Failure


rimlig_arnold
 Share

Recommended Posts

Og farcen fortsætter, det er sku bedre end Horton-sagaen det her... ALdrig mere TV!

Til maximus:

Generelt er det i forhold til restitution, men som PtPoul skriver, vil stor belastning på nervesystemet påvirke teknik, hvilket kan være uheldigt i forhold til ringe teknisk indlæring, og skade på længere sigt... Jeg har ikke hørt om akutte skader på denne konto, men det er ikke umuligt!

Et presset nervesystem skal restituerer længere end en rigtig brugt muskel... Tilsyneladende har ingen referencer på dette.. Blandt andet PtPoul forsøgte at få noget info på emnet ved Hr. Zacho et stykke tilbage! Men det er vist et lidt ubelyst emne indenfor fysiologien, fordi det er enormt svært at måle på.

Jah, stop gerne en rep inden failure, hvis du træner rimeligt frekvent, da du vil være mere restitueret fra gang til gang... Ved min bedste periode - træningsmæssigt havde jeg min makker til at hjælpe mig, så snart jeg gav antydningen af ikke at kunne mere!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Emnet blev drejet ind på, om en eller anden var krudtet eller ej samt argumentationen herom, hvortil din kommentar ingen gavnlig konstruktiv effekt skabte.

Søren, problemet er jo ikke, at du har fornærmet David (for den har I begge været lige gode om), men nærmere at du ikke vil forstå. Jeg ved, du går på uni, får fremragende karakter og skriver ofte gode indlæg herinde - der er ingen tvivl om, at du hjerne. Naturligvis er særbehandling i visse tilfælde det rette element at bruge i forskellige situationer, hvilket du sikkert er klar over, og du dermed ikke udøver den, men sikkert går ind for den.

Man kommer langt med smiger (og billig portvin), jeg vil gerne snakke træning med David, men jeg gider når ikke på hans niveau, der tangerer at holde sig for ørerne, lukke øjnene og sige "lalalalala", når nogen skriver noget, der ikke står på Joe Defrancos hjemmeside. For every action there is an equal and opposite reaction siger Newtons 3. lov.

Link to comment
Share on other sites

MaximusMaximus og Yetti: Generelt vil jeg mene, at et program med fastlagt progression er mere hensigtsmæssigt end at køre efter failure, uanset om man når failure eller ej.

Sådanne programmer er f.eks. HST eler TJ's alternativ hypertrofi eller andre programmer med progression,.

Hvis de ikke længere virker, så vil jeg mene, at det er relevant at prøve at bruge træning til failure.

Link to comment
Share on other sites

Failure defineres forkelligt af forskellige grupper.

For VL'er er tolerencen over for tekniksvigt meget lav. Hos styrkeløftere er der typisk noget videre rammer for hvad der tolereres.

BB'ere er det typisk med ganske høje krav og failure defineres typisk her som koncentrisk failure.

For en sprinter kan det være ved et givent dropoff i præstation (tiderne bliver for langsomme for givne intervaller).

Bare koncentrisk failure kan være for meget for nogen, hvorimod andre stortrives. Mine observationer er at jo mindre øvelsen er, jo lavere intensiteten er og jo mere vant til failure træning atleten er, jo bedre slipper man fra det.

Dvs. et pumpsæt på 15reps til failure i concentration curls er ikke så slemt. Hvis man derimod grinder en 5repper hjem i døløft i klassiks hængebro stil koster det noget mere på restitutionen. Måske endda så meget så man først er klar igen når al muskeltilvækst forlængst er stoppet igen.

Link to comment
Share on other sites

Payam >> Hvis du får din vilje, og vi alle tager hensyn til Davids sarte følelser ved at behandle ham som en 5-årig, hvordan skal han så udvikle sig? Er det ikke bare at gøre ham én stor bjørnetjeneste?

Der er forskel på at fælde træet og fjerne det ved roden. At fornærme David på den facon, folk har benyttet sig af herinde, er ren og skær symptonbehandling og hjælper derved ikke på problemets egentlige essens.

Man kommer langt med smiger (og billig portvin), jeg vil gerne snakke træning med David, men jeg gider når ikke på hans niveau, der tangerer at holde sig for ørerne, lukke øjnene og sige "lalalalala", når nogen skriver noget, der ikke står på Joe Defrancos hjemmeside.

Din unuancerede beskrivelse af David afspejler den grå-hvide kværulerende opfattelse, du har fået af David. Men han har en tendens til at opføre sig barnligt? Ja. Når man dog kender en smule til Davids personlighed, og man forstår, at man ikke skal presse ham på en autoritær ubarmhjertig måde (dét jeg mener med specielle krav, der dog blev overfortolket i en helt særlig grad) er han utrolig sød og rar, og så kan selv hans værste fjende tale med ham. Forsøg selv og se om jeg har ret :wink:

For every action there is an equal and opposite reaction siger Newtons 3. lov.

Tese > Antitese > vigtigst af alt og manglen i dette problem Syntese

Link to comment
Share on other sites

Din unuancerede beskrivelse af David afspejler den grå-hvide kværulerende opfattelse, du har fået af David. Men han har en tendens til at opføre sig barnligt? Ja. Når man dog kender en smule til Davids personlighed, og man forstår, at man ikke skal presse ham på en autoritær ubarmhjertig måde (dét jeg mener med specielle krav, der dog blev overfortolket i en helt særlig grad) er han utrolig sød og rar, og så kan selv hans værste fjende tale med ham. Forsøg selv og se om jeg har ret

Den analyse er ikke rigtig. Efter T og Mugge svarede sobert og ikke-autoritært, bad han dem dø. Han kan naturligvis ikke indgå i et fællesskab, sålænge han opfører sig på den måde. Det må du være enig i. EOD.

Jeg vil stoppe her.

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Den analyse er ikke rigtig. Efter T og Mugge svarede sobert og ikke-autoritært, bad han dem dø. Han kan naturligvis ikke indgå i et fællesskab, sålænge han opfører sig på den måde. Det må du være enig i. EOD.

Igen - lad være med at tillæg ordene større værdi, end de allerede har. Hvis han oprigtig talt ønskede og bad dem om at dø, havde de færreste personer formuleret sig med en barnagtig forkortelse. Udtrykket er direkte kopieret fra gamer-verdenen, hvor intet er seriøst og ordene absolut ingen værdi har, og her er det blot en fortsættelse af en allerede ringe retorik i de fornævnte indlæg. At det dog var uberettiget og tegn på manglende situationsfornemmelse, kan vi hurtigt blive enige om.

Link to comment
Share on other sites

Igen - lad være med at tillæg ordene større værdi, end de allerede har. Hvis han oprigtig talt ønskede og bad dem om at dø, havde de færreste personer formuleret sig med en barnagtig forkortelse. Udtrykket er direkte kopieret fra gamer-verdenen, hvor intet er seriøst og ordene absolut ingen værdi har, og her er det blot en fortsættelse af en allerede ringe retorik i de fornævnte indlæg. At det dog var uberettiget og tegn på manglende situationsfornemmelse, kan vi hurtigt blive enige om.

Ikke enig.

Link to comment
Share on other sites

DPO skal lære at færdes blandt voksne mennesker, der har andre holdninger end ham selv. Hvis han agerer på samme måde, når han er væk fra skærmen, så har han et seriøst problem.

Han har skrevet personlige ting mod visse brugere, der går langt over grænsen for barnlig kådhed. Jeg vil ikke nævne eksempler, men jeg har noget ganske konkret i hovedet.

Hvad er vores rolle i det her så? At være overbærende og slå det hen, eller fortælle ham kontant at hans skal tage sig sammen? Nok den gyldne middelvej.

Link to comment
Share on other sites

Ikke enig.

I hvad? og hvorfor ikke? :wink:

DPO skal lære at færdes blandt voksne mennesker, der har andre holdninger end ham selv. Hvis han agerer på samme måde, når han er væk fra skærmen, så har han et seriøst problem.

Han har skrevet personlige ting mod visse brugere, der går langt over grænsen for barnlig kådhed. Jeg vil ikke nævne eksempler, men jeg har noget ganske konkret i hovedet.

Hvad er vores rolle i det her så? At være overbærende og slå det hen, eller fortælle ham kontant at hans skal tage sig sammen? Nok den gyldne middelvej.

Helt enig

Link to comment
Share on other sites

MaximusMaximus og Yetti: Generelt vil jeg mene, at et program med fastlagt progression er mere hensigtsmæssigt end at køre efter failure, uanset om man når failure eller ej.

Sådanne programmer er f.eks. HST eler TJ's alternativ hypertrofi eller andre programmer med progression,.

Hvis de ikke længere virker, så vil jeg mene, at det er relevant at prøve at bruge træning til failure.

Programmer med fastlagt progression er ganske udmærket, men hvis du går til koncentrisk failure i alle øvelser + alle sæt brænder du sammen, selv på et rigtig godt program med fastlagt progression...

Fastlagt progression er desuden kun optimalt, så længe du ikke har erfaringen til at mærke, hvornår du skal holde igen eller ej - det vil sige til overvejende til begyndere!! Fastlagte programmer er selvsagt ikke baseret på individets restitutionskrav - og er derfor ikke optimale, hvis man vil have maksimalt udbytte af sin træning!

Link to comment
Share on other sites

Jeg argumenterer for at planlægge progressionen istedet for at træne til failure.

Jeg tror ikke på, at særlig mange kan mærke, hvornår de skal holde igen, og jeg tror slet ikke på, at det giver maksimalt udbytte af træningen, hvis maksimalt udbytte regnes i hurtigst muskelvækst i forhold til forløbet tid eller indsats.

Jeg tror på, at langt de fleste ville gavne sig selv ved at finde frem til et program (eller en strategi), som passer dem. der hvor de er.

Træning efter dagsform eller fornemmelse vil ikke være optimalt til de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på, at særlig mange kan mærke, hvornår de skal holde igen, og jeg tror slet ikke på, at det giver maksimalt udbytte af træningen, hvis maksimalt udbytte regnes i hurtigst muskelvækst i forhold til forløbet tid eller indsats.

Jeg tror på, at langt de fleste ville gavne sig selv ved at finde frem til et program (eller en strategi), som passer dem. der hvor de er.

Træning efter dagsform eller fornemmelse vil ikke være optimalt til de fleste.

Må jeg spørge, hvorfor du mener, det forholder sig således?

Jeg er ikke uenig med dig i, at mange (langt de fleste måske endda) vil få mest ud af, at finde et godt program med fastlagt progression, således de får nok restitution!! Programmer med fastlagt progression er netop gode, fordi folk har en tendens til at over reache, fordi de vil have hurtig fremgang... Det forhindrer programmet!!

Link to comment
Share on other sites

Ret morsomt det her. Det er først nu, det går op for mig, at dpo bad mig om at gå hen og dø. :devil: Nogle gange er det vist en fordel ikke at kende alle internetforaforkortelserne. :cool: Absolut også en fordel, at man ikke kender de typer, der er herinde IRL (den kendte jeg dog) :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share