MaxPower


MaxPower
 Share

Recommended Posts

En enkelt skræmmekampagne i ny og næ kan være ok ;)

Jeg tager det nu også stille og roligt, og uanset resultaten af sheikoen, så skal stænger have lidt afslapning i programmet efter nytår. De har haft det hårdt her på det sidste, og jeg må også se at få rettet lidt op på størrelsesforskellen på top og bund :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.7k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Så lad os kalde det et realitycheck ;)

Jeg er bare ikke sikker på at det rent faktisk var en fiberspængning i sommers, og det var i øvrigt kun i højre lår. Det jeg har nu mærkes cirka lige meget i begge lår.

Noget helt andet...

Jeg syntes egentlig kosten kører efter planen, så godt som det nu kan lade sig gøre, når jeg ikke kan styre min frokost rigtigt - ud over at jeg vælger hvad der skal på tallerkenen. Jeg prøver bare at spise godt med kød og ellers bare fylde på. Aftensmaden er ca halvdelen af tiden heller ikke helt under kontrol (pga madklubben på køkkenet), men der er for det meste også nok ;)

MEN vægten står stille, og med mindre jeg får rigtig meget fedt i de to måltider jeg ikke styre, så får jeg sgu nok for lidt. I omegnen af 60g hvis jeg spiser som planlagt. Det samlede kalorieindtag ligger i omegnen af 3200kcal på ikke træningsdage (fordeling ca 250g P / 420g K / 60g F) og 500kcal ekstra på træningsdage (50g prots og 80g kulhydrat).

Det er bare tilsyneladende ikke nok, så nu må jeg gå til den det næste stykke tid, bl.a. ved at grave lidt dybere i proteinbøtten :bigsmile: og så vil jeg supplere fedtindtaget med 50-60g nødder eller mandler om dagen. Jeg forsøgte mig med solsikkeolie som supplerende fedt i formiddagsshaken for nogle måneder siden, men det smagte så ækelt at jeg ikke gad fortsætte med det. Nogen forslag til mere "smagfulde" alternativer? Jeg er ikke meget for at bruge en flaske UDO's eller mere om måneden ;)

Og så ellers bare skovle ind med god samvittighed her i julen :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Week 4 - Day 1

Min mor sagde altid at hvis man ikke har noget pænt at sige, så skal man tie stille.

Derfor kommer min mening om dagens træning i smileys:

:angry: :( :angry3: :confused: :cries: :cry: :4ranting: :headwall: :bricks:

Forklaring følger...

Squat

1 x 5 @ 50% 80,0

1 x 4 @ 60% 95,0

2 x 3 @ 70% 110,0

5 x 3 @ 80% 125,0

3 x 2 @ 85% 130,0

Til at starte med føltes stænger ikke ligefrem på toppen, men det problem forsvandt nu meget hurtigt - eller også blev det i hvert fald overdøvet.

Min højre albue begyndte MEGET hurtigt at blive GODT øm. Det var ikke noget problem når jeg var igang, men bagefter kunne det BARE mærkes. Den var/er ikke trykøm eller noget, men nøøj hvor var det irriterende. Præcis det samme som jeg havde i slutningen af DFHT.

Eneste lyspunkt var af selve squatten faktisk kørte helt ok.

Jeg kunne godt fornemme hvor det bar hen, men jeg måtte lige prøve bænken også for at se om den var påvirket.

Benchpress

1 x 5 @ 50% 55,0

1 x 4 @ 60% 70,0

2 x 3 @ 70% 80,0

5 x 3 @ 80% 90,0

Og det gik sørme. Jeg kunne godt mærke albuen ikke var 100% stabil, men bænken gjorde det ikke være, så jeg valgte at køre den færdig og så stoppe der.

Fornuften sejrede til sidst, men det er bare ikke sjovt at skulle droppe træning pga sådan noget *BEEEEP*

Opsummering (af begge øvelser): :lol:

12 sæt squat, workload 4095kg

9 sæt bænkpres, workload 2385kg

Det tog så 45 min før jeg tog mig sammen og kørte hjem igen :(

Og så var det ellers bare lige hjem og frem med en pose frosne majs. Den sad jeg så med 20-30 minutter sådan frem og tilbage og rundt om hele albuen.

Heldigvis kunne jeg allerede på det tidspunkt mærke at det ikke var så slemt mere, og nu ca et kvarter efter majsne kan jeg kun mærke meget lidt til den.

Men jeg er slet slet ikke tryg ved det :(

For en sikkerheds skyld må jeg hellere vente med onsdagens træning til fredag, men det er ikke besluttet 100% endnu. Det kommer an på om jeg mærker noget som helst til den i morgen eller onsdag.

Dagens træning kan få en sølle banan, fordi jeg trods alt fik lavet en smule som ikke var helt skidt:

:banana:

A_R ->

Det er nu sjældent min aftensmad der mangler fedt, mere min shake og min yoghurt tidligere på dagen. Jeg har valgt at supplere med lidt nødder og mandler - de smager også bedre :)

Link to comment
Share on other sites

Øv bøv - lorte albue :(

Jeg mærker kun meget lidt til den sådan generelt, men i visse positioner og belastninger kan den lige pludselig gøre lidt nas.

Jeg er meget i tvivl om hvad der kan være den præcise årsag til problemet. Det viste sig for alvor under squatten, men jeg synes faktisk også jeg mærkede en snert til albuen på cykelturen til træning og muligvis også på arbejdet tidligere på dagen, men jeg er ikke helt sikker.

Som sagt er den ikke trykøm og jeg har fuld bevægelighed i både hånd, albue og skulder.

Kan det være en museskade?

Det med at det er i bestemte positioner det gør avs synes jeg tyder lidt hen af at nogle sener eller nerver er/kommer i klemme (sene-skede-hinde-betændelse?).

De næste par dage vil jeg prøve venstre hånd til musen i håb om at det måske hjælper lidt eller i hvert fald bare giver ro til højre.

Me no like dis :(

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Lyder surt med albuen. Jeg havde selv lidt problemer med albuen på et tidspunkt når jeg skulle køre bænkpres. Og der hjalp der rigtigt godt at køre 2 sæt high-rep hammercurl inden, for at få noget blod osv til det ømme punkt....

Men jeg har ingen videnskabelig referencer eller noget, det er kun ment som et husråd. :)

Link to comment
Share on other sites

Torben F ->

Jep, det er MEGET surt. Det er præcis det samme som jeg havde i oktober (link)

Jeg har et par håndvægte derhjemme, så dit råd skal da lige prøves, men med hensyn til træningen i morgen, så hælder jeg mest til at lade fornuften råde og springe den over - selvom det absolut ikke er med min gode vilje :cries:

Jeg er dog meget i tvivl om jeg i stedet skulle hoppe direkte på en deload fra fredag, i stedet for at risikere yderligere problemer.

Link to comment
Share on other sites

ARGH - jeg er splittet.

Jeg har mærket MEGET lidt til albuen idag, men jeg kan dog godt mærke den ikke er 100%.

Jeg har gennemført alle øvelserne her uden problemer og lavet en masse hammercurls med lav vægt også uden problemer - og med et dejligt pump som bonus ;)

I morgen står den ifølge programmet primært på 2 x bænk og 1 x dødløft. DL kan jeg ikke forestille mig giver problemer (ud over at den ser dejlig tung ud), og bænken kunne jeg også gennemføre igår.

Pt er det ikke muligt for mig at fremprovokere smerter i nogen stillinger eller belastninger.

what to do, what to do??? :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Og nu er det naturligvis intet at mærke...

Og dog, hvis jeg har armen næsten strakt og trækker i armen med den anden hånd, så kan jeg gør det en lille smule avs omkring det inderste knoglefremspring ved albuen.

Spørgsmålet er bare om det betyder noget for bænk og død :santa2:

skal?

skal ikke?

skal?

skal ikke?

skal?

skal ikke?

skal?

skal ikke?

skal?

skal ikke?

:wacko:

Link to comment
Share on other sites

Hej Max. Undskyld jeg trænger mig ind på din log, men jeg har et spørgsmål til din træning.

Såvidt jeg kan se træner du hypertrofi, som du kalder DFHT.

Hvis jeg har ret, synes jeg det er temmilg underligt, at du bruger dual factor teori til periodisering af din træning. Jeg mener, at DF har den indirekte implikation for hypertrofi træning, at man netop skal holde pauser, hvor ens fitness falder. Dette er blandt andet beskrevet af TJ her http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=403

Er det så ikke underligt, når du mener, du netop bør periodisere din træning, eller træner du samtidig også for styrke??

Hilsen Balle H :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hej Balle H

Ingen grund til undskyldninger, du skal være velkommen med spørgsmål. Dit sprøgsmål er dog en smule kryptisk for mig, men jeg skal prøve at svare så godt jeg kan.

Jeg træner både for at blive stor og stærk, og hvad der bliver prioriteret højest svinger lidt frem og tilbage.

Lige pt træner jeg ikke efter DFHT-principperne, men efter et Sheiko-program. Dog regner jeg med at begynde på et DFHT-program igen efter nytår.

Jeg har desværre ikke fået læst meget mere om Dual Factor end der er præsenteret i dette word-dokument, og det beskæftiger sig primært med et enkelt progressionsforløb, ikke den overordnede periodisering. Periodisering bør man i øvrigt kende til og benytte uanset hvad ens mål med træningen er.

Ang. pauser, så er der jo indlagt deload-perioder i DFHT, og derudover mener jeg da også jeg tog en uges tid helt væk fra træning inden jeg begyndte. Det gjorde jeg IKKE inden sheiko, fordi det primært er et høj-volumen program for styrke, og det ville være en dårlig ide at have alt for lav workcapacity inden man går igang med den type program.

Hvis jeg har totalt misforstået dit spørgsmål eller der er flere ting der undre dig, så sig endelig til.

mvh

MaxP

Link to comment
Share on other sites

Hej Max. Undskyld jeg trænger mig ind på din log, men jeg har et spørgsmål til din træning.

Såvidt jeg kan se træner du hypertrofi, som du kalder DFHT.

Hvis jeg har ret, synes jeg det er temmilg underligt, at du bruger dual factor teori til periodisering af din træning. Jeg mener, at DF har den indirekte implikation for hypertrofi træning, at man netop skal holde pauser, hvor ens fitness falder. Dette er blandt andet beskrevet af TJ her http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=403

Er det så ikke underligt, når du mener, du netop bør periodisere din træning, eller træner du samtidig også for styrke??

Hilsen Balle H :xmas:

Jeg tillader mig også lige at komme med et par kommentarer:

Men først et par spørgsmål ;)

Hvorfor er det en implikation for hypertrofi at man skal holde pauser?

Og hvad mener du med fitness?

Jeg er meget enig med MaxP i, at det selvfølgelig er vigtigt at periodisere sin træning. Der er ingen, der kan holde til super hård træning hele tiden. Desuden er det svært at holde en progression hele tiden (som TJ anbefaler i artiklen) uden at dekonditionere/lave deload en gang i mellem for at sænke workcapacity.

Link to comment
Share on other sites

Hej Max og Sok. Ja mit indlæg var nok lidt kortfattet og derved også lidt kryptisk.

Max. Jeg er enig i, at træning bør være periodiseret, lige meget hvilken type træning man laver.

En af implikationerne af DF er, at man bør periodisere med henblik på deloading perioder (Sok, deload og dekonditionering er ikke det samme), hvis man vil undgå, at ens fitness falder, det TJ i artiklen omtaler som workcapacity og neurale adaptioner.

Bryan Haycock siger, ikke direkte, men det ligger der vil implicit i HST, at mængden af bindevæv i musklerne er sammenfaldende ens fitness.

Dvs. hvis man ikke dekonditionerer, der er fuldstændig træningsstop, vil man opretholde en stor workcapacity og vigtigst, en stor mængde bindevæv. Dette gør det vanskligere, at skabe et muskelvæsktstimulerende miljø i musklerne.

Derfor mener jeg, at der indirekte i DF ligger et krav om, at man dekonditionerer, hvis man vil øge sit muskel volumen (Det er vel essensen af TJ's artikel).

Ja det har undret mig længe, men jeg kan faktisk slet ikke se, at DF har nogen direkte betydning for Hypertrofi træning (med mindre man skal perfome selvfølgelig).

Ang. pauser, så er der jo indlagt deload-perioder i DFHT, og derudover mener jeg da også jeg tog en uges tid helt væk fra træning inden jeg begyndte. Det gjorde jeg IKKE inden sheiko, fordi det primært er et høj-volumen program for styrke, og det ville være en dårlig ide at have alt for lav workcapacity inden man går igang med den type program.
Min pointe er netop, at deloading ikke fungere på samme måde som fuldstændigt træingsstop (det er du sikkert klar over).

Dual factor og hypertrofi hænger ikke sammen i mit hoved.

Det skulle dog ikke undre mig, at jeg har misforstået noget.

Iøvrigt undskyld, hvis jeg tærsker langhalm på noget i godt ved.

Hilsen Balle H :xmas:

Ps. Til Sok.

Der er ingen, der kan holde til super hård træning hele tiden. Desuden er det svært at holde en progression hele tiden (som TJ anbefaler i artiklen) uden at dekonditionere/lave deload en gang i mellem for at sænke workcapacity.

En lille ting, men man dekonditionerer ikke for at kunne blive ved med at have progression, man dekonditionerer for at fortsat progression ikke er nødvendig. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

deload og dekonditionering er ikke det samme
nej det skriver jeg heller ikke?? :blink:
En lille ting, men man dekonditionerer ikke for at kunne blive ved med at have progression, man dekonditionerer for at fortsat progression ikke er nødvendig

øhhh.... for at ens muskel skal vokse er man nødt til at løfte mere vægt end ens muskel er konditioneret til, således, at der sker en superkompensation. Derfor kunne man i princippet undgå deload, hvis man kunne opretholde en progression hele tiden. Da dette ikke er muligt dekonditionerer man. På den måde kan man igen fremtvinge en superkompensation. Så om man dekonditionerer for konstant at have en progression i forhold til den konditionering ens muskler har, eller om man dekonditionerer for igen at lave en progression er da to sider af samme sag. Det er vigtigt at have en fortsat progression, set i forhold til musklens konditionering.

Er grunden til, at du mener DFHT ikke virker i hypertrofisammenhæng, fordi der bruges deload i stedet for dekonditionering?

Link to comment
Share on other sites

Hej Sok.

Jeg må indrømme, at jeg stadig synes, jeg svarer eller komenterer, det du skriver, at du så har ment noget andet, kunne jeg jo ikke vide. Normalt når jeg læser en skråstreg, læser jeg den som, at den deler to ensbetydende udsagn. Det gør du ikke kan jeg forstå, men det skal nu ikke skille os ;)

Jeg synes igen, at dit indlæg bære præg af, at du ikke skelne korrekt mellem deload og dekonditionering.

Du skriver

for at ens muskel skal vokse er man nødt til at løfte mere vægt end ens muskel er konditioneret til, således, at der sker en superkompensation. Derfor kunne man i princippet undgå deload, hvis man kunne opretholde en progression hele tiden.
Jeg mener, at der i ovenstående citat ligger, at deload er nødvendig, fordi man ikke opretholde en progression hele tiden. Det er ikke korrekt. Din muskel bliver ikke dekonditioneret af at deloade, så hvorfor deloade i hypertrofi sammenhæng??

for hvis du gør det, vil du, når du begynder at træne efter din deload, være superkompenceret, og din workcapacity, dine neurologiske tilpasninger og dit bindevæv, vil stort set være intakt. Dette er IKKE hensigtsmæssigt, hvis du træner hypertrofi!

Jeg vil derimod sige, at dekonditionering er nødvendig, og det er det element, jeg spørger max, om han har glemt.

Endvidere skriver du

Desuden er det svært at holde en progression hele tiden (som TJ anbefaler i artiklen) uden at dekonditionere/lave deload en gang i mellem for at sænke workcapacity

Deload sænker ikke din workcapacity (men derimod din fatigue), og jeg mener ovenstående udsagn, giver udtryk for, at både dekond. og deload medfører end laver workc.

Hvis du ikke mener, dit udsagn giver udtryk for dette, er der en grundlæggende forskel i vores sprogforståelse, og en videre diskussion vil være meningsløs for mig.

Jeg synes ellers, at vi grundlæggende er enige om, at dekond. er nødvendigt.

Det er vigtigt at have en fortsat progression, set i forhold til musklens konditionering.

Svaret på dit spørgsmål er ja.

Hilsen Balle H :xmas:

Link to comment
Share on other sites

sorry for logsvineriet maxp, dette er sidste kommentar... promise ;)

Ok jeg ser hvor du vil hen, og jeg forstår hvorfor, du ikke mener, jeg kender forskel på deload og dekonditionering, - det bliver ikke nemmere af, at jeg bytter rundt på ordene, når jeg forsøger at forklare dig, hvad jeg mener. Sorry

For at slå fast, hvad min opfattelse er (og jeg tror egentlig din er den samme):

Deload: Man træner med submaksimale vægte. Ens workcapacity nedbrydes kun ganske lidt (hvis overhovedet). Gør bl.a. at sener osv kan restituere sig bedre, da disse er lidt længere tid om det end muskler.

Dekonditionering: Fuldstændig pause, - gør at ens workcapacity nedbrydes. Derved kan man lave progression overload på selv submaksimale vægte, hvilket gør at en progression igen kan fastholdes. Progressionen er ikke set i forhold til den absolute vægt man løfter, men i forhold til den relative vægt man løfter i forhold til det som musklen er konditioneret til.

Jeg synes ellers, at vi grundlæggende er enige om, at dekond. er nødvendigt.

Det er vigtigt at have en fortsat progression, set i forhold til musklens konditionering.

Helt enig!

Håber at det slår fast, hvad jeg mener med deload og dekonditionering, beklager min tyrkfejl.

Hovedessensen i dit indledende indlæg: Er deload tilstrækkelig for at holde en progression henover hele DFHT vs. en egentlig dekonditionering?

Det ved jeg faktisk ikke. Nu har jeg ikke set tilbage i MaxP´s log, men hvis han har overholdt en god progresion i både volume og intensitet uden at de submaksimale vægte har været for lette, så burde en deload være tilstrækkelig. Jeg ved i hvert fald at de submaksimale vægte har givet en del DOMS. Der har været indtil flere DOMS rapporter i loggen :lol: .

Men det er en god pointe, fordi hvordan ser det ud, hvis man kører endnu en DFHT? Vil man så stadig kunne opretholde progression, og vil de submaksimale vægte blive for lette?

Jeg har ikke læst særlig meget om DFHT, så jeg er faktisk ikke klar over, hvor submaksimalt der køres.

Link to comment
Share on other sites

Det er skam ikke svineri, så det er helt i orden - begge to :)

Som sagt holdt jeg SD før jeg startede DFHT, så den del er der styr på.

Som Balleh helt rigtigt er inde på som kan man betvivle om deloadperioden midt i er tilstrækkeligt til at den efterfølgende uge med høje reps og dertil hørende lavere vægt kan have nogen effekt for hypertrofi.

Jeg ved det ikke selv, og det er faktisk også en af de ting som jeg har undret mig over ved DFHT - ikke mindst fordi jeg kom fra HST-programmer med den meget lineære progression.

Sokr@tez->

Din første kommentar med at man kunne bruge deload eller SD til at nedbringe workcapacity var vel egentlig en fejl, så det er forståeligt nok balleh retter dig ;)

Ang. intensiteten af deload, så kan man vel sige at den skal være så høj som muligt, men stadig give kroppen mulighed for at restituere sig fra de forrige ugers loadingperiode. Den skal ikke være så lav man mister nævneværdig workcapacity.

balleh ->

Jeg er helt enig med dig. Starter man submaksimalt - eller bare lavere end man tidligere har gjort, er SD nødvendig i en eller anden grad, afhængigt af hvor lavt man starter - og målet er hypertrofi naturligvis.

fitness er et meget bredt begreb, så hvad mener du egentlig det dækker over i DFHT sammenhæng? workcapacity? styrke? begge dele eller noget helt tredje?

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg har fulgt lidt med i jeres lille samtale, og er blevet lidt i tvivl om hvorfor deload dog ikke skulle harmonere mht. til hypertrofi ??

Jeg syntes ikke rigtigt jeg har kunnet udrede det af de ovenstående indlæg :unsure:

Var lige ude og børste tænder og tænkte lidt over det.. :santa2:

Hvis deload ikke harmonerer med hypertrofi, så vil det sige at man efter en given periode på eksp. en måned hvor man har haft løbende progression, og ikke føler man kan øge mere/ er udbrændt. Så skal man holde SD ??? syntes det ville virke lidt voldsomt at holde en uges fri fra træning hver måned, eller er det mig der har misforstået noget ??

Submaksimale vægte, hvad er det lige 100% det betyder ?

Edited by Granhof
Link to comment
Share on other sites

Week 4 - Day 2

SUND FORNUFT??? Det bru'r vi ik' her :lol:

Albue eller ej, så blev jeg nødt til at finde ud af hvad den kunne holde til idag. Squat var det primære problem sidst, og den stod ikke på squat idag, så jeg tænkte jeg ligeså godt kunne prøve at se hvor meget det kunne blive til. Jeg havde på forhånd besluttet at stoppe, hvis albuen opførte sig på samme måde som i mandags. Jeg er jo ikke helt idiot - kun næsten :lol:

Benchpress

1 x 5 @ 50% 55,0

1 x 4 @ 60% 70,0

2 x 3 @ 70% 80,0

2 x 3 @ 80% 90,0

3 x 2 @ 85% 95,0

Fino bambino.

Kun enkelte gange var der en mini-pip fra albuen når stangen skulle på plads igen. Det hjalp tilsyneladende også yderligere at holde albuerne rimelig tæt ind til kroppen

Ripper dukkede op under de tunge sæt og påstod stangen jeg brugte ikke helt vejede de 20kg vi regner med den vejer - meeeen der skal nu være håndfaste beviser før jeg køber den :bigsmile:

Deadlift

1 x 4 @ 50% 85,0

1 x 4 @ 60% 100,0

2 x 3 @ 70% 120,0

2 x 3 @ 80% 135,0

3 x 2 @ 85% 145,0

:devil:

Ingen albuebøvl overhovedet - TOPPAN

Der var temmelig godt riv i dem til og med 135. 145 var tunge men overkommelige. Min 5rm PR er i øvrigt 140 (med bælte). Og jeg tror egentlig nok jeg kunne have trukket 5 med 145 idag.

Alle de tunge sæt (80 og 85%) blev i øvrigt kørt med pause, så stangen var nede og ligge ordentlig død mellem hver.

Benchpress

1 x 5 @ 55% 60,0

1 x 5 @ 65% 75,0

4 x 4 @ 75% 85,0

En bitte smule snak fra albuen, måske fordi stilen ikke var så strict mere

Chinups (ladders)

2 x 1-4 @ mig

Den første med overhånds efter anden gang bænk.

Den anden med underhånds til sidst.

Albuen kunne mærkes en smule helt i bunden med underhånds, men det gik.

Laterals

1 x 10 @ 12,5

2 x 10 @ 15kg PR (gammel var 10x12,5)

Den fik lidt GAS.

De sidste par reps i andet sæt med 15kg var knap så kønne :bigsmile:

Inverted crunch

3 x 10 @ 5kg

Det er bare kræs

Opsummering

15 sæt bænkpres, workload 4180kg

9 sæt dødløft, workload 3140kg

8 sæt andet

32 sæt i alt (ikke møj’) på ca. 1:40

Jeg er glad for jeg tog afsted - det var sgu en helt ok træning omstændighederne taget i betragtning. Albue-problemet er i hvert fald ikke blevet værre :)

Det ser straks mindre godt ud for fredagens træning, som byder på både squat GM's og andet fra godteposen, men nu må vi se hvad doktor siger i morgen. Hvis der bliver bøvl må den sidste dag ryge og så tager jeg nok bare deload derfra, hvis det eller kan lade sig gøre.

Og mon ikke max-dagen kan passe med vores lille juleawbrænding, der er under planlægning - hvis albuen vil det naturligvis ;)

:banana: :banana: :banana:

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share