at kører dem længere ned. Alligevel kan jeg sagten mærke en betydelig forskel på hvordan øvelsen rammer i forhold til med stang, og at man stablisere mere med stangen samt man kan få en mere naturlig bane gør jo håndvægtene rigtig gode.

Tension er altid ROM overlegen i hypertrofiøjemed er min personlige holdning. :smile:

Quoted for truth :superman:

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på DB og BB er typisk at man ikke kommer helt så langt ned, da man ikke har en stang, der SKAL ned til brystet. Derfor stopper man bevægelsen, der hvor det føles naturligt. Det vil sige at det kan være et smidighedsproblem, eller et teknikproblem.
Jeg vil påstå at jeg kører mine db pres, lige så dybt ellere dybere end jeg ville køre barbell pres. Feks tager jeg ALTID db`s op , og "unracker" selv. Dvs jeg får ALTID løftet helt fra bunden af. Har aldrig løftet en DB, jeg ikke selv kunne få op i udgangs position.
Det er da en udemærket forklaring som samtidig opklarer mysteriet om, hvorfor mange i deres logs skriver om de store DBs de kører incline og bænk med....

Det er helt sikkert tilfældet for nogen. Selv om det næppe er aktuelt for topic, eller mig. :smile:

Endelig kan problemet være rotator orienteret. Nu kan jeg kun henvende mig til BLACKICE når jeg siger at jeg har set dig køre rotator øvelser og det er ikke ligefrem verdensklasse teknik og dedikation du lægger for dagen i dem. Kan være jeg har fanget dig på en dårlig dag, men det er immervæk vigtigt at køre sine rehab øvelser med ligeså stor koncentration som de andre øvelser.
Det vil jeg ikke nægte. Det kan være situationen. Dog er det meget på dagsform. Jeg talte lidt med BB om problemet i dag, og han mente (som andre på boardet har påpeget i min log) at det kunne være en ide at ligge rotor øvelserne sidst på dagen, i stedet for før øvelser hvor de bliver aktiveret.

Ud over det forslog han at jeg prøvede decline barbell pres.

Smerter kommer ofte som et resultat af, at et led presses til en yderposition, og eftersom du ingen problemer har med håndvægtene er mit bud, at du i første omgang skal forsøge med et smallere greb.

Det er bestemt en mulighed. Jeg kører i sagens natur altid Db`s så tæt på kroppen som jeg kan. Hvor jeg altid kører i maximal konkurrence brede når jeg kører bb pres

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøgte i dag med 5-10cm smallere greb i begge sider. Det gjorte en verden til forskel.

Kombineret med hårdt opspænd, og en udstræknings øvelse som Torben sendte mig, endte det med at jeg fik kørt nogle rigtig rigtig gode sæt i dag

Link to comment
Share on other sites

Forskellen på DB og BB er typisk at man ikke kommer helt så langt ned, da man ikke har en stang, der SKAL ned til brystet. Derfor stopper man bevægelsen, der hvor det føles naturligt. Det vil sige at det kan være et smidighedsproblem, eller et teknikproblem. Smidigheden er imidlertid farlig at arbejde med, da man nemt kan gøre problemet værre ved at udstrække skulderen. Det kan dog være en overspændt brystmuskel eller lat, der er skyld i problemet. Har I prøvet at strække disse ud?

Hvis problemet er teknikken, skal der arbejdes med opspænd. Har i skulderbladende helt samlet og skuldrene helt nede når I bænker? Har I haft nogen til at tjekke det?

Endelig kan problemet være rotator orienteret. Nu kan jeg kun henvende mig til BLACKICE når jeg siger at jeg har set dig køre rotator øvelser og det er ikke ligefrem verdensklasse teknik og dedikation du lægger for dagen i dem. Kan være jeg har fanget dig på en dårlig dag, men det er immervæk vigtigt at køre sine rehab øvelser med ligeså stor koncentration som de andre øvelser.

Jeg vil ligesom blackice sige tusind tak for opstrammer rådet det har hjulpet 112% ingen smerter og et tungere løft det er fandme et godt råd - lækkert - super - takker igen :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Samme problem her og selv med 80 kg i bænk fik jeg djævlesmerte i venste skulder.

Jeg gjorde det, at jeg gjorde mit greb smallere!!! og det virker - jeg ved godt at triceps dermed er yderligere aktiveret men detmå jeg leve med så nu kører jeg 10 * 100 kg på den måde og stiger støt.

Jeg ligger nogenlunde styrkemæssigt som dig og topper skrå dumbelsspres med 57,7 * 6'er så det er ok - men bænkpres har jeg måttet holde mig fra i 1 år......indtil nu :superman:

jeg har også haft det samme problem når jeg bænker.. det hjalp at holde hænderne mere samlet og kun køre stangen ned til hvor dine arme er lig din brystkasse, dvs stangen skal ikke ned og røre brystkassen...

Link to comment
Share on other sites

Smerter kommer ofte som et resultat af, at et led presses til en yderposition, og eftersom du ingen problemer har med håndvægtene er mit bud, at du i første omgang skal forsøge med et smallere greb.

Må ligesom Blackice takke for dette fantastiske råd. :smile: Mine problemer ser nu ud til at være borte.

Bruno, du er i sandhed en legende. :smile::smile:

Edited by AGV
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share