Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Jeg fik ikke helt passet min senge tid i går, så jeg har været noget kvæstet på jobbet i dag. Heldigvis lod det til at forsvinde da først kl. var 16, og jeg checkede ud til fordel for lidt træning i centret :laugh:

Dagens træning:

Squat

5@20 kg

5@27,5 kg

5@ 30 kg

5@ 35 kg

5@ 37,5 kg (rep max)

Selvom jeg failede på de 40 kg i lørdags, så er jeg altså ikke langt derfra!

En af grundene til at min squat kun har udvilket sig en smule er uden tvivl teknikken. Jeg er blevet markant bedre og kommer nu langt dybere. Det er top top, men det koster lidt på toppen rent vægtmæssigt. Jeg føler mig dog sikker på at udviklingen nok skal forsætte gradvist, så det er ok.

Dødløft

15@ 45 kg (PR - BUM)

Er der noget der kan få sveden til at springe, så er det dødløft.....

Det gik i øvrigt fint med 45 kg :smile:

Bænk

5@ 20 kg

5@ 25 kg

5@ 27,5 kg

5@ 27,5 kg

3@ 30 kg (fail på de sidste to, men fik presset godt igennem så det er ok)

Lat. pull down

4 x 12 @ 35 kg

Skulle have kørt dips men jeg fik krampe i skulderen :blink: , så jeg sprang den over til fordel for denne øvelse.

Hypers

4 x 12 @ BW

Mave/core

Masser af forskellige øvelser - ufff en burner :devil:

Til sidst kørte jeg en masse stretching.

Da det var overstået sjoskede jeg ind i spinningsalen til en øvet time hos Jeanne. Jeanne er en super instruktør, og skal jeg køre en time som kunde, så vælger jeg gerne hendes timer.

Hun skuffede da heller ikke i dag. Tvært imod tvang hun os igennem 52 min fyldt med masser af lange seje pas med masser af lidelser. Squatten og dødløften sad i understellet på mig, så jeg måtte virkelig kæmpe med alt hvad jeg havde, for at holde det niveau hun stak ud på timen. Til tider kneb det lidt men overordnet set fik jeg vist fightet godt igennem fra start til slut.

Tid: 52 min

Gns. puls: 83% af max :devil:

Slut for nu. Hyg jer derude!

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Morgen svømning

Efter en tung gang styrketræning og en killer spinningtime i går aftes, var min krop ikke helt skarp da jeg vågnede her til morgen.

Svømning umiddelbart efter BB er bare ikke en god cocktail, men da jeg gerne ville have ugens først vandpas i hus, var det bare at komme afsted og få det bedste ud af træningen.

Det blev da også langt fra noget historisk svømmepas jeg fik fyret af, da min overkrop var bustet og min ene lægmuskel krampede :blink: Det til trods fik jeg alligevel kørt lidt forskelligt tekniktræning.

I alt: 1400 m

Link to comment
Share on other sites

Morgen svømning

Efter en tung gang styrketræning og en killer spinningtime i går aftes, var min krop ikke helt skarp da jeg vågnede her til morgen.

Svømning umiddelbart efter BB er bare ikke en god cocktail, men da jeg gerne ville have ugens først vandpas i hus, var det bare at komme afsted og få det bedste ud af træningen.

Det blev da også langt fra noget historisk svømmepas jeg fik fyret af, da min overkrop var bustet og min ene lægmuskel krampede :blink: Det til trods fik jeg alligevel kørt lidt forskelligt tekniktræning.

I alt: 1400 m

Hvad er målet med din vægttræning, kosmetisk eller vil du gerne køre hurtigere på cykel, svømning og løb? At træne til fail er ikke noget man blive stærk af på de lange bane, det er tvært om vejen til skader og samt et kokset centralnervesystem.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er målet med din vægttræning, kosmetisk eller vil du gerne køre hurtigere på cykel, svømning og løb? At træne til fail er ikke noget man blive stærk af på de lange bane, det er tvært om vejen til skader og samt et kokset centralnervesystem

Målet med styrketræningen er at blive stærkere og tilføje noget ekstra muskelmasse på kroppen. Jeg er meget spinkel bygget og mangler råstyrke, så det er det jeg arbejder på at ændre lidt ved - selvfølgelig med henblik på at blive en mere solid svømmer, cykelrytter og løber.

Link to comment
Share on other sites

Morgen svømning

Efter en tung gang styrketræning og en killer spinningtime i går aftes, var min krop ikke helt skarp da jeg vågnede her til morgen.

Svømning umiddelbart efter BB er bare ikke en god cocktail, men da jeg gerne ville have ugens først vandpas i hus, var det bare at komme afsted og få det bedste ud af træningen.

Det blev da også langt fra noget historisk svømmepas jeg fik fyret af, da min overkrop var bustet og min ene lægmuskel krampede :blink: Det til trods fik jeg alligevel kørt lidt forskelligt tekniktræning.

I alt: 1400 m

Stærkt! Fik du lavet lidt Catch-up/Fortryd Crawl til morskab for de andre Tri'er?

Link to comment
Share on other sites

Hvad er målet med din vægttræning, kosmetisk eller vil du gerne køre hurtigere på cykel, svømning og løb? At træne til fail er ikke noget man blive stærk af på de lange bane, det er tvært om vejen til skader og samt et kokset centralnervesystem.

Nu har jeg selv været med inde over EM's styrketræning, og det er bygget op så hun netop ikke ryger ind i overtræning. Dog er den akkumulerede mængde som du selv er inde på stor. EM har dog konditioneret sig selv til det, så jeg tror du skal tage udtalelsen om hendes træthed som udtryk for en process der er igang og ikke overtræning.

Men jeg giver dig ret, en uges pause engang imellem er nogen gange den bedste træning! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Stærkt! Fik du lavet lidt Catch-up/Fortryd Crawl til morskab for de andre Tri'er?

Catch-up ja, men fortryd crawl "glemte" jeg. Eliten svømmede i banen ved siden af, så jeg synes at det var lidt for pinligt :blush:

Nu har jeg selv været med inde over EM's styrketræning, og det er bygget op så hun netop ikke ryger ind i overtræning. Dog er den akkumulerede mængde som du selv er inde på stor. EM har dog konditioneret sig selv til det, så jeg tror du skal tage udtalelsen om hendes træthed som udtryk for en process der er igang og ikke overtræning.

Men jeg giver dig ret, en uges pause engang imellem er nogen gange den bedste træning!

Jeg føler på ingen måder, at jeg er på vej mod overtræning. Men det er klart at min styrketræning giver lidt træthed og mørhed i musklerne, især ovenpå en tung dag som mandagen altid er.

Hvor ofte kunne man med fordel lægge en uges BB pause ind? Kunne pausen evt. med fordel erstattes med en let uge?

Link to comment
Share on other sites

Catch-up ja, men fortryd crawl "glemte" jeg. Eliten svømmede i banen ved siden af, så jeg synes at det var lidt for pinligt :blush:

LOL - Leave your ego at the doorstep :tongue:

Jeg føler på ingen måder, at jeg er på vej mod overtræning. Men det er klart at min styrketræning giver lidt træthed og mørhed i musklerne, især ovenpå en tung dag som mandagen altid er.

Hvor ofte kunne man med fordel lægge en uges BB pause ind? Kunne pausen evt. med fordel erstattes med en let uge?

Det tror jeg heller ikke du er - Hvis du var ville du opleve problemer med din puls, sygdom, generel træthed, sult, etc etc. Det sidste har du måske lidt for meget af :laugh::tongue:

Som dit program ser ud nu, er det 4uger ON og 1uge off, den lette uge kunne sagtens erstatte en uge off. Men det skal virkelig være let. Dvs Squat med 20kg evt. bare pump-stangen, Dødløft med 20kg, etc etc. Samtidig skal du også backe-off på din aerobe/anarobe træning - No spinning.

Jeg tror du skal tage 1-2uger inden Lanzarote hvor du er helt væk fra centeret og slet ikke træner. Du har virkelig pushet på det sidst kvarte år, siden du gik ind i Ironman-verdenen.

Link to comment
Share on other sites

Stine og Johnas - stor tak til jer for nogle konstruktive og yderst brugbare kommentarer:-)

Johnas - mine albuer har netop været mit problem, og noget som jeg har arbejdet meget med. Selve isættet i vandet har jeg dog ikke haft fokus på, men det fremstår tydeligt ud fra optagelsen at du har fat i noget. Det vil jeg prøve at arbejde lidt med. Vil det så sige at mit "over vand" tag ikke behøver at være så langt?

Og mit catch og træk er svagt, I know, men det er også et af mine fokuspunkter:-)

Stine: Den med vejrtrækningen er ny for mig, men giver også rigtig god mening. Faktisk fornemmer jeg ofte ustabilitet efter en vejrtrækning, men jeg troede at det havde noget med mit opspænd at gøre;-)

Men ellers tusind tak for input:-) Hvad skal man dog med en svømmecoach når man har MOL:-D

Ja, det kan være at vi skal begynde at tage penge for at give råd :laugh:

Ej, jeg håber du kan bruge vores feed back, og at det er til at finde ud af at integrere teknikken i din træning, uden at få instruktion. Ellers kan du jo spørge tri-træneren eller din coach :smile:

Link to comment
Share on other sites

I går eftermiddags var jeg afsted til en gang kropsterapi. Jeg har haft lidt hovedpine de seneste dage, så jeg trængte til at blive knækket og brækket lidt. Og hold da fast hvor fik jeg da bare tur :crazy:

Jeg havde en mindre irritation i mit venstre ben - noget som jeg troede kunne have sammenhæng med min skade. Det viste sig imidlertidigt at have forbindelse til nogle spændinger i skuldre og nakke og heldigvis ikke venstre fod :wink:

Efter ca. 30 min. totur, sluttede behandlingen af med 30 min. blid lymfemassage - en kombination der altid får min krop til at lukke fuldstændigt ned. Jeg kunne derfor knap nok rejse mig, da Pilfinger vækkede mig og fortalte mig at behandlingen var slut :blink:

Da jeg kom hjem, kunne jeg ikke tage mig sammen til noget som helst. Jeg fik med nød og næppe hidset mig op til at lave lidt mad, men mere blev det ikke til for den dag.

Jeg landede på sofaen kl. 17,30, hørte lidt lydbog, surfede lidt på nettet og faldt lidt hen. Kl. 19,30 måtte jeg kapitulere og gå i seng.....

Link to comment
Share on other sites

Det er altså også bare en fed træthed når man har været sådan en omgang igennem. Om det er zoneterapi, Body SDS, massage eller noget helt andet, så gør det i hvert fald godt for noget. Og super fedt at det hjalp på dit venstre ben. Synes sgu det er meget cool den måde at spændinger ét sted kan påvirke et andet.

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning

Efter job blev løbeskoene snøret og jeg varmede op med en rask gåtur ned til centret. Tasken røg i skabet og jeg begav mig derefter ud i det gustne efterårsvejr. Men hvad betyder det når benene er gode og musikken i ørene sweet? Nada, absolut nada :bigsmile:

Distance: 6 km

Gns. fart: 5,16 min/km

Puls: 82% af max

Pulsen var lidt for høj, men det tilskriver jeg mest af alt lidt eksperimenteren med min løbestil.

Undervejs kiggede jeg overhovedet ikke på uret men fulgte udelukkende min "feel good" fornemmelse, så tempoet forekom mig hele tiden naturligt og ikke forceret.

Efter løb var det tid til en ekspres omgang BB - planen var nemlig at nå programmet igennem og samtidigt nå med på spinningholdet kl. 18.

Squat

5@20kg

5@25kg

5@25kg

5@30kg

5@30kg

Let dag!

Goodmornings

12@25kg

12@25kg

12@30kg

12@30kg

Bænk

5@20kg

5@25kg

5@25kg

5@25kg

5@25kg

Også forholdsvis let :smile:

Biceps curl - bluefox edition

4x8@10kg

Jeg er netop steget lidt i vægt på denne øvelse, og har derfor måtte skære reps´ne ned til 8. De bliver snart sat op til 10 igen.

OH triceps rope push down

4x12@20kg

Mave/core

4 sæt à 4 forskellige øvelser m. 12 reps.

Og så var det tid til spinning.

Jeg var lidt ristet, da jeg satte mig i sadlen, men vanen tro fik jeg kørt mig nogenlunde varm.

Der var masser af højt tempo i musikken på timen i dag, og det gør det alt andet lige noget nemmere at holde høj puls sammenlignet med en tung enkelttakt.

Tid: 56 min

Gns. puls: 82% af max

Det var min spinningkollega Max som kørte timen. Han kører altid nogle fede timer med noget temmelig utraditionelt spinningmusik, men jeg elsker lidt variation så det er cool nok.

Efter træning var det hjem og kokkerere lidt, hvilket der kom følgende ud af:

IMG_0668.jpg

Damn det smagte godt :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

På løbetur med Linse

Linse_Kessler_465569d.jpg

Efter en grundig rengøring af hytten, hoppede jeg i løbetøjet for at lunte en lille tur.

Jeg troede, at jeg havde fået det timet sådan, at jeg kunne komme ud imellem alle bygerne, men det lykkedes mig alligevel ikke helt = løb i hagl :devil: Det var heldigvis en kort byge og langt fra noget der kunne tage løbehumøret fra mig :wink:

Som I ved, er jeg netop startet op med løb igen efter nogle ugers pause. Gårsdagens tur sad derfor også en smule i benene, hvilket gjorde det oplagt at løbe lidt let restitutionsløb idag.

Tempoet var derfor noget lavt, men rytmen var god og overordnet set gik det helt perfekt.

På vejen ud af naturstien mærker jeg pludselig et lille bitte stik i min fod - præcis der hvor inflammationen sad for bare et par uger siden. Min spontane reaktion er at skrue op for musikken på min Ipod (R.I.P Steve Jobbs) :blink: En noget blond reaktion, men egentlig sjov nok når man lige tænker lidt over den. Tænk bare hvis smerter kunne forsvinde vha. høj musik :innocent:

Jeg fik mig et godt grin af mig selv derude, og inden jeg havde grinet af var stikket i foden væk igen - og dem kom ikke tilbage :smile:

Tid: 50 min 29 sek

Distance: 8,87 km

Gns. fart: 5,40 min/km

Gns. puls: 75% af max

Link to comment
Share on other sites

Morgen svømning i fin stil

Her til morgen var det atter tid til lidt vandplaskeri :bigsmile:

Jeg var egentlig ikke speciel frisk da jeg vågnede, men motivationen til svømning var til stede så jeg undgik den indre dialog omkring valget ml. svømning eller mere søvn.

Min træning kom til at se således ud:

400 m opvarmning (lidt let crawl med og uden pool boy)

400 m teknik (lidt fortryd og catch)

4 x 200 m (150 m i afslappet tempo og 50 m spurt)

400 m med pool boy - fokus på mit catch

400 m fri (stille og roligt)

I alt: 2000 m

Gosh hvor er jeg smadret i overkroppen nu. Sjovt nok, for mens jeg var i vandet havde jeg en fornemmelse af at kunne forsætte i al uendelighed :innocent:

Men jeg forsøgte virkelig også at få et solidt tag i vandet, og samtidigt også holde dette tag indtil armen var helt nede ved hoften.

Et tip som en af svømmelærerne gav mig i tirsdags :wink:

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Så blev det endelig weekend igen:-D

Synes at ugen er gået uhyggelig stærkt, men sådan er det vel altid.....

Dagens BB:

Squat:

5@20kg

5@25kg

5@30kg

5@35kg

3@40kg (forced og ikke særligt dybe, men bedre end sidste uge)

Biceps bb curl:

3x10@10kg (rep max!)

Bænk:

5@20kg

5@25kg

5@27,5kg

5@27,5kg

5@25kg (ikke mere saft)

Upright rows:

5@25kg

5@25kg

5@27,5kg

5@27,5kg

5@27,5kg

Triceps rope push down:

4x12@20kg

Mave/core:

3 sæt à 4 forskellige øvelser m. 12 reps

Derefter masser af stretching:-)

Fredag er også = spinning!

Jeg havde kongeben, så den fik skralderbang hele vejen!

Tid: 52 min

Gns. puls: 85%

God weekend:-)

Link to comment
Share on other sites

Har det her link interesse - det er vist nok noget IM

http://ironmanworldchampionship.com/

Tak Lars, det har i den grad interesse :smile:

Morgenfrisk på en lørdag

Min søster kiggede forbi Vejle i går aftes til lidt café hygge og film på sofaen. Det var very good times, hvilket det altid er når vi hænger ud :wub:

Kl. 9,02 her til morgen skulle hun retur med toget til Herning. Jeg hoppede i løbetøjet, fulgte hende til toget og forsatte derefter ud i det blå. Ulempen ved at bo i byen er, at der skal løbes et par kilometer for at komme ud af den tætte bebyggelse og ud hvor man har lidt natur omkring sig. Heldigvis er naturen i Vejle området så også helt i top, så det er løbeturen værd.

I dag tog jeg turen ud langs fjorden. Himlen var blå og solen skinnede fra dens lave position der er så kendetegnende for den årstid. Smukt smukt smukt.....

Benene ville desværre ikke rigtigt i dag. De var stive og ømme, hvilket gjorde det svært at finde rytmen. Heldigvis var mit mindset det helt rigtige sted i dag, så jeg formåede at glemme alt om trætte ben og fik en forrygende løbetur ud af det, hvor jeg nød omgivelserne fra start til slut.

Tid: 57 min 7 sek

Distance: 10,4 km

Pace: 5,30 min/km

Puls: 82% af max

Nu vil jeg gøre mig klar, da jeg skal mødes med Gregers om ca. 30 min.

Vi har aftalt at mødes til et lille kig på alt det lækre cykelgrej som fremvises på messen i Vejle i denne weekend. Det bliver sjovt at få hilst på, så jeg glæder mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Cool at du kaster dig over Trainingpeaks/WKO+. Har faktisk selv luret på det når jeg forhåbentlig snart træner med wattmåler, men jeg nænner ikke at installere Windows på min Mac, og det er desværre ikke direkte Mac kompatibelt.

Men bliver da spændende at følge hvis du gør alvor af det :smile:

Link to comment
Share on other sites

I dag tog jeg turen ud langs fjorden. Himlen var blå og solen skinnede fra dens lave position der er så kendetegnende for den årstid. Smukt smukt smukt.....

Benene ville desværre ikke rigtigt i dag. De var stive og ømme, hvilket gjorde det svært at finde rytmen. Heldigvis var mit mindset det helt rigtige sted i dag, så jeg formåede at glemme alt om trætte ben og fik en forrygende løbetur ud af det, hvor jeg nød omgivelserne fra start til slut.

Tid: 57 min 7 sek

Distance: 10,4 km

Pace: 5,30 min/km

Puls: 82% af max

Jeg tror nu ikke du kan klage for meget over landskabet i Vejle-Området....Det kan man godt misunde :unhappy: !

Stærkt at du kom igennem, og lækkert at skaden er på vej væk - Det har nok ikke været en hælspore alligevel?

/M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share