Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Idéen er god, men problemet er at jeg ikke kan se min hastighed. Det kunne selvfølgelig løses ved at sætte en speedsensor på baghjulet, men kan man overhovedet regne med den hastighed den i såfald vil vise? Altså sammenlignet med hastigheden jeg ville holde på landevejen......

Du vil aldrig nogensinde kunne sammenligne landevej og hjemmetræner. Jeg gjorde selv det at jeg tog testen på hjemmetræneren for netop at få en indikation om hvor hurtigt jeg kunne køre, og gjorde det i øvrigt på samme måde med at lade en speedsensor sidde på baghjulet. Så længe du kører på den samme træner med nogenlunde samme dæktryk vil du kunne lave sammenlignelige tal.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, jeg er lige blevet mega-über-klog på styrke træning ift Triatleter. Hvor langt er du i din HST?

Week 2 - day 2 (køres i morgen)

Er der da nyt under solen?

Du vil aldrig nogensinde kunne sammenligne landevej og hjemmetræner. Jeg gjorde selv det at jeg tog testen på hjemmetræneren for netop at få en indikation om hvor hurtigt jeg kunne køre, og gjorde det i øvrigt på samme måde med at lade en speedsensor sidde på baghjulet. Så længe du kører på den samme træner med nogenlunde samme dæktryk vil du kunne lave sammenlignelige tal.

OK. Men under alle omstændigheder kræver det en speedsensor eller en mere avanceret hometrainer :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

OK. Men under alle omstændigheder kræver det en speedsensor eller en mere avanceret hometrainer :unhappy:

Jeg kigger lige derhjemme, måske har jeg en gammel computer liggende du bare kan smide på. Det er ikke så besværligt som det kan lyde, men kommer selvfølgelig også an på hvad man vil med sine hjemmetræner sessions :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kigger lige derhjemme, måske har jeg en gammel computer liggende du bare kan smide på. Det er ikke så besværligt som det kan lyde, men kommer selvfølgelig også an på hvad man vil med sine hjemmetræner sessions

Det ville være cool :smile:

Jamen det jeg vil med mine hometrainer sessions er som sagt at få noget sadeltid på TT´eren. Derudover vil jeg gerne træne min udholdenhed lidt, eller bare holde fast i noget af det der stadigvæk sidder i kroppen fra årets landevejssæson. Jeg har absolut ingen ambitioner om 2 timers sessions, for det har jeg ikke tålmodighed og mental styrke til. Måske bliver jeg bedre til at koble hovedet fra med tiden, men indtil da går jeg primært efter nogle 60 min sessions, med nogle 10-20 min AT intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jeg også en sprit"ny" VDO C4 liggende som jeg vandt til et klubmesterskab for nogle år siden (ak ja - det var dengang).

Har lige set at batteriet ligger for sig selv, så formoder at den stadigvæk virker; alt ligger stadigvæk i plastik i æsken.

Vil du have den, så giv lyd :smile:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

I min verden giver det da ingen mening whatsoever at sætte en speedsensor på baghjulet på en hometrainer :blink: ?? Det eneste du måler på er antal omdrejninger, og ikke watt? Derfor vil hastigheden være en refleksion af din kadence, og ikke din watt....Er jeg helt gal på den...?

Mht styrke, så i dit tilfælde færddiggør HST da du godt kan bruge lidt større muskler - Derefter skal det blive vildt henover december. Glæd dig!

/Coach

Link to comment
Share on other sites

I min verden giver det da ingen mening whatsoever at sætte en speedsensor på baghjulet på en hometrainer :blink: ?? Det eneste du måler på er antal omdrejninger, og ikke watt? Derfor vil hastigheden være en refleksion af din kadence, og ikke din watt....Er jeg helt gal på den...?

På en hjemmetræner vil du have samme modstand hver gang du sætter dig op. Den tager netop ikke højde for stigning eller vind, og derfor er modstanden konstant. Dvs. hvis du kører en test og finder et niveau du kan yde i en time(FTP), så kan du bruge den hastighed til at træne ved FTP ved hver gang da du skal bruge samme antal watt til at holde den fart.

Med andre ord - for at holde en bestemt hastighed på en hjemmetræner træder du samme antal watt så længe at modstanden på hjemmetræneren er den samme fra gang til gang.

Link to comment
Share on other sites

På en hjemmetræner vil du have samme modstand hver gang du sætter dig op. Den tager netop ikke højde for stigning eller vind, og derfor er modstanden konstant. Dvs. hvis du kører en test og finder et niveau du kan yde i en time(FTP), så kan du bruge den hastighed til at træne ved FTP ved hver gang da du skal bruge samme antal watt til at holde den fart.

Med andre ord - for at holde en bestemt hastighed på en hjemmetræner træder du samme antal watt så længe at modstanden på hjemmetræneren er den samme fra gang til gang.

Den watt du yder afhænger ligeså meget af hvilket gear du kører i. Ligger du og træder 53/11 vil det føles klart hårde end 53/29 og dermed vil du også køre med forskellig hastighed hvis du holder kadencen konstant. Hastigheden målt på antal omdrejninger hjulet laver giver derfor ikke mening, medmindre du altid køre i samme gear på din hometrainer.

Link to comment
Share on other sites

Den watt du yder afhænger ligeså meget af hvilket gear du kører i. Ligger du og træder 53/11 vil det føles klart hårde end 53/29 og dermed vil du også køre med forskellig hastighed hvis du holder kadencen konstant. Hastigheden målt på antal omdrejninger hjulet laver giver derfor ikke mening, medmindre du altid køre i samme gear på din hometrainer.

Den forstår jeg altså ikke. For at holde en given km/t bør du umiddelbart altid yde samme effekt, om du så vælger at køre den med en kadance på 50 eller 120 RPM grundet forskellige gear er dit eget valg. Jeg er absolut ikke ekspert på området, og jeg kan sagtens tage fejl, men jeg ville umiddelbart synes at det ikke gav mening.

Hvis man f.eks. kører 53/18 skal man måske bruge 100 RPM for at holde 30 km/t. Skifter du gear så du kører 53/11 vil din kadance måske falde til 50 RPM for at holde samme hastighed, men umiddelbart tænker jeg at ydelsen rent wattmæssigt er den samme.

Jeg laver gerne eksperimentet når jeg engang har min hjemmetræner. Går du ind på denne side og skifter gear, vil den sige at man skal træde samme antal watt for at holde den bestemte hastighed lige meget hvilket gear du kører i.

Link to comment
Share on other sites

Løbetid

Efter en fed dag på job, hvor jeg fik luftet lidt idéer og fremtidsforventninger overfor min nye chef, kørte jeg hjem med en rigtig god energi i kroppen. En hurtig omklædning og så var det tid til en løbetur. Da jeg fes ud af døren var det allerede halv mørkt, lidt noget lort da jeg endnu ikke har fået købt refleksvest. Nu tænker Københavnerne sikker hvad problemet er i det??? Jo, ser I, gadebelysning er ikke ligefrem noget der flottes med i Jylland.......

Et hurtigt kig på uret efterfulgt af en ligeså hurtig beslutning, og wupti så var jeg på vej i Sportigan for at købe en vest på vejen ud på min rute :4thumbup:

Med spritny og meget selvlysende vest tilføjet til outfittet, løb jeg ud langs vandet i retning mod Munkebjerg. På vejen derud var der en solid modvind samtidigt med at luften var tung af en salt og tang-agtig lugt. Meget hav-agtigt.... Men uanset hvad, så er det bare altid skønt at løbe langs vandet. Det er ligesom om det giver lidt ekstra overskud rent mentalt :smile:

Da jeg kom ud til ishuset for foden af Munkebjerg, vendte jeg om og løb samme vej tilbage.

Alt i alt en skøn skøn tur på gode ben, og en tur der blev løbet 100% på gefühl uden at skænke pulsuret en tanke.

Tid: 58 min 41 sek

Distance: 11,13 km

Puls: 80% af max

Pace: 5,16 min/km

Link to comment
Share on other sites

Løbetid

Efter en fed dag på job, hvor jeg fik luftet lidt idéer og fremtidsforventninger overfor min nye chef, kørte jeg hjem med en rigtig god energi i kroppen. En hurtig omklædning og så var det tid til en løbetur. Da jeg fes ud af døren var det allerede halv mørkt, lidt noget lort da jeg endnu ikke har fået købt refleksvest. Nu tænker Københavnerne sikker hvad problemet er i det??? Jo, ser I, gadebelysning er ikke ligefrem noget der flottes med i Jylland.......

Et hurtigt kig på uret efterfulgt af en ligeså hurtig beslutning, og wupti så var jeg på vej i Sportigan for at købe en vest på vejen ud på min rute :4thumbup:

Med spritny og meget selvlysende vest tilføjet til outfittet, løb jeg ud langs vandet i retning mod Munkebjerg. På vejen derud var der en solid modvind samtidigt med at luften var tung af en salt og tang-agtig lugt. Meget hav-agtigt.... Men uanset hvad, så er det bare altid skønt at løbe langs vandet. Det er ligesom om det giver lidt ekstra overskud rent mentalt :smile:

På den her årstid og i livet i det hele taget, skal man huske på at samle på skønne dage. Jeg har lige haft en uge med kørsel fra Sdr. Bork til Hedensted og retur, hver dag, det var der ikke meget skønhed ved. Men Ibækstrandvej er skøn, der er lige som om, at man kan mærke alle årenes sommerminder på den strækning.

Da jeg kom ud til ishuset for foden af Munkebjerg, vendte jeg om og løb samme vej tilbage.

Alt i alt en skøn skøn tur på gode ben, og en tur der blev løbet 100% på gefühl uden at skænke pulsuret en tanke.

Tid: 58 min 41 sek

Distance: 11,13 km

Puls: 80% af max

Pace: 5,16 min/km

Link to comment
Share on other sites

Ellers har jeg også en sprit"ny" VDO C4 liggende som jeg vandt til et klubmesterskab for nogle år siden (ak ja - det var dengang).

Har lige set at batteriet ligger for sig selv, så formoder at den stadigvæk virker; alt ligger stadigvæk i plastik i æsken.

Vil du have den, så giv lyd

Tusind tak for tilbuddet, men jeg tror at jeg erhverver mig en speedsensor til mit Polar ur. Sådan en savner jeg nemlig lidt i forvejen, så nu har jeg en god undskyldning :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Morgen plaskeri

I går aftens besluttede jeg mig for at genopfriske min svømning i våddragt. Den har ikke været i brug siden 1/4 IM i Silkeborg, og eftersom jeg nok kommer til at svømme en del i den på La Santa, tænkte jeg at det gav mening at genopfriske det lidt.

Egentlig var det ikke noget særligt behageligt gensyn. Jeg følte mig fuldstændigt fastlåst med et minimum af bevægelsesfrihed :unhappy:

Det tog mig derfor også tæt på 1000 m, før jeg følte at det gled bare nogenlunde....

Efter 1500 m svømning besluttede jeg mig for en lille 400 m test. Det er hundred år siden at jeg har testet mig selv af i vandet, ja faktisk ligger det helt tilbage til før 4:18:4

Tiden blev på 7 min og 44 sek. Jeg er en anelse usikker på om jeg fik svømmet 400 m eller 450 m, men at dømme ud fra min gamle 400 m tid på godt 8 min (uden våddragt), så tror jeg at jeg må have svømmet 450 m.

Jeg havde også fået pulsbæltet på i dag, og den viste et gennemsnit 75% af max for hele passet. Sammenlagt blev det til 1900 m.

Link to comment
Share on other sites

God ide med Våddragten - Måske man skulle se om man stadig kan klemme sig ned i latex-habitten :blush: !

Og så ligner det vist en 450M tid - Ganske habilt! Grænsen for optag på FDK udviklingshold er 17min i våddragt på en 1000M. Tror lige du kan klemme dig ind hvis du anstrenger dig :devil:

Link to comment
Share on other sites

Findes der nogen bedre måde at skyde weekenden i gang på end med en solid gang BB? Næppe....

HST week 2 - day 2

Squat

15 @ 27,5 kg

15 @ 27,5 kg

Benpres

15 @ 61 kg

15 @ 61 g

Leg curl

15 @ 30 kg

15 @ 30 kg

Føler mig klar til at øge til næste uge!

Lunges

15 @ 20 kg

15 @ 20 kg

Face pull

15 @ 35 kg

15 @ 35 kg

DB incline pres

10 @ 10 kg

10 @ 10 kg

Kunne godt mærke morgenens svømmepas i overkroppen!

BB rows

10 @ 30 kg

10 @ 30 kg

Mere nåede jeg ikke før fredagens spinningtime startede.

Tid: 1 time 12 min

Gns. puls: 79% af max

Det blev en time med masser af fine pulstoppe. Herligt!

Link to comment
Share on other sites

Hvad sker der ved det? Jeg skyller den naturligvis grundigt efter brug.

Er det ikke en Nineteen du svømmer i? Og er du i såfald glad for den? Jeg har fået tilbudt en Nineteen Frequenzy dragt som løn for noget arbejde jeg har udført, så den overvejer jeg lidt.

Frequenzy dragten skulle jo være meget fleksibel, og det kunne jeg godt bruge lidt af.

Dragterne bliver underlige i neoprenen, altså sådan lidt 'løse' i det. Har valgt ikke at bruge min nye dragt i klor, da min gamle endte med at blive en hel størrelse for stor (og jeg har en mistanke om, at en del af grunden var, at neoprenen blev ødelagt af klorvand)

Har ganske rigtigt en Nineteen (tror det er en Frequenzy), og jeg er rigtig glad for den. Den er lavet af noget virkelig lækkert neopren og har en super pasform. Mht fleksibiliteten synes jeg den er fin - men jeg nåede ikke at svømme så meget i den, så den erstadig lidt ny og stiv i det. Men kan kun anbefales! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

På langtur

Lidt SMS korrespondance med coach Motta i går aftes endte ud i en udfordring. Min del af udfordringen bestod i at gennemføre et +100 km træningspas på TT´eren, mens Motta skulle løbe sub 1 time 45 min på dagens halvmarathon :crazy: +100 km var ikke lige hvad jeg havde planlagt, men eftersom at dagen var ledig tænkte jeg at et forsøg ikke kunne skade.

Som de opmærksomme læsere har erfaret, så har det været småt med +50 km ture siden starten af august. Manglende udholdenhed samt en lille frygt for TT positionen lå derfor i baghovedet da jeg drog afsted, men jeg fik overbevist mig selvom at det nok skulle gå.

Og selvfølgelig gik det..... Ja, jeg havde da lidt små kriser undervejs, men overordnet set gik det langt bedre en forventet.

I dag var en af de ca. 5-6 dage i løbet af et år, hvor vinden kommer fra nordøst. Det tvang mig til at tænke i lidt andre baner rent rutemæssigt, da jeg som altid efterlever princippet ud i modvind - hjem i medvind! Det endte da også med at jeg fik set et par nye steder, og fundet nye hårde bakker, så jeg kan egentlig kun ærge mig lidt over at jeg så sjældent kommer ude på de kanter.

Groft fortalt, så cyklede jeg fra Vejle ud af Grejsdalen til Vonge. Derfra var jeg en smut ude forbi altid skønne Rørbæk sø og dertil hørende bakker, inden jeg forsatte videre mod Nr. Snede og Brædstrup. Kort inden Brædstrup fik jeg virkelig lov til at arbejde i nogle brutale bakker. Ingen tvivl om at min bakkeform og eksplosivitet i det hele taget er mere eller mindre ikke eksisterende. At jeg kørte på TT´eren gjorde heller ikke sagen bedre, for det er bestemt ikke nogen bjergged :blink:

Efter at have passeret Brædstrup var jeg helt flad. Kilometertælleren stod desværre bare på ca. 58 km, så der var ubehageligt langt igen. De næste 10 km blev derfor også sindsygt lange, og da jeg på et tidspunkt ser et skilt hvor der står Vejle 21 km, er jeg meget tæt på at dreje fra og vælge den nemme løsning. Med coach Motta´s udfordring i baghovedet valgte jeg alligevel at kæmpe videre, og samtidigt lovede jeg mig selv en Red Bull på den næste tankstation jeg ville passere :w00t:

Tanken dukkede heldigvis op kort tid efter, og den reddede mig på alle tænkelige måder!

En Red bull blev skyllet ned, moral blev tanket og videre det gik. Og længe leve koffein siger jeg bare, for ca. 5 min efter var jeg flyvende :cool:

Fra Lund gik turen ind mod Horsens og derfra direkte hjem mod Vejle. Benene var som sagt gode igen, men nu begyndte træthed i nakke og skuldre med at genere. Samtidigt var min bum bum pænt øm af den nye TT sadel - især i oprejst position - så jeg følte mig mere eller mindre tvunget ned i bøjlen. Det tvang mig til at eksperimentere lidt med positionen dernede, hvilket der kom noget rigtig godt ud af :wink:

Da jeg nåede Vejle, var jeg helt flad men heldigvis også i mål. Udfordringen var klaret og jeg havde haft mig en fed tur i det friske efterårsvejr :4thumbup:

Ved mit lille pittstop i Lund, var jeg så kluntet at få stoppet mit pulsur helt. Jeg opdagede det heldigvis og startede derefter straks en ny træning op. Det betyder så bare at dagens tur er delt op i to, som ser således ud:

1. del

Tid:2 timer 25 min

Distance: 69,69 km

Gns. fart: 28,7 km/t

Puls gns: 81% af max

2. del

Tid: 1 time 8 min

Distance: 36,49 km

Gns. fart: 31,9 km/t

Puls gns: 82% af max

Nu er der udsolgt! Og gosh, hvor har jeg da bare ondt i røven :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Challenges are what make life interesting; overcoming them is what makes life meaningful

Fed beskrivelse af dagens strabadser :4thumbup: , og godt at høre at jeg stadig kan give dig ondt i røven :laugh: ! Husk at imorgen starter der en ny uge - og så er vi tættere på La Santa! Afhængigt af din lyst til BB!, så kan du eventuelt nu skrotte HST'en og begynde på lidt mere tung bentræning efter dine spinningtimer. Og som eventuel supplement køre lidt upperbody på gefühl? Its up to you! :smile:

/God Søndag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share