Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Det er jo som sædvanligt flotte tider på 5 km.

Hvis man var lidt overtroisk, hvilket ingen af os selvfølgeligt er, kunne man komme til at tro at dine skavanker og skader kommer når du begynder at ligge lidt for mange planer.

Den logiske forklaring er måske at man nogle gange spænder buen lidt for hårdt, når man har et mål, og glemmer at lytte helt nøje til ens krop...

Link to comment
Share on other sites

... kunne man komme til at tro at dine skavanker og skader kommer når du begynder at ligge lidt for mange planer.

Der er i hvert fald et mistænkeligt sammenfald :bigsmile:

Af samme grund holder jeg rimelig lav profil omkring planlægning, selv om jeg - som nævnt ovenfor - har en grovplan for dog at have en omtrentlig rettesnor.

Samtidig løber jeg så mange motionsløb som muligt, hvad der kan synes modstridende, men det hjælper til at afdramatisere det hele lidt, i stedet for at sætte sig ét, stort mål, hvor det så er knald eller fald. Så vil jeg hellere fodre konkurrencementaliteten med små bidder hele tiden for på den måde at have et realistisk forhold til form og formåen.

Det stammer helt sikkert tilbage fra min opdragelse som cykelrytter, hvor man typisk lagde ud med de første løb omkring 1. april og så kørte hver weekend frem til primo september. De sidste to år kørte jeg 30-31 løb hvert år, og så tager man altså ikke hvert af dem som om, at det var verdens undergang, hvis man går dårligt. Der er jo et løb eller to næste weekend. Det er også konkurrencerne, der giver et ekstra boost til formen, som er svært at få fra træning.

Så set i det lys er alle de små konkurrencer og motionsløb, som jeg løber, nok i virkeligheden et middel til ikke at spændende buen for hårdt. De er snarere en væsentligdel af træningen, en god ventil til at tage toppen af spændingen, og frem for alt en vigtig måling på, hvor præcis man ligger henne, så man ikke kommer ind i noget selvovervurdering, man kan knække på.

At give afkald på den helt stramme træningsplan og ikke lægge alle æg i samme kurv i form af ét stort mål, er også en del af den meget store kattelem, jeg er nødt til at have. For jeg har hele tiden cykeltræningen som et realistisk og attraktivt alternativ, hvis jeg skulle blive skadet af at løbe. Det har også givet et lidt mere afslappet forhold til træningen, hvor jeg ikke render rundt og er så nervøs for at blive skadet mere. Jeg ville have det helt fint med en periode på cyklen igen.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Var alting bedre i gamle dage?

Ah, det kan man diskutere. Specielt når man ser en stribe annoncer fra dengang, hvor sexistiske og racistiske over- og undertoner var dagens orden. For slet ikke at tale om lægen, der sværger til Camel cigaretter :happy:

Se flere her: http://www.businessinsider.com/vintage-sexist-and-racist-ads-2011-6#jello-1920s-1

post-52761-0-76240000-1362494530_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Årets første tur i korte bukser er i hus! Ganske vist løbetights, der går et stykke ned på låret, men alligevel! Frøs faktisk ikke det mindste. Mødte sjovt nok en del undervejs, der skærmede øjnene mod den skarpe sol. Gad vide hvorfor? Tømmemænd? :laugh:

Ja det er ikke meget varme der skal til på en vindstille dag før end det er varmt at løbe.

Link to comment
Share on other sites

Her er nogle få eksempler på modeller, der ville forandre den måde, vi kunne løbe på. Stifter i hælen, processor og variabel dæmpning, fjedre ... Du godeste! Det er egentlig utroligt, at Adidas med deres Boost forsøger sig endnu en gang. Der må godt nok være penge i lortet :laugh:

post-52761-0-15554600-1362572830.jpeg

post-52761-0-71141600-1362572840_thumb.j

post-52761-0-54771600-1362572853.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Uge 10

En uge med lidt bølgegang i helbred og træning. Som nævnt i sidsteopsummering havde jeg i uge 9 nogle dage, hvor forkølelse osv. meldte sig igen. Sådan har det også været i denne uge, hvor jeg onsdag og torsdag fik jeg usandsynlig øm krop, efter at have været flyvende til træningen om tirsdagen. Jeg er blevet mere og mere overbevist om, at jeg har gået med en "svag" influenzavirus, der stadig titter hovedet frem en gang imellem. Det har langt fra lagt mig i seng, og jeg har kunnet træne, men nogle dage har jeg bare været helt utrolig energiforladt. Nuvel, mon ikke det er ved at vende.

Mandag

12 km løbetur rundt om Mosen og ud langs Vestvolden. Intet specielt at berette om den.

Tirsdag

14 km fællestræning i Sparta med et 20 minutter tempopas i et godt tempo. Stort, stort overskud.

Onsdag

18 tur omkring Øster og Mosen. Ensartet "halvhøjt" tempo. Skrækkelig øm i led og muskler.

Torsdag

16 km med fartleg undervejs. Det holdt sgu' hårdt. Pligten vandt over lysten. Tung og øm.

Fredag

9 km stille og rolig jogging mosen rundt. Lidt bedre tilpas, heldigvis.

Lørdag

9 km morgenjogging efter samme opskrift som om fredagen.

Søndag

17 km bestående af opvarmning plus 15 testløb (Test 2) på Østerbro.

Som det fremgår har det været endnu en uge, hvor jeg har været nødt til at debattere med mig selv, om det har været smart at træne eller ej. Jeg har følt mig lidt frem og har det egentlig fint nok i dag. Nogle gange ville jeg bare ønske, at jeg fik en ordentlig forkølelse eller influenza i nogle dage, og så var det overstået i stedet for det her, der bare trækker ud og ud. Jeg synes, det er svært at vide, om træning virker helbredende eller sygdomsforlængende. Mne det e rnok et dilemma, de fleste MOL'ere er bekendte med.

Link to comment
Share on other sites

Test 2

Dagens ret var et 15 km testløb som en del af Spartas officielle forberedelsesprogram frem mod maraton. Første var en 10 km, og næste er et halvmaraton. Men i dag gjaldt det altså 15 kilometeren, der var en klassisk landevejsdistance i gamle dage, da far her løb konkurrencer. Dengang var der hvert år - tidligt om foråret - DM i landevejsløb, og distancerne var 15 og 30 km.

Det var ganske enkelt bidende koldt i morges, da jeg skulle af sted. Tre graders frost og en hård blæst er virkelig en giftig cocktail. Jeg hoppede imidlertid på cyklen for at varme kroppen op på vej til start. Det fungerede glimrende. Vel ankommet smed jeg overtrækstøjet i cykeltaskerne og varmede op. Jeg synes, at der var lidt færre end normalt. Der er nok alligevel en del, der har sovet videre i morges :laugh:

Efter at have været til 50 års fødselsdag i går havde jeg egentlig ikke de store forhåbninger. Jeg havde derfor overvejet at stille helt gadgetfri op til dagens løb, men i sidste ende tog jeg alligevel det trofaste Casio stopur til håndleddet med. Efter at have løbet en sværm 5 km løb hen over vinteren stillede jeg sigtet ind efter et lignende tempo, bare en smule langsommere og mere afslappet.

Det lykkedes faktisk rigtig godt fra starten, hvor jeg egentlig følte mig okay løbende med godt overskud (til min egen overraskelse). De først 5 km løb jeg på præcis 20:04, så det var lige efter planen. Så blev jeg alligevel lidt kåd og skruede tempoet lidt op sammen med en gruppe. Ruten i dag var virkelig kringlet på grund af det store Metro-arbejde ved Sortedamsøen, men vi kom da nogenlunde rundt uden uheld.

10 km skiltet stod ved Fredens Bro, og det passerede jeg i 39:50 og tænkte yes! Nu kan jeg bare cruise hjem med 20 minutter på de sidste 5 km og få en tid lige under en time ligesom på 15 km testløbet sidste år. Men så faldt hammeren! Langs Fredens Bro er der helt åbent, og der stod en stiv østenvind ind, der på én gang gav mig hjertegalop, kold mave og stive ben. Jeg gik helt i stå og måtte gå et stykke.

Det var rigtig, rigtig ubehageligt, men efter et stykke tid luntede jeg i gang igen og kom nogenlunde til hægterne. Fra 12 til 13 km gik det bedre, og jeg prøvede at skrue tempoet yderligere op de sidste to kilometer. De der fartholdere med 4:10-ballonerne (sluttid 1:02:30) skulle bare holdes bagude. Det lykkedes også i sidste ende med en officiel tid på 1:00:18.

Det ville godt nok have været federe med en tid på 59:59 for at få et moralsk boost. Men sådan skulle det ike være, og jeg må tilskrive det den hammer af vinterkulde, der slog til på Fredens Bro. Min tid i stavrende gang svarer meget godt til, at der er røget et halvt minuts penge fra tiden, og så er den ikke så forskellig fra sidste års tid. Sidste år på det her tidspunkt var jeg faktisk i rigtig fin form, så det er helt i orden at ligge på - nogenlunde - samme niveau.

Det skal siges, at dagens løb var en af de få gange, hvor jeg faktisk havde svært ved at holde varmen, selv under løbet. Efter nogle kilometer plejer man at have fået varmen, selv på kolde dage. Men i dag ville det bare ikke lykkes. Jeg havde muligvis lidt for lidt tøj på, selv om jeg synes, at jeg havde trukket rigeligt med langærmede trøjer over hovedet. Traditionen tro var der - selv i dag! - nogle tosser, der løb i korte løbebukser og i singlet :crazy:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Godt løbet trods alt.

Var selv ude at løbe 28 kilometer ude i åbent landskab idag. Windchill factor -19

Breeee...

Nogle dejlige huse til at tage vinden ville have været meget rart.

Men der er ikke dårligt vejr, kun dårlig påklædning ;)

Har faktisk anskaffet nogle "cykel" underbukser fra Lidl og ditto undertrøje, der er perfekte under løbetøjet.

Korte bukser og singlets?? Det skal man vist være mentalt forstyrret for at løbe i, med den vind...

Link to comment
Share on other sites

Godt løbet trods alt.

Korte bukser og singlets?? Det skal man vist være mentalt forstyrret for at løbe i, med den vind...

Tak :bigsmile:

Og ja, det er fuldstændig forrykt. Hvad er det lige, man prøver at bevise ved at løbe - stort set - uden tøj i et vejr, der følges som minus 10? Det kunne selvfølgelig have været et væddemål ...

Link to comment
Share on other sites

Memory Lane

Der blev alligevel kørt en solid træningsmængde igennem i de her uger for præcis 31 år siden. De ekstra tal til højre var korte joggingture med lidt udstræk etc., så vidt jeg husker. De lange ture var en blanding af tempoture, intervaltræning og meget mere. Jeg bliver sgu' helt træt og føler mig meget gammel ved tanken. Sådan noget kan man kun slippe af sted med, hvis man er en frisk ung mand på 22. Dengang havde man ikke de der voldsomme sko med lag på lag af dæmpning, men jeg var aldrig skadet. Det er da tankevækkende og trækker en tråd frem til debatten om løbesko i dag.

post-52761-0-35925800-1362988272_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke så meget for Specialized, men her er da alligevel en ny S-Works på CykelGalleri, hvor ejeren har gjort lidt ud af det. Den er sgu' meget cool :smilerock:

http://www.cykelgalleri.dk/galleri/19495-specialized_s_works_venge_2013?utm_source=systemmails&utm_medium=e-mail&utm_campaign=ugemail_CykelGalleri_10&utm_content=galleri_topbillede

post-52761-0-95560800-1362990529_thumb.j

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Der er vel cykel for 55-60.000 han har da liret den lidt :-)

Ja, mon ikke vi er deroppe i de luftlag? Det er godt nok også en slags penge. Hvis jeg vandt i Lotto og skulle fyre en del af gevinsten af på en drømmecykel, vile jeg muligvis ende med noget så kedeligt som en Cannondale SuperSix Evo. Ikke den dyreste, men gennem årene konstant en af de bedste. Alternativt en østriger fra Simplon. De laver nogle utroligt smukke rammer. Eller også kunne man gå all in på tysk ingeniørkunst og snuppe den ramme, som AX-Lightness laver. Den letteste nogensinde (962 g for ramme, forgaffel og styrlejer), så man kan få en komplet cykel, der vejer 4,7 kg (for 15.600 €). Så behøver man heller ikke at bekymre sig om de ekstra deller omkring maven :bigsmile:

post-52761-0-10268300-1363072000.png

post-52761-0-27546800-1363072016.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Bare for lige at gnide lidt salt i såret, har Simplon præsenteret en 50 års jubilæumsudgave af Serum. Den kunne jeg så godt røve en mindre jysk sparekasse for at få lov til at trille rundt på. Med sin tonstunge vægt på hele 5,5 kg er den dog betydeligt tun gere end Alpha fra AXZ-Lightness. Til gengæld er den med sine 8.999 € jo nærmest et slagtilbud :laugh:

http://www.roadbike.de/news/starshots-traum-rennraeder-der-welt/traum-rennraeder-das-simplon-serum-50-jahre-simplon-edition.648426.9.htm

post-52761-0-77151400-1363074696.png

Link to comment
Share on other sites

De er skøre de tyskere, de nørder igennem når de sætter sig noget for... :4smartass:

Noget jeg bed mærke i på det mekaniker kursus jeg var på for et par uger siden, var at han var STOR Cannondale fan. Begrundelsen var at det var dem som havde tænkt mest ud af boksen den sidste årrække. Er dog ikke klar over hvad hen hentydede til?

Link to comment
Share on other sites

Noget jeg bed mærke i på det mekaniker kursus jeg var på for et par uger siden, var at han var STOR Cannondale fan. Begrundelsen var at det var dem som havde tænkt mest ud af boksen den sidste årrække. Er dog ikke klar over hvad hen hentydede til?

Så vidt jeg husker, er det Cannondale, der for eksempel har udviklet BB30-standarden. Og så har de bare været med fremme så mange år, at man kan stole på deres produkter. Når man ser sådan en SuperSix Evo live, så er det altså også bare en superfed cykel ...

Link to comment
Share on other sites

Jubilæum

I dag er det 30 år siden, at Allan Zachariassen satte dansk rekord på maraton med tiden 2:11:05. Han var godt nok en sej fætter, der i flere år løb stabilt på 2:14 - eller under - på maraton. Et stort idol for mig og mange andre, der løb konkurrencer på det tidspunkt. To år senere klemte Henrik Jørgensen rekorden ned til de nuværende 2:09:43. Har været inde på det før her i loggen, men der blev altså løbet stærkt dengang. Der var nærmest trængsel på maratondistancen under de 2:20.

post-52761-0-89888800-1363161783.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der var engang ...

Nu vi er på vej ned ad Memory Lane, så gå til 31:00 i det her klip og nyd en tid, hvor man kunne arrangere 10 km og mileløb midt i byen med opløb på Frederiksberg Allé. Der må være nogen, der har haft den store pengepung fremme for at få kenyanerne til landet. Henrik Jørgensen hænger på i sin karrieres efterår på 10 kilometeren, og på milen bliver det et godt gensyn med den altid velløbende Mogens Guldberg, der løb rigtig stærkt i de år.

PS: Mon ikke arrangørerne havde haft kig på succesen i New York, hvor de løber The Fifth Avenue Mile?

PPS: Man kan også se klippet bare for at nyde Claus Borres jakke i pastelfarver med store skulderpuder :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Fifth Avenue Mile

Apropos forrige klip: Her er reportagen fra sidste års Fifth Avenue Mile, der er ét langt gadeløb uden sving eller andet, der kan distrahere. Det er vist et stort arrangement med motionsløb osv. Og der bliver løbet stærkt med vindertider på 3:52 og 4:24 hos hhv. mænd og kvinder. Sjovt nok gør det samme (med stilstand i tiderne) sig gældende over there, for jeg kan huske en af USA's bedste mileløbere fra dengang, jeg begyndte at løbe konkurrencer (1981), og han hed Sydney Maree. Og minsandten om ikke han stadig har den hidtil hurtigste tid i løbet sat i netop 1981 med svimlende 3:47:52.

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Appetit på noget Fyr-til-Fyr? :wootdance:

Nej, der er ikke tale om dampende, maskulin erotik, men om et virkelig interessant ultraløb på Bornholm, hvor man løber på den gamle redningssti fra det ene fyr til det andet, ialt cirka 60 km. Det skulle være alle tiders arrangement, og nu er tilmeldingen åben. Ikke til år, der for længst er udsolgt, men til 2014-udgaven. Se meget mere herinde:

http://www.facebook.com/Inov8FyrTilFyr

post-52761-0-08446600-1363192818_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share