Steen's log


Team Kanulle
 Share

Recommended Posts

Hi Steen

Det er vel osse et spørgsmål om at målrette sin træning efter hvad man vil have ud af den.

Kører man primært lange træningsture er det normalt ikke noget der af sig selv gør at ens tempo evner ryger voldsomt i vejret. Træner man derimod specifikt på tempo kørsel dvs hårde intervaller over f.eks 5-10 km vil man efterhånden kunne hamre igennem på sådan en enkeltstart med et fornuftigt resultat. Tilgengæld vil ens træningsture sikkert blive væsentligt kortere og man vil sikkert ikke have forbrændt helt det samme som man ellers ville.

Os motionister har jo klart en tendens til at køre lange ture med relativt samme intensitet men f.eks licens ryttere i langt højere grad træner intervaller, netop med det formål at få noget fart på.

For mit vedkommede bruger jeg normalt MTB'en til interval træning da skov kørsel i høj grad giver dette helt af sig selv pga det kuperede terræn men helt optimalt er det ikke. Intervallerne er for korte så skulle det være rigtigt effektivt ville en 5-10 km rundstrækning være det bedste.

mvh

MTB4ever

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 232
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hi Steen

Det er vel osse et spørgsmål om at målrette sin træning efter hvad man vil have ud af den.

Kører man primært lange træningsture er det normalt ikke noget der af sig selv gør at ens tempo evner ryger voldsomt i vejret. Træner man derimod specifikt på tempo kørsel dvs hårde intervaller over f.eks 5-10 km vil man efterhånden kunne hamre igennem på sådan en enkeltstart med et fornuftigt resultat. Tilgengæld vil ens træningsture sikkert blive væsentligt kortere og man vil sikkert ikke have forbrændt helt det samme som man ellers ville.

Os motionister har jo klart en tendens til at køre lange ture med relativt samme intensitet men f.eks licens ryttere i langt højere grad træner intervaller, netop med det formål at få noget fart på.

For mit vedkommede bruger jeg normalt MTB'en til interval træning da skov kørsel i høj grad giver dette helt af sig selv pga det kuperede terræn men helt optimalt er det ikke. Intervallerne er for korte så skulle det være rigtigt effektivt ville en 5-10 km rundstrækning være det bedste.

mvh

MTB4ever

Jeg vil også gerne træne min manglende hurtighed, men alene syntes jeg det er svært at motiver sig selv og så holde tempo, der er det altså lettere hvis man er 2.

Men jeg har overvejet et medlemsskab af CKÅrhus, der har de nemlig hver tirsdag intervaltræning.

Men det kunne jo være jeg skulle gøre lidt ala det du gør nemlig kørre en tur i skoven på min MTB en gang om ugen.

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg ude med de "gamle" drenge fra sønderjylland, det blev en rigtig hyggetur hvor tempo ikke var afgørende.

Så efter de første 8 km hvor vi ikke var over 25 kom der lidt mere fart på, indtil vi nåede Åbenrå, for ved et område der hedder Styrtom, havde vi en der styrtede, ved at klikke ud til venstre og læne sig til højre.

500 m senere var der en der havde et skævt baghjul, men ønskede at forsætte, der skete nu heller ikke noget ved det.

Herefter gik det godt borset fra et par bilister der lige skulle gøre sig bemærket på vores bekostning, uden uheld.

Det sidste 2 km var det mig der skulle have føringen og efter at havee overtaget fra en der kørte ca. 31 valgte jeg at se om der var nogle der ville følge med hvis farten blev sat op, så jeg lagde mig på 38 og kiggede så tilbage og så 2 der var gået med, herefter øgede jeg til 42 for en kort bemærkning, da der kom en rundkørsel hvor vi skulle igennem, efter den var der en af dem jeg havde på hjul der gik frem med ca. 47 og der kunne jeg ikke følge med da benene var ved at være ristet så jeg holdt den omkring de 39 de sidste 500 m, alt dette her forgik med en let modvind så pulsen var helt op at ringe.

Her efter var der samlig hos af deltagerne til lidt øl og "erfaringsudveksling" eller hån mod diverse uheld gennem årene og det er altid hyggeligt.

Dagens tal:

93 km

373 Hjdmtr.

28,84 km/t

Edited by Team Kanulle
Link to comment
Share on other sites

Planen var i dag at jeg ville cykle 100 km med dem i fællestræningen til Marselisløbet, så kl. 8.40 kigger jeg lige på nettet for at se om det var i dag der skulle køres

100 km, det var det men der skulle startes kl. 9.00 så det nåede jeg ikke, men jeg valgte så at planlægge en tur på bikelog.dk og det var fejl nr. 2 i dag (hvilket jeg først fandt ud af senere).

Jeg startede som sædvanlig med at køre ud mod Ry for at tage en anden vej ind til Ry og så køre mod Skanderborg, herefter mod Messing, Stilling og op ved Stilling sø og til Virring, herfra til Solbjerg og så ad små veje til Malling, og her kørte jeg mod Åstrup Strand og næsten dernede skulle jeg dreje til venstre mod Fløjstrup, her komme så min anden fejl for da jeg kommer derned kan jeg se det er en blind vej men med en lille streg så man på cykel kunne komme videre, men efter ca. 1 km kom der noget grusvej og jeg overvejede at vende om, men min tanke var at det kun var et kort stykke vej så jeg forsatte, det blev ved til jeg nåede ind i skoven hvor det var skovvej, så det blev vel til godt et par km på den måde inden jeg kom på asfalt igen.

Nu havde jeg efterhånden kørt ca. 80 km så jeg ville tage den koreste vej hjem så jeg endte på 107 km.

Dagens tal:

107 km

805 Hjdmtr.

28,53 km/t

Link to comment
Share on other sites

Der skulle ikke have været cyklet i dag på grund af vejret, men da jeg var ude at lufte hunden syntes jeg i grunden det var for godt til at lade være, men det var åbenbart kun en kort stund at det var tørvejr, for jeg nåede ikke ret mange km før det begyndte at dryppe, men det gør jo ikke noget, det var jo ikke så slemt, men efter lidt tid så kom der noget mere fra oven af, men jeg havde taget mine forholdsregler, så den stod på interval træning i dag (første gang jeg prøver det), så jeg havde en rundstrækning her i området så jeg var jo ikke længere væk en max 8 km.

Men som sagt kørte jeg lidt intervaltræning hvor jeg valgte at bruge en bakke hvor der skulle køres max op ad, hvorefter jeg tog det med ro en små 3 km for så at køre max ca. 2 km hvor bakke var toppunktet.

Sådan kørte jeg de 3 første ture og den sidste omgang kørte jeg max hele vejen for så at køre en ca. 13 km i mit normal tempo.

post-7173-1215456989_thumb.png

Sådan ser kurven for min bakkeøvlese i dag.

Og så fik jeg jo også udbygget mit forspring. :dry:

Link to comment
Share on other sites

Der skulle ikke have været cyklet i dag på grund af vejret, men da jeg var ude at lufte hunden syntes jeg i grunden det var for godt til at lade være, men det var åbenbart kun en kort stund at det var tørvejr, for jeg nåede ikke ret mange km før det begyndte at dryppe, men det gør jo ikke noget, det var jo ikke så slemt, men efter lidt tid så kom der noget mere fra oven af, men jeg havde taget mine forholdsregler, så den stod på interval træning i dag (første gang jeg prøver det), så jeg havde en rundstrækning her i området så jeg var jo ikke længere væk en max 8 km.

Men som sagt kørte jeg lidt intervaltræning hvor jeg valgte at bruge en bakke hvor der skulle køres max op ad, hvorefter jeg tog det med ro en små 3 km for så at køre max ca. 2 km hvor bakke var toppunktet.

Sådan kørte jeg de 3 første ture og den sidste omgang kørte jeg max hele vejen for så at køre en ca. 13 km i mit normal tempo.

post-7173-1215456989_thumb.png

Sådan ser kurven for min bakkeøvlese i dag.

Og så fik jeg jo også udbygget mit forspring. :dry:

Den der kurve, det er da kunst?! :bigsmile:

gitte

Link to comment
Share on other sites

I eftermiddags så det ikke ud til at jeg ville ud at cykle, men efter at have set dagens etape i Touren klarede vejret jo op så der var plads til en tur, så på med tøjet og så op cyklen og afsted.

Det var faktisk et dejligt vejr at cyle i, ikke for meget vind og tilpas med varme så en kanon tur her til aften, måske man skulle lægge flere af sine ture hen på aftenen.

Dagens tal:

62 km

452 Hjdmtr

30,04 km/t

Edited by Team Kanulle
Link to comment
Share on other sites

En blæsende dag til en lang cykeltur, hårdt men også lidt sjovt.

En god måde at få afløb for ens fustratinoner over computerer, når man ikke ved så meget om dem. Men jeg kan ikke komme på nettet fra min bærbar, da den hele tiden skriver "netværket er ikke identificeret" selv om der er oprettet forbindelse til det., så nu må jeg ud at spørge om hjæp, jeg syntes bare jeg have fundet en hjemmeside hvor man kunne skrive ind og spørge om alt muligt hvad EDB angår, kan bare ikke huske navnet på den.

Dagens tur:

112 km

815 Hjdmtr.

28,36 km/t

post-7173-1215880900_thumb.png

:laugh:

Link to comment
Share on other sites

Skulle have været ude at cykle med dem som kører fortræning til Marselisløbet, får tøj på og tager cyklen ud for at konstater at baghjulet ikke kan dreje rundt, det går på i venstre side og opdager så at der er sprunget et egern, tilbage med cyklen og i civilt tøj igen for så må der jo et andet hjul på (der mangler dæk på nr. 2 fælg),.

Nå men begge hjul med ud i haven og dækket af det første hjul, så da jeg begynder at sætte dækket på nr. 2 fælg ser det ud som om det lidt beskidt eller der noget tjære på, forsøger at gnide det af med en finger bare for at opdage at der er en revne i fælgen, kigger nu godt på hele fælgen og opdager en mere lige ved et egern, sætte dog dækket på men tør faktisk ikke køre på den.

Så nu vil jeg se om der garanti på en sådan fælg.

Så dagen i dag har ikke været en god dag, i morgen køber jeg nogle nye egern så jeg kan komme ud at køre igen, desuden skal jeg også have ny krans og kæde, så jeg kan jo ligeså godt skifte det hele på en gang nu hvor det er skilt ad.

Så ingen cykling i dag sikkert heller ikke i morgen. :blush:

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag var der Indoor Cycling som sædvanlig om tirsdagen, og i dag var planen at der skulle bruges noget fra Touren af, så de blev sendt ud på en 17 min lang opstigning, men lidt tempo perioder langt ind, en hård tur selv for mig så min gennesnitspuls blev noget højere i dag en den plejer at være, nemlig 138, det lyder måske ikke af meget men taget min alder i betragtning tror jeg det fint nok, jeg er i hvertfald tilfreds med arbejds indsatsen i dag. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Uha Uha hvor det lang tid siden jeg har skrevet om mine cykelture her i logbogen, men i dag skulle det være så efter arbejde var det tid til at komme ud på cyklen, men først skulle jeg lige have en time i centret først og så ud på cyklen bagefter, derfor er det heller ikke så lang en tur i dag, lidt har jo også ret.

Turen gik helt godt taget i betragtning at jeg hvede en times spinning i benene før jeg var ude at cykle. :cool:

Turens tal:

43 km

31,01 km/t :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Dagen i dag var der Spinning,med nyt program og musik og ssidste gang inden sommerferien, så efter en kort intro hvad der skulle ske blrv det til en ganske hård time. En hård tur selv for mig så min gennesnitspuls blev noget højere end i sidste uge, nemlig 142.

Så de næste par dage skal jeg lige ud at brænde nogle km af på lande vejen inden turen går til Korsika,her regner jeg med at leje en cykel så jeg kan få lidt motion men nu må vi se.

Link to comment
Share on other sites

Det var så den sidste tur inden ferien, så det var bare med at nyde det dejlige vejr så igen en forholdsvis kort tur.

Den første uge skal der bare slappes og nyde området, i uge 2 er planen at jeg skal leje en MTB og så cykle nogle ture i området.

Dagens tur:

63 km

503 højdemeter

30,66 km/t

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja så er ferien ved at være slut, mandag morgen kalder arbejdet igen, men her er lige lidt opdateringer fra mine ture på Korsika.

Søndag d. 03.08

Jeg havde planlagt en tur hjemmefra som jeg dog hurtig blev klar over at det kunne jeg nok ikke gennemføre på en lejet MTB som ikke kørte helt perfekt, men dog sagtens kunne bruges.

Jeg valgte at starte ud kl. 09.00 og så se hvor langt jeg nåede, planen var ca. 2 - 3 timers cykling, og jeg fandt en fornuftig rute jeg både kunne forlænge og afkorte. De første ca. 5 km gik de jævnt opad for så at køre 2 km. lidt ned af, herefter gik det igen op i ca. 4 km, her fladede rute så noget ud dog stadigvæk med lidt stigning og nedkørsel men ikke noget der er noget at skrive om. Efter ca. 9 km kørte jeg så forkert den eneste gang på de ture jeg kørte dernede, men en fatal fejl :tongue: at lave ikke fordi det var så langt, kun ca. 1800 m. men 900 meter opkørsel hvor det steg 84 højdemeter og så 900 meter nedkørsel og ned til den vej jeg skulle have været forsat på.

2 km længere fremme gik det så opad igen og det var så toppen af min tur jeg mødte efter 26 km cykling, her kunne jeg kigge opad en vej som var meget stejl og den måtte jeg prøve senere på ugen, jeg havde trods alt ikke cyklet i 1½ uge på dette tidspunkt og det var også meget varmt i denne periode så derfor ville jeg vente med den bakke.

Herefter var det næsten bare nedkørsel resten af vejen, dog var der lige 4 små bakker der skulle overståes inden jeg var kommet hjem.

I alt.

56 km

1120 Hjdmtr.

21,44 km/t

Mandag d. 04.08

Turen var den stort set den samme dog uden min lille omkørsel, så der er ikke nogen forklaring til den borset fra tallene.

55 km

1067 Hjdmtr.

22,63 km/t

De næste dage kommer der flere ruter og oplevelser, indtil jeg er fuldt opdateret.

Edited by Team Kanulle
Link to comment
Share on other sites

Del 2 om min mine ture på Korsika.

Tirsdag d. 05.08

Tiden var inden til at køre en ny rute, så turen startede som sædvanlig i Ile Rouse og da der normalt er meget trafik omkring kl 12 valgte jeg at tage hovedvejen mod Calvi så når jeg var næsten dernede så skulle jeg køre af bagvejven hjem, de første 17 km gik fint, ca 45 min men så indtræf min puntering. :unhappy:

Ind til siden - om på hovedet med cyklen - af med hjulet - ny slange i og noget luft, det samme havde jeg brug for at skifte slange i den varme er ulideligt, nå men om på ret køl med cyklen for at konstater at der heller ikke var luft i hjullet, her valgte jeg så at begive mig hjemad, gående. Efter ca 2 km valgte jeg dog at finde skygge og prøve at lappe en slange så jeg kunne køre hjem, fandt skyggen og gik i gang, men når man sveder så meget som jeg gjorde tabte jeg den første lap og der var nu kun 1 tilbage, på med den og luft hjullet, igen var det fladt inden jeg nåede at vende cyklen om, nu var jeg ved at være træt af det hele og besluttede at cykle hjem med et fladt forhjul koste hvad det ville, og det er absolut ikke den sjoveste opgave at begive sig ud i. Turen var ca. 14 km på denne måde, men hjem kom jeg.

Nu skulle der købes nye slange men dé butikker havde middagslukning og i det lokale supermarked kunne jeg få nogle lapper så jeg gik igen med at lappe de 2 slanger jeg havde, den jeg havde lappet havde 1 hul mere og det var den der sad på cyklen, og nu holdt den tæt.

Det var være med den slange som jeg havde fået med for der var der nok 10 huller i så jeg er overbevist at de havde været der fra start. Da butikken åbnede købte jeg 2 nye slanger, 5,50 Euro pr. stk. SÅ VAR DE DA BETALT. :tongue:

Jeg fandt også noget cykeltøj så kom også med hjem.

Dagens tal:

34 km

586 Hjdmtr.

12,58 km/t

Link to comment
Share on other sites

Sidste del.

Onsdag d. 06.08

Denne dag var der en guide der gerne ville med ud på min cykeltur, så det blev en ren hyggetur, men også ret spændende tur.

Jeg havde valgt den samme tur som om tirsdagen, dog med undtagelserne at punkter.

Kort fortalt var det en fin tur men dagens oplevelse var oppe i en lille by hvor vi trængte til vædske gik vi ind til en lille lokal købmand, butikkens størrelse var ca. 20 m2, men der var faktisk alt plus let mere, så en kæmpe oplevelse som vi snakkede om resten af vejen hjem.

Turens tal:

57 km

1206 Hjdmtr.

18,23 km/t

Fredag d. 08.08

Den sidste tur på Korsika og her havde jeg valgt nogenlunde den samme tur som dag 2 dog med den tilføjelse at der var en meget stejl bakke der skulle prøves, jeg viste ikke på forhånd hvor lang den var, men der var ca. 16 km mellem de 2 byer som jeg havde udpejet. Det skal dog indrømmes at jeg kun nåede 3 km op før jeg gav op da jeg ikke troede jeg havde vædske nok medm senere fan jeg dog ud af at der "kun" var 6 km til toppen hvor jeg nok kunne have fået noget vand men her var jeg jo allerede hjemme, men en fin tur der dog sad kraftigt i mine ben da bakken var så stwjl at jeg de første 300 - 400 meter måtte være i det laveste gear på MTB og så sik sakke mig op ad bakken.

Turens tal:

54 km

1340 Hjdmtr.

18,52 km/t

Hjemme igen har jeg været ude på raceren 2 gange-

Søndag

Turens tal:

65 km

502 Hjdmtr.

29,56 km/t

Mandag

Turens tal:

57 km

428 Hjdmtr.

28,50 km/t

Nu vil jeg også prøve de nye gadges, så jeg har bestilt en Garmin Edge 705 :blush:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg blevet tilmeldt til Marselis cykel løbet, og forventer at jeg deltager i fortræningen på søndag, jeg skal jo have løsnet benene efter min tur i det sønderjyske, hvor vi skal starte allerede kl 07.30 så jeg skal tidligt op i morge, for man kan først få sit startnr. når man møder op.

Og så lige en glædelig nyhed, jeg skal til Frankrig og cykle i en uge den 6 sept. det bliver vildt - i alt 640 km. og 15.390 højdemeter -

bare jeg kan klare det :-)

Edited by Team Kanulle
Link to comment
Share on other sites

15000 højde metre er en pæn sjat .... hvormange cykel dage fordeler det sig over? Og hvor er det henne i frankrig?

Er det kun 5 dage så bliver det sgu hårdt!!

Under alle omstændigheder så god tur

Det er over 6 cykel dage, ca 100 km pr. dag og som jeg har hørt er vi ca- 30 der skal afsted.

Her et link hertil, så kan du se hvad det drejer sig om.

Men spændende bliver det da, og jeg glæder mig. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Ser sgu seriøst hårdt ud. De 5 første dage alle med over 2000 h-meter og flere endda over 3300 h-meter.

Det er bare ekstremt fedt at køre op af bjerge hvor man skal påregne at det tager omkring 1,5 - 2,5 timer at nå toppen ..... Så kører man altså bare i sin helt egen lille verden.

Er skide misundelig men glæder mig iøvrigt til at læse en anmeldelse af Ruby rejser! De er jo et godt bud på en La marmotte udflugt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share