Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Home, sweet home

What a week! 25 grader, høj sol, og fantastisk træning!

Jeg har svært ved at huske dagene fra hinanden, men den sidst uges tid har været helt fantastisk. Det eneste man skulle tænke på, var træningen og holde spisetiderne. Vi har haft en helt kanon uge og jeg føler jeg har rykket mig en hel del!

Ugens tal ser nogenlunde således ud:

Fredag: Ankomst, 1000 m svøm.

Lørdag: Bodyflow, 1700 m svøm, 50 km cykel til Tinajo, 20 min styrke.

Søndag: Bodyflow, 1500 m svøm, 90 km cykel med enkeltstart på Tabayesco: en 10 km stigning med ca 6,5% i gennemsnit.

Mandag: IM Lanzarote svømning: 3800 m, 20 min styrke.

Tirsdag: Bodyflow, 1000 m svøm, 110 cykel.

Onsdag: 1900 svøm, 20 km cykel, 20 min styrke.

Torsdag. 160 km cykel på IM ruten.

Fredag: 2500 svøm i pool.

Opsamling La Santa:

Svømning: 7 pas, 12.800 m, 5 timer

Cykling: 5 pas, 430 km, 13,5

Styrke/core: 3 pas, 1 time

Bodyflow: 3 pas, 3 timer.

Total: 23 timer

Højdepunkter på turen, er der en del af. Noget som står stærkest er svømningen på hele IM ruten. Jeg fik den tjekket på 1:03, hvilket er langt hurtigere end jeg havde regnet med, og jeg lå endda alene de sidste 900 m. Hvis jeg havde fundet en, jeg kunne hænge på kunne jeg måske havde skåret yderlig 2 min fra - men jeg er super tilfreds!

Onsdag kørte vi en mini triathlon. Dvs 1/10 IM. Jeg kom op af vandet blandt de 10 første, vil jeg tro og fik lavet en ok hurtig T1. På cyklen var vi to fra Aarhus som stak af, og lå forrest et godt stykke tid. Så blev vi hentet af to bagfra, men hang på indtil vi kom til vendepunktet, og det gik stærkt nedad. Lige før vendepunktet satte føreren farten op, jeg kunne lig nøjagtigt hænge på, men min makke faldt fra. Jeg kunne lige nøjagtigt hænge på ham tilbage til resortet, hvor vi skulle ud på løb. Jeg prøvede et par gange at komme op og trække, men han overhalede mig alle gange efter 20 m, så jeg lagde mig til sidst bare bag ved ham (det viste sig efterfølgende, han var tidligere A-rytter, så noget mere erfaren end mig :smile: )

Tilbage på resortet kom vi ind som nr 1 og 2, jeg lavede en superhurtig T2 og lå derfor ca 200 m foran ham da vi gik ud på løbet. Jeg valgte dog at stoppe efter 300 m, grundet mig knæ. Jeg kunne ikke mærke noget i det, men så ingen grund til at stresse det yderligere.

Efter racet havde min makker hentet omkring 1,5 min på ham som vandt. Og da jeg løber en del bedre end min makker, havde jeg nok trukket en storsejr hjem, hvis jeg var fortsat på løbet også. Men det gjorde jeg ikke, så der var ingen fysisk sejr til mig i denne omgang - omend en stor mental sejr.

Nu tilbage i kolde Aarhus, men med en masse gode oplevelser i bagagen. Super træning, PR distancemæssigt på både svømning og cykling (før La Santa havde jeg ikke kørt over 75 km) og en del erfaring rigere!

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Svømning på en lørdag!

Det er som om vandet på Aarhus Svømmestadion bare ikke er ligeså hurtigt som på Lanzarote. Alligevel blev det i dag til et fint svømmepas. Jeg holder nok lidt igen de næste par dage, da den jo har fået en hel del den sidste uges tid.

Svømning: 3200 m

Styrke: 30 min.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Tirsdags-træning!

Efter at komme hjem fra La Santa er jeg super presset på flere fronter, så denne uge bliver nok uden den helt store træningsmængde. Det er måske også ok at få lidt ro på efter sidste uge.

Svømning, pyramide:

100 - 200 - 300 - 400 - 500, og ned igen.

Forholdsvis kort pause imellem sæt, jeg svømmede de 500 på 8:15 uden at presse den alt for hårdt, hvilket er ok for mig!

Derefter 30 min styrke.

Nu til møde i FDK om tri- og løbeholdet. Jeg er spændt på, hvad der kommer ud af det...

Link to comment
Share on other sites

Hun kom med posten i dag

Ved første øjekast synes jeg at FR910´eren var MEGA grim, men nu hvor jeg har vænnet mig til udseenet, så synes jeg at det er pissefedt! Ikke mindst fordi uret bare holder 100% i aktion!

Du får lige en håndfuld rep´s for din CLS uge :superman: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sommer Cykling

Årets første tur uden min vinterjakke på cyklen!

Jeg teamede up med Sub10Søren fra Kralupy, som havde en tur i ærmet. Det viste sig at være lidt længere, end jeg havde regnet med, men det gik. Jeg havde kun en enkelt drikkedunk med og ingen gels, så han måtte spæde op på mig, så jeg ikke gik helt kold.

Bagefter tog vi sammen ind til BikeConnection, hvor Christian (som sponsorerer Kralupy) ville gøre min racer sommerklar, og samtidig aftalte vi, han skulle fitte mig næste uge. Det bliver fedt!

Cykling: 77 km,

Gns: 28,4 km/h

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Update:

Jeg træner stadig. De sidste uger uden lyd fra mig har jeg fået cyklet, svømmet og styrketrænet en del, men min motivation har været lig 0.

Advarsel: Langhåret historie om den sidste tid. Som sagt dalede min motivation meget efter jeg havde holdt min løbepause, og jeg var ude at teste knæet. Efter fem(!) ugers pause kunne jeg løbe sølle 1,5 km, hvorefter smerten var tilbage i knæet. Det slog mig helt ud. Måske var det naivt, men jeg havde regnet med jeg kunne løbe igen efter min pause, og alt skulle blive godt igen. Det gjorde det ikke.

Min træning er en rigtig vigtig del af min hverdag og den person som jeg identificerer mig selv som. Derfor var det en iskold spand vand at få i hovedet, at jeg stadig ikke kunne løbe på knæet. Det påvirkede mit humør; jeg havde ingen motivation til at træne, jeg blev generelt let irriteret og blev misforstået flere gange, fordi jeg ikke tænkte mig om, når jeg snakkede med mine medmennesker. For at sige det som det var, gad jeg ikke noget.

Det endte dog med, jeg tog til læge for at få en henvisning til idrætsklinikken, så jeg kunne få en ekspert til at se på det. Problemet med knæet er, jeg ikke kan provokere smerten frem ved andet end løb, og hverken fys eller privatpraktiserende læge, kunne sige noget. Jeg fik også min henvisning, men da der var for lang ventetid i Aarhus, måtte jeg selv vælge et andet sted. For at sikre mig den optimale behandling, ringede jeg til en af mine forældres venner, som er ortopædkirurg på Aarhus Sygehus for at høre om han havde et bud på, hvor jeg skulle gå hen.

Han sagde med det samme "Niels, jeg skal se på dig selv. Hvad er dit mobil- og CPR-nummer, jeg har døgnvagt på søndag, så ringer jeg hvis jeg får en tid til at se på dig". Fornem service!

Nu er jeg lige kommet hjem fra undersøgelse. Han kunne desværre heller ikke finde noget, men kom med et bud på, hvad det kunne være. Dog var han ikke sikker, og sendte mig derfor videre til en MR-scanning - lige det, som jeg havde håbet på at få ud af det! Ventetiden herpå er 2-3 uger, men vi samarbejde et notat om jeg var "lige under eliten" og jeg kunne komme på sygehuset med det samme, hvis de fik et afbud. Nu sker der heldigvis noget, og jeg kan mærke jeg er ved godt mod!

Det bedste er, det ikke er en aprilsnar og i morgen står jeg på Aarhus Svømmestadion kl 07.00! :devil:

Link to comment
Share on other sites

Han var desværre usikker som de andre. Hans bedste bud var, at den sene som hæfter på knæskallen og tibia enten er blevet forstrukket da jeg var teenager, eller også kunne der være cyster i senen. Pointen er, nu får jeg en MR-scanning, hvor hele knæet ryger med; sener, ledbånd, ligamenter, menisk og korsbånd. Så kan vi se det hele igennem, og forhåbentlig lokalisere problemet.

Det kan godt være, det er naivt men det er super fedt der endelig sker noget nu!

Link to comment
Share on other sites

Kan sgu godt forstå at dine knæproblemer påvirker humøret. Vi lever og ånder jo igennem sporten, så når kroppen ikke fungerer er det svært at være optimist.

Men se positivt på det! Du er jo en super stærk løber, så du skal nok komme igen. Brug tiden på at få bygget en solid cykelform op, og når knæet så er ok igen, kan du starte stille og roligt op, velvidende at alt det andet spiller;-)

Jeg krydser fingre for, at du snart har diagnosen på plads, så usikkerheden om ikke andet kan vaskes væk.

Cheer up :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke meget jeg får opdateret i loggen for tiden. Dog får jeg stadig trænet, og specielt cyklen får jeg kørt nogle timer på.

I dag var et optursmoment:

98 km, 81% af max, 29,6 km/h.

Det er sgu godt nok for en cykelnewb som mig, specielt vindforholdene taget i betragtning. Jeg kørte fra mine forældres sommerhus tilbage til Århus i jævn modvind hele vejen. Det er samtidig den længste tur, jeg har kørt i Danmark. Lanzarote i tritop og korte tights er federe end Danmark i skoovertræk, skiunderbukser samt handsker og hue :smile:

Link to comment
Share on other sites

Glat som en ål!

Her til morgen teamede vi fire FDK'ere op til svømning på svømmestadion, som var pakket! Vi kom til at ligge 7 i hurtigbanen, så det var ret presset! Til gengæld åbnede de op for flere baner lige da vi kom til interval, så vi kunne ligge to og to i samme bane og presse hinanden helt ud. Fed træning!

Opv: 200 m

Teknik 3 x 100 m

Pyramide: 50-100-150-200-300-300-200-150-100-50

Interval: 10 x 50 m, p:15

400 IM-pace

I alt: 3000 m.

Eftermiddag har jeg passet min nevø på 15 måneder. Jeg er super vild med ham, men det er sgu næsten ligeså hårdt som et langt træningspas :wink:

Link to comment
Share on other sites

Løb for begyndere...

I dag tænkte jeg, det kunne fandme ikke være rigtigt at mit knæ skulle bestemme om jeg skulle løbe eller ej. Så jeg valgte at løbe ned i FDK (1,5 km), hvor planen var styrketræning, 30 min på crosstraineren og CX. Crosstraineren er simpelthen det kedeligste jeg ved, så jeg kom til at tænke på Henrik Them's foredrag, jeg var til sidste uge. Han nævnte, han gik på løbebåndet med meget hældning, når han var skadet. Det fik også pulsen op, så det blev planen.

Det blev hurtigt kedeligt, så langsom skruede jeg op for tempo og ned for hældningen og det endte med jeg fik løbet fem km!!! :superman:

Det var godt nok på bånd og med pace 6:00, men det var fem km og min første løbetur i 2 måneder! Jeg er lykkelig!

Nu skruer jeg langsomt op for distancen og forhåbentlig også pace, så ender det med jeg rent faktisk kommer i gang med mit elskede løb igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aarhus Challenge Ruten

Dagens træning stod med Sub10Søren på Challenge ruten. Jeg har ikke kørt den før, så det var godt at prøve den. Jeg synes der er forholdsvis mange tekniske passager, så det er super fedt at kunne køre den igennem ofte, så den sidder helt perfekt :smile:

99 km, 30,4 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share