Mission "IronMan" accomplished.. Back to crossfit!


Marco Toldbod
 Share

Recommended Posts

Update, 29/2.

Mandag og tirsdag i denne uge stod for mit vedkommende på restitution.. Jeg havde lange dagvagter på stationen og ærinder om aftenen efter job begge dage.. Jeg har fri fra i dag og til søndag, så der er masser af tid til træning, og dog da jeg har en afsluttende opgave hængende over hovedet som jeg har forsømt indtil nu..

Nok om det, videre til dagens træning som har stået på løb + svøm.

Eftermiddagsløb:

10 km @ 4:30 gns.. De første 3 klik var hårde, men der var også en gedigen modvind og en del højdemeter..

Aftensvømning med tri:

Et blandet kort program, 2100m.. God føling med vandet, der var godt flow og en god puls hele vejen igennem.

Nu står den på proteinshake, en kop kaffe og opgaveskrivning..

Link to comment
Share on other sites

Update, 1/3.

Dagen i dag har stået på opgave, og det er gået fremragende så jeg tog til træning med god samvittighed.

Eftermiddagsløb FT, triklubben.

Transport, 2km.

Opvarmning, 5.15 km, tid: 24:40.

3x8 min @ B15.

1. Distance: 2 km.

2. Distance: 2 km.

3. Distance: 2.2 km.

Afjog, 1 km.

Transport, 2 km.

Distance i alt = 16 km.

Svømning i våddragt i aften!

Link to comment
Share on other sites

Update vol. 2, 1/3.

Aftensvømning FT triklubben:

Der var ikke særlig mange i dag så træneren kunne give individuel råd og vejledning til os der er lidt som en sten i vandet..

Der var nogle pointers, men overordnet set ser det rigtig godt ud, jeg mangler bare distance og mere effektivt benarbejde..

Det blev til omkring 2500m.. Vi svømmende det han sagde, jeg forsøgte at holde tælling så godt som muligt :-)

Link to comment
Share on other sites

Update, 2/3.

De sidste 2 uger har min hund, Alfred døjet med lidt forskellige ting.. Han er af racen fransk bulldog.. Han fik konstateret svamp i øret, og kom i behandling for det.. Det kom han ret hurtigt over men han begyndte pludselig at lave regurgitation efter hvert måltid, hvor alt foderet kom op sammen med mavesyre.. Vi tog ham til dyrlæge, hvor han var i et par dage og kom igennem flere undersøgelser.. Deres endelige diagnose er at Alfred lider af mega-eosophagus, som på dansk betyder for stort spiserør.. Vi har fået ham hjem og han skal igennem en større medicinsk behandling, samt skal han fodres på en måde så han står på bagbenene og spiser, da maden lettere kan passere helt ned i mavesækken og derfor har mindre chance for at komme op igen..

Det kedelige ved meldingen er at, hvis ingen af disse ting virker, ser fremtiden ret sort ud for Alfred.. Det er kompliceret at operere i det område, og dyrlægen vil stærkt fraråde at gøre det.. Jeg og min kæreste sidder tilbage med en ret tom fornemmelse indeni, men vi håber og tror på det bedste for lille Alfred!

Til trods for alt det postyr fik jeg sneget mig ud af døren tidligt i morges til en omgang mountainbiking i øvelsesterrænet ved Aalborg kaserner med en makker fra station 201!

Morgen mountainbiking:

Tid: 2t 33min

Distance: 21.00 km.

God tur, jeg skal ind i rytmen igen.. Første mtb tur i 2 år.. Er meldt til giant24race på hold, og jeg skal absolut ikke være den med de langsomste tider, så der skal bruges nogle timer i sadlen inden d. 19-20 maj!

I morgen er der cykling og løb med tri klubben.

Link to comment
Share on other sites

Update, 3/3.

I dag stod den på landevejscykling med triklubben.. Det er første uge i specialteæningsperioden, så der skulle køres 30 min max test i dag.. Udover det kørte vi en lang opvarmning, nogle intervaller før og efter 30 min test.

Tid i alt: 2 timer.

Distance i alt: 61.5 km.

Gns hastighed: 30.10 km/t.

Distance på 30 min test: 17 km.

Gns hastighed: 34 km/t.

Max hastighed: 44.8 km/t.

Der var mere at skyde med, jeg fik ikke disponeret mine kræfter helt korrekt og kørte for meget død i modvind.

Egentlig var det meningen jeg skulle løbe bagefter, men det må blive senere i dag da der dukkede noget uventet op!

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet_26102014

Jeg er ked af at høre Alfred er nedkæmpet. Jeg fortalte vores dyrelæge om det - han sagde, ligesom i også har fået afvide, at der ikke er meget at gøre, desværre!

Godt at se du klør på med træningen champ - fedt du var på MTB'en..

Link to comment
Share on other sites

Update, 6/3.

Søndag og mandag har været restdays, da jeg har haft 12 timers dagvagt og motivationen til at træne kl 20 om aftenen var ikke eksisterende..

Jeg var ude på cyklen i formiddags med Morten Vestergaard og jeg har et svømmepas med triklubben i aften.

Formiddagscykling:

Distance: 40 km

Gns hastighed: 29.5 Km/t.

Hastigheden bærer bræg af megen modvind og jeg blev nød til at køre af efter 40 minutter da kæresten ringede og sagde Alfred desværre havde kastet hans mad op igen.. Og da hun skulle møde på arbejde klokken 11, måtte jeg køre hjem og se efter den lille hund..

Morten fortsatte, så vidt jeg ved, en 30 km endnu..

Link to comment
Share on other sites

Update, 8/3.

Jeg har hverken fået logget eller trænet meget de sidste dage.. Dels på grund af opgave men også på grund af Alfred..

Det begyndte desværre at gå ringere og ringere med ham.. I dag konsulterede vi lægen, som mente at det var på tide at aflive ham.. Vi havde egentlig besluttet os, men jeg ville have en anden læges mening, så jeg kontaktede dem.. De havde opereret den første hund for det i dag, så han var positiv overfor det og vi aftalte at jeg skulle få sendt røntgenbilleder osv ud til deres klinik..

Hvad der så desværre skete et par timer efter, havde jeg og min kæreste slet ikke regnet med.. Alfred fik et alvorligt anfald hvor det stod ud med hvidt skum af mund og næse, hvor der var blandet blod i.. Han havde meget svært ved at trække vejret bagefter, og var rigtig dårlig... Jeg plejer ellers at være god til at tackle sådan nogle ting, men jeg må sige filmen knækkede for mig her og vi besluttede at kontakte vagtdyrlægen.. Han var en rigtig erfaren herre, som var meget forstående og empatisk - men han mente også at aflivning var den bedste mulighed.. Efter et par (læs: mange) tårer, besluttede vi os for at få ham aflivet med det samme..

Vi tog ud til dyrlægen og fik en snak, mens vi indledte med sovemedicinen fik Alfred et anfald lige inden han faldt i søvn, og dyrlægen sagde straks at det ville han overhovedet ikke være tjent med at skulle leve på den måde med de opkastninger konstant..

Det var slet ikke med i planen at han skulle ligge med fråde om munden mens vi så det sidste til ham, så det tog godt nok ekstra hårdt på mig...

Alfred sov stille ind her til aften.. Jeg kommer godt nok til at savne det lille kræ!

Link to comment
Share on other sites

Update, 9/3.

Hello MOL!

@ LasseB, KristianS og Elkjærmark.

Jeg takker for ordene, har heldigvis haft en travl dag i ambulancen i dag, så der har ikke rigtig været tid til at tænke over dagen igår - hvilket jeg synes har været en god ting..

Til trods for næsten ingen søvn i nat og en lang dag på job blev der plads til lidt løberi..

Morgenløb, transport: 4 km @ ingen tid.

Fyraftensløb: 8.2 km @ 35.47 min. (4:20 i snit ca)..

I alt: 12.5 km.

Link to comment
Share on other sites

Update, 12/3.

Så er arbejdsweekenden overstået, og jeg har nu 3 dage hvor der skal trænes 12 timer +..

Jeg fik trænet lidt løb ifbm transport til og fra job.. Der er ca. 7 km i alt, men jeg har ikke gidet logge det.

Træningen i dag har bestået af, svømning og cykling.. Egentlig ville jeg også have løbet, men forklaring på det følger..

Morgensvømning @ Haraldslund.

1500 m, stille og rolig tempo.

Herefter var der planlagt cykeltur på 110 km kl 10, det blev dog udskudt til 13.30 istedet.

Cykling feat bengaard og Vestergård.

110 km @ 4 timer..

De første 55 km ca blev kørt i strid modvind med en gns hastighed på 23-24 km/t.. For mit vedkommende, havde jeg allerede kvalt mine to dunke vand samt protein og energibar.. Endelig ankom vi til vendepunktet og jeg så frem til 55-60 km med medvind, men så skete der noget jeg aldrig har prøvet før - jeg gik totalt sukkerkold.. Jeg havde absolut ingenting at træde med overhovedet, jeg forsøgte at holde på i så lang tid jeg kunne, men efter godt og vel 25 km måtte jeg sige stop og sagde at de andre bare kunne trille hjemad.. De sidste resterende 30 km kørte jeg selvstændigt, jeg var af cyklen flere gange for at ryste mine ben og for at se om jeg kunne få liv i dem, lige lidt hjalp det så jeg valgte bare at køre det tempo jeg kunne hele vejen hjem og så måtte turen i dag være en vigtig lærestreg!!

Jeg mener gns hastigheden for turen var omkring 26-27 km/t..

Mine lår er godt brugte lige nu, men i morgen er der svøm og 20 km løb, hvis tiden er til det håber jeg på en lille tur på cyklen :-)

Link to comment
Share on other sites

Update, 13/3.

Opdatering for træning igår.

Morgensvømning, 1.5 time.

3000m, ingen program, bare distance og tilvænning

Aftenløb.

12.2 km @ 4:22 gns. Sidste 3 km lå alle på 3:45-3:50.

Var igår ude og kigge på en ny Alfred med kæreste, vi var 3 forskellige steder, og vi fik reserveret en hvalp, så nu glæder vi os til at få en lille Alfred igen :-) Han er først klar til d 6/4' men vi venter spændt :-)

I dag står den på et langt pas, cykling og løb som krydspas, samt svømning i aften, inden arbejdet kalder igen torsdag-fredag-lørdag.

Link to comment
Share on other sites

Update, 14/3.

Dagens krydspas overstået, bestående af cykling og efterfølgende løb..

Cykling, feat mig selv.

52.34 km med 32.5 km/t i gennemsnitsfart.

Løb, feat mig selv.

5.25 km, 12.9 km/t gennemsnitsfart.

Mine stænger var godt bruge fra de forrige træninger, men det glemte jeg ligeså snart der kom glid i cyklen og benene, så kan man jo ikke andet end at nyde sådan en dag som den her :-)

Motorcyklen skal vist også til at gøres sommerklar!!

Link to comment
Share on other sites

Update, 18/3.

Jeg har fået trænet lidt løst siden sidst jeg loggede.. Lidt svøm og løb, ikke noget vanvittigt..

I dag var der planlagt svøm og løb, men mit hoved havde åbenbart ikke fattet at svømning var flyttet tilbage til 08-10 i stedet for 15-17 om søndagen.. Så det blev kun til løb.

Intervalløb @ atletik stadion.

10x1000m intervaller, 90 sec pause.

4 km opvarm, roligt tempo.

1. 1000m, 03.30.

2. 1000m, 03.28.

3. 1000m, 03.22.

4. 1000m, 03.25.

5. 1000m, 03.30.

6. 1000m, 03.32.

7. 1000m, 03.30.

8. 1000m, 03.27.

9. 1000m, 03.25.

10. 1000m, 03.17.

God solid omgang, der var godt med overskud efter hvert pas, undtagen den sidste på 03.17.

Udstræk, og hjemtransport.

Link to comment
Share on other sites

Update, 19/3.

Interval, igen!

Dagens løbepas med triklubben stod på interval..

3 x (3 x 120 sek arbejde/60 sek rest). 2 min rest mellem hvert sæt.

= 9 omgange af 2 minutters arbejde..

1. 570m.

2. 610m.

3. 603m.

4. 589m.

5. 580m.

6. 563m

7. 567m.

8. 568m.

9. 657m.

De forskellige resultater bærer præg af den måde vi løb på.. Det var svært at komme til at overhale og der var mange skarpe sving = accelerationer/deaccelerationer.. Nonetheless, var det en god træning til trods for mine stænger var brugt ovenpå intervallerne igår!

Det blev til en 16 km i alt, inkl. opvarmning og transport.

Link to comment
Share on other sites

Update, 20/3.

Årets første konkurrence står for dør, nemlig Jels Duathlon den 1.4.

Distancen er som følger: 5.5 km løb, 44 km cykling, 5.5 km løb.

Jeg ser dette løb som den første mulighed til at få testet formen af, for at se hvor jeg ligger henne.. Jeg har svært ved at fornemme det ud fra de daglige træninger jeg har haft herhjemme, da de svinger en del ifht arbejde og planlægning.

Gameplan: Jeg har ikke lagt nogen fast gameplan for Jels endnu, men jeg har gjort mig en del overvejelser om hvorvidt løbet skal køres.

Løbet er klart min stærkeste disciplin, og jeg er virkelig godt løbende for tiden. Jeg ved at jeg kan løbe under 18.30 på de 5 km, men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal give den fuld skrald fra starten, eller om jeg skal køre et negativt split, og så løbe de første 5km på en 20-21 minutter for så at presse citronen alt hvad den kan på cykling og de sidste 5.5 km løb.

Jeg har tænkt mig at satse på at køre 33-34 km/t i snit på cyklen, afhængigt af vejr og forholdene.. Men da jeg ikk haft haft så vanvittigt gode cykeloplevelser i år endnu, er jeg i tvivl om det er at satse for højt? Jeg vil nødig starte sæsonen med en dårlig oplevelse, men samtidig kan det også fungere som et gevaldigt wakeup call..

Jeg har ingen idé om hvordan min form ligger til Challenge Copenhagen, som er målet.. Det kunne være rart at få lidt sparring igang med nogle triatleter som har stået i samme situation..

Kom gerne med jeres tanker!!

Link to comment
Share on other sites

Update, 20/3.

Årets første konkurrence står for dør, nemlig Jels Duathlon den 1.4.

Distancen er som følger: 5.5 km løb, 44 km cykling, 5.5 km løb.

Jeg ser dette løb som den første mulighed til at få testet formen af, for at se hvor jeg ligger henne.. Jeg har svært ved at fornemme det ud fra de daglige træninger jeg har haft herhjemme, da de svinger en del ifht arbejde og planlægning.

Gameplan: Jeg har ikke lagt nogen fast gameplan for Jels endnu, men jeg har gjort mig en del overvejelser om hvorvidt løbet skal køres.

Løbet er klart min stærkeste disciplin, og jeg er virkelig godt løbende for tiden. Jeg ved at jeg kan løbe under 18.30 på de 5 km, men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal give den fuld skrald fra starten, eller om jeg skal køre et negativt split, og så løbe de første 5km på en 20-21 minutter for så at presse citronen alt hvad den kan på cykling og de sidste 5.5 km løb.

Jeg har tænkt mig at satse på at køre 33-34 km/t i snit på cyklen, afhængigt af vejr og forholdene.. Men da jeg ikk haft haft så vanvittigt gode cykeloplevelser i år endnu, er jeg i tvivl om det er at satse for højt? Jeg vil nødig starte sæsonen med en dårlig oplevelse, men samtidig kan det også fungere som et gevaldigt wakeup call..

Jeg har ingen idé om hvordan min form ligger til Challenge Copenhagen, som er målet.. Det kunne være rart at få lidt sparring igang med nogle triatleter som har stået i samme situation..

Kom gerne med jeres tanker!!

Nu er det svært at vurdere når vi ikke har mødt hinanden IRL, men udfra de tal du præstere, så er du i klart bedre form end jeg var på det her tidspunkt sidste år, og jeg vurdere dig klart til at have potentiale for en sub-10timer til CC. MEN! og det er nok det vigtige i min post, du kender ikke dit mentale game endnu, og du ved ikke hvordan du reagerer når du krydser dine grænser. Du ved heller ikke hvordan din krop reagerer på dit indtag mm. Dette skal du til at finde ud af - men det er en balancegang, da du heller ikke vil have for lange, hårde udmarvrende træninger for tidligt på sæsonen.

Tag til Jels med den indstilling at du skal sparke røv og give gas. Det er en kort distance, og du får ikke meget info om din endurance form der. Et godt bud på en tid vil ligge omkring 2timer, og helst under for dig. 2x20min løb + 1t10-1t20min cykling.

Lad vær med at tænke for langt frem endnu, der er god tid til du står på Amager Strandpark. Din træning lige nu handler om ikke at blive skadet, og bevæge dig langsomt fremad.

Hvordan ser din cykling ud? Har du en lang tur om ugen? Begynd på det så småt nu - arbejd dig op imod 100Km-120Km, men aldrig meget længere end det. Begynd at have løbeskoene klar efter de lange cykelture, og tag en kort løbetur rundt i nabolaget - 2-3Km er rigeligt i begyndelsen. Det handler om at tænke i skift, og vænne kroppen til overgangen fra lang cykling til løb. Det er en fed oplevelse de første gange! :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det svært at vurdere når vi ikke har mødt hinanden IRL, men udfra de tal du præstere, så er du i klart bedre form end jeg var på det her tidspunkt sidste år, og jeg vurdere dig klart til at have potentiale for en sub-10timer til CC. MEN! og det er nok det vigtige i min post, du kender ikke dit mentale game endnu, og du ved ikke hvordan du reagerer når du krydser dine grænser. Du ved heller ikke hvordan din krop reagerer på dit indtag mm. Dette skal du til at finde ud af - men det er en balancegang, da du heller ikke vil have for lange, hårde udmarvrende træninger for tidligt på sæsonen.

Tag til Jels med den indstilling at du skal sparke røv og give gas. Det er en kort distance, og du får ikke meget info om din endurance form der. Et godt bud på en tid vil ligge omkring 2timer, og helst under for dig. 2x20min løb + 1t10-1t20min cykling.

Lad vær med at tænke for langt frem endnu, der er god tid til du står på Amager Strandpark. Din træning lige nu handler om ikke at blive skadet, og bevæge dig langsomt fremad.

Hvordan ser din cykling ud? Har du en lang tur om ugen? Begynd på det så småt nu - arbejd dig op imod 100Km-120Km, men aldrig meget længere end det. Begynd at have løbeskoene klar efter de lange cykelture, og tag en kort løbetur rundt i nabolaget - 2-3Km er rigeligt i begyndelsen. Det handler om at tænke i skift, og vænne kroppen til overgangen fra lang cykling til løb. Det er en fed oplevelse de første gange! :laugh:

Det er netop det med energi/protein/salt indtaget som bekymrer mig, jeg har overhovedet ingen idé om hvad jeg der fungerer bedst for mig. Jeg har læst en guide fra High5 om carbo-loading, og jeg har bestilt nogle af deres produkter, som jeg håber ankommer inden Jels, for så skal det prøves der.

Jeg deltog ved Hillerød Triathlon på gulddistancen sidste år, og der gik det fint med indtaget, dog tror jeg at jeg fik for lidt vand.

Efter lidt snak med Juan Pelota på FB, mente han også at jeg skulle køre omkring 2timer, gerne sub med min nuværende form.. Og det at du, sjovt nok, nævner samme tidsinterval må jo betyde et eller andet :-)

Min cykling ser nogenlunde ud, med et hang til den dårlige side, er min personlige mening. Jeg har haft et par gode ture, men jeg havde en rigtig dårlig tur på 110 km, hvor vi var stærkt ramt af modvind de første 60 km, hvilket resulterede i at jeg gik fuldstændig sukkerkold, som jeg aldrig har prøvet før. Jeg havde 2x750 ml dunke med vand, 1xproteinbar, 1xenergibar og så en müeslibar, det var hvad jeg indtog, men det kunne overhovedet ikke rette op på "skaden".

Jeg kører omkring 100 km om ugen, men det er meget afhængigt af mit arbejde og vejret, og jeg tilstræber at køre et krydpas ifbm cykeltræningen hver gang. Jeg har ikke prøvet at løbe under 4:20 efter et cykelpas endnu, men det kan være jeg skal prøve det på lørdag, for at se hvordan benene reagerer!

Men, det er rart at høre at jeg ikke er helt bagud med formen.. Det er helt nyt for mig, og jeg kan ikke rigtig finde nogen at sammenligne mig med, så jeg føler mig lidt palle alene i verden :-)

Når jeg træner med triklubben her i Aalborg løber jeg med konkurrenceholdet, svømmer med begynderne og cykler med i den mellemhurtige gruppe..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share