Change of plans -> It´s all about the BIKES!


Elkjærmark
 Share

Recommended Posts

Ouch :crazy::blink:

Efter at have beundret min nye kværn fra sofaen var det endelig tid til et testride i dag.

Forventningerne var naturligvis tårnhøje, og selvom jeg forventede lidt startvanskeligheder så blev det alligevel en lidt blandet fornøjelse.

Og hvorfor så det? Tjo, ganske enkelt pga. en helt umulig sadel der var ved at smadre mine ædlere dele fra aller første tråd. Som skrevet, så er det pt. en midlertidig sadel jeg kører på, da min Prologo TT sadel endnu ikke er ankommet, og den er ganske enkelt alt for hård og ubamhjertig! Jeg kunne slet ikke sidde afslappet i bøjlen, måtte konstant rykke rundt og samtidigt hænge alt for meget i armene for at tage lidt af presset fra sadlen. At det så alligevel lykkedes mig at blive både hudløs, øm og hævet er så en anden sag, men så er det jo godt at man er single og derfor ikke har behov for at afvise en pilfinger af et mandfolk :laugh:

Hvis jeg nu ser bort fra ovenstående "minor detail", så kørte cyklen bare pisse godt! Gearerne skiftede smooth og prompte, ja faktisk på højde med min DI2 gruppe på raceren. Rammen virkede stiv og kontant, men ikke umulig at håndere - hverken siddende eller stående.

Styret skal lige have en mindre justering, men så tror jeg også at den sidder lige i skabet.

Men uh ha, der venter lidt af et job med at få trænet positionen. Ikke nok med at lænd og nakke kommer på en test, så bidder positionen også grusomt i baller og baglår. Ouch, baller af stål - here I come :laugh:

Selvom dagens køreoplevelse ikke var fantastisk, så er jeg ovenud begejstret for cyklen. Sadelproblemet skal jeg nok få løst - måske ikke i første forsøg, men før eller siden - og positionen har jeg masser af tid til at arbejde på. Et Retul bike-fit kunne være oplagt, så det er helt klart noget jeg vil overveje.

Link to comment
Share on other sites

Stort tillykke med den. Det eneste der er at sige til sadlen er at du bliver nødt til at prøve dig lidt frem. Jeg kørte selv med en Scratch TR på min Orbea til at starte med, men kunne ikke finde mig til rette på den. Håber det lykkes for dig med TT udgaven :smile:

Men jeg kunne sgu ikke lade være med at smile meget over at du inden årets udløb har købt en tri cykel, selvom du insisterede på det modsatte under challenge :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Men jeg kunne sgu ikke lade være med at smile meget over at du inden årets udløb har købt en tri cykel, selvom du insisterede på det modsatte under challenge

Siger man ikke at man har et standpunkt til man tager et nyt? :wink:

Fed cykel. Er den købt ved Riis Cykler her i Aalborg?

Yes, den er købt hos Riis Cykler. Jeg har en bekendt der arbejder deroppe, så han har hjulpet mig med nogle ultra skarpe priser.

Link to comment
Share on other sites

Søndags træning når det er bedst

Det strålende vejr til trods, kom min træning til at foregå indendørs i dag. Lidt ærgerligt, men når to topmotiverede spinninghold sidder klar til at fyre den af under min ledelse, ja så er det faktisk ikke så slemt alligevel. At cyklen så ikke bliver luftet i dag ærger jeg mig lidt over - mens mine ædlere dele takker mig..... :w00t:

Time no. 1

Tid: 42 min

Gns. puls: 87% af max (jeg var flyvende og pressede alt hvad jeg kunne)

Time no. 2

Tid: 52 min

Gns. puls: 81% af max (så fandt jeg et lidt mere jævnt niveau)

Nu har jeg så lige gjort hytten ren, så nu skal der slappes af inden det er tid til svømmetræning med tri klubben.

Link to comment
Share on other sites

Dagens svømmetræning

Eftermiddagens svømning med tri-klubben blev en hård men herlig omgang træning.

Programmet så nogenlunde således ud:

550 m opvarmning

50 m ben - 50 m fri x 5 :crazy: :crazy: :crazy:

200 m fri

50 m catch - 50 m fri x 3

50 m benspark på siden - 50 m fri x 3

200 m med fokus på armtaget undervandet

200 m fri

I alt: 2200 m

Derefter brugte jeg ca. 15 min på at lære at lave "kolbøtte" vendinger, så nu slipper jeg for at få mig en ufrivillig pause for hver bane jeg svømmer :crazy: :crazy:

Sammenlagt har jeg svømmet 8 km i denne uge hvilket er ny rekord!

Svømning igen i morgen kl. 06. Godnat og sov godt!

Link to comment
Share on other sites

Ouch :crazy::blink:

He, he, tak for underholdende læsning :4thumbup:

Et teknisk spørgsmål til dit nye fartvidunder: Hvad gør man i sving? Kan man navigere igennem et sving i den foroverbøjede stilling med armene helt nede i bøjlen, eller skal man "sætte sig op" og have fat i det almindelige styr? Jeg forestiller mig, at der er grænser for manøvredygtigheden, når man e rhelt nede i streamline-mode

Link to comment
Share on other sites

Et teknisk spørgsmål til dit nye fartvidunder: Hvad gør man i sving? Kan man navigere igennem et sving i den foroverbøjede stilling med armene helt nede i bøjlen, eller skal man "sætte sig op" og have fat i det almindelige styr? Jeg forestiller mig, at der er grænser for manøvredygtigheden, når man e rhelt nede i streamline-mode …

Er der tale om et 90 graders sving, så må man op af bøjlen for at kunne bremse ned. Drejer det sig om kurver som man kan tage uden at skulle bremse, ja så bliver man nede. Det kræver selvfølgelig lidt tilvænning og teknik, men når det er på plads er det bare VOLL GAS :superman:

At kunne beherske en TT cykel fra bøjlen kræver faktisk en hel del, men det er uden tvivl god træning, der er med til at gøre en til en bedre cykelist overordnet set.

Link to comment
Share on other sites

At kunne beherske en TT cykel fra bøjlen kræver faktisk en hel del, men det er uden tvivl god træning, der er med til at gøre en til en bedre cykelist overordnet set.

Du er cykelrytter! Ikke cyklist!

Jeg kom i øvrigt til at tænke på at du nok ikke behøver træne mere mave/ryg for at kunne sidde i den position på den nye cykel. Det er bare et spørgsmål om tilvænning, og så kan du have nok så stærke muskler i ryggen. Hvis det er en position der ikke er naturlig, så er det i højere grad tilvænning end træning :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du er cykelrytter! Ikke cyklist!

Amen :blush:

Jeg kom i øvrigt til at tænke på at du nok ikke behøver træne mere mave/ryg for at kunne sidde i den position på den nye cykel. Det er bare et spørgsmål om tilvænning, og så kan du have nok så stærke muskler i ryggen. Hvis det er en position der ikke er naturlig, så er det i højere grad tilvænning end træning

Det er jeg ikke helt enig med dig i. For at kunne holde en tight position, kræver det både stor smidighed samt god core muskulatur. Har du ikke det, så er jeg overbevist om at man kommer til at få problemer efter +2 timer.

Positionen på en TT´er kan slet IKKE sammenlignes med den man sidder i på en racer med aerobars, se bare droppet ml. sadel og styr samt den meget lave placering af arm-pads´ne. På en racer sidder aerostyret jo nærmest ovenpå det almindelige styr. På en TT´er er aerobars og styr en integreret enhed, hvilket giver en lavere position (med mindre man putter spacere under armpads´ne)

Edited by Elkjærmark
Link to comment
Share on other sites

Bakkeløb

Efter en eftermiddagsdate med min veninde, hoppede jeg i løbetøjet for at få ugens første løbetur i hus. Benene sprudlede fra første skridt, så selvom min uundværlige Ipod gik død for strøm efter 3 min, så var jeg ikke et sekund i tvivl om at turen ville blive skøn.

Jeg cruisede ud mod Grejsdalen med en plan om at løbe en ud/hjem tur. Et godt stykke derudad skiftede jeg dog mening, og besluttede mig i stedet for at løbe lidt bakkeløb ind over Hover og Uhrhøj. Hover bakken er en led satan på ca. 1 km. Ca. halvvejs oppe stiger den med tæt på 20%, hvilket gav en ubehagelig høj puls. Og bedst når man så tror at man er på toppen, ja så forsætter den med at stige i yderligere 3-400 meter :blink:

Benene var forsat gode da jeg nåede toppen, men den høje puls havde fået skabt lidt uro i maven. Jeg havde vist fået drukket lige rigeligt med kaffe kort inden afgang..... :crazy:

Jeg måtte derfor sænke farten en anelse, da min skvulpende mave brokkede sig gevaldigt på vejen ned af bakken igen.

Maveproblemer eller ej, så fik jeg cruiset turen sikkert i land med et godt overskud :bigsmile:

Tid: 58 min 55 sek

Distance: 10,57 km

Gns. puls: 78% af max

Svømning blev der der som proklameret ikke meget af her til morgen, men jeg forsøger at stille vækkeuret igen i morgen i håb om at komme tidligt op :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Tid til en morgen dukkert

Det lykkedes mig heldigvis at komme så tilpas tidligt i seng i går, at jeg ikke havde alverdens problemer med at komme til live da vækkeuret ringede kl. 5,10. Den stod derfor på lidt vandplaskeri i svømmehallen i selskab med Christian, som dukkede op til trods for at han kan fejre fødselsdag i dag. Den perfekte måde at fejre det på :4thumbup:

Min vandfølelse var ikke helt i top her til morgen, men jeg fik alligevel fyret et ok solid pas af som så nogenlunde således ud:

400 m opvarmning

50 m catch - 50 m fri x 3

50 m benslag på siden - 50 m fri x 2

50 m høje albuer - 50 m fri x 2

50 m fokus på trækket i vandet - 50 m fri x 3

400 m med håndpadler - forsat med fokus på træk med underarmen

200 m fri

Total: 2000 m :devil:

Undervejs fik jeg også lavet masser af kolbøtter - og slugt en satans masse vand :blink: Men pyt, det giver et SÅ meget bedre flow når der ikke skal stoppes op for at vende efter hver 25 m.

I eftermiddag har jeg en date med Pilfinger (min kropsterapeut) :smile: Jeg trænger hårdt til at få løsnet op i nakke og skuldre, så jeg er sikker på at der bliver knækket godt igennem :wub::wub::wub:

Link to comment
Share on other sites

Når du laver teknik øvelser, så har Vogel en fin regel med at køre på de første 25m og derefter lave "almindelig" crawl for at indkorporer den nye teknik i din crawl. At du svømmer i 25m bassin gør ikke dette specielt nemt, men prøv måske de første 15-20m med teknik, og derefter lige 2-3tag almindelig crawl.

Super svømmepas i øvrigt! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Når du laver teknik øvelser, så har Vogel en fin regel med at køre på de første 25m og derefter lave "almindelig" crawl for at indkorporer den nye teknik i din crawl. At du svømmer i 25m bassin gør ikke dette specielt nemt, men prøv måske de første 15-20m med teknik, og derefter lige 2-3tag almindelig crawl.

Hvorfor så ikke bare 25 m teknik - 25 m fri?

Link to comment
Share on other sites

Med benene på nakken

Efter et par temmelig hektiske arbejdsdage, havde jeg virkelig brug for at komme ud i den friske luft og få clearet hovedet lidt. Og hvad er så bedre end en løbetur?

Skoene blev derfor snørret og jeg luntede afsted. De første par km foregik i et stille og roligt tempo, men så tog fanden ved mig og tempoet røg i vejret. Egentlig var jeg på ingen måder flyvende, men jeg havde ligesom en indestængt energi der bare brændte for at blive lukket ud, så hvorfor holde igen???

Tid: 38,23 min

Distance: 7,95 km

Pace: 4,50 min/km

Puls: 87% af max

Derefter drejede jeg ind forbi centret til ugens første BB pas. Det blev en let og hurtig omgang, da denne uge egentlig fungere lidt som de-load.

Squat

5 @ 20 kg

5 @ 25 kg

5 @ 25 kg

5 @ 30 kg

5 @ 30 kg

DB incline press

5 x 5 @ 10 kg

Rep PR! Masser af power, men ville ikke gå dybere. Næste DB var også på 12,5 kg, hvilket måske var lige i overkanten.

Triceps rope push down

4 x 12 @ 22,5 kg

DB biceps curl

4 x 12 @ 9 kg

Pull ups

4 x 12 @ BW + 20 kg hjælp

Efter denne hurtige omgang løb jeg hjem igen.

Distance: 1,1 km

Pace: 5,43 min/km

Da jeg kom hjem, brugte jeg ca. 15 min på lidt stretching - noget jeg faktisk er blevet ret glad for :wub:

Link to comment
Share on other sites

Hva siger vægten pt?

Tror du skal udfordres lidt i squatten - du har vænnet dig til de 5x30kg. Prøv næste gang at lave tripler og udfordrer dig selv lidt? :poking:

Alternativt, så gå væk fra squatten og lav benpres. High-rep, slow eccentric. 3-4x15reps! Så er der dømt masse!!

Link to comment
Share on other sites

Hva siger vægten pt?

Tror du skal udfordres lidt i squatten - du har vænnet dig til de 5x30kg. Prøv næste gang at lave tripler og udfordrer dig selv lidt?

Alternativt, så gå væk fra squatten og lav benpres. High-rep, slow eccentric. 3-4x15reps! Så er der dømt masse!!

Vægten siger ca. 52-52,5 kg, hvilket er +1 kg over den seneste månedstid.

Nu spørger jeg dumt, men med tripler, mener du så 3x35 osv? Altså mere vægt, færre gentagelser??

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler virkelig, at jeg har godt gang i løberiet for tiden. Til tider er der ok med fart i benene, og hvis ikke så fungerer det egentlig helt ok alligevel. Oveni det så nyder jeg virkelig det mentale frirum som løbeturene giver mig, for der findes bare ikke noget bedre end at tømme hovedet i selskab med sig selv og naturen :smile:

Dagens tur startede med DOMS ramte baller, pecs og guns. Gårsdagens BB havde alligevel sat sit spor, så jeg løb afsted med øje for at få løsnet lidt op i kroppen. Det føltes dog som om at min krop bliver bedre og bedre til at arbejde til trods for DOMS. Om det er mentalt eller fysisk ved jeg ikke, men det er da faktisk meget rart :wink:

Tid: 57 min 50 sek

Distance: 11,07

Pace: 5,13 min/km

Puls: 82% af max

Derefter lidt stretching, et bad og en ordentlig portion rodfrugter med kylling :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler virkelig, at jeg har godt gang i løberiet for tiden. Til tider er der ok med fart i benene, og hvis ikke så fungerer det egentlig helt ok alligevel. Oveni det så nyder jeg virkelig det mentale frirum som løbeturene giver mig, for der findes bare ikke noget bedre end at tømme hovedet i selskab med sig selv og naturen :smile:

Jeg har desværre aldrig haft selvdiciplin nok til for alvor at gøre noget ud af løbetræningen. Men lige præcist den del med at tømme hovedet er spot on på hvad jeg oplever når jeg endelig løber. Og egentligt savner jeg det og kan mærke at jeg har brug for det midt i en stresset tid....

Så tak for inspirationen! Jeg er fluks på vej ind for at klæde om! Og har jeg ondt i benene imorgen så får du skylden devil.giftongue.gif

Men TAK for det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share