Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Foråret er på vej...

Allerede i midtugen havde jeg lavet en cykeldate med Jay, som også kører tri. For mit vedkommende ville det blive den første tur på landevejen i år. Jeg har ligefrem talt ned til i dag, så det var en glad ung mand der vågnede udhvilet i morges.

Jeg havde dog lige en tur på Svømmestadion først. Fokus på arme, jeg kan desværre ikke huske programmet.

Svømning: 2500 m.

Derefter hjem, lidt mad og så gøre cyklen klar. Det var en super tur - hård modvind ud (25 km/h) og nem trilletur hjem (31 km/h). Det var en fantastisk tur, og fedt at være tilbage på landevejen! Det gjorde det bestemt ikke dårligere, jeg kunne tænke på alle de andre fra FDK kørte en dobbelttime i spinningssalen samtidig :tongue:

I alt blev det til 55 km.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 15:

Svømning: 3 pas, 5900 m, 3 timer 10 min

Løb: 2 pas, 13 km, 1 timer 10 min

Cykling: 2 x spinning, 1 x landevej, 55 km, 4 timer

Styrke/core: 2 pas, 50 min

Total: 9 timer 10 min.

Stadig stille med løb. Det bliver næste uge også. Til gengæld kom jeg på landevejen for første gang i år. Det var super fedt, og skal jeg helt sikkert også næste weekend! Taget i betragtning, at jeg havde 1,5 hviledag i løbet af ugen, er det meget godt!

Link to comment
Share on other sites

Mandags løjer pt. 2

PM:

Som sagt stod aftenens pas på en rolig omgang løb for knæet. Allerede efter 300 m kunne jeg mærke det, men valgte at fortsætte. Det er klart, jeg har tankerne 100% på knæet når jeg løber de her små ture, og smerten kommer og går hele tiden. Her til aften valgte jeg at "presse" den og løbe de fire km, jeg havde planlagt. Nu må vi se, om det kan mærkes i morgen. Jeg har en teori om, det er kulden som påvirker det yderligt. Så i morgen når jeg løber, klipper jeg nok tåen af en sok og løber med den under mine tights.

Løb: 4 km @ 4:48, 76% af max.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Ny knæplan

Her til aften stod den på 30 min CX-works. Et nyt styrke koncept i FDK, jeg må sige det er ret effektivt. Instruktøren er samtidig en af mine kammerater, så når jeg ikke kan løbe, må jeg lave noget andet. Efter timen hoppede jeg på løbebåndet, for at se, hvad knæet kunne klare. Det blev til ynkelige 7 min, så måtte jeg hoppe af.

Så nu hedder den crosstrainer i stedet for løb. Så må jeg se, hvor længe jeg kan holde helvedesmaskinen ud...

Link to comment
Share on other sites

Mit humør bliver utrolig meget påvirket af mit knæ. I dag var det helt skidt, og jeg valgte at blive hjemme fra Uni, for at nå nogle hængepartier jeg har haft hængende.

Så var der til gengæld tid til en lille cykeltur. Lidt koldt, en federe end at sidde i et spinningslokale.

Det blev til 45 km på cyklen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Tonser Torsdag!

I dag har været en fed dag rent træningsmæssigt! Kom sent fra Uni, så skyndte mig at pakke tasken, og afsted mod svømmeren. I tasken lå min Helix, som skulle testes for første gang. Jeg fæler mig stadig lidt dum, når jeg kommer gående på svømmestadion iført dragt. Til gengæld fik jeg en god snak med en ældre mand om triathlon og hvorfor man svømmer med dragt. Programmet lød på:

Opvarmning:

300 blandet

4 x 50 fartleg: 25H/25L, 25L/25H,50L,50H

Teknik:

2 x 50 m 3 armtag, 8 sidekick

2 x 50 m fiskeslag

2 x 50 m vt på 7

2 x 50 m knyttet næve

Hovedserie:

2 x 300 m, p: 20 sek

3 x 200 m, p: 15 sek

4 x 100 m, p: 10 sek

Derefter smed jeg dragten og svømmede spurterne uden.

Sprint:

10 x 50 m, flyvende start på 65

Udsvøm:

100 m

I alt:

3100

Derefter kørte jeg på i FDK, hvor jeg snuppede 30 min CXWorx. Jeg er fan af konceptet, og synes det er super effiktivt. Lige derefter hoppede jeg på Cross-traineren og fyrede den af 30 min. Det er utrolig kedeligt, men god mentaltræning for mig. Det er desuden det som minder mest om løb, som mit knæ kan klare lige pt.

Link to comment
Share on other sites

Lækker lørdag!

I morges stod den på endenu en tur på raceren. Vi var tre som mødtes kl 09 og tjekkede ud på en stille og rolig tur. Jeg er helt klar på det her vejr, det er super fedt at komme ud på landevej igen!

Jeg har ikke løbet i lang tid nu, synes jeg. Jeg mærker ikke noget til knæet overhovedet, og har utrolig emget lyst til at løbe en tur. Men jeg tror det er bedst, jeg holder mig i skindet og giver det ro.

I morgen står den på endnu en tur på cyklen og svømning. Jeg håber, jeg kan få et lift så jeg kan svømme med Kralupy, da det passer mig bedst om aftenen. Ellers står den på morgensvøm med FDK.

Cykling: 53 km, 71% af max.

Link to comment
Share on other sites

Søndags-session

Som proklameret i går, afhang dagens svømmetræning af et muligt lift. Men da det kom på plads, kunne jeg sove længe, nå at få læst dagens pensum og samtidig være på cyklen til en rulletur. Kørte med den anden "unge" fra Kralupy, i dag i sol, men stadig lige lidt for koldt for mig. Det er ikke for sjov, de kalder mig morfar i Kralupy. I dag kørte jeg med kompressionsstrømper, skistrømper og neopren overtræk på skoene, og alligevel havde jeg kolde fødder!

Cykling: 55 km, 62% af max.

Så her til aften stod den på svømning med Kralupy. Der er stor forskel på den svømmetræning jeg får med FDK og den vi laver i Kraupy. Jeg ser det som en god ting, at der bliver veskling i træningen.

Svøm: 2300 m.

I sidste uge indså jeg, at jeg nok ikke kan få råd til en tricykel. Siden da har jeg gået og bildt mig selv ind, det også var ok, og min racer er ganske udemærket (hvilket den også er!) Nu har jeg så lige fundet den jeg gerne vil have på DBA. Jeg har regnet lidt på det, og hvis jeg kan sælge min racer til en fornuftig pris, kan jeg, hvis jeg også tager lidt af opsparingen (og lever af havregryn i et år), både få råd til en trænings-racer og min nye tri. Der skal lige renges på det i hvert fald...

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 16:

Svømning: 3 pas, 7200 m, 3 timer 20 min

Løb: 1 pas, 5 km, 25 min

Cross-trainer: 1 pas, 30 min

Cykling: 1 x spinning, 3 x landevej, 153 km, 6 timer 35 min

Styrke/core: 3 pas, 1 time 20 min

Total: 12 timer 10 min.

Fokus er flyttet! Det er klart at med min overbelastning, kan løb ikke få samme fokus, som jeg gerne vil give det. Til gengæld, er det super fedt at det er blevet plusgrader, så jeg kan få kørt noget landevej igen. Jeg er blevet rimlig klar på CX Worx i FDK, så på styrkefronten får den også lige lidt mere. På trods af at jeg er skadet, er det egentlig meget godt :smile:

Link to comment
Share on other sites

AM workout:

Svømning, 07h00-08h00, 1700 m.

Ikke så meget at fortælle. Jeg tror, jeg får ekstra stor fordel af våddragten. I dag svømemde vi nogle 200 m. intervaller med pull-boyd, hvor jeg svømmede fra en af dem som plejer at svømme en del hurtigere end mig. Min teori er, jeg ikke er god nok til at bruge benene, og derfor kan svømme fra ham, når vi træner arme. Om det er sandt, eller jeg bare prøver at booste mit ego, skal jeg ikke kunne sige. Faktum er, jeg svømmede fra ham i morges :tongue:

Spinning, 09h00-10h00, 52 min, 78% af max

Vi var to i salen - Jesus Christ! Det gør det ikke nemmere at gejle sig op til, når der er helt tomt i salen. Jeg havde egentlig tænkt jeg ville køre landevej, men da jeg stod op i morges, var det nemmere at overskue bare at skulle i centeret. Det vidste sig at være et godt valg, da det regnede da jeg kom ud fra svømning.

Nu står den på en killer-dag på Uni...

Link to comment
Share on other sites

28.02.12

Normalt betyder tirsdag interval med Kralupy. Det er helt vildt, hvor meget jeg savner at fyrer den af med klubben! Jeg kan ikke mærke noget i knæet, men jeg holder min plan om ingen løb før sidst på ugen. I dag blev det dermed til træning i FDK:

Crosstrainer: 30 min

CX Worx: 30 min.

Link to comment
Share on other sites

On the road again...

Hvor er det bare super-fedt, at kunne komme på landevej igen!

Jeg havde frygtet en lang dag på Uni, hvilket ville betyde jeg ikke kunne nå at komme afsted før det blev mørkt, og dermed var tvunget ud i en omgang spinning.

Men ved en fire tiden bliver jeg ringet op, mens jeg sidder på Uni, og 16h40 står jeg klar til tur med en fra FDK. Vi kørte starten af Challenge Aarhus ruten, og vendte så om da vi kunne se, vi ikke havde mere tid ift. solnedgang. Vi nåede også næsten hjem inden det blev mørkt, og det endte med at være en helt kanon, dog kort, tur.

Cykling: 37 km, 30,2 km/h, 73% af max.

Link to comment
Share on other sites

Godt og blandet...

What a day. Lige kommet hjem fra Uni, træning, osv. Nu skal jeg se, om jeg kan huske det hele...

Efter Uni skulle jeg til Fyssen i DGI-huset. Jeg har hørt meget godt om ham, og havde derfor fået en tid, så han kunne se på mit knæ. En grundig undersøgelse viste, jeg havde det han kaldte et 'lille' springerknæ. Lille på den måde, at det ikke er super alvorligt, og jeg forhåbentlig hurtigt kan komme over det. Det betyder samtidig at jeg ikke må løbe i yderlig fire uger. Det er super nederen, men godt for mig at have en tidsramme, og noget struktureret træning, jeg kan lave imens. Jeg fik nemlig et styrke program jeg gerne skal køre en tre gange om ugen for at stabilisere musklerne omkring knæet. Det viste sig også at jeg er svag i hoften, hvilket jeg også vil arbejde på.

Derefter røg jeg direkte i svømmeren, for at få fyret dagens program af. Det hele kører smooth, men under mine lange intervaller, da jeg lige får lavet min kolbøtte og skubbet fra med benene får jeg den værste krampe jeg nogensinde har prøvet. Jeg har ofte fået småkramper både ved løb og svømning, men den her var helt skidt. Jeg får hevet mig ind til kanten ved hjælp af banetorvet, og vælger så at stoppe her.

Det var dog ikke nok til at stoppe dagens træning, for den stod på CX Worx i FDK bagefter. Efter det lavede jeg mit nye styrkeprogram, og derefter en halv times tid på min "elskede" cross-trainer.

Derudover er vi i Kralupy begyndt at have en månedlig udfordring på vores facebook gruppe. Denne måned står den på 1500 armstrækkere i løbet af marts måned. Hurtig hovedregning giver 50 om dagen, så er jeg safe. I dag blev det til 55.

Svømning: 2200 m

CX Worx: 30 min

Styrke: 25 min

Cross-trainer: 30 min.

Link to comment
Share on other sites

Af ren nysgerrighed og interesse: Hvad er det for nogle styrkeøvelser du er blevet anbefalet? Er det med vægte i maskiner eller kropsvægt??? Døjer selv med lidt knæproblemer i øjeblikket, så det kunne være rart med lidt gode råd :smile:

Link to comment
Share on other sites

Af ren nysgerrighed og interesse: Hvad er det for nogle styrkeøvelser du er blevet anbefalet? Er det med vægte i maskiner eller kropsvægt??? Døjer selv med lidt knæproblemer i øjeblikket, så det kunne være rart med lidt gode råd :smile:

Tung, langsom styrketræning for musklerne distalt for knæet. Her i starten med 8 gentagelser, men fremadrettet færre.

Helt konkret kører jeg legpress, hvor jeg presser ud med begge ben, og langsomt excentrisk med et ben ad gangen. Derefter legcurls, også langsomt.

Jeg havde også en svag hofte, så supplerer med en masse core-øvelser.

Jeg har aldrig rigtig praktiseret styrketræning, men må nok indse det er en nødvendighed for mig, for ikke at blive skadet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fredags-flirt

...og den bedste af slagsen. Nemlig lige over to timer på cyklen. Fantastisk solskin og højt humør. Jeg valgte at korte lidt af turen af, og kører forbi mine forældre i Skejby. Det betød lækker mad og afslapning en masse! Nu er jeg klar til en lidt længere, men nok meget langsommere, tur i morgen.

Cykling: 62 km, 129 min.

Link to comment
Share on other sites

Lørdags lækkerier!

Endnu en fantastisk formiddag på cyklen. Havde en aftale med to andre fra FDK om at mødes og cykle. Men Da jeg mødte op, var vi fem, så det var kanon! En god tur, men den ene var desværre (for både ham og os andre) ikke så skarp på cyklen, og vi måtte flere gange samle op undervejs. Men en fed tur i sol, selvom det var ret koldt.

Jeg er jo forholdsvis ny på cyklen, så tror faktisk det her er min længste tur til dato. Det skal dog hurtigt laves om!

Cykling: 78 km, 2t40min

Link to comment
Share on other sites

Svømning på en onsdag!

Se, det kan også sagtens fungere. Uni, svømning, så forbi Bike Buster og Jensen cykler, hvor jeg kunne eyeshoppe alt det jeg ikke har råd til pga Skattefar. jeg fik og købt lidt udstyr så jeg er klar til La Santa, afgang torsdag nat/fredag morgen. Det bliver super fedt at komme væk fra det her vejr, og forhåbentlig kan mit knæ klare det. Den får i hvert fald fuldstændig ro på løb, og det er også ok - det er et heftigt program i forvejen.

Desuden er jeg begyndt på en NSAID kur, med 3 x 400 mg og en omgang Felden Gel. Fingers crossed for mirakler!

Dagens program stod på:

Opv:

300 blandet,

4 x 50 fartleg: 25H/25L, 25L/25H,50L,50H

Teknik:

4 x 50 m 3 armtag, 8 sidekick

4 x 50 m fiskeslag

4 x 50 m vt. på 7

4 x 50 m knyttet næve

Hovedserie:

2 x 300 m, p: 20 sek

3 x 200 m, p: 15 sek

4 x 100 m, p: 10 sek

Udsvøm:

100 m

I alt: 3000.

Link to comment
Share on other sites

Turen går til...

...i første gang FDK, men i morgen tidlig står den på Lanzarote!!! :4thumbup:

I dag havde jeg skemafri fra Uni, så snuppede en lang dag på kontoret i stedet. Derefter hjem til mine forældre, låne en kuffert og så direkte i FDK. Jeg havde selvfølgelig glemt mine sko, så jeg droppede styrketræning og cross-traineren. Jeg er bestemt ikke fan af sidstnævnte, så den mindste mulighed dropper jeg ud - rygrad som en regnorm.

Så i dag blev det kun til 30 min CX, men med programmet for den næste uge, går det nok også.

Afgang i morgen 04h30 - jeg er tilbage om en uge!

Club%20La%20Santa.JPG

Link to comment
Share on other sites

Turen går til...

...i første gang FDK, men i morgen tidlig står den på Lanzarote!!! :4thumbup:

I dag havde jeg skemafri fra Uni, så snuppede en lang dag på kontoret i stedet. Derefter hjem til mine forældre, låne en kuffert og så direkte i FDK. Jeg havde selvfølgelig glemt mine sko, så jeg droppede styrketræning og cross-traineren. Jeg er bestemt ikke fan af sidstnævnte, så den mindste mulighed dropper jeg ud - rygrad som en regnorm.

Så i dag blev det kun til 30 min CX, men med programmet for den næste uge, går det nok også.

Afgang i morgen 04h30 - jeg er tilbage om en uge!

Club%20La%20Santa.JPG

God tur. Have fun in the sun! :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share