For få kvinder dyrker vægtløftning


brianboese
 Share

Recommended Posts

Der er 1 eller ingen kvindelige udøver i klubberne.

:bigsmile: ?

Er det lokalerne, som ikke er lækker nok?

Er vægt træningsudstyret ikke godt nok?

Er klubberne inde i en ond cirkel, ”når der ingen kvinder/piger er – så kommer der heller ingen kvinde/piger”.

En myte. ”det er farligt for kvinder/piger, at træne olympisk vægtløftning”.

Er der for meget mandehørm i vægtløfter klubberne?

Edited by brianboese
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tror det er mange af de ting du nævner og så også at det virker som en ret lukket verden, hvilket egentlig nok bare skyldes et godt sammenhold, men også at der bliver brugte mange "fagtermer". Hvad er f.eks. oplympiske vægte? Men altså alle øvelserne har jo forskellige navne, så der det vigtigt at bulke osv osv...

Derudover så er der nok myten med at mange kvinder er bange for at blive for store - da dem man typisk forbinder med sådan en sport jo er ret tæt bygget og knap så feminine (her tænker jeg også på de kvindelige vægtløftere)

Og så er det sku ikke særlig fedt at stå med en lille sølle håndvægt, når mændene bruger det 10 dobbelte (ok, måske knap nok). Har I hvert fald selv lidt overvindelse ved bare at rende ned til løsvægtene i et alm. fitnesscenter :blush:

Link to comment
Share on other sites

Well nu træner jeg jo selv i noget der indtil for nyligt har fungeret som en vægtløfterklub.

Jeg kunne nok finde mange ting der ikke virker særligt attraktive for kvinder.

Stilen er ofte meget old school. Mange yngre kvinder/piger er mege t"well ness" orienterede. Træningen skal være sund, have den her aura af "sundhed" over sig. Noget lækkert.

Vægtløftning er ikke særlig hverken fint, elegant, eller noget som folk kategoriserer som "at gøre noget godt for sig selv"

Ud over det er der mange mænd. Det er ikke her de unge , smarte og hippe mødes. Det er ofte en "lukket" kreds, af "sports nørder" som sætter lige præcis sporten meget højt.

Det er faste trænings tider, der er ingen kvinder i forvejen, ja alt i alt er der faktisk så godt som intet trækplaster.

Alle disse ting oplever vi faktisk i vores klub. Vi har ingen vægtløftere mere, men klubben, stemningen, klientellet, lokalerne, er præcis de samme som de sidste 50år, og det er bare ikke attraktivt for ret mange kvinder.

Link to comment
Share on other sites

Blackice er inde på noet af det helt rigtige.

Kvinder vil gerne være kvinder. Og mænd gerne mænd.

Og selvom det kan være noget så sexet med en flot bygget pige, med en olympisk vægtstang giver det dem ikke den følelse af feminitet etc. som mange gerne vil føle.

Link to comment
Share on other sites

Well nu træner jeg jo selv i noget der indtil for nyligt har fungeret som en vægtløfterklub.

Jeg kunne nok finde mange ting der ikke virker særligt attraktive for kvinder.

Stilen er ofte meget old school. Mange yngre kvinder/piger er mege t"well ness" orienterede. Træningen skal være sund, have den her aura af "sundhed" over sig. Noget lækkert.

Vægtløftning er ikke særlig hverken fint, elegant, eller noget som folk kategoriserer som "at gøre noget godt for sig selv"

Ud over det er der mange mænd. Det er ikke her de unge , smarte og hippe mødes. Det er ofte en "lukket" kreds, af "sports nørder" som sætter lige præcis sporten meget højt.

Det er faste trænings tider, der er ingen kvinder i forvejen, ja alt i alt er der faktisk så godt som intet trækplaster.

Alle disse ting oplever vi faktisk i vores klub. Vi har ingen vægtløftere mere, men klubben, stemningen, klientellet, lokalerne, er præcis de samme som de sidste 50år, og det er bare ikke attraktivt for ret mange kvinder.

Du har sikkert ret i noget af det du skriver, men du har ingen forstand på vægtløftning. Du skal være velkommen nede i AK Dan, vi er ikke en "lukket kreds" eller "nørder". Vægtløftning skal læres ligesom tennis og batminton og andre sports. Jeg lærte vægtløftning i en sen aldre og jeg fortryder, at jeg ikke startet med vægtløfting "olympisk stil" i stædigt for vægttræning.

:bigsmile:

Edited by brianboese
Link to comment
Share on other sites

Blackice er inde på noet af det helt rigtige.

Kvinder vil gerne være kvinder. Og mænd gerne mænd.

Og selvom det kan være noget så sexet med en flot bygget pige, med en olympisk vægtstang giver det dem ikke den følelse af feminitet etc. som mange gerne vil føle.

Det er en myrte at kvinder bliver maskuline af vægtløftnings træning.

Link to comment
Share on other sites

Du skal sammeligne top BB og Styrkeløfter med vægtløfter til VM. En vægtløfter opbygger ikke volume, kun smidighed - hurtighed og styrke.

Også kvindelige vægtløftere behøver at træne fundamentstræning for at blive bedre. De kan kun træne deres Teknik, smidighed og neurale drive til en hvis grænse. Derfor bliver man NØD til at opbygge noget muskelmasse i specifik muskulatur som ryg, trapz, ben og røv.

Desuden kan få eksplosive reps sagtens give MASSER af hypertrofi.

Kvindelige vægtløftere på en hvis niveau HAR betydelig mere muskelmasse end den gennemsnitlige kvinde.

Men derudover er jeg da enig med dig i, at en hvis mængde muskler klæder kvinder. Hvilket jeg tror rigtigt mange mænd indenfor træningsverdenen synes. Dog tror jeg mange utrænede diskoål nærmest har muskelfobi i forhold til kvinder. :smile:

Er iøvrigt meget enig med Blackies indlæg. Det er ikke en sport der tiltrækker hunkønnet. Også selvom vi hurtigt kan blive enige om at mange tøsers røv godt kunne klare noget tung squat :superman:

Link to comment
Share on other sites

Du skal sammeligne top BB og Styrkeløfter med vægtløfter til VM. En vægtløfter opbygger ikke volume, kun smidighed - hurtighed og styrke.

Jeg tror ikke du behøver at fortælle Erik hvordan kvindelige vægtløftere ser ud, han har med stor sandsynlighed set mange flere end dig gennem tiderne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er en myrte at kvinder bliver maskuline af vægtløftnings træning.

Jeg er da enig langt hen af vejen. Men det var skam heller ikke det jeg skrev. Jeg skrev de FØLER sig mindre feminine ved at dyrke en så, i deres øjne, rå sport. Derfor er der få der begynder, og endnu færre der fortsætter.

Er også enig i at en god portion muskelmasse klæder en kvinde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror seriøst at det musskel mæssige "issue" er sekundært.

Jeg er næsten 100% sikker på at det mest af alt drejer sig om miljøet er attraktivt for en kvinde.

Der er bare intet feminint, "lækkert" eller spændende ved hverken styrkeløft eller vægtløftning for langt de fleste kvinder.

Jo der findes kvindelige styrkeløftere, og vægtløftere. Ligesom der også findes kvindelige "dørmænd" , mekanikere, og speedway kørere.

Konklusionen er bare, at det er en sport der er bygget op om elementer som bare ikke er særlig attraktiv for kvinder.

Sat lidt på spidsen, må man jo erkende at sporten har rigeligt svært ved at fastholde mændene også, så bliver det nok ikke bedre med kvinderne. Det er og forbliver en niche sport, som en mindre gruppe dyrker. Det er næppe noget der står for en rænnesance, hvor det bliver "hipt", smart, eller på anden måde voldsomt populært at dyrke.

Link to comment
Share on other sites

Tag det billede med på Envy, eller den nærmest Handels Skole, og hør om de synes det ser totalt tiltalende ud.

Du fokuserer på noget forkert. Du fokuserer på sporten. Det er ikke sporten der er det største problem, det er miljøet omkring.

Selve trænings formen, lokalerne, menneskerne, tøjet. Det er på ingen måde feminint noget af det. Det er ikke lækkert, det er ikke velvære, det er ikke noget der giver dem noget de kan bruge i forhold til deres idealer (forestiller de sig ihvertfald)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror seriøst at det musskel mæssige "issue" er sekundært.

Jeg er næsten 100% sikker på at det mest af alt drejer sig om miljøet er attraktivt for en kvinde.

Der er bare intet feminint, "lækkert" eller spændende ved hverken styrkeløft eller vægtløftning for langt de fleste kvinder.

Jo der findes kvindelige styrkeløftere, og vægtløftere. Ligesom der også findes kvindelige "dørmænd" , mekanikere, og speedway kørere.

Konklusionen er bare, at det er en sport der er bygget op om elementer som bare ikke er særlig attraktiv for kvinder.

Sat lidt på spidsen, må man jo erkende at sporten har rigeligt svært ved at fastholde mændene også, så bliver det nok ikke bedre med kvinderne. Det er og forbliver en niche sport, som en mindre gruppe dyrker. Det er næppe noget der står for en rænnesance, hvor det bliver "hipt", smart, eller på anden måde voldsomt populært at dyrke.

Jeg er temmelig irritere over at du ret i det du skriver. Men vægtløftningen er den sjove vægtløftning. Det er ikke bare at løft jern, som mange tror. Det er mere end det. Det samme forhold findes ikke i landende omkring middelhavet. Der er vægtløftning grundtræning til andre sportsgrene, fordi det opbygger muskler og begrænser skader og meget mere.

Link to comment
Share on other sites

Det er en myrte at kvinder bliver maskuline af vægtløftnings træning.

Så dette er i dine øjne feminint?

post-14169-1181722604_thumb.jpg

post-14169-1181722707_thumb.jpg

post-14169-1181722756_thumb.jpg

Her er Lisbeth er fra AK Jyden. Hun er kraftfuld, men hun er også feminin.

og Lisbeth er i 58 kg klassen. Jeg vil mene en pige på under 58 kg ikke er en stor pige. :innocent:

1. Lisbeth Østergaard har aldrig været blandt verdenseliten.

2. Nej, 58 kilo er ikke meget, men det er det, hvis du er 145-150 cm. høj.

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Tag det billede med på Envy, eller den nærmest Handels Skole, og hør om de synes det ser totalt tiltalende ud.

Du fokuserer på noget forkert. Du fokuserer på sporten. Det er ikke sporten der er det største problem, det er miljøet omkring.

Selve trænings formen, lokalerne, menneskerne, tøjet. Det er på ingen måde feminint noget af det. Det er ikke lækkert, det er ikke velvære, det er ikke noget der giver dem noget de kan bruge i forhold til deres idealer (forestiller de sig ihvertfald)

Til sammenligning er her en tilfældig BB kvinde. Hun er ikke feminin, men meget maskulin og jeg kan ikke tro at styrkeløfterne er bedre.

bbkvinde.jpg

Link to comment
Share on other sites

Her er Lisbeth er fra AK Jyden. Hun er kraftfuld, men hun er også feminin.

lisbeth_jyden.jpg

og Lisbeth er i 58 kg klassen. Jeg vil mene en pige på under 58 kg ikke er en stor pige. :innocent:

Er ked af at sige.... men det billed vil næppe tænde de fleste kvinder!!

Ingen bryster, for store lår og så det maskuline i at "brøle"

... den flade mave ville de fleste nok kunne forholde sig til men tror næppe resten vil appelere!

Er dog ret sikker på at det billed appelerer til din holdning for hvordan en kvinde gerne må/skal se ud for at hun er tiltrækkende :bigsmile: men det holder bare ikke for 97.8% af den mandlige befolkning og overhovedet ikke de fleste kvinder...

... hvis man skulle gøre noget for at få piger i gang - så ville det nok nærmere være introduktion på de enkelte ungdomsuddannelse i kraft af at holde et foredrag i en time hvor de kan møde en kvindelig sportsudøver RL og herefter lade de enkelte elever prøve kræfte rmed teknik og sport!

Jeg har selv været ude et par gange til foredrag på gymnasium og været i kontakt med piger i den aldersgruppe... og her vinder ens fysik og sport ved selvsyn, og mange bliver nysgerrig og giver udtryk for at det måske slet ikke ville være så tosset at løfte vægte og spise ordentligt når man får pointere og ikke mindst mannet en masse myter i jorden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så dette er i dine øjne feminint?

post-14169-1181722604_thumb.jpg

post-14169-1181722707_thumb.jpg

post-14169-1181722756_thumb.jpg

1. Lisbeth Østergaard har aldrig været blandt verdenseliten.

2. Nej, 58 kilo er ikke meget, men det er det, hvis du er 145-150

Jeg så EM i vægtløftning og dine billeder viser kun 10 % af pigerne/kvinderne. Der findes altid ekstremer. Fejlen er at man altid fokusere på de tykke/fede og ufeminine kvinder. Dem finder du også i fodbold eller håndbold etc. Du skal vide at vægtløftning ikke er volume træning, og det gælder også disse kraftige kvinder. Du har ret i at Lisbeth ikke er verdenseliten, men jeg vil tro at mange piger/kvinder gerne vil have samme veltrænet krop som Lisbeth. det kan man få hvis kvinder/pigerne startet nede i vægtløftnings klubben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share