Koffein i forbindelse med Styrketræning


canoing
 Share

Recommended Posts

Da jeg ikke har kunnet finde noget på MOL som taler for eller imod indtagelse af koffein i forbindelse med styrketræning, har jeg følgende spørgsmål.

Vil indtagelsen af en koffein indholdelig drik ( fx. red bull) inden træning kunne give noget i forbindelse med tung styrketræning, vi går ud fra at man møder op fuldt motiveret.

Findes der nogle videnskablige undersøgelser på dette område (Morten Zacho), eller er der nogen at jer herinde som har ekspermenteret med dette ?

Link to comment
Share on other sites

Det er netop kommet frem at bl.a. det høje indhold af koffein i Letigen er medvirkende til at fremprovokere diabetes hos overvægtige....

Øhh... er det ikke kun en mistanke? Ved almindelig dosis af letigen indtager man 600 mg koffein pr dag, og det er vel ikke mere end mange danskere indtager via kaffe, te og cola? Jeg synes nemlig ikke jeg har hørt, at det er bevist, at almindeligt indtag af koffein har nogen effekt/bieffekt i forhold til diabetes.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er kun en mistanke, at letigen giver diabetes hos overvægtige!

Og ang. energi drikke, er der et par ting man skal være opmærksom på! Nemlig at alle de lovlige (læs. alle dem du kan købe i DK, altså IKKE readbull) ikke indeholder mere koffein end en alm. coca-cola! Der er nemlig et maks for koffein indholdet i læske drikke, og det rammer Colaen ligepræcist! Så derfor er der ingen ting at hente ekstra, i de lovlige energi drikke. RedBull derimod indeholder noget mere, og derfor er de jo også ulovlige i DK! Men om der er nok koffein til at det kan mærkes i et trænings pass, ved jeg ikke! Jeg æder selv 50-100mg ren effedrin, hvis jeg er meget sløv inden træningen......Men umidlbart tror jeg ikke at en redbull vil kunne mærkes......

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at jeg en gang har læst, at koffein teoretisk set skal kunne forbedre/optimere nervesystemet, så teoretisk skulle man kunne løfte en tungere maksvægt, når man er under påvirkning af koffein. I praksis kan jeg dog ikke mærke forskel - bortset fra at jeg er mere "tændt" på træning, efter et par kopper kaffe ;)

Link to comment
Share on other sites

Atomnissen > Lige et dumt sprøgsmål fra min side..... efedrin er ikke tilladt i DK (helt seriøst spørgsmål !) ? Så vidt jeg ved så hæver det stofskiftet, men hvordan virker det. Jeg har også hørt at det skulle være godt i forbindelse med koffein. Måske jeg er lidt på grænsen af MOL's regler her.... det afhænger af om ovennævnte spørgsmål er ja/nej :lol:

Link to comment
Share on other sites

>bortset fra at jeg er mere "tændt" på træning, efter et par kopper kaffe <

Jeg kunne desværre ikke quote anderledes, hvergang min musemarkør rør en af tag' knapperne får jeg runtime error.

Men bortset fra det, Thomas B, i OBBC er der en sofa-hygge-afdeling hvor er står en kaffe/cacao automat som kan benyttes gratis, så en gang imellem sidder xax, jeg og resten af Powa' possé't og drikker vores proteindrikke her.

Og det sker da at der ryger en kop kaffe ned også, men ifølge xax er kaffe "no no" fordi det sænker insulin niveauet i kroppen.

Han vidste dog ikke at om det var koffeienen eller en anden substans i kaffen som var skyld i det...... er der hold i det!?

Link to comment
Share on other sites

Og det sker da at der ryger en kop kaffe ned også, men ifølge xax er kaffe "no no" fordi det sænker insulin niveauet i kroppen

Nu er det hellere ikke fordi man dør af en kop kaffe, men for ikke så længe siden var der en undersøgelse som viste at insulins virkning i kroppen hæmmes en del ved et relativt stort forbrug af kaffe i en sådan grad at det mindede lidt om gammelmandssukkersyge :o

Link to comment
Share on other sites

Nu er der så også de lidt mere seriøse bivirkninger man får af koffein i store mængder, såsom "stive" blodårer, samt hjerte/lever og kredsløbs påvirkning og den hæmmede optagelse af div. vitaminer og mineraler. Desuden er den "positive" påvirkning fra koffein af stofskiftet i bund hvis man har drukket et eller andet med koffein på daglig basis i lang tid, da kroppen vender sig til den daglige mængde.

Link to comment
Share on other sites

Atomnissen>

Jeg æder selv 50-100mg ren effedrin, hvis jeg er meget sløv inden træningen......Men umidlbart tror jeg ikke at en redbull vil kunne mærkes......

Damn en heftig dosis :o

Jeg tager en kop grøn te før træning med noget Gingko Biloba og lidt L-Tyrosin og så er jeg kørende. Alt det effedrin ville sq slå mig ihjel LOL!

Canoing> Koffein virker stimulerende på CNS, så det har en effekt ved ST. Alle de bivirkninger der omtales, må vist skyldes overdrevent højt brug i meeeget lang tid :blink:

Link to comment
Share on other sites

Klaus jensen> Lyder som en fornuftig ting, alt det træning er spild af tid :D

Efedrin bliver man hurtigt tolerant overfor, så derfor kommer man hurtigt op på større mængder, men jeg mener at det max. anbefalede indtag er på 100 mg. Jeg har aldrig prøvet at tage så meget, men ved 50, så blev jeg RET frisk!

Efedrin kan købes som planteekstrakt på nettet som efedra eller ma hyang.

Link to comment
Share on other sites

Fred Hatfield skriver om koffein, at det med fordel kan tages en time før træningen, med mindre man træner om aftenen af selvindlysende årsager. Grunden hertil er at man øger sin fokus/koncentration hvilket jo må siges at være en vigtig faktor hvis man skal lave tunge squat, dødløft eller lign. For mit eget vedkommende synes jeg at koffein betyder at jeg bliver mere tændt/klar på at træne hvilket kan betyde at jeg lige får presset en ekstra rep ud hist og pist...

Torben F.

Edited by topper
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share