Coach Sommers Foundation 2/3 + små VL stænger


Dr. Durden
 Share

Recommended Posts

Jamen de mest interessante diskussioner kommer jo gerne når ikke man er helt enige.

De kan helt sikkert godt kombineres ja. Men mit argument omkring prioritet går lidt på at hvis du vil have lagt 2cm på armene, hvilket i øvrigt er en del, så vil det kræve at du tager på generelt. Du kan ikke smide 2 cm på dine arme uden at andre muskler også vokser og dermed din kropsvægt stiger. En meget, meget velafbalanceret diæt vil muligvis kunne gøre at du vil kunne klare forøgelse i muskelmasse, styrke(til at klare den ekstra kropsvægt) og holde fedtprocentet i skak for ikke at forøgelsen af muskler skal ødelægge dit vægt/kraft-forhold.

Og det er i den kontekst jeg mener at det er en god idé at arbejde med prioriteter. En periode med fremgang i størrelse vil måske samtidig give tilbageslag i kropsvægtsøvelser. I den situation kan det være svært at fastholde sin kurs hvis ikke man har sine prioriteter klart defineret. En zig-zag approach til mål kan vaske eventuelle fremskridt ud hvis man vakler lidt frem og tilbage. Ikke at du nødvendigvis vil komme ud for det, men bare et råd jeg da har taget med mig.

Vi er helt enige i at styrke med strakte arme er noget helt andet end med bøjede det benægter jeg slet ikke. Du må endelig ikke læse noget som helst af det jeg skriver som enten/eller, medmindre jeg selvfølgelig direkte påpeger noget jeg mener er helt forkert. Det jeg i den sammenhæng prøver at sige er at man ikke skal undervurdere de styrkegains der er at hente i eksempelvis stående military press hvor man fokusere på at hold albuerne ind til kroppen ligesom man ville gøre i HSPU. Du skal naturligvis absolut ikke sløjfe HSPU og køre enten eller, men overveje brugen af begge. En af de ting man langt bedre kan med vægte versus kropsvægtsøvelser er at måle fremskridt og loade baren lige med lidt mere uge efter uge. En mulighed kunne være at køre HSPU som skill og så ind imellem have eks. military som styrke i samme WO. Nu skriver du desværre du har problemer med skulderen i dips, men det er ellers også en øvelse der gør underværker for din evne til at presse og bruge din triceps - hvilket vil gavne dig i HSPU. Igen jeg er ikke nogen fortaler for enten/eller. Der kan være en tendens til at hvis man træner med kropsvægt, gymnastik så holder man sig helt fra vægte og omvendt - der er altså gode ting at hente i begge lejre.

Nej jeg anbefaler bestemt ikke nogen jern-skabelon, som sagt man bliver god til det man træner. Derfor skal du da naturligvis holde dig til øvelser der relaterer sig til dine mål. Jeg mener bestemt heller ikke at du skal træne dig så langt ud at den ene træningsdag har negativ effekt på den næste. Det er dog kun dig selv der kan vurdere hvor meget der er "for meget". Men jeg mener at du skal have lidt mere volumen og så netop med lidt lavere intensitet. Det klip du har uploadet(og tak for det i øvrigt, der er mange fede øvelser i!) viser også meget godt hvor jeg vil hen, de kører flere gentagelser 3-5rep, fokuserer på øvelser der har relation til deres mål og så netop nede i en intensitet der gør at de kan holde den rep-range i stedet for at køre 1-reps, tættere på max variationer.

Det kunne godt lyde som et lige højt nok energioverskud, hvor meget har du forøget vægten og har du log over hvad du vejer fra dag til dag? Men min oprindelige tanke da jeg så dine mange arm-isolationsøvelser, til sidst i programmet, var nok også mere at det virkede som en skævvridning i sammensætningen. Nu har du jo desværre problemer med dips men ellers ville jeg jo mene at mere fokus på den øvelse vil gøre langt mere for både størrelsen på dine arme og din HSPU end 2 isolationsøvelser til sidst. Isolationsøvelser har da sin plads, men mængden var nok mere det der sprang i øjnene.

Nej men du er da velkommen til at være uenig med alt hvad jeg siger. Jeg ved jo ikke hvad der virker bedst for dig, jeg kan blot komme med nogen betragtninger der om ikke andet gør at du reflekterer en ekstra gang over din træning. Om du så finder frem til at alt er som det skal være eller tager noget med fra mine kommentarer, er ikke mit fokus, jeg kan bare godt lide at blive klogere og debatere træning så forventer skam ikke at skulle få ret. Det var som sagt blot noget der sprang mig i øjnene.

Link to comment
Share on other sites

De kan helt sikkert godt kombineres ja. Men mit argument omkring prioritet går lidt på at hvis du vil have lagt 2cm på armene, hvilket i øvrigt er en del, så vil det kræve at du tager på generelt. Du kan ikke smide 2 cm på dine arme uden at andre muskler også vokser og dermed din kropsvægt stiger. En meget, meget velafbalanceret diæt vil muligvis kunne gøre at du vil kunne klare forøgelse i muskelmasse, styrke(til at klare den ekstra kropsvægt) og holde fedtprocentet i skak for ikke at forøgelsen af muskler skal ødelægge dit vægt/kraft-forhold.

Og det er i den kontekst jeg mener at det er en god idé at arbejde med prioriteter. En periode med fremgang i størrelse vil måske samtidig give tilbageslag i kropsvægtsøvelser. I den situation kan det være svært at fastholde sin kurs hvis ikke man har sine prioriteter klart defineret. En zig-zag approach til mål kan vaske eventuelle fremskridt ud hvis man vakler lidt frem og tilbage.

Go pointe!

Det kunne godt lyde som et lige højt nok energioverskud, hvor meget har du forøget vægten og har du log over hvad du vejer fra dag til dag? Men min oprindelige tanke da jeg så dine mange arm-isolationsøvelser, til sidst i programmet, var nok også mere at det virkede som en skævvridning i sammensætningen. Nu har du jo desværre problemer med dips men ellers ville jeg jo mene at mere fokus på den øvelse vil gøre langt mere for både størrelsen på dine arme og din HSPU end 2 isolationsøvelser til sidst. Isolationsøvelser har da sin plads, men mængden var nok mere det der sprang i øjnene.

Ja, jeg tæller som sagt ikke kcal, så jeg tænker typisk i "spis meget og især carbs" eller "hold igen med carbs, start dagen med kød og fedt". Jeg har ikke præcis vægt angivelse - og slet ikke fra dag til dag. Måler typisk bare min livvide hver mandag morgen(dog ikke i morges). Men omtrent 3,5 kg.

He he, jeg har droppet lidt isolation :) Jeg prøver desuden med dips igen en tid. Kørte single bar dips + alm. dips i torsdag - det kørte ikke smooth, men skulderen brokkede dig ikke efterfølgende så det var da et godt tegn. Og vil prøve mig med at sætte lidt volumen på. Havde lidt mere på i dag.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 100312

Træning med min gamle roomie, som i sin tid slæbte mig med i et center - så der var dømt bænk, der var dog kø, så det blev skrå. Godt gensyn og gode historie, så videre til gammelmands affyr: Bio og en enkelt fadøl...

Opvarmning

straktarmgøgl for at kompensere for afvigelsen i planlægningen

DL

2x8 @ 60

Kørte light and low - havde bare lovet at instruere min kammerat.

+lidt pullups

Skrå bænk

10 @ 40

8 @ 60

5 @ 70

6 @ 70

12 @ 60

En shitload chest supported row - low+alm.

Dips

4x10

Avs i starten - men igen bedre og bedre som varmen kom. Og ingen onde fornemmelser dagene derpå...

Krøl

random

Link to comment
Share on other sites

Mandag 120312

Opvarmning

diverse

Straddle BA press HS + ecc hspu

Lidt blandet kvalitet - ikke nok koncentration

cirkus 10 tsk, hvoraf 5 var gode, hvoraf 3 var med pause i midten og bunden

Hollow presses

3x3 - feet elevated

8

6

Ny øvelse - selvopfundet navn - en blanding mellem en pushup og en håndstandspushup. Fokus på skuldre til øre og runding i øvre ryg. Ligner lidt den måde, jeg laver decline pushups på en trappe i min thailandsvideo et par sider tilbage.

Semi sumo DL

5 @ 65,75,85,95

Alle død, hårdt på de sidste! Ret smal stand.

False grip pullups

7x1

1x1 strict muscle up

Kørte singles mellem alt ovenstående lidt på må og få pludselig på 8. var der overskud, da albuerne kom op nær vandret, så jeg pressede videre og fik min første strict mu - ikke striiict strict, men intet kip, intet moment :)

BOR

4x8 @ 67,5

DB bænk

2x15 @ 24

Low incline krøl

2x10 @ 10

7 @ 10

6 @ 10

Lidt reverse crunches på GHD'en medførte pump i abs, derefter stræk og cuff

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 140312

En masse smr om formiddagen - bla. triceps stod for skud

gymnastik - ikke det tsore at berette. Startede VIRKELIG skidt ud. Store problemer med at finde balancen - ekstra opvarmning virkede...

lidt tuck pl, press hs, low straddle pl, hip drills, pl slides bla bla bla og en enkelt strict MU (jeg forstår det ikke - det er pludselig easy peasy)

Ecc. stalderpress

2x2 +5 sek i bunden - 10 sek mellem hver rep

2x1 embedded stalder: (5 sek low straddle planche + ecc stalder + 5 i bunden)

Cubansk + IR smash + german hang stræk

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Mandag 190312

Opvarmning

Stræk+scap mob

wall HS

500 meter c2

20 DU's :)

HS

BA straddle press HS lve paraletter, kørt i cluster med 10-15 sek pause

3x3

Wall HeSPU face to wall

3x3

Kom lidt for tæt på væggen

Strict xr MU

2x1

2x1½ - ½ = ekstra russian dips

1x1, l-sit (der dog ryger, når jeg skal presse op)

Hollow presses

8,7,6

http://www.youtube.com/embed/3uDRWXGAcUI

Semi sumo

5 @ 60,70,80,90,100

8 @ 60

Alle død

BOR

4x8 @ 70

DB bænk

15 @ 26

10 @ 26 lidt avs

incline krøl

2x10 @ 10

8 @ 10

7 @ 10

POwer shugs i smithen

opv

10 @ 60

2x10ish @ 98

+lidt hangshrug

Single leg Dragon flags

3x5

Mine mave er ved at blive slap

stræk - glemte cuffen...

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 210312

Bang busted im shoulders, spine und abs

Bla.

press HS -> StraddleL - sweetness, en tre stykker

Low straddle PL - nothin fancy: kørte også 3-4 stk. embedded, hvor de blev efterfulgt af ecc. stadler

Ecc. FL

scap retracts

L-hll's

Dagens højdepunkt var nok:

3 strikse MU-vend i rap

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 220312

Træning i middags

opv.

usual + ba press hs

Wall hespu

4x3

Hollow presses

3x8

+2x5 (deficit)

Rope pullups

3x4

+ 3 mu

havde ikke fået magnesium med så begge dele var lidt svært...

Mixed grip chins

3x3/3

+noget rope halløj a la Sanchez

Chins

10

8

6

5

Dips

4x10+

Hammer krøl+ecc.

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 250312

Jeg har fået strukket en del igennem denne uge, så går rundt med udstrækningsdoms i hams og lænd. Prøvede med lidt rul, men ingen magisk effekt.

Opvarmning

scap stab+mob

HS

pancake + psoasstræk

kateter

straddle press HS -> Ecc. stalder

5

cirkus - i hvert fald pr på både rep og sværhedsgrad

tuck pl

low straddle pl

teknik i barre

Ecc FL

4x3

ring hs

herman hang stræk

2x10 tag i rebet

cuff

Link to comment
Share on other sites

Mandag 260312

Opv.

usual + BA press HS

Wall HeSPUface 2 wall as usual

5x3

sub 2 min pause

Hollow presses

3 sæt til near failure

deficit

fairly strict MU

3x1

2xfail - tudning :)

Semi sumo

5 @ 65,75,85,95,105

10 @ 60

BOR

4x8 @ 72,5

DB bænk

15 @ 26

12 @ 26

INcline krøl

2x10 @ 10

9 @ 10

8 @ 10

POwer shrugs

?? @ 58

2x15 @ 98

Single leg dragon flags

3x5

stræk + cuff

Min skulder er sgu ved at blive rask tror jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 290312

teknik i reck, barre og hest

Lidt styrke

3 runder af

5 Burpees boxjumps (solarplexus-højde, samlet afsæt, hænder til hjælp)

10 unilateral elevated plyo PU

5 single leg dragin flags

5 skin the cat

5 chins

Tid: 7:20

CHins endte med at blive ret hårde efter både flags og skinned cat

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 310312

Jeg var forbi til åbningen af Performance Gym i Aarhus... utrolig Gucci, men endnu mindre end, jeg havde regnet med. Utroligt, der er blevet plads til så meget. Havde taget træningstøjet med, men det havde en masse andre også og ringene hænger midt i det hele, så jeg listede op i hallen i stedet... pec minor og lats er stadig blodsømme fra onsdag og alle hoftebøjerne er domsede fra sprint (overslag, lol) i torsdags.

Stræk+kateter

Press hs work

PL work

FL work: 2x3

IC pullouts

10x1

+elbow conditioning

sving i bare

Ring sving

et par muscle ups

rope: 2x11 steps

skulderstræk + cuff

Link to comment
Share on other sites

Mandag 020412

Sprang lidt hurtigt gennem opvarmningen, måske var det det, der drænede pec og fik højre psoas til at skabe sig... Var et smut forbi Sparta og deres dejlige træringe.

Opv.

scap mob

wall runs

A1 xr, strict muscle up

5

A2 xr, BA press HS

5

Skulle egentlit have kørt dem i samme serie, men ringene var lige fem cm for høje, så mine fødder stødte mod ophænget. Tilgengæld gik pecs helt amok. IC pullouts ramte dem åbenbart alligevel ret godt i lørdags.

Wall HeSPU

4

4

3+1

sub 2 min. pause

Hollow presses

random

Semi Sumo

Det gik i ryggen og balle, så jeg droppede det. Psoas spændte, og jeg orkede ikke lige at skulle gå i gang med alt muligt rollin

Bor ikke lige det bedste setup, skulle have kørt 75kg, men weinede med hofte og setup

10 @ 60

2x8 @ 70

12 @ 60

Semi fat Chins

8,6,5

+3/3 mixed grip

DB bænk

8 @ 20

12 @ 25

10 @ 25

Krøl

15 hammerkrøl @ 15

8 @ 20 ecc. conc

6 @ 20 ecc. conc.

Snatch pull

5x5-10 @ 40

Wall runs

150 @ 5 min.

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Onsdag 040412

1½ times straktarmsarbejde

Torsdag 050412

Opv.

stræk

hypers

band pulls

Semi sumo - fokus på eksplosivitet

opv.

5 @ 70

4x3 @ 80

Wall HeSPU - face to wall, to fod fra væggen

3x4

2+1

sub 2 min pause

+et par false grip pullups

Tuck FL pullups

3x5

ss'et med

Slide jack-knife pushups

3x10

16 min. EDT

chins: 5x5; 1x4; 4x3 = 41

dips: 5x8; 1x7; 4x6 = 71

reps: 112

(vil prøve om det ikke kan blive fast torsdagsgøgl, hvilket åske er omsonst, når foregående arbejde vil være anerledes fra torsdag til torsdag)

POwer shrugs//rackpulls

3x?? @ 100

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Lørdag 070412

MOrgentræning 08.30 :(

Yeiks, der gik en halv træning inden jeg var helt varm i skuldrene. Deraf lidt skuffende præstationer i HS pressen. Og så bør jeg snart overveje at presse mig selv lidt mere i splitkatete, så jeg ikke kan slacke med benene...

Det blev til en del pl work, da skuldrene pludselig halvvejs livede op.

Ic pullouts: 10-15 stk - hallå, pump i pecs og lats :)

+elbow cond.

MU: 4

Hll: 8,6

Tuck fl: 3x8

scap retract

Cuban press: 3x5 tempo

Link to comment
Share on other sites

Mandag 090412

Bum, god ryg i dag!

Opv.

cykling - hmm, måske løsner det ret lidt op.

hypers

pullups

swissball planke

Semi sumo

2x?? @ 60

5 @ 80,90,100

1 @ 110

2x2 @ 110 (touchngo)

Wall HeSPU

4x4

1x3+1

2 min pause

+ noget hollow press

+2 false grip pullups, fremskridt, men forhelved, hvor gør det ondt i albue/underarm :D

DB bænk

2x8 @ 27,5

12 @ 22

DB cs row - substitut for BOR, der var taken...

2x10 @ 27,5

2x8 @ 25

+noget OA KB pendley row :D

Low incline krøl (revisit)

2x10 @ 10

7 @ 10

5 @ 10

bad...!

Power shrugs

12 @ 100

2x12 @ 120

Link to comment
Share on other sites

Onsdag 110412

Traaaavlt lang dag, alt for meget kaffe... gymnastik

Hurtig omgang styrke og derefter fokus på ringsving, hvor der blev hamret godt igennem - spændt på ryggens tilstand de næste par dage.

Spottet Stalderpress

1x1 :) - pr'ish

2xfail

+5ish ecc. stalders

PL slides

3x6

XR HS - better!!!

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 120412

Jeg har ondt i benene i morgen... De blev dræbt i dagens lige rigeligt hårde opvarmning

Opvarmning

45 sek øvelse; 45 sek løb

Øvelserne:

Air squat

Lav box jumps fra lav semi sumo

Lav box jump+udspring

Hop i ½ meter skum

Plyo hop

GHR pushups

Derefter gulv og let spring og barre

Ring HS

5x??

Skin the cat

2x5

Spottet MU

1x5

Efter to timers træning:

Stræk af understel og en powershake af kaffe, beta alanin og bcaa:

16 min. EDT til guns

chins: 5x5; 5x4 = 45 (+4)

dips: 5x10; 5x6 = 80 (+9)

reps: 125

Link to comment
Share on other sites

Fredag 130412

Jeg havde sneget mig med en veninde til klatring i Århus KLatreklub... 2 timer fløj afsted, når man holder lange pause for ikke at ens underarme skal eksplodere! For helved nogle onde pumps!

Hun er lille og er nowhere near en pullup, så jeg havde høje forventninger om, at jeg skulle blære mig ved at klatre hendes max-sværhedsgrad. Hmm... vi startede ud med en 3'er, der er klubbens letteste. Allerede der røg mine forventninger til mig selv. Overraskende hårdt. Fik bevæget mig opad og tog 5a+. Prøvede så en 5b'er, som tørrede røv i mig. Min veninde mente ellers den var rimelig let. Med 4 pauser i seletøjet og hjælpe fra nabosten kom jeg endelig. Fuck, hvor er det fedt at klatre, men mine fingre er SÅ slappe!

Finisher med bouldering... nu er jeg træt og mine underarme sejler!

Link to comment
Share on other sites

Lørdag 140412

Formiddag

HS

Tucked PL: 10,10,10,7,5,8,7

PL slides: 2x6

Sur kat-steps: 2x8

Band Facepulls: 2x15

Pullaparts: 2x10

En time senere med en kammerat - pretty random:

BOR

10 @ 20

10 @ 40

10 @ 60

2x7 @ 77,5

8 @ 77,5 yates

8 @ 70

DB skulder

12 @ 18

8 @ 22

8 @ 24 - forced på sidste

6 @ 24 - forved på sidste

9 @ 18 - igen

+1½ sæt high rep i decline bænk

PLate loaded CS low row

8 @ 60 - medium bred

10 @ 60 - smal spade

10 @ 60 - medium bred

10 @ 40 - bred

3 sæt fransk

3 sæt Ez krøl

Godt selskab, men desværre lidt ligegyldig træning. Og dog - for et års tid siden lovede AndreasH mig, at jeg i løbet af maj2012 ville reppe med 30db i skulderpres. Så er det måske på tide, jeg begynder at løfte lidt der :)

Link to comment
Share on other sites

Mandag 160412

Var ikke sådan vildt oplagt og udsigten til det sædvanlige mandagsprogram kedede mig. Desuden anede jeg mine skuldre ville være døde fra de forcerede reps i lørdags. Samtidigt manglede jeg noget SA conditioning fra i lørdags. Bum bum, what do to...

Jeg havde hørt rygter om, at havnens Caveman-hold skulle igennem WOD4 fra Harbour Hell Day. Farmer walk og slædeskub+træk - jeg var solgt. Desværre gik det op for mig, at der var tale om 3 runder :D Så blev jeg en kylling på vægtene

WOD 4

3 rounds of:

Farmerwalk with jerry cans 2x15 meters (2x30 kg)

30 air squat

Sled push 15 meters (95kg)

Sled pull 15 meters (95kg)

Farmerwalk with jerry cans 2x15 meters (2x30 kg)

30 Kettlebell Snatch 12 kg

Sled push 15 meters (95kg)

Sled pull 15 meters (95kg)

Tid: 13.2X

Kørte damevægten på farmer walk og pussyvægt på snatch, men var lidt betænkelig ved min ryg og snatchingen - og min grebteknik er elendig og jeg ville ikke have bøffer på en mandag (undskyldningerne var mange :bigsmile: )

Hvis man fjernede snatch og airsquatsne så ville det være en rocker fed wo. Dog var snatchen en anelse for let :) Og gad godt, jeg havde prøvet med de 45 kg. jerry cans i stedet.

Bagefter:

Ic pullouts: 10x1ish

HS

Halve og kvarte rope climps - deres reb er blevet vanvittigt glatte, magnesium var ligefrem en ulæmpe.

Elbow conditioning

Band pullaparts

Link to comment
Share on other sites

Torsdag 200412

Startede ud med yoga om morgenen - hold nu kæft hvor er min krop færdig. Eller også er jeg bare blevet meget dårlig til yoga.

Fik 2 timer morfar sent på eftermiddagen - 100 gram svin+shake+kaffe og så afsted til gym.

Opv.

Plank walks

press hs leg lifts

60 sek HS - mikro mikro sottet

3x20 sek lsit

lidt stræk

Var SÅ død inden træning, men god opvarmning fik sat gang i kroppen.

Ring sving - en god portion - og endelig spillede de.

Wall HeSPU

5x5

Tuck FL pullups

2x5

+2 top pulls

OA kb pendlay row

3x10/10

Alle tre øvelser supersættet over 15-20 minutter. Ganske vist var pauserne i hespu ikke timet, men stadig overrasket over, at jeg fik 5x5 set i lyset af, hvor meget jeg den seneste uge har tudet over min energi/power/evner

Derefter 3 runder for tid:

5 box jump burpees (ribbenshøjde)

5 single leg dragon flags

5/5 unilateral elevated plyo pushup

5 skin the cat

5 chins

tid: 8:20 - jeg blev forsinket af de andre ved nogle af stationerne - selvklart derfor, jeg var et minut ringere end sidste gang

I morgen, lørdag, skal jeg farmwerwalke i sparta - yesj, jeg glæder mig

Edited by Dr. Durden
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share