Copenhagen IM - sub 10


N Gadegaard
 Share

Recommended Posts

Opsamling uge 10:

Svømning: 4 pas, 9400 m, 5 timer

Løb: 4 pas: 51 km, 4 timer 15 min

Cykling: 2 x spinning, 2 timer 45 min

Styrke/core: 1 pas, 30 min

Total: 12 timer, 30 min

I dag, søndag, havde jeg kun et enkelt træningspas grundet eksamen og til dels 1. runde af Danisco Cup. Jeg havde valgt kun at stille op på 5'eren for at se, hvor hurtigt jeg kunne fyre den af. Jeg havde håbet på at komme sub 18:30, men det viste sig at være umuligt. De første km var en forholdsvis hård stigning, hvor jeg mistede for meget tid til at jeg kunne nå at indehente det igen; jeg var helt nede at løbe 4:05 på anden km (mener jeg - jeg sidder på Uni nu, så jeg oploader data på turen senere). Jeg kom ind i udemærkede 18:49. Ny PR, men alligevel et godt stykke fra målet. Det rækte dog til en 10. plads ud af 1000 :smile:

Denne uge har været et eksamenshelvede, men der er heldigvis lys forude. Jeg har min sidste eksamen på tirsdag, og så kan jeg få mit liv tilbage. Det bliver fejret med at jeg tager på skiferie fredag, så der ryger lige en uge med god restitutionstræning - og massiv druk!

Så jeg må nok sande, min næste seriøse træningsuge bliver først i uge 5.

Nu er jeg 1/4 igennem mit IM program, og hvordan synes jeg så selv det går? Jeg har rykket mig utrolig meget på svømningen. Jeg er lidt spændt på, hvad jeg kan fyre den næste 1000 m. test af på, men der er helt sikkert forbedring siden sidst! Løbet spiller også rigtig godt for mig. I Kralupy løber vi fast interval tirsdag og en lang tur torsdag. Derudeover spæder jeg selv op med restitutionsture, så det kommer til at passe.

Jeg får desværre ikke spinnet så meget som jeg gerne ville. Det er simpelthen super kedeligt, så det må få mere fokus når foråret kommer, og vi kan komme på landevejen igen!

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Back on track...

To gange om året dropper jeg alt der hedder socialt samvær, og går i fuldstændig eksamensmode. Det er super nederen når det står på, men til gengæld kan jeg så retfærdiggøre at tage den med ro på studiet de næste 4-5 måneder, og sådan fungerer det bedst for mig :smile:

I dag var jeg oppe for sidste gang dette semester, og ser derfor frem til at kunne komme i gang med at træne (og logge) ordenligt igen. Dog har jeg lige en uge på ski der skal "overståes" først.

I dag efter eksamen tog jeg direkte hjem fra Uni og faldt i søvn. Jeg trængte åbenbart til det, for vågnede først to timer efter.

Dagens træning stod på interval med Kralupy. Som jeg måske har nævnt tidligere, løber vi omgange af 2,5 km. Det er super effektiv træning, og helt sikkert det som rykker mit tempo!

I dag stod den på følgende:

2,5 km opvarmning

2,5 tempo med 3 indlagte spurter

2,5 Catch Joe

2,5 med negativ split

2,5 afjog

Med løb frem og tilbage bliver det i alt 16,5 km på kontoen.

Link to comment
Share on other sites

Træning pt. 1

I dag havde jeg en aftale med Svømme-Henrik om et godt pas. Jeg går samtidig og kigger på våddragt, og egentlig var det meningen jeg skulle låne den model, jeg nok ender ud med at købe. Men ham jeg skulle låne den af, dukkede desværre ikke op, så jeg må vente med at prøve til fredag.

Det skulle dog ikke ødelægge morgentræningen, og vi fik fyret et rigtig godt pas af.

Henrik svømmer lige lidt bedre end jeg gør, så hvis jeg ligger så han tager "vinden" kan jeg næsten følge med.

Dagens tal:

300 opv,

Teknik:

4 x 50 m rygcrawl

4 x 50 m langt glid

4 x 50 m fiskeslag

4 x 25 m skode øv.

Hovedserie:

2 x 300 m, p: 20 sek

3 x 200 m, p: 15 sek

4 x 100 m, p: 10 sek

Hypoxy:

6 x 50 m (25 crawl uden vt, 25 normalt)

100 udsvøm

I alt: 3000.

Det hele blev kørt igennem på lige omkring en time. Det er både længere og hurtigere end jeg plejer! Super at se, der sker noget på svømmedelen for tiden! I eftermiddag står der spinning på programmet.

Link to comment
Share on other sites

Træning pt. 2

Dagens 2. træningspas blev gennemført i fantastisk selskab med FDK-tri. Den stod på dobbelt time, og fik fuld hammer. Jeg misser træning både lørdag og søndag (plus hele næste uge) pga. min omtalte skiferie. Så de sidste pas jeg har inden, får den fuld skrue.

Time 1:

57 min, 80% af max

Time 2:

53 min, 82% af max.

Nu er der udsolgt, så den hedder sofaen resten af aftenen. I morgen formiddag løber jeg en lang tur med en fra Kralupy, og det bliver nok alt på programmet i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Torsdagsløb!

Dagens løbetur startede i øsende regnvejr. Til gengæld klarede det op efter 10 min, men det var jo ligesom lidt for sent. Nogle gange, burde man bare vente lidt med at løbe.

På tords af en kold start blev det en fin tur med en makker fra Kralupy.

Vi holdte et snit på 4:36 de tre sidste km blev løbet progressivt: 4:31, 4:27 og 4:12.

I alt:

20 km @ 4:36, 84% af max.

I morgen kan jeg lige få fyret en omgang svømning og spinning af, inden jeg tager sydpå :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Med dagens træning, kan jeg lige nå en Opsamling uge 11:

Svømning: 3 pas, 6600 m, 3 timer 5 min

Løb: 2 pas: 36,5 km, 3 timer

Cykling: 3 x spinning, 4 timer

Styrke/core: 2 pas, 20 min

Total: 10 timer, 25 min

I morges svømmede jeg med dragt for første gang, da jeg skal til at købe en. Er du sindsyg, der kom lige pludselig fart på drengen!

Jeg tror også jeg har fået på plads, hvilken en jeg skal have, så er jeg klar til foråret!

Nu ryger jeg til Frankrig, hvor den står på ski og affyring i en uges tid!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Højdetræning!

...eller måske stod den mere på skitur.

Efter en uge i Risoul med dårlig mad, alt for meget øl og en hulens masse ski er jeg nu super motiveret til at komme i gang med træningen igen!

Jeg fik dog løbet 2 x 10 km dernede. Problemet med at bo på en bjergtop, er at det går super hurtigt nedad med omkring 4:10, så vender du om og skal tilbage op af bjerget, hvor jeg ligger med meget højere puls og løber til gengæld 6:15 tempo :blush:

Men nu er jeg tilbage med øget motivation, og mit diætprojekt med en fra KralupyTri går i gang. Jeg vil som udgangspunkt ligge på 2000 kcal og så spæde op alt efter hvor meget jeg træner.

Vejedag bliver onsdag morgen, ETFM (efter toilet, før morgenmad :wink:).

Målet er udelukkende lavere fedtprocent, vægten er bare en indikation for at der rent faktisk sker noget. Jeg har en måling fra FDK for et par uger siden, som jeg går ud fra, så kan jeg følge udviklingen. Der lå jeg lige omkring 12% - målet er at komme under 10 og så holde den der. Fra i morgen bliver der i hvert fald talt kcal.

Link to comment
Share on other sites

Mandagstræning!

Svømning, 7-8:

Opv 500 m:

300 fri

200 fartleg: 25H/25L, 25L/25H,50L,50H

Teknik:

2 x 50:

- 3 armtag, 8 sidekick

- Vejrtrækning: 3/5, 5/5

- En armscrawl

- Knyttet næve

2 x (50-100-150) p: 5/10/15.

Første rolig, andet tempo.

Sprint:

4 x 100 (50 løs - 50 sprint) p: 30.

I alt:

2000.

Derefter hurtigt op i FDK til lidt core, hvorefter jeg hoppede på en spinningstime:

52 min, 77% af max.

Kalorietællingen er for alvor gået i gang. Mit problem er, min lillebror har fødselsdag i dag, og vi skal ud og spise i aften. Jeg sætter 1000 kcal af til aftenen, så må jeg satse på, det går nogenlunde op...

Link to comment
Share on other sites

Nu med Helix...

Ganske udemærket dag i dag.

I Kralupy har vi lavet en samlet bestilling på en masse trigear fra England, så fik vi lidt rabat og gratis fragt. Jeg havde bestilt en Blueseventy Reaction våddragt: en ganske udemærket begynderdragt til en fin pris. Da jeg var i Frankrig, fik jeg en besked fra min træner om at de ikke havde den i min størrelse, så jeg var blevet opgraderet til en Axis. Modellen lidt bedre og til ca 1000,- mere. Da vores pakke så kom i går, fandt vi ud af, jeg var blevet opgraderet til deres topmodel, Helix, den som pro'erne svømmer i.

Således fik jeg en dragt til omkring 2,5 gang så mange penge som jeg gav for den. Den er i princippet lidt "for god" for mig lige pt. da lidt mere opdrift nok ville være godt for mig. Men jeg beholder den alligevel, så når jeg får bedre styr på svømningen kommer den til at spille 100%

Trænet blev der også.

Tirsdag betyder interval, og i dag var ikke en undtagelse:

- Opvarmning

- 10 min ud, 9 min hjem; samme distance.

- 2,5 km progressivt.

- Afjog.

I alt: 14 km.

/N

Link to comment
Share on other sites

D-Dag!

D-Dag står for diætdag, vejedag, truth of the week, kald det hvad du vil. Efter skiferien var jeg ikke i tvivl om, jeg havde fået et ekstra lag fedt på kroppen, men nu er diæten også gået i gang!

Som tidligere nævnt, vejer jeg mig hver onsdag morgen - målet er i starten at droppe omkring 500 g om ugen.

Vægten i morges sagde 82,6! Lidt mere end jeg havde regnet med, men så er der bare så meget ekstra at gå i gang med.

Den stod også på morgensvømning i morges. Svømmestadion åbner kl 07h00, men da jeg ikke har nogen planer tidligt i dag, valgte jeg at komme kl 08h00 i stedet. Så får jeg en time mere plus der er slet ikke så proppet. Til gengæld smuttede alle fra FDK lige da jeg kom derned. Men så er der ingen undskyldning for at holde snakkepauser, så på den måde er det fint nok.

300 opv,

Teknik:

4 x 50 m rygcrawl

4 x 50 m fiskeslag

4 x 50 m langt glid

4 x 25 m skode øv.

Hovedserie:

2 x 300 m, p: 20 sek

3 x 200 m, p: 15 sek

4 x 100 m, p: 10 sek

Hypoxy:

4 x 50 m (25 crawl uden vt, 25 normalt)

200 udsvøm

I alt: 3000.

Senere spinning.

Link to comment
Share on other sites

Haha, en triatlets værste fjende - Vægten! Fedt at se du tager kampen op. Jeg vil dog skynde mig at anbefale dig at lave nogle kropsmål, da min erfaring siger mig at vægten godt kan være stabil, men dine kilo kommer til at sidde anderledes. Især dit talje mål vil ændre sig, og størrlesen på dine quads og lægge. Nu har du en løber baggrund, udholdenhedsløb, og der er ikke specielt stor tilvækst i muskelmassen ved den form for sport. Men når nu du kommer til at kombinere med cykel-træning (tung) og især svømmetræning (for overkroppen), så vil du nok opleve en tilvækst i din muskelmasse. Dette kan du selvfølgelig ikke se på din vægt, men dine kropsmål vil ændre sig.

/M

Link to comment
Share on other sites

What a night...

Jeg havde fucket up i min læseplan, så lige pludselig stod jeg med en ordenlig røvfuld der skulle læses inden forelæsning i morgen. Heldigvis er der tre spinningstimer i træk onsdag aften i FDK, så jeg udskød bare mine træning en time, så nåede jeg næsten at læse det hele også :blush:

Time 1:

53 min, 77% af max

Time 2:

53 min, 80% af max

Derefter i løbeskoene med det samme og en tur på løbebåndet:

5,5 km @ 4:53.

Nu er der udsolgt! Men 3,75 time træning er vel også ok på en normal hverdag :smile:

I morgen står den heldigvis bare på en lang, rolig løbetur med Kralupy!

Link to comment
Share on other sites

"Sibirisk Kulde"...

Det er åbenbart det nye i medieverdenen, og jeg må indrømme det er edermandme også koldt i Aarhus! Dagens løbetur med Kralupy var, som altid, en fornøjelse, men det var godt nok koldt. Det er en ambivalent følelse, fordi de træninger jeg har med Kralupy er helt sikkert nogle af nøglepassene i min uge, men i dag var det godt nok koldt! Set fra den anden side, var jeg nok ikke kommet afsted overhovedet, hvis det ikke var fordi der stod andre og ventede på mig.

20 km @ 4:45, 75% af max.

I morgen ved jeg faktisk ikke, hvad jeg skal træne? Sådan har jeg aldrig haft det før, men jeg har ikke engang fucked up i mit ugeprogram. Jeg har sidste svømmepas lørdag og sidste tur på cyklen søndag, så jeg har en dag for meget?? Spændende, hvad jeg får den brugt på?? :4flex:

Link to comment
Share on other sites

"Sibirisk Kulde"...

Det er åbenbart det nye i medieverdenen, og jeg må indrømme det er edermandme også koldt i Aarhus! Dagens løbetur med Kralupy var, som altid, en fornøjelse, men det var godt nok koldt. Det er en ambivalent følelse, fordi de træninger jeg har med Kralupy er helt sikkert nogle af nøglepassene i min uge, men i dag var det godt nok koldt! Set fra den anden side, var jeg nok ikke kommet afsted overhovedet, hvis det ikke var fordi der stod andre og ventede på mig.

20 km @ 4:45, 75% af max.

I morgen ved jeg faktisk ikke, hvad jeg skal træne? Sådan har jeg aldrig haft det før, men jeg har ikke engang fucked up i mit ugeprogram. Jeg har sidste svømmepas lørdag og sidste tur på cyklen søndag, så jeg har en dag for meget?? Spændende, hvad jeg får den brugt på?? :4flex:

My words exactly! :laugh: :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Finally weekend

Med udsigt til en god, lang, hård træningsdag var jeg flyvende på Uni fra morgenstunden. Men de planer kunne jeg godt gange med 0. Jeg må indse, det her semester ikke bliver en dans på roser, og jeg er nødsaget til at lægge nogle flere timer i læsningen, hvis jeg skal holde mit niveau. Således blev jeg på Uni 4 timer længere end planlagt i dag, og jeg ved da også godt hvad jeg skal bruge det meste af weekenden på :smile:

Da jeg endelig kom hjem, tænkte jeg en hyggetur på 10 km ville være på sin plads. Ikke engang det kunne jeg klare, det var simpelthen for koldt. Jeg løb med både skistrømper, lange undebukser og elefanthue, og alligevel var jeg nødt til at skære af ruten pga. kulden. Det gjorde fysisk ondt i mine knæ.

Det blev til ynkelige 6 km med 4:45 i snit.

I morgen har jeg en svømmeaftale som forhåbentlig bliver god hård. Om aftenen står den på stor fødselsdag, men da jeg skal løbe fortræning for FDK til Aarhus City HM søndag formiddag, ved jeg ikke helt hvor meget jeg giver mig løs? Den tid, den sorg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Super svøm!

Tidligt op, så jeg kunne sidde klar med bøgerne og få overstået dagens lektie. Derefter røg jeg en tur i svømmehallen med Svømme-Henrik. Han havde et kanon program med:

Opv: 300 blandet

Teknik:

4 x 50 Rygcrawl

4 x 50 Fist (25/25)

4 x 50 Kildecrawl

2 x 150 Medley (- BF)

Hovedserie:

5 x 100 (25 hård/25 rolig/ 25 hård/ 25 rolig)

Pyramide:

100-200-300-200-100 p: 15

Hypoxy:

6 x 50 (25 uden vt/25 normal)

Udsvøm: 100

I alt:

3100 m.

I aften skal jeg til fødselsdag hos en fra højskolen. Min plan med uden alkohol (og diæt for den sags skyld), spiller ikke ligefrem 100% Men man skal også leve. Uanset hvad, står jeg klar til fortræning med FDK og Aarhus Motion i morgen formiddag - mere eller mindre levende...

Link to comment
Share on other sites

Sunday, bloody sunday

Det var ikke en frisk ung mand som stod klar til at løbe fra Chr. Filtenborgs Plads i formiddags! Selvom jeg løb fortrop, skulle jeg bare holde 5:00 pace, og det endte faktisk med, jeg frøs ret meget!

Heldigvis var det kun 7 km, og derefter røg jeg hjem i et langt, varmt bad og derefter i seng igen.

Løb: 7 km @ 4:59, 78% af max.

Jeg nåede så ikke min planlagte spinningstime i eftermiddags, så tog derfor til svøm med Kralupy her til aften. Vi har kun én svømmetid: søndag aften 18h15 på Skærring skole, da der er en som er lærer derude. Det er ikke optimalt, specielt ikke når jeg normalt er hjemme til "Sunday dinner" hos mine forældre om søndagen.

Det blev til nogle forholdsvis lange intervaller, og til sidst sluttede vi af med 6 x 50 m spurt. Det er fedt derude, fordi vi har det hele for os selv. Dvs, vi kan ligge 5 mand med hver sin bane og presse hiannden!

Svøm: 2600 m.

Edited by N Gadegaard
Link to comment
Share on other sites

Morning Glory

Mandag morgen betyder ny start på en uge, hvilket dermed betyder Svøm og Spin. Jeg gik forholdsvis tidligt i seng i går; det resulterede i jeg vågnede 05h30 og var helt frisk, faldt dog i søvn igen, vågnede ogen 06h00 og 06h15 og var egentlig klar til at stå op. Da vækkeuret så ringede 06h30, var jeg helt færdig og gad overhovedet ikke ned at svømme :blink:

Udemærket pas. Jeg ved ikke om det skyldes nattens Super Bowl, men vi var kun 5 til morgentrænigen. Dermed var der massere af plads, men desværre ikke nogen som rigtig pressede mig.

Svøm: 1800 m.

Hurtig op i FDK, en om gang lyn-core og så på spinningscyklen. Jeg plejer at være træt efter svømningen, men fik alligevel pulsen fint med.

Spin: 52 min, 80% af max.

Nu står resten af dagen i Universitetes tegn. Et af mine fag, Sundhedsfremme og Forebyggelse, er ret stort, men det virker til at være utrolig spændende også!

I morgen interval.

Link to comment
Share on other sites

Opsamling uge 13:

Svømning: 4 pas, 10.700 m, 4 timer 20

Løb: 5 pas: 52,5 km, 4 timer 25 min

Cykling: 2 x spinning, 3 timer

Styrke/core: 1 pas, 20 min

Total: 12 timer, 5 min

Sikke en mængde! Du giver den virkelig gas! Især din svømmemængde er imponerende :4thumbup:

Hvorfor sælger du egentlig din Helix? Wrong size or?

Link to comment
Share on other sites

Sikke en mængde! Du giver den virkelig gas! Især din svømmemængde er imponerende :4thumbup:

Hvorfor sælger du egentlig din Helix? Wrong size or?

Svømningen er også det som får mest fokus lige pt - det er der jeg halter. Og så er det for koldt til at cykle :wink:

Jeg har været så heldig at blive opgraderet, da jeg bestilte. Havde "kun" købt en Reaction, hvorefter jeg så fik at vide, jeg var blevet opgraderet til en Axis - fedt!

Da den så kom, lå der en Helix i pakken. Jeg overvejer om den er "for god" til mig...

Den ene dag taler jeg med en som siger den måske er lidt for god til mig denne sæson men så spiller næste. Dagen efter taler jeg med en som helt sikkert synes jeg skal bytte den til en Axis, fx. Så jeg ved ikke helt, hvad det ender med - nu ser jeg, hvad jeg evt. kan få for den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share