Enhver drengedrøm: Six-pack.


Fredehan
 Share

Recommended Posts

Hejsa.

Jeg er en dreng på 12 år.. snart 13, som gerne vil - ligesom alle andre - have det eftertragtede six-pack.

Jeg har trænet i godt og vel 3 måneder, og fremskridtende kan ses. Men jeg synes at det tager lidt langt tid, da man ikke kan se "rillerne" i mavemusklerne endnu. Jeg er rimelig tynd, og tager godt og vel 50 mavebøjninger af 3 slags sæt om dagen. 2 gange skrå og en lige med benene oppe i luften.

Cykler også godt og vel 15 km i en bid en gang i mellen (2 gange om ugen) og i hverdage cykler jeg 4 km til og fra skole..

Jeg ved at der er mange emner med det her, men det giver mig ikke rigtigt noget svar.

Det jeg gør, er det godt nok, og skal jeg bare klø på med det, eller hvad??

- Fredehan.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Forummets søgefunktion vil som sagt give en masse hits - overskuelighedsmæssigt vil du måske kunne finde noget hurtigere ved at kigge på forsiden af siden (altså ikke forummet, men artikelforsiden) eller gå ind på www.getbig.dk.

... og sixpacks er vel snarere et middel end et mål. :cool:

Link to comment
Share on other sites

Mere modstand, færrere gentagalser, ligesom med alle andre muskler.

Træner du i et motionscenter? I så tilfælde så vælg evt. at lave dem i AB curl maskine. Så vokser musklerne, hvilket de bliver tydeligere af og nej man bliver ikke tyk.

Personligt er jeg ikke meget for maskinøvelser, med undtagelse af maveøvelser. Andre øvelser som benhævninger, dragon flyes, pilates bold med ekstra vægt etc. er også fremragende øvelser. Bare sørg for noget mere belastning så du ikke kan tage så mange repetitioner. Kan man lave over 15 repetitioner er det efter min mening lidt spild af tid.

Link to comment
Share on other sites

Sådan knægt! Squatfather skal ikke have lov at spille smart :wink:

Ja vi skal måske lige tage en slapper med de sjove bemærkninger :wink: Det er da i orden at stille spørgsmål, selvom vi har været igennem de sixpack tråde en milliard gange...

Ikke desto mindre er svarene gode nok :smile: Brug søgefunktionen og der vil komme tonsvis af tråde om selvsamme emne.

Prøv f.eks. at læse denne tråd http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t=0&start=0 :smile: Enjoy

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at fortsætte off-topic og for min metale sundheds skyld:

Burde tråden i grunden ikke være i Maksimal Muskelvækst?

Og ps. det er ikke alle drenges drøm at have en 6-pack... Det skulle da lige være en 6-pack Little Creatures ... grraaah Little Creatures.

Link to comment
Share on other sites

Flot sprog af en 12 årig ikke mange gramatiske fejl - så skidt står det da vist ikke til i den danske folkeskole...

Tak, men det er ikke min grammatik jeg skal have bedømt, men mere mine muskler.

Jeg har også været sådan en rigtig nørd på et tidspunkt, så kan jo lidt derfra.

Ellers læser jeg bare meget på bt og ekstrabladet, maybe?

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke mere end 12 år og du vejer i forvejen ikke særlig meget.

Din fokus bør ikke ligge i at få dig en six pack, men at spise sundt og varieret samt at dyrke noget motion (sport).

Når du så om et par år er blevet lidt større og har fået noget mere masse på kroppen kan du ligge en plan for hvordan du vil se ud.

Du skriver forresten skide godt af en i din alder. Jeg er fandme imponeret.

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke mere end 12 år og du vejer i forvejen ikke særlig meget.

Din fokus bør ikke ligge i at få dig en six pack, men at spise sundt og varieret samt at dyrke noget motion (sport).

Når du så om et par år er blevet lidt større og har fået noget mere masse på kroppen kan du ligge en plan for hvordan du vil se ud.

Du skriver forresten skide godt af en i din alder. Jeg er fandme imponeret.

Forventede at få lidt hjælp med træningen, troede ikke det var min mor der sad herinde og skrev

:tongue:

Link to comment
Share on other sites

Forventede at få lidt hjælp med træningen, troede ikke det var min mor der sad herinde og skrev

:tongue:

Det ser ikke ud til at du har noget specielt grundlag for at få en markert mave.

Der skal være noget muskelmasse tilstede før det kan ses med øjet.

Det er under alle omstændigheder åndsvagt at kaste sig ud i vægttab i en alder af 12, med en vægt, som din.

Der findes mange maveøvelser, som du kan lave derhjemme. 50 mavebøjninger er ikke løsningen!

Link to comment
Share on other sites

Der er rimligt meget til at du kan f en sixpack. Der er lige nogen ting som du skal have på plads.

Lav kropsfedt: Det har du

Huden siderstram om musklerne: Det har du

Store muskler: Det har du ikke

Musklerne er hårde selv når du er afslappet: Det har du ikke

Det sidste er et neurologisk fenomen, at når du udføre øvelser hvor du spænder meget: tungt løft og isometriske øvelser, så vil efterhånden dine muskler være halvspændte hele tiden, klar til at skulle gå i aktion. Grunden til at Bruce Lee og Eugine Sandow altid var hårde selv når de sad ned.

Så du må begynde at bodybuilde. Det er fint nok at du udføre mange mavebøjninger men det er kun en del af dem. Bruce Lee , Britney spears og den store Gama lavede en masse masse masse repitioner af lette kropsvægtst øvelser og de blev større af det. Men jeg tvivler på at du gider at lave hundredevis af reptioner om dagen.

Så begynd at gå i motioncenteret og bodybuild. Du kender det vel godt brug primert de store basisøvelser. Siden at du er 12 så hold dig til 8-12 repitioner. Træn maven som du ville træne dine arme og resten af kroppen. 8-12 rep.

For at få den der muskelspæning, jeg kaldte om, skal du løfte tungt 1-6 reptioner. Men siden at du er 12, synes jeg ikke at det er en god ide, vent til du er 15. Desuden hvis der sker dig noget. Vil din mor rive mit hjerte ud med tænderne og din far vil parter mit lig. Så jeg vil forslå at du udføre svære kropsvægtøvelser som onehand pushups, pistols, pullups og lign.

Et ekstra tip. Bodybuildere plejer når de skal til konkurrence at smørre sig ind i selvbruner. Da jo mørkere ens hud er jo mere markeret ser man ud. SÅ jeg vil forslå at du tager noget sol. Bare lad være med at overdriv da de fleste danskere specielt rødhårede og blege nemt bliver solskolede. Håber det hjælper.

post-11622-1187106119_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens bruge dine håndvægte til at få mavemuskler. Det bliver bare lidt hårdt MEN jo hårdere det er jo bedre er det!. Du ligger dig bare i den form man gør når man skal il at tage mavebøjninger. Istedet for at tage armene bag hovedet tager du nu armene op til brystet med håndvægtene. Og så klør du ellers bare på.

Link to comment
Share on other sites

Der er rimligt meget til at du kan f en sixpack. Der er lige nogen ting som du skal have på plads.

Lav kropsfedt: Det har du

Huden siderstram om musklerne: Det har du

Store muskler: Det har du ikke

Musklerne er hårde selv når du er afslappet: Det har du ikke

Det sidste er et neurologisk fenomen, at når du udføre øvelser hvor du spænder meget: tungt løft og isometriske øvelser, så vil efterhånden dine muskler være halvspændte hele tiden, klar til at skulle gå i aktion. Grunden til at Bruce Lee og Eugine Sandow altid var hårde selv når de sad ned.

Så du må begynde at bodybuilde. Det er fint nok at du udføre mange mavebøjninger men det er kun en del af dem. Bruce Lee , Britney spears og den store Gama lavede en masse masse masse repitioner af lette kropsvægtst øvelser og de blev større af det. Men jeg tvivler på at du gider at lave hundredevis af reptioner om dagen.

Så begynd at gå i motioncenteret og bodybuild. Du kender det vel godt brug primert de store basisøvelser. Siden at du er 12 så hold dig til 8-12 repitioner. Træn maven som du ville træne dine arme og resten af kroppen. 8-12 rep.

For at få den der muskelspæning, jeg kaldte om, skal du løfte tungt 1-6 reptioner. Men siden at du er 12, synes jeg ikke at det er en god ide, vent til du er 15. Desuden hvis der sker dig noget. Vil din mor rive mit hjerte ud med tænderne og din far vil parter mit lig. Så jeg vil forslå at du udføre svære kropsvægtøvelser som onehand pushups, pistols, pullups og lign.

Et ekstra tip. Bodybuildere plejer når de skal til konkurrence at smørre sig ind i selvbruner. Da jo mørkere ens hud er jo mere markeret ser man ud. SÅ jeg vil forslå at du tager noget sol. Bare lad være med at overdriv da de fleste danskere specielt rødhårede og blege nemt bliver solskolede. Håber det hjælper.

- Se det kunne jeg bruge til noget, men har desværre ikke adgang til træningscenter ^^

Du kan sagtens bruge dine håndvægte til at få mavemuskler. Det bliver bare lidt hårdt MEN jo hårdere det er jo bedre er det!. Du ligger dig bare i den form man gør når man skal il at tage mavebøjninger. Istedet for at tage armene bag hovedet tager du nu armene op til brystet med håndvægtene. Og så klør du ellers bare på.

Har en hjemmelavet "power-bag" på 7 kilo, og 2x håndvægte på 1,5 kg og 2x håndvægte på 3 kg. Er det nok vægt?

Link to comment
Share on other sites

Hvilket kan løses med 7-10 dages dekondition.

Vil du ha' mere muskelmasse skal du helst køre med en vægt du kan løfte (x set) 8-12 gange,

1-6 reps er primært styrketræning.

'Pumpet' opnås bedst ved at træne med mange gentagelser og tung vægt, hvis det altså er det der snakkes om.

'Pumpet' forsvinder igen, det er lav fedtprocent der får musklerne til at virke spændte...markeret.

Læs om progression

Og husk at føden er en vigtig grundsten i din træning, uden den rigtige kost får du ingen resultater.

Læs eventuelt om bulke/cutte.

Nyttige links:

Hvis du kun træner mave p.t:

Komplet træning med håndvægte

&

Mavetræning - Pas på ryggen!

Edited by Cormack
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Når du har fundet en passende rytme og er godt igang med træningen, så husk at også maven har brug for pauser! hvis du træner hver eneste dag, har musklerne ikke mulighed for at restituere (altså slappe af og komme sig) og husk at spise rigeligt de dage du træner, så musklerne har noget at bygge sig op af...

IMO er det nok lig lovlig tidligt at starte på decideret styrketræning i en alder af 12-13 år??

men ellers god vind med det :4thumbup:

\young-one/

Link to comment
Share on other sites

IMO er det nok lig lovlig tidligt at starte på decideret styrketræning i en alder af 12-13 år??

Det kommer helt an på hans fysiske forberedelsesniveau.

99.99999+ % af dem, der starter med at løfte vægte er ikke klar til det. Var du?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor?

Det handler om at bygge sig selv op fra bunden. Kropsvægt circuits og lignende.

Jeg mener ikke at man bør løfte en vægt hvis man end ikke har den nødvendige kapacitet.

En generel skabelon man kan gå udfra. Før en person er klar til at løfte vægte. (med undtagelser).

50 pushups, 60 BW squats in two minutes, 10 pullups and 100 situps.

Mark McLaughlin

Det kan gøres på tusinde andre måder. En prowler ses også meget brugt ved meget lavt forberedte atleter.

Link to comment
Share on other sites

Det handler om at bygge sig selv op fra bunden. Kropsvægt circuits og lignende.

Jeg mener ikke at man bør løfte en vægt hvis man end ikke har den nødvendige kapacitet.

En generel skabelon man kan gå udfra. Før en person er klar til at løfte vægte. (med undtagelser).

Mark McLaughlin

Det kan gøres på tusinde andre måder. En prowler ses også meget brugt ved meget lavt forberedte atleter.

Det kan der måske været noget om. Men man kan jo også starte bare med stangen i bænkpres og front squat..

Link to comment
Share on other sites

Det kan der måske været noget om. Men man kan jo også starte bare med stangen i bænkpres og front squat..

Det er selvfølgelig delte meninger på området. :xmas:

Jeg mener så bare at man først bør røre en vægtstang eller en håndvægt når man har fået indlært tilstrækkelig med koordination, styrke og balance - et generelt fysisk forberedelses niveau. Men mit udsagn var nu også mere myndet på de folk, der tager ned i vægtcenteret og bare sætter i gang med at løfte for fulde omdrejninger fra den ene dag til den anden.

Edited by dpo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share