Henrik S. Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Statiske øvelser har i min optik ingen praktisk overførbarhed til løb.x2De eneste planker her på matriklen er dem ude i vores plankeværk i indkørslen :) LaMotta 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Planke er et glimrende eksempel på hvordan hype påvirker udformningen af træning hos atleter der ikke tager ansvaret for egen træning. Arcus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Kom igang: NAVYSOLDIER 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 15, 2014 Author Report Share Posted January 15, 2014 Tusind tak for input! Jeg tager imod med kyshånd Den der hip thrust øvelse ligner i øvrigt noget som vil kunne ramme spot on. Den må prøves!Hvor ligger din puls belastning, når du løber ved de 5.14?Jeg løber aldrig med pulsbælte, hvilket der er to forskellige årsager til. Dels bliver jeg hudløs af pulsbæltet, og det giver sig selv at det er generende - både under og efter løb. Derudover er mine løbezoner tilrettelagt efter pace og ikke puls Uden at være 100% sikker, så vil jeg gætte på at min puls ligger et sted omkring de 80% af HR. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crawk Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Hej CrawkJeg skal selv køre Ironman på en temmelig kuperet rute i år (Mallorca), og her går mine overvejelser imod et setup bestående af Zipp Firecrest 404 forhjul og 808 baghjul. Man kan vel næppe påstå at denne kombi er ren lightweight - i såfald havde det nok været bedre at vælge mit sæt 303 i stedet - men det er en fin kombi af fin aerodynamik og gode håndterings kvaliteter.Nu ved jeg ikke hvor windy det er i området hvor Norseman afvikles, men det er klart en faktor jeg vil tage med ind i mine overvejelser. Skulle jeg fx. køre en blæsende Ironman som Lanzarote er, så ville jeg vælge mere konservativt af hensyn til komforten i bøjlen.Hvilke hjul overvejer du?Hvis jeg var dig, så ville jeg nok gå efter noget à la 60-70 mm. Årsagen hertil er, at det er en meget alsidig højde, som du vil kunne bruge bade til Norseman og mange andre tri stævner, cykelløb og ling.Personligt ville jeg holde mig fra hjul med alukant, da de ofte er lidt tungere end fuld carbon hjul Desuden er de IMO ikke nær så lirede, hvilket ikke er helt uden betydning;-)Tak for det meget brugbare svar.Jeg har fået følgende 4 tilbud på hjulsæt:- Reynolds Assault-Strike (46mm/66mm) @ 7.300kr.- Reynolds Sixty six @ 9.000kr.- Zipp 404 (2013) @ 11.000kr.- Reynolds 81/66 @ 10.000kr.I følge diverse anmeldelser på nettet virker alle sættene til at være gode. Umiddelbart hælder jeg mest til Assult-Strike da det lavere forhjul skulle give mindre vindfølsomhed (bedre håndterings kvaliteter) end de andre hjul med højere højde (samtidig passer de også bedst til budgettet ).Er der nogle af sættene, du vil anbefale mere end andre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juan Pelota Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Tak for det meget brugbare svar.Jeg har fået følgende 4 tilbud på hjulsæt:- Reynolds Assault-Strike (46mm/66mm) @ 7.300kr.- Reynolds Sixty six @ 9.000kr.- Zipp 404 (2013) @ 11.000kr.- Reynolds 81/66 @ 10.000kr.I følge diverse anmeldelser på nettet virker alle sættene til at være gode. Umiddelbart hælder jeg mest til Assult-Strike da det lavere forhjul skulle give mindre vindfølsomhed (bedre håndterings kvaliteter) end de andre hjul med højere højde (samtidig passer de også bedst til budgettet ).Er der nogle af sættene, du vil anbefale mere end andre?Zipp's firecrest er vejen frem. Navene i assault/strike/storm kombien er noget billigt skrammel, hvis man læser op på det. Uden at vide det, tror jeg du skal op i reynolds dyreste serie før de kan matche zipp's.PS. Jeg kører selv med zipp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juan Pelota Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Det ender med at blive en diskussionstråd den her. Slet kommentarerne, hvis det bliver for meget.Planken er blevet en overrated øvelser, som folk laver uden ansvar for noget som helst. Planken kan laves i dynamisk udgaver og med øget arbejdskrav til stabilitet, hvilket gør dem mere overførbare. MEN at sige at statisk træning ingen værdi har i forhold til løb er forkert.Hvorledes defineres dine løbe-zoner (pace) - er det en forretningshemmelighed eller noget du vil ud med?Jeg tager tilløb til at starte min log igen - tilløbet er dog ved at blive ret langt ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 15, 2014 Report Share Posted January 15, 2014 Reynolds svar på Zipps Firecrest er deres Aero serie.Navene på Strike/Assault hjulene er som sagt ikke særlig gode, dog ok. Lidt bedre bliver det på SixtySix serien hvor det vidst er Reynolds branded DT Swiss 240 nav der er på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 Jeg har fået følgende 4 tilbud på hjulsæt: - Reynolds Assault-Strike (46mm/66mm) @ 7.300kr.- Reynolds Sixty six @ 9.000kr.- Zipp 404 (2013) @ 11.000kr.- Reynolds 81/66 @ 10.000kr. I følge diverse anmeldelser på nettet virker alle sættene til at være gode. Umiddelbart hælder jeg mest til Assult-Strike da det lavere forhjul skulle give mindre vindfølsomhed (bedre håndterings kvaliteter) end de andre hjul med højere højde (samtidig passer de også bedst til budgettet ). Er der nogle af sættene, du vil anbefale mere end andre? Jeg tilslutter mig Kermit og Juan Pelota - hold dig fra Reynolds Assault/Strike.Jeg har selv kørt på Reynolds FortySix, og det er rigtig nok med DT240 nav - altså et ganske glimrende nav.Personligt ville jeg gå efter Reynolds Aero eller Zipp Firecrest. Jeg kører selv Zipp Firecrest på både TT´er (har ikke fået cyklen endnu, men hjulene står klar) og racer, og jeg er meget glad for dem. Firecrest fælgen er noget bredere end Reynolds Aero fælgen, og jeg fornemmer generelt at de mindre vindfølsomme og også bedre rullende end mine gamle Reynolds. Desuden er jeg vild med det look som Zipp hjulene giver min cykel - det betyder som bekendt også en del Her er et pic af raceren med 303:Zipp Firecrest vs. Reynolds Aero tror jeg i bund og grund er et spørgsmål om smag, for begge hjulsæt er lidt udover det sædvanlige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 16, 2014 Report Share Posted January 16, 2014 Det er altså en svedig racer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 Hvorledes defineres dine løbe-zoner (pace) - er det en forretningshemmelighed eller noget du vil ud med?De bliver fastsat med udgangspunkt i mine tider på 1000 m. Da jeg startede ved OOB skulle jeg løbe 5 x 1000 m fuld gas, og ud fra resultaterne blev mine zoner fastlagt i dette skema: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 Det er altså en svedig racerTak Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 Onsdag d. 16/1-14Da jeg vågnede igår morges, var det med en øm hofte der havde værket hele natten. Hvorvidt det var klogt at gennemføre mit cykelpas, var derfor et spørgsmål jeg stillede mig selv mere end en gang. Jeg besluttede mig dog alligevel at sætte mig i sadlen og foretage en grundig vurdering, for erfaring siger mig at en løbeskade ikke altid behøver at betyde at man ikke kan cykle.Og ganske rigtigt - jeg mærkede intet til hoften, da jeg sad i sadlen. Der var derfor ingen grund til at holde igen, så jeg kløede på med intervallerne:15 min let opvarmning45 sek gul zone / 15 sek hvid x 55 min hvid zone5 min gul zone2 min hvid6 min gul zone2 min hvid10 min gul zone3 min hvid6 min gul zone2 min hvid4 min gul zone5 min hvid20 sek spin ups -> 90 sek hvid zone x 410 min afrulCykling - 1 time 25 min @ 141 watt i avg.Generelt set var det en sølle omgang igår! Faktum er at min wattmåler forsat viser alt for lidt, hvilket betyder at jeg skal slagte mig selv for at holde den gule zone i mere end 5 min. Alt over 5 min er nærmest fysisk umuligt! Enten det eller også bliver min form konsekvent dårligere, og den køber jeg ganske enkelt ikke med det meget målrettede fokus jeg pt. træner efter. Mit bud er at den nuværende måler viser ca. 15-20 watt under niveauet fra den wattmåler jeg brugte, da jeg kørte min seneste FTP test. Behøver jeg at sige, at jeg er pisse irriteret og gnaven over disse afvigelser???Løsningen på ovenstående bliver formodentligt at mine to SRAM Quarq målere returneres og erstattes af SRM. Det samme gælder Michaels. Vi har dialog med Børge Madsen (cykelpusheren), og han er indstillet på at vi finder en løsning asap, så vi forventer at høre mere vedr. prisdifferencen i løbet af dagen idag. For helvede, hvor er det bare frustrerende at skulle bøvle sådan med det!Igår aftes var jeg en smut forbi massøren, som fik løsnet godt op for hoften med nogle lede tricks. Undervejs kunne jeg tydeligt mærke, hvordan der pludseligt kom hul igennem og åbnede op for blodgennemstrømningen. Det var en herlig fornemmelse. Hertil morgen mærker jeg intet, så det er skønt. Senere idag vil jeg forsøge mig med en kort luntetur - bare lige for at vurdere skadens omgang. Giver det anledning til gener stopper jeg selvfølgelig straks, og konklusionen må så være at der skal en løbepause til for at få styr på sagerne. We´ll see….. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 16, 2014 Report Share Posted January 16, 2014 Jeg tilslutter mig Kermit og Juan Pelota - hold dig fra Reynolds Assault/Strike.Jeg har selv kørt på Reynolds FortySix, og det er rigtig nok med DT240 nav - altså et ganske glimrende nav.Personligt ville jeg gå efter Reynolds Aero eller Zipp Firecrest. Jeg kører selv Zipp Firecrest på både TT´er (har ikke fået cyklen endnu, men hjulene står klar) og racer, og jeg er meget glad for dem. Firecrest fælgen er noget bredere end Reynolds Aero fælgen, og jeg fornemmer generelt at de mindre vindfølsomme og også bedre rullende end mine gamle Reynolds. Desuden er jeg vild med det look som Zipp hjulene giver min cykel - det betyder som bekendt også en del Her er et pic af raceren med 303:Zipp Firecrest vs. Reynolds Aero tror jeg i bund og grund er et spørgsmål om smag, for begge hjulsæt er lidt udover det sædvanlige Du har fuldstændig ret i Zipp Firecrest kontra Reynolds Aero. De har begge en meget bredere fælgprofil end andre højprofil hjul, og det er det der gør dem ekstra aerodynamiske. Det er i øvrigt en smagssag om man kan lide det ene eller andet. Jeg havde som sagt et par Zipp 404 Firecrest som rullede fantastisk, men som havde så blødt en opspænding i baghjulet at det flexede for meget når jeg trådte an. Er man triatlet har det dog ikke den helt store betydning, da accelerationer sjældent er noget der er meget af. Vindfølsomhed i sidevind var også minimal, og mindre end mine Mavic Cosmic Carbone med 52 mm fælg højde.Jeg valgte Reynolds Aero modellen fordi den var stivere end Zipp 404 Firecrest, hvilket er vigtigt for mig da jeg ofte sprinter i løb.Og lige en detaljer:Zipp Firecrest 404 er ikke noget bredere end Reynolds Aero 58. Zipp 404 er 26,53 mm og Aero 58 er 26,2 mm. Så, forskellen er 0,33 mm På 303 er det dog en anden sag da fælgen vildt nok er 28,50 mm bred! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 16, 2014 Report Share Posted January 16, 2014 Generelt set var det en sølle omgang igår! Faktum er at min wattmåler forsat viser alt for lidt, hvilket betyder at jeg skal slagte mig selv for at holde den gule zone i mere end 5 min. Alt over 5 min er nærmest fysisk umuligt! Enten det eller også bliver min form konsekvent dårligere, og den køber jeg ganske enkelt ikke med det meget målrettede fokus jeg pt. træner efter. Mit bud er at den nuværende måler viser ca. 15-20 watt under niveauet fra den wattmåler jeg brugte, da jeg kørte min seneste FTP test. Behøver jeg at sige, at jeg er pisse irriteret og gnaven over disse afvigelser???Løsningen på ovenstående bliver formodentligt at mine to SRAM Quarq målere returneres og erstattes af SRM. Det samme gælder Michaels. Vi har dialog med Børge Madsen (cykelpusheren), og han er indstillet på at vi finder en løsning asap, så vi forventer at høre mere vedr. prisdifferencen i løbet af dagen idag. For helvede, hvor er det bare frustrerende at skulle bøvle sådan med det!Det er fandme irriterende når værktøjet ikke virker, og specielt noget som burde være godt. Quarq er jo ikke ligefrem discount, og man betaler da vidst også pænt for det. Er det omkring 12.000,- de står i inkl. kranksæt?Kan se prisen i DK for SRAM Red med SRM er på ca. 22.000,- så det er virkelig en opgradering der vil noget hvis det er den retning i går i.Til gengæld får man en Power Control enhed med i prisen, og så får man altså respekt på landevejen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 Det er fandme irriterende når værktøjet ikke virker, og specielt noget som burde være godt. Quarq er jo ikke ligefrem discount, og man betaler da vidst også pænt for det. Er det omkring 12.000,- de står i inkl. kranksæt?Kan se prisen i DK for SRAM Red med SRM er på ca. 22.000,- så det er virkelig en opgradering der vil noget hvis det er den retning i går i.Til gengæld får man en Power Control enhed med i prisen, og så får man altså respekt på landevejen!Ja, det er røvirriterende! Intet mindre!Vi købte lige netop Quarp for at få kvalitet, for det burde man vel kunne forvente med en pris på 12.000 kr. pr. stk.SRM er netop blevet bestilt idag, og ja, det er lidt af en opgradering. Men nu går vi all in på at få noget værktøj der kan levere varen.Jeg får monteret SRM i Cannondale udgaven på min racer, hvorimod jeg får SRM i Rotor udgaven til min Colnago.Både SRM og Colnago skulle i øvrigt meget gerne lande i Vejle i næste uge Men utroligt nok, så har Colnago pt. problemer med at levere den tilhørende frempind til K-Zero´en. Utroligt IMO, for frempinden er en integreret part af rammen, og for hulen da - hvor svært kan det lige være at lave den i tilsvarende mængder af hvad der produceres af rammer…. Typisk italiensk!! Torsdag d. 17/1-14Som nævnt i loggen tidligere idag, så var planen at forsøge mig med lidt løb for at teste hoften. Jeg løb afsted i regn, sne og slud med ekstra ordinær meget fokus på min løbeteknik. Jeg ved jo udemærket hvor det er at filmen knækker, så med lidt ekstra fokus kan jeg godt holde sammen på det over kortere distancer. Det lykkedes mig også ganske godt idag, og det var faktisk først på den sidste kilometer, at jeg begyndte med at mærke lidt irritation. Positivt, selvom jeg skal være meget varsom med tempoet.Løb - 5,4 km @ 5:40 min/km Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik S. Posted January 16, 2014 Report Share Posted January 16, 2014 *Gammelfar-mode ON* Pas nu lige på. Det er altid de mærkelig små, "uskyldige" skavanker, der pludselig udvikler sig til noget værre. Du skulle nødig have sæsonen spoleret. *Gammelfar-mode OFF* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juan Pelota Posted January 16, 2014 Report Share Posted January 16, 2014 2x SRM watt-måler, shit! Jeg så Team SKY skulle køre med Stages wattmålere den kommende sæson, men det giver vist kun mening, hvis man har shimano kranksæt på. Vi andre må leve med discount udgaver.Din guldfontæne gad jeg godt være i besiddelse af ;-) Ift. din skade: det ville give mening at få det ultralydsscannet mhbp at blive klogere på, hvad irritationen skyldes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 16, 2014 Author Report Share Posted January 16, 2014 *Gammelfar-mode ON* Pas nu lige på. Det er altid de mærkelig små, "uskyldige" skavanker, der pludselig udvikler sig til noget værre. Du skulle nødig have sæsonen spoleret. *Gammelfar-mode OFF*Ift. din skade: det ville give mening at få det ultralydsscannet mhbp at blive klogere på, hvad irritationen skyldes.I har selvfølgelig ret begge to, og faktisk har jeg også bestilt en tid ved fys i starten af næste uge Vil rigtig gerne tackle det rigtigt så det ikke ender i noget længerevarende, men kender I ikke det der med at teori og praksis ikke altid går hånd i hånd? Jeg så Team SKY skulle køre med Stages wattmålere den kommende sæson, men det giver vist kun mening, hvis man har shimano kranksæt på.Jeg så det godt på feltet.dk. Princippet bag Stages er faktisk skide genialt - diskret og let, men alligevel effektivt. Du har dog ret i at der mangler alternativer til Shimano, så for mit vedkomne bliver det ikke aktuelt. Jeg tænker dog at der med tiden kommer væsentlig flere alternativer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 17, 2014 Report Share Posted January 17, 2014 Vildt nok at du bare køre SRM. Der er ingen tvivl om at det er det lækreste produkt man kan få fingrene i, men det koster godt nok også kassen.Mht. Stages, så bliver det rigtig spændende at se hvorvidt SKY rytterne i løbet af sæsonen vil ryge tilbage på de gamle SRM kranke. Så vidt jeg har kunne læse mig til, er der en del usikkerhed omkring Stages konceptet, og målingerne skulle til tider være skæve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juan Pelota Posted January 17, 2014 Report Share Posted January 17, 2014 Kermit: De anmeldelser jeg har læst af Stages er heller ikke imponerende, hvorfor det også var min første tanke. Et PRO tour hold, der kan vælge og vrage som de vil, kan ikke leve med noget der ikke fungere 110%, må man formode. Det bliver spændende at se, måske vokser Stages med opgaven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted January 17, 2014 Report Share Posted January 17, 2014 Men det er også genial markedsføring for Stages. De bliver nu associeret med Team Sky, og bliver dermed blåstemplet. Jeg tror de kan se på deres salgstal at det allerede nu har betalt sig. Spørgsmålet er så reelt set hvorfor Sky gør det. De burde ikke være til falds for penge. Så måske Stages ikke er så slemt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMotta Posted January 17, 2014 Report Share Posted January 17, 2014 Just sayin... Vector. Glæder mig til at få mine :-)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 18, 2014 Author Report Share Posted January 18, 2014 (edited) Just sayin... Vector. Glæder mig til at få mine :-))De tiltaler desværre ikke rigtigt mig, da jeg synes de ser kluntede og malplacerede ud nede ved pedalerne. Desuden tvinger det dig til at køre med Garmin´s pedal, hvilket jeg også nødigt vil være fastlåst til.Men fedt at du også kommer til at træne efter watt fremover - du må da om nogen kunne sprænge nogle rammer Edited January 18, 2014 by Elkjærmark Juan Pelota 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elkjærmark Posted January 18, 2014 Author Report Share Posted January 18, 2014 Fredag d. 17/1-14Igår var en stille dag på kontoret rent træningsmæssigt. Dejligt med sådan en op til weekenden, så der er ok friske stænger til en lidt længere tur i sadlen:-)Programmet så således ud:10 min opvarmning i hvid/grøn zone3 min gul zone2 min hvid zone5 x 20 sek stomps -> 75 sek pause2 min hvid zone8 x 30 sek all out -> 90 sek pause3 min hvid zone5 x 20 sek stomps -> 90 sek pause10 min hvid zoneCykling - 1 timeGårsdagens highlight var uden tvivl de 1,3 kg bland selv slik, som kæresten og jeg købte til at fuldende aftenen med hjemme på sofaen….. Og bare rolig, vi spiste ikke det hele!Idag skal vi have svømmetræning - det ser jeg frem til:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.