Kermit

Got legs?

Recommended Posts

Ja, 20 min test. Alt andet magter jeg simpelthen ikke :)

Der vil som oftest være forskel i output på TT cykel og almindelig racer pga positionen - men størstedelen er fordi man ikke er vant til positionen. Som oftest vil man kunne træne sig selv op til at have et mere eller mindre identisk output på begge cykler, men det kræver at man bruger mange timer på TT cyklen hvis man er vant til den normale racer. Når det så er sagt, så er 10% indenfor rimelighedens grænser til at starte med :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå, endnu en update. Jeg sluttede lige sidste uge af med at løbe ind i en gang forkølelse. Halsen blev snørret til, og snotten flød i krydderen. Som det er nu har jeg det bedre i dag, men jeg har stadig godt med slim i kabinettet. Så træning er der ikke blevet noget af.

Til gengæld landede min ramme i går fra Italien, og jeg åbnede spændt pakken, blot for at kunne konstatere at der er sket nogle fejl. Så efter lidt snak med italienerne, så ryger rammen retur i dag, og så når de forhåbentlig at få det lavet inden jul. Ifølge den ene af dem, er det ikke verdens største opgave, og burde hurtigt være fikset. I grove træk er der nogle af de "gule" elementer på cyklen som ikke var den rigtige gule farve, og umiddelbart lader det til at de  har glemt at smide et fluro lag på. Men så har man også prøvet det. Dog lidt irriterende at det ikke bare spiller, og cyklen kunne blive samlet i denne uge.

Men jeg væbner mig med tålmodighed, og hellere sikre at cyklen har den rigtige finish. Det var måske 5 elementer der havde den forkerte farve, men det var nok til at jeg bed mærke i det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Et smut forbi fyssen i går, for lige at få efterset det hele. Min ryg var spændt ret meget op, og det påvirker på en eller anden måde mit knæ. Ellers så det ret fint ud, med god styrke i benene endnu.

Så om eftermiddagen røg jeg på hjemmetræneren og fik kørt 1,5 time. 30 minutters opvarmning, og så 3x 10 minutter @250 watt med 10 minutters hvile imellem. Det gik faktisk ganske fornuftigt, og det hele blev fulgt op med en gang udstrækning.

I aften er planen at køre noget sweet spot, og så en semi hviledag i morgen. Vægten er desværre i den høje ende for tiden, så jeg skal have den ned. December er altid en spændende måned at gå igang med vægttab, men jeg kunne ikke se nogen grund til at vente til januar med at gå igang med det. Så nu er vi igang, og viljen bliver sat på prøve.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg holdt mig til planen, og fik kørt 2x20 minutter sweet spot i går på hjemmetræneren. Stængerne var noget ømme, men jeg kom igennem og kunne klare 1 time og 15 minutter på hjemmetræneren. Selv med 12,5-13 grader i køkkenet er jeg imponeret over hvor meget jeg sveder.

I dag er det planen at køre lidt zone 1 i aften, og måske afslutte med lidt øvelser efterfølgende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lørdag var jeg ude med klubben, og endte med at køre lige over de 4 timer. Vejret var egentlig ganske fint, og det hjalp selvfølgelig på det hele, om end der var en del vind. Benene havde det overraskende godt, og jeg følte egentligt at jeg havde ok overskud på turen. Det havde været oplagt lige at snuppe en times ekstra kørsel, og på den måde komme op på 5 timer, men der var et presset program for resten af dagen, så jeg valgte ikke at køre noget ekstra. Til gengæld havde vi en række fine intervaller på programmet.

Første interval blev vi delt op i 2 grupper. Gruppen skulle køre rulleskift i zone 3, og så skulle vi på skift køre et angreb på 1 minut. Når minuttet var gået ville næste mand blive sendt afsted, og ham der havde kørt skulle holde op med at træde så man relativt hurtigt blev hentet af gruppen igen. Det gjorde vi af 2 omgange.

Herefter videre til en smule teknik træning hvor vi på en smal vej øvede os i at vende i snævre vendinger, og ligeledes køre 8-taller. Perfekt til årstiden.

Så kørte vi et langt zone 3-4 interval på omkring 20 minutter ud mod Ågerup, og derefter var der elefantvæddeløb på programmet. Forklaringen på dette er teknisk set bare lav kadence på cyklen. Det springer jeg generelt over, da det ikke er super godt for mit knæ, så jeg fulgte bare med. Et par sprinter på vejen hjem, og så var det egentlig det.

I går var jeg på hjemmetræneren i 1,5 time, hvor jeg kørte zone 3 i en times tid. Benene var godt trætte og det samme var kroppen egentlig. Så det blev ikke til så meget tid i bøjlen, men presset i pedalerne var der.

Er også begyndt at få lavet en del videoer jeg har smidt på Youtube. Et lille projekt jeg hygger mig super meget med, og som er et dejligt alternativ til at skrive herinde.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weekenden har stået på et stel der er kommet hjem fra Italien, og så en del træning. Generelt fik jeg ikke trænet så meget i hverdagene i sidste uge, så jeg besluttede mig for at give den lidt gas i weekenden. Således blev det til 5 timers træning lørdag, hvoraf de første 4 var sammen med klubben, og så 2 timers solo om søndagen. Det er lang tid siden at jeg har kørt 5 timers træning, men vejret var ikke så slemt, så det kom ret nemt.

Og så kom stellet som sagt hjem. Jeg brugte derfor søndag eftermiddag på at sætte en del af elementerne på, og i går var jeg så inde hos AH cykler og få sat det hele op. Så lige nu er cyklen faktisk helt og aldeles samlet. Jeg mangler lige en enkelt ting til mine Enve 4.5, men så snart det er på plads skal der nok komme billeder af en komplet cykel. Jeg kunne heller ikke dy mig for lige at veje den som den står nu med Enve 6.7: 7,2 kg rent. Det må siges at være ret pænt for en cykel med wattmåler, tung frempind og styr, og et hjulsæt der ikke ligefrem er verdens letteste. Umiddelbart tror jeg at den ryger under de magiske 6,8 kg med min bjerghjul, men det vil tiden vise.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Gregers TF skrev:

Mystisk. Jeg ser den fint. Men stadig ikke på youtube. Hverken i links, notifikationer eller direkte fra din kanal. Har self prøvet af svirpe appen ud men den vil stadig ikke den direkte vej,

:unsure:

Virker for mig :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sidste uge var en tynd omgang rent træningsmæssigt. Rent mentalt var jeg ikke til stede, og havde lidt problemer med noget virus eller lignende der bare drænede min krop for alt hvad der hed energi. Jeg fik dog kørt lidt i løbet af weekenden, og har også fået gang i landevejscyklen på hjemmetræneren. Jeg var egentlig lidt skeptisk overfor elektronisk gearskifte, men det er simpelthen noget af det sjoveste jeg har prøvet længe. Bare det at man ved at forskifteren får flyttet kæden på stor klinge er vildt nok, og den lyd den laver med Etap er virkelig lækker.

Derudover synes jeg som sagt at det der vloggeri er ret sjovt, så der kommer den til at få lidt fokus. Faktisk er jeg igang med at finde et bedre egnet kamera som er lidt mere kompakt end det jeg bruger nu, som er et spejlrefleks fra Canon, så det er lidt uhandy. Det hele koster dog, og jeg har i forvejen sørget for at købe godt ind her i Januar med nye sko, nye bukser, nyt tøj og meget andet godt. Men nu må vi se om jeg ikke lige skulle finde et fantastisk tilbud jeg ikke kan sige nej til.

Jeg er også gået i vægttabsmode, og det hjælper altid at min kæreste også er indstillet på det da hun også har et par kg hun gerne vil smide efter graviditeten. Vægten sagde i mandags 83,3 kg og det er bare for meget. Heldigvis har jeg "god" tid til at tabe kg i, og jeg ved også at det bliver lettere når sæsonen kommer igang. Men kunne jeg smide en 4-5 kg over de næste 10-12 uger, så er jeg meget tilfreds. Indtil videre går det faktisk ret godt, og jeg har fundet ud af at jeg bare skal sørge for at få mellemmåltider, så går det hele ganske fint. Så et par gulerødder og rester af en salat er lige pludselig kommet i høj kurs. Ingen slik, ingen sodavand, ingen kage. Alkohol rører jeg alligevel ikke, så det er nemt at skære ud. Derudover fokus på at spise masser af grønt og mindre kulhydrater om aftenen. Søndag er der dog fri leg, da jeg ellers ved at det hele kan blive lidt for begrænset. Især her i starten kører jeg det lidt strict, og så når man er et par uger inde kan man godt tage et stykke slik eller kage fra tid til anden, men det er som om jeg lige skal have rytmen ind under huden først.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Træningen i dag var sammen med OCC. 4 timer på rammen var planlagt, og det blev det heldigvis også til. Jeg driblede afsted mens solen begyndte at komme op, og det gav et fantastisk syn da jeg kørte ned ad Klampenborgvej til en lilla himmel. Jeg fik fanget licensholdet, der dog var noget fattigt besat i den øverste del af niveauet, men ikke desto mindre kørte vi mod Bregnerød. Her begyndte det så også at sne, hvilket blandt nogle af de mindre trænede betød lidt nervøs styring.

På Bregnerød rundstrækningen skulle vi køre 6x 30/30, og jeg valgte at køre dem alene. Herefter kørte vi over til Nr. Herlev hvor vi skulle køre et 10 minutters AT interval, hvilket jeg gjorde i en gruppe sammen med 2 andre. Vi gjorde det på den måde at vi tog 20-30 sekunders føringer. Ikke de store problemer i det. Ved Strø skulle de andre køre funktionel styrketræning, så jeg valgte at køre et SUB-AT interval i stedet for. Et interval i samme stil blev kørt på vejen til fra Gørløse til Nr. Herlev, og så var jeg egentlig ved at være lidt træt af tempoet. Træneren i dag er typen der snakker meget langsomt, og skal forklare alting. Det kan sådan set være fint nok, men de fleste ruter kender vi og de fleste øvelser kender vi også, så nogle gange er det nemmere at blive siddende på cyklerne og få at vide at ruten er ned til Nr. Herlev og der skal køres sub-AT. Bum. Videre. Ligeledes skulle der næsten også samles op efter hver øvelse, hvilket jeg er tilhænger af, men efter der var samlet op skulle der så også lige snakkes i et par minutter inden vi kunne køre videre. Det har jeg simpelthen ikke temperament til. Og da resten af gruppen nærmest var lullet i søvn på transportstykkerne, valgte jeg at tage en lang føring på vejen hjem, hvor jeg holdt mig i noget ala zone 3. Om ikke andet så bare for lige at få lidt varme i kroppen.

Vi kørte retur mod Farum og jeg forsøgte at skabe lidt liv, men det var kun vores ene damerytter der ville lege med. Det var næsten for nemt at overliste hende i en sprint. Jeg fulgte med hele vejen retur til klubben, og så valgte jeg lige at køre en 35-40 minutter solo til sidst for at nå op på de 4 timer.

Lækkert var det at mærke at benene var gode, trods et fint vægttab henover ugen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Søndag vågnede jeg op til en vægt der sagde 81,5 kg - altså 1,8 kg lavere end da jeg startede. I tøjet og så ud på rammen. Det blev til en ret lækker tur der gik ud til Flyvestationen der viste sig fra sin bedste side med dådyr og det hele. Videre op til Søsum, og så ind mod Slagslunde, Ganløse og hjem via Farum. Lige omkring de 2 timer solo, og det var bare usandsynligt lækkert.

I går var også syndedag, så den fik fuld æde igennem det meste af dagen. Napolitansk pizza til frokost, burger til aftensmad og lidt cola og slik. Når man pludselig opgiver sukker i hverdagen, så er det vildt at mærke hvordan ens krop bare gør modstand når man så tvangsfodrer med alt det man har drømt om i ugens løb. Min kæreste og jeg måtte give op i løbet af aftenen fordi vi bare ikke kunne mere, men det bedste var at vi begge havde det godt med den beslutning. Det resterende cola blev hældt ud, og ligeledes det resterende slik. Ingen grund til at starte mandagen med dårlige vaner. Men også en god reminder om at man ikke behøver gå all in om søndagen, fordi kroppen alligevel ikke kan følge med. Dog vil jeg sige at den første tår cola jeg fik i går var fantastisk!

I morges var jeg også lige på vægten, og den sagde 82,2 kg. Et ganske fint vægttab for den første uge på ca. 1 kg. Meget af det er med garanti væske, men efter gårsdagens indtag burde der også være noget væske i kroppen i dag. Under alle omstændigheder bliver det spændende at se hvordan ugen kommer til at forløbe rent vægtmæssigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I uge 11 går turen til Nice igen, og jeg har heldigvis lige fået endelig godkendelse fra min arbejdsplads at det er ok at jeg holder fri i den uge, da billetterne sådan set var bestilt. Som tidligere år skal vi bo i en by der hedder Vence sammen med hele min svigerfamilie. Det kan lyde presset, og det er det til tider også, men i grove træk har vi det godt med hinanden alle sammen, og huset er tilpas stort til at man kan trække sig lidt tilbage hvis man har behov for dette.

For mig betyder det også at cyklen selvfølgelig skal med, og igen er svigerfamilien indstillet på det. Vi bor mere eller mindre for foden af Col de Vence, som er en lækkerbidsken på omkring 9,5 km med 6,6% i snit. Min bedste tid hedder 34.31 og blev sat i 2014, hvor formen var fantastisk. I år skal jeg se om den kan blive forbedret, eller bare ramme nogenlunde samme niveau. Sidste år fik jeg kun kørt 2 ture, og de var begge meget korte, men forhåbentlig bliver vejret, helbredet og formen bedre, og med mulighed for flere ture.

Mens vi er dernede bliver der også kørt Paris-Nice, så der skal siges hep, og muligvis smutter vi til San Remo ugen efter og siger hep der.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sad lige og kiggede min Trainingpeaks igennem, og kan se at jeg for 3 år siden blot vejede 77 kg på dette tidspunkt. Det står i slående kontrast til de ca. 82 kg der pryder kroppen i øjeblikket. Så tiden vil vise om der kan tages flere kg fra kroppen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uge to af vægttabsprojektet er blevet klaret, og vægten i morges sagde 81,8 kg. Så 400 gram mindre end sidste mandag, så det er positivt, selv med en tung omgang mad og slik i går når nu det var cheat day. Så på to uger er vægten gået fra 83,3 kg til 81,8 kg. Ganske respektabelt.

Lørdag var jeg ude med klubben og vi lagde hårdt fra land med 4x 2 minutter max. De første 3 var egentlig ganske tilforladelige, men den sidste var der bare ikke noget at komme efter - det er så klart ulempen ved ikke at have wattmåler på vintercyklen så man bedre kan pace sig selv, men under alle omstændigheder blev der hentet noget power i stængerne. Heldigvis havde jeg lige fået en kort føring inden vi gik igang med de intervaller, for dem der ikke havde kysset fronten på daværende tidspunkt havde det vidst rigtig hårdt. Herefter kørte vi til Veksø hvor vi først kørte noget svingtræning, og herefter kørte vi et langt intensivt grundtræningsinterval på lige over 20 minutter ud mod Ågerup bakken. Vi kørte det som rulleskift i en gruppe af 4, og jeg vil vove den påstand at det nærmere var sub-AT end det var tempo. Den nev i hvert fald ekstra meget.

Herfra kørte vi til Sengeløse hvor der skulle køres et styrketræningsinterval ind mod Hvedstrup. Jeg kørte bare med, men kørte egen kadence. Da vi skulle samle op manglede vi en, og han er typen der normalt godt kan finde vej, så vi vendte om og begyndte at lede efter ham, men da vi nåede punktet hvor vi sidst havde set ham, havde vi ikke mødt ham. Så vi endte med at bruge en halv time på at lede efter en som var blevet væk, og uden held. Jeg hørte så efterfølgende at han var kørt tilbage mod Ågerup i stedet for at dreje mod Hvedstrup, og havde siddet i klubben da de andre var kommet tilbage. Han fik en lille opsang, for det var nok ikke helt ubevidst at han havde kørt "forkert".

Efter runden ved Sengeløse kørte vi bare hjemad tilbage via Toppevad, Ganløse og Kirke Værløse. I alt nåede jeg op på 118 km og omkring 4 timer og 10 minutter på cyklen. Så en helt igennem godkendt lørdagstræning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Kermit skrev:

Godt spørgsmål. Som oftest taber jeg ca. 1 kg i løbet af natten. Jeg ved faktisk ikke hvordan det ser ud i løbet af dagen.

 

Cool, jeg får altid først vejet mig sidst på eftermiddagen. Så kan jeg trække et kilo fra :4jumpy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timer siden, Henrik S. skrev:

 

Cool, jeg får altid først vejet mig sidst på eftermiddagen. Så kan jeg trække et kilo fra :4jumpy:

Det er jo så kun hvis du ikke spiser aftensmad :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now