Mig og Fru Bænkpres


Beleriand_K
 Share

Recommended Posts

Torsdag, den 16. august 2012

Cykling

Distance: 18,22 km

Tid: 45:41 min

Hastighed: 23,9 km/t

Tempo: 2:30 min/km

Puls, gennemsnit: 145

Puls, max: 156

Min max-puls kommer ikke længere op over 160 på den bakke, som slutter min faste rute, og eftersom jeg ikke har sat farten ned, må det vel være et tegn på, at jeg er kommet i bedre form. Og - oh skræk og plage - måske også et signal om, at jeg skal til at øge tempoet op af den bakke lidt, så belastningen stadig passer til min form.

Bakken strækker sig vel over omkring en kilometer, men ifølge mit gps-program er den stejle del 550 meter lang med en stigning på 30 meter. Det må give en stigningsprocent på 5,5, og det kvalificerer næppe til en Tour de France-etape. Men den er ret god at afslutte cykelturen på efter ca. 16 km på flad vej.

Jeg bemærkede i øvrigt af turens data, at jeg holdt en fart omkring 30 km/t på de 5-7 km ind af Rørdalsvej, og det havde jeg egentlig ikke regnet med, at jeg nogensinde ville komme til. I hvertfald ikke med mindre jeg købte en racercykel. Men det kunne altså godt lade sig gøre alligevel. Jeg begynder at blive helt godt tilfreds med min form. Nu skal det så vise sig, om mine knæ vil tillade, at den omsættes i løbetider.

Link to comment
Share on other sites

Det ultimativt gode ved at øge farten op ad bakken er at den så er hurtigere overstået. Det er jo win!

Ja, det er selvfølgelig sådan man skal tænke :laugh: . Det husker jeg lige næste gang jeg skal op af den bakke.

Søndag, den 19. august 2012

Løbetræning

3 min gang

5 min løb

3 min gang

4 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,21 km

Gennemsnitstempo: 7,19 min/km

Estimeret tid på 5 km: 36,30 min

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 20. august 2012

Cykling

Distance: 18,22 km

Tid: 44:55 min

Hastighed: 24,33 km/t

Tempo: 2:27 min/km

Puls, gennemsnit: 145

Puls, max: 169

I dag prøvede jeg at øge tempoet op af den afsluttende bakke, og det gav ret markante resultater på flere måder. Først og fremmest sendte det min puls op på det højeste, jeg endnu har målt. Nemlig 169, som skal ses i forhold til en maxpuls på 173.

Ca. halvvejs oppe af bakken besluttede jeg at gå tilbage til normalt tempo for at kunne holde hele vejen op, men det var en ret interessant oplevelse, og tempoet op af bakke er helt klart noget, jeg skal arbejde lidt med. Tiden for hele turen viste nemlig, at det er her, der virkelig kan hentes tid. Dagens tur var nemlig den hurtigste jeg har kørt indtil nu, og den første gang, jeg kom under 45 minutter. Selvom jeg faktisk startede lidt langsomt og der udover måtte standse helt op tre gange ved vejkryds.

Så Gregers fik ret. Det er bare med at få fart på op af bakken, så er det hele hurtigere overstået :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, den 21. august 2012

Vægt: 94,0 kg.

Den seneste uges vægttab var væsentligt større, end jeg havde forventet. De seneste to uger har jeg således tabt mig henholdsvis 1,2 og 1,4 kg, og det er nok lige i overkanten. Men egentlig ganske typisk for mig. Jeg bliver grebet af det, jeg er i gang med, og så skal det bare hele tiden gøres endnu bedre.

Eftersom det ikke er i starten af en slankekur er et vægttab på 2,6 kg på kun to uger dog for meget, og jeg kan godt se, hvor det er gået galt. I stedet for kun at droppe de unødvendige kalorier, er jeg også begyndt - ubevidst - at skære ned på de sunde ting. Lidt mindre rugbrød til middagsmad, intet brød om eftermiddagen, lidt mindre kød og kartofler til aftensmad osv. Og det var sådan set aldrig meningen.

Men nu er jeg opmærksom på det, og når jeg fastholder det øgede aktivitetsniveau med løb og cykling, skulle vægttabet gerne fortsætte efter planen fremover. Men i et lidt mindre hæsblæsende tempo, end det har været tilfældet de seneste par uger.

P.t. er planen, at jeg vil være under 90 kg med udgangen af september, og det anser jeg for at være et realistisk mål uden at skulle forcere noget.

Link to comment
Share on other sites

Hvor er styrketræningen? Det er da ikke hensigtsmæssigt at droppe den under vægttab

Med fire gange træning om ugen (to gange løb og to gange cykling) har jeg ikke rigtig haft overskud til at løfte vægte på de tre restitutionsdage.

Men du har ret i, at det ikke er optimalt at fokusere så ensidigt på vægttab og kondition. Selvom Skimmer siger, at jeg begynder at se strømlinet ud :laugh: .

Nu hvor jeg pga. det store vægttab de seneste to uger er blevet opmærksom på, at jeg måske har strammet skruen lidt for meget omkring de to ting, vil jeg nok forsøge at finde en mere passende balance, hvor vægttræning igen indgår i et eller andet omfang.

Link to comment
Share on other sites

Ja da.... Især hvis Bruno har lyst til at smide muskel og forringe fedttabet...eller.... men hvis målet "bare" er at komme ned i vægt, så er det jo en anden snak...

Måske du har forsømt at indlæse Bruno træningvolume ind i sammenhængen her. Ud fra et rent forbrændingsmæssigt synspunkt har den ringe træningsmængde den store betydning i forhold til et generelt mere aktivt liv. At smide muskler er ikke bare lige noget der sker, jeg har brugt 5 år på at gå 30 kg ned i muskler.

Link to comment
Share on other sites

Onsdag, den 22. august 2012

Dødløft m/bredt greb

10 x 10 x 50

Løbetræning

2 min gang

6 min løb

2 min gang

5 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,26 km

Gennemsnitstempo: 7:07 min/km

Estimeret tid på 5 km: 35:35 min

Ovenstående tider skal tages med et stort gran salt. Ligesom med Endomondo er Micoach nu også begyndt at have døde perioder, hvor der ingenting registreres på trackeren. For så pludselig at registere nogle mærkelige tider og distancer. Hvilket indikerer, at det ikke var Endomondo, som var problemet, men måske snarere GPS-funktionen i min smartphone.

I dag var min egen oplevelse af træningen således, at jeg løb meget langsomt hele tiden. Jeg var på intet tidspunkt forpustet, men alligevel påstår Micoach, at jeg løb den hurtigste kilometer på 4,50 min, og at jeg allerede efter fire minutter var oppe på 20,2 km/t! I øvrigt efter at have brugt 3:44 min på de første 300 meter. Jeg kunne have hoppet den distance hurtigere på ét ben. Det er jo dybt godnat.

Måske skulle jeg overveje at anskaffe et gps-ur i stedet for. Det har jeg hørt skulle være bedre end smartphonetrackere.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Onsdag, den 22. august 2012

Dødløft m/bredt greb

10 x 10 x 50

Løbetræning

2 min gang

6 min løb

2 min gang

5 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,26 km

Gennemsnitstempo: 7,07 min/km

Estimeret tid på 5 km: 35,35 min

Ovenstående tider skal tages med et stort gran salt. Ligesom med Endomondo er Micoach nu også begyndt at have døde perioder, hvor der ingenting registreres på trackeren. For så pludselig at registere nogle mærkelige tider og distancer. Hvilket indikerer, at det ikke var Endomondo, som var problemet, men måske snarere GPS-funktionen i min smartphone.

I dag var min egen oplevelse af træningen således, at jeg løb meget langsomt hele tiden. Jeg var på intet tidspunkt forpustet, men alligevel påstår Micoach, at jeg løb den hurtigste kilometer på 4,50 min, og at jeg allerede efter fire minutter var oppe på 20,2 km/t! I øvrigt efter at have brugt 3:44 min på de første 300 meter. Jeg kunne have hoppet den distance hurtigere på ét ben. Det er jo dybt godnat.

Måske skulle jeg overveje at anskaffe et gps-ur i stedet for. Det har jeg hørt skulle være bedre end smartphonetrackere.

Du kan få et super ur Garmin 305 for ca 1000,- i Bilka.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få et super ur Garmin 305 for ca 1000,- i Bilka.

Tak for tippet. Mit problem er, at jeg gerne vil have en pålidelig måling af tid og distance, og det kan sikkert gøres bedst med et gps-ur. Men samtidig vil jeg også gerne have en løbende verbal information om disse ting, samt meddelelse om, hvornår jeg skal skifte tempo, og det kræver en smartphone. Indtil videre lever jeg med, at det tager 10-15 minutter at koble på gps'en, som fra tid til anden falder ud.

Tirsdag, den 28. august 2012

Løbetræning

2 min gang

10 min løb

5 min gang

Samlet distance: 2,18 km

Tempo, gennemsnit: 7:48 min/km

Tempo, løb: 6:43 min/km

Puls, gennemsnit: 116

Puls, max: 146

Vægt: 92,5 kg

Vægttabet i den forløbne uge overraskede mig en hel del. Det var på 1,5 kg, og jeg har faktisk spist lidt mere end sædvanligt, da jeg i sidste uge vurderede, at det gik lige hurtigt nok med at komme af med de overflødige kilo.

Men det betyder, at jeg med god samvittighed kan nøjes med én sprintcykeltur om ugen i stedet for to, som jeg har gjort hidtil. Dermed kan jeg komme til at løbe to gange og cykle en enkelt gang pr. uge og stadig give mine knæ en dags pause efter hver belastning.

Selve dagens træning gik rigtig godt. Jeg havde taget pulsuret på i dag for første gang i lang tid, og denne gang gav det helt anderledes brugbare resultater, end første gang, hvor jeg blev smækforvirret af det. Under de 10 minutters løb holdt pulsen sig ret stabilt omkring 140, og jeg følte mig ikke på noget tidspunkt presset. Det ville også have været underligt, da jeg ved cykeltræningen holder en puls omkring 150 i en halv time, og det skulle jeg vel også kunne gøre ved løb.

Den naturlige konklusion heraf må være, at jeg godt kunne øge løbetempoet uden risiko for at brænde ud. Det har jeg nu ikke tænkt mig at gøre, da det aktuelle træningsprogram handler om at tilpasse min krop til løbet, og ikke om at sætte personlige hastighedsrekorder. Selvom det da kunne være sjovt :smile:

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Du er jo blevet voksen og rationel og lader ikke den indre dreng overtale dig :laugh:

Ja, nogle fordele er der da ved at blive gammel :biggrin: . Selvom det godt nok kribler i kroppen efter at komme videre. Men jeg holder mig til planen.

Onsdag, den 29. august 2012

Dødløft

10 x 10 x 60

Bænkpres

10 x 10 x 50

Med det gode vejr her til morgen havde jeg egentlig lyst til at tage en højhastighedscykeltur, men jeg gjorde det ikke :clap: (se ovenstående kommentar til Axbard :cool: ). I stedet cyklede jeg stille og roligt ud i klubben og lavede en halv times GVT (German Volume Training). Min styrke er stort set forsvundet efter det store vægttab kombineret med et par måneder uden nævneværdig træning, men volumentræning kan jeg da stadig lave. Og det er jeg i øvrigt også nødt til at blive ved med i et eller andet omfang for at holde kroppen vedlige. Det var pga. rygproblemer, jeg i sin tid startede med at styrketræne, og de problemer har jeg ikke tænkt mig at genoplive. Men lige nu er det den nye opdagelse løbetræning, som fylder mest hos mig.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Fredag, den 31. august 2012

Bænkpres

10 x 10 x 55

1 x 3 x 80

Løbetræning

2 min gang

6 min løb

2 min gang

5 min løb

1 min gang

Samlet distance: 2,47 km

Tempo, gennemsnit: 6:27 min/km

Tempo, løb (1. distance på 6 min): 6:01 min/km

Tempo, løb (2. distance på 5 min): 5:38 min/km

Jeg havde mine nye løbesko på idag i stedet for mine almindelige Ecco-sko, som i mangel af bedre har fungeret som løbesko indtil nu. Det er et par New Balance 373 købt online i England til 306 kr incl. fragt (butikspris i Danmark: 700 kr), og de føltes rigtig gode. Lars Mikkelsen har i sin glimrende blog skrevet, at løbere er dem med grimme trøjer og dyre sko, men jeg hører foreløbig til i den gruppe af løbere, hvor det hele er grimt, men billigt :hehe:

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Mandag, den 3. september 2012

Cykling

18,24 km på 46:43 min

23,4 km/t (2:34 min/km)

Puls, gennemsnit: 151

Puls, max: 168

Det overraskede mig lidt, at dagens tur tog næsten to minutter længere end den plejer. Selvom jeg måtte stoppe og binde mine snørebånd undervejs. Jeg holdt nemlig pulsen lige over 150 det meste af tiden - hvilket vil sige i starten af pulszone 4 for mit vedkommende - og det er højere end sædvanligt. Og det var heller ikke fordi det føltes specielt hårdt idag. Faktisk var der god styrke hele vejen. Nå, det er ikke alting her i verden man kan forstå. Ikke engang mig :hehe:

Link to comment
Share on other sites

NYE MÅL

For mange år siden satte jeg mig forskellige mål med min styrketræning. Jeg ville bænkpresse 120 kg, military presse 80 kg og trække hele stakken på 125 kg i romaskinen. Det er nu ved at være flere år siden alle disse mål blev nået, og lige siden har jeg haft problemer med at finde motivationen for virkelig at yde noget til træning. Bare at lægge 5 kg til et mål, som man har kæmpet i flere år for at nå, giver ingen mening for mig.

Ud af det blå kom løbetræningen så pludselig på banen. For bare et halvt år siden ville jeg have forsværget, at jeg nogensinde ville løbe længere end hen til bussen, men uden at jeg egentlig ved, hvordan det skete, var jeg lige pludselig i gang. Dermed åbnede der sig pludselig en ny verden med nye oplevelser og nye mål. Og det var rart.

Så p.t. er planen, at jeg vil vedligeholde min fysik ved fortsat at løfte vægte i moderat omfang, men fokus ligger nu på løbetræningen, hvor mit første mål er:

At løbe 5 km på under en halv time

Jeg har hurtigt opdaget, at der er lige så meget "religion" omkring løb (løbestil, løbesko, træningsmetoder osv.), som der er omkring styrkeløft, og jeg er derfor nødt til på egen krop at finde ud af, hvad der fungerer for mig. Det lykkedes for mig i styrkeløft, og det skal det også nok gøre i løb.

Så jeg vil benytte lejligheden til at sige farvel og tak til de læsere, som har fulgt med i denne logbog pga. vægtene. Det er slut for denne gang. Og - måske, men sandsynligvis ikke - velkommen til nye læsere, som synes det er sjovt at følge med i en absolut begynders forfjamskede forsøg på at blive løber :hehe:

Link to comment
Share on other sites

Hvis styrken er der tror jeg du ret hurtigt når målet.

Egentligt er der vel kun 2 grene inden for løb. Om man er til natural/poserunning eller til den klassiske med store sko osv.

Jeg fik fokus på løbeteknik fordi jeg fik ondt i knæene af at løbe, og Barfods løb har ligesom klaret det. Så lyt til din krop og ager der efter. Jeg tror at pose løb er godt át afprøve også tidligt i ens læbe karriere da man så ikke skal skrue ned for kilometer og tiden senere hen hvis man afprøver det. Ellers vil jeg glæde mig til at følge din vej som ny løber

Link to comment
Share on other sites

Hvis styrken er der tror jeg du ret hurtigt når målet.

Egentligt er der vel kun 2 grene inden for løb. Om man er til natural/poserunning eller til den klassiske med store sko osv.

Jeg fik fokus på løbeteknik fordi jeg fik ondt i knæene af at løbe, og Barfods løb har ligesom klaret det. Så lyt til din krop og ager der efter. Jeg tror at pose løb er godt át afprøve også tidligt i ens læbe karriere da man så ikke skal skrue ned for kilometer og tiden senere hen hvis man afprøver det. Ellers vil jeg glæde mig til at følge din vej som ny løber

Tak for en interessant kommentar, hvor jeg specielt hæfter mig ved, at du fik ondt i knæene. Det gør jeg nemlig også, og det er årsagen til, at jeg holder lidt igen på løbetræningen samtidig med, at jeg er i fuld gang med at sænke vægten fra lidt over 100 kg til lidt under 90 kg. Og ligesom dig er jeg kommet til den overbevisning, at naturligt løb er det bedste for mig i det lange løb. Og måske også på kort sigt.

Jeg oplever nemlig, at jeg i sko uden svangstøtte og med forholdsvis lavt fald har meget lettere ved at flytte landingspunktet fremad på foden, og det føles rigtigt. Her er en af de få fordele ved at starte på noget nyt, at det ikke kræver særlig meget at justere på nogle ting, da man endnu ikke har tillagt sig indgroede vaner. At det så også er i overensstemmelse med hvad jeg har set både fysioterapeuter og eliteløbere fortælle gør jo ikke noget. Rikke Rønholts bog "Bliv løber for livet" kan i øvrigt anbefales.

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Hvis det rigtige ikke virker, så gør det forkerte...

Det må være læren af, at jeg i onsdags gik mod alle anbefalinger og løb hurtigt i stedet for langsomt i et par forholdsvis flade løbesko over en distance på næsten 3 km.

Jeg har haft ondt i knæene, siden jeg begyndte at løbe for 2½ måned siden, og alle steder anbefales det, at man som begynder starter med at løbe meget langsomt. Det lyder jo umiddelbart fornuftigt, men det er jeg faktisk ikke så sikker på, at det er. I det mindste ikke, hvis man som udgangspunkt er i god fysisk form.

Lav hastighed betyder nemlig, at man lander på hælen (ligesom når man går), og det giver nogle ubehagelige stød op gennem kroppen. "Ja men, så bare køb nogle sko med en tyk sål og god affjedring og fortsæt med at løbe langsomt" lyder rådet så. Ja, måske. Men så ender jeg jo med at blive afhængig af den slags kunstige hjælpemidler for at kunne gøre noget så naturligt som at løbe, og det er sikkert godt for Nike, men ikke nødvendigvis for mig.

Ved at løbe lidt hurtigere på et par fladere sko flyttes landingspunktet næsten automatisk længere frem på foden, og det er tilsyneladende rigtig godt for mine knæ, som har det bedre idag end længe. På trods af - eller på grund af? - en løbetur i strid med hvad der er "rigtigt".

Edited by Beleriand_K
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share