Motion i balance™


Henrik S.
 Share

Recommended Posts

Jo jo, men om 20 år vil der være en håndfuld numre fra 00'erne der vil blive spillet ved lejrbålet. I sidste ende handler det jo om at ikke alt der bliver spyttet ud som et hit, ender som at være et vedvarende hit. Når det så er sagt vil der altid være en håndfuld sange der har så meget karisma at de bliver vedvarende.

Derudover er der jo også hele konceptet ved lejrbålet som kræver at sangen ikke er for kompliceret. Søren Kragh Jakobsens "Kender du det" er et glimrende eksempel. De fleste kan hele teksten, det er dog de færreste der lige kan gennemskue akkorderne når man har drukket et par øl :bigsmile: Derimod findes der "nyere" numre der har god lejrbålspotentiale

Eagle Eye Cherry - Save Tonight

Green Day - Time of your life
Robbie Williams - Let me Entertain You
Etc etc etc :bigsmile:

Og jeg vil kunne finde lige så mange håbløse popsange fra 80'erne og 90'erne, som i dag.

Og så er der jo lige hende Lady Gaga der har haft en håndfuld hits, og eftersigende laver det hele selv :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Derudover er der jo også hele konceptet ved lejrbålet som kræver at sangen ikke er for kompliceret. Søren Kragh Jakobsens "Kender du det" er et glimrende eksempel.

"Ååh, Mona, Mona, Monaaaaa, hvornår kommer den daag ..." :strat:

Det kan der være noget om. Det duer sgu' ikke med for hidsige rytmeskift og mærkelige akkorder omkring lejrbålet. Så måske fremtidens generationer vil skråle Barbie Girl ud på de små timer. Dine øvrige eksempler kan jeg også godt følge. Og så er der nogle, der ligesom lever deres eget liv helt ud over tid og sted - det gælder fx nogle af Beatles' sange ...

Denne her holder da 'ganske godt' stadig væk. Specielt i denne her originaludgave fra filmen (før Phil Spector fik fingre i den :rocketwhore: )

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Uge 3

En hurtig opsummering af den forgangne uge. Jeg havde jo lovet mig selv, at den skulle blive en kopi af uge 2, og det blev den også i det store hele.

Mandag

Joggingtur til FW, styrketræning og joggingtur hjem igen. Ialt knap 7 km i stille og roligt tempo.

Tirsdag

Fællestræning i Sparta. Ialt 13 km med 7 pyramideintervaller (220-820 meter og tilbage igen).

Onsdag

En kortere tur end de andre uger, hvor onsdagen har været for lang til min nuværende form. Nøjedes med en 11-12 km i jævnt tempo.

Torsdag

Fællestræning, igen med det sædvanlige hold i Sparta. Ialt knap 16 km med 5 x 1200 meter intervaller løbet nede ved havnen med 400 meter aktiv restitution ml. hvert interval.

Fredag

Joggingtur til FW, styrketræning og jogging hjem igen. Denne gang omkring de 8 km.

Lørdag

Tidlig morgentur rundt om Mosen med en lille afstikker til den onde knold ved Høje Gladsaxe, som jeg løb op og ned ad 6 gange. Ialt 10 km.

Søndag

Søndagstur i Sparta med hold 3, der skal løbe 4:30 min/km. Når man trækker min indledende, langsomme jogging fra, så passer det godt, for den landede på 4:32 i av. moving pace. Ialt 20,20 km. Turen kan ses her: http://connect.garmin.com/activity/263979975

Så alt i alt en god uge uden det helt store drama. Som tidligere nævnt vred jeg om på foden i forrige uge, og det giver lidt 'modstand i venstre fod, oven på foden, lige der hvor den 'knækker og bliver til skinneben :rolleyes:

Der må sidde nogle sener der, jeg har irriteret, men de generer mig sjovt nok ikke rigtig, når jeg løber, mest når jeg går. Under alle omstændigheder lægger jeg måske vejen forbi en fys for lige at diskutere det med en fagmand. Better safe than sorry, selv om det er mærkeligt at skulle diskutere noget med en fys, der ikke har noget med løb at gøre :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Pyha, det er sgu tungt at komme tidligt op om morgenen i den mørke, nordiske vinter. I dag kommer solen i det mindste til at skinne, og så går det nok. Ellers må jeg ty til tyske Barbara Morgenstern og hendes Im Schlaff. Hun har en sjov, krøllet hjerne, men laver noget forførende musik :4trumpet:

http://www.youtube.com/watch?v=asvwuNfuh8o

Link to comment
Share on other sites

… oder ganz hoch hinaus!

Man kan også gå i den anden grøft med et par Hoka One, et af de mest mystiske skokoncepter ever. Til søndagstræningen var der faktisk en, der havde sådan et par på. De så godt nok aparte ud for enden af et par meget tynde herreløberben, en slags løbeverdenens svar på Buffalo Boots :bigsmile:

http://www.hokaoneone.com/en/hokaeurope.html

post-52761-0-99334400-1358776472_thumb.p

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Hvad er tanken bag de "Buffalo" sko?

Beats me, men der er altså nogen, der hopper på limpinden :laugh:

De går vel ud fra filosofien om, at hvis dæmpning er godt, så er dobbelt så meget dæmpning dobbelt så godt. Sådan står det i hvert fald beskrevet inde hos Marathon Sport, hvor de sælger lige fra FiveFingers til Hoka - det er godt nok lidt af et spænd mellem forskellige løbefilosofier.

http://marathonsport.dk/produkt/20176?b=81&order=b,

Så vidt jeg kan se, kører de den i stilling som en ultraløbesko, men altså, ja, tja, bom, bom, man må da miste enhver føling med underlaget og få nogle meget slappe muskler i fod og ankel? Nå, fred være med det. Men den er godt nok ekstrem at se på. Det er dens fætter til asfalt også :happy:

post-52761-0-95947100-1358785192_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

… oder ganz hoch hinaus!

Man kan også gå i den anden grøft med et par Hoka One, et af de mest mystiske skokoncepter ever. Til søndagstræningen var der faktisk en, der havde sådan et par på. De så godt nok aparte ud for enden af et par meget tynde herreløberben, en slags løbeverdenens svar på Buffalo Boots :bigsmile:

http://www.hokaoneone.com/en/hokaeurope.html

HAn her er ivrig bruger

Iøvrigt synes jeg han er en kælling at høre på - han vil gerne fremhæve at det gør ondt og løbe langt, og det er jo en stor overraskelse, det havde vel ingen regnet med.

Link to comment
Share on other sites

Løb, specielt løb over lidt længere distancer har jo fået et nærmest mytisk stempel.

I "gamle" dage var det maraton, nu er det ultraløb.

Nogle udøvere af langdistance løb, fremhæver gerne det ubehagelige i løb, da det dermed får deres egen bedrift til at fremstå større.

Det må være tanken bag tænker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Frost Cup 4. afdeling

I dag blev det tid for afdeling fire ud af fem i årets Frost Cup. Tiden for de 5 km endte på sølle 21:32, men jeg er i virkeligheden ganske tilfreds. Og hvordan hænger det så sammen?

Jo, afdelingen i dag var på en velkendt 2,5 km rundstrækning fra sidste år mellem Værløse og Farum Sø. Den foregår på smalle jordstier det meste af vejen, hvor der ikke er meget plads. Den begynder med en god stejl bakke nedad, så er der et langt, smalt sumpet stykke, før der kommer en lang, stejl bakke opad med et knæk på midten.

Sidste år var det svampet og sumpet affære. Men i år har det været frostvejr i 14 dage, jorden var knoldet og hård med frosne MTB-spor på langs af løberetningen. Som et ekstra krydderi faldet der ordentlig omgang sne i nat, og da den lå og vippede omkring frysepunktet, var det nærmest at lag tøsne.

Eller sagt på en anden måde: Vi løb i brun sæbe på et glat og knoldet underlag :4trumpet:

Så der blev ikke løbet gode tider i da, og jeg takker for, at jeg havde de solide trailsko på, ellers var jeg aldrig kommet rundt. For at det ikke skal være løgn, var jeg noget tømmermandsramt efter en frokost i går, der stak lidt af. Og jeg fik spist for meget morgenmad for sent :blahblah:

Så ikke den bedste dag på kontoret, men jeg har sådan set løbet på det, jeg plejer at løbe på, når jeg sammenligner med de andres tider i feltet, som også ligger langt over det sædvanlige.

Når jeg lægger det hele sammen, så er jeg som nævnt egentlig ganske tilfreds. På trods af tiden ligger jeg vist et par numre længere fremme i min aldersgruppe. Så det var virkelig ikke en dag til PR. Til gengæld følte alle deltagerne sig lidt heltmodige efter at have slidt sig igennem ... :happy:

Link to comment
Share on other sites

Uge 4

Endnu en uge efter samme recept som de foregående med lidt blandede bolcher. Dog uden lange ture, da søndagen - som ovenfor beskrevet - bød på en afdeling af Frost Cup. Derfor valgte jeg også ugens træningspas på den baggrund. Og her priser jeg mig lykkelig for at være i en stor klub, hvor man kan 'shoppe lidt rundt'.

Mandag

Joggintur til FW,m styrketræning og jogging hjem, ialt 7 km.

Tirsdag

Fællestræing i Sparta med det sædvanlige hold. Det blev til 15 km i det hele med et 25 minutters tempopas lagt ind i noget 4:10-4:15 tempo, tror jeg.

Onsdag

Solo løbetur. Klassisk tur med Østerbro og Mosen som omdrejningspunkter. Ialt 15 km i jævnt, ensartet tempo. Det er en tur, jeg kan løbe i søvne.

Torsdag

Fællestræning, hvor jeg gik 'et hold ned'. De skulle nemlig løbe 15 x 1 minuts intervaller på Øster Alle, og det passede perfekt til søndagens Frost Cup løb. God træning. Ialt 12,5 km.

Fredag

Eftermiddagstur mosen rundt i ensartet tempo. Det er omkring de 9 km.

Lørdag

Samme som fredag, ialt knap 9 km. Men som morgenjogging før morgenmaden for at så meget restitution før søndagens løb som muligt (starten i dag var kl. 10).

Søndag

Som nævnt Frost Cup 4. afd. Med op- og nedvarmning en 10 km i det hele. Klædte om i FW Værløse og løb frem og tilbage til ruten.

De næste uger bliver lidt anderledes og mere loose, tror jeg. Den seneste måneds tid til halvanden har jeg strammet den og trådt speederen meget godt på både volumen og intensitet. Nu tror jeg lige, at jeg letter lidt og nyder processen.

Jeg kan mærke på mig selv, at jeg har været i fuld gang med at lægge store planer for året, efterhånden som træningen er skredet fremad. Og derfor lurer en øm ankel og en øm lægmuskel lige under overfladen. Så det er nok lige så meget mentalt, at jeg lige skal holde op med at planlægge og køre blindt derudad.

Lige nu og her står den i hvert fald på et par bløde dage og dernæst på noget lystbetonet træning med noget tempo, vil jeg tro. Så vil jeg lade det være en impulsiv beslutning, om jeg løber testløb (10 km) næste søndag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan mærke på mig selv, at jeg har været i fuld gang med at lægge store planer for året, efterhånden som træningen er skredet fremad. Og derfor lurer en øm ankel og en øm lægmuskel lige under overfladen. Så det er nok lige så meget mentalt, at jeg lige skal holde op med at planlægge og køre blindt derudad.

Kender det godt.

Der er bare så mange ting og løb man gerne vil med til.

Man kigger i kalendere. OK. den weekend er ledig, så kan jeg jo godt deltage i det løb.

Og lige pludselig så har man måske taget munden for fuld, og bukker under for diverse skader, eller kroppen kan bare ikke helt nå at "følge med" og restituere. :crazy:

Og mange løb har man jo måttet købe startnummer til længe før, og ofte til en halv høj pris :unhappy:

Men er som sagt selv dårlig til at langtidsplanlægge :shutup3: Eller i hvert tilfælde at holde mig til planen :4signme:

Edited by NAVYSOLDIER
Link to comment
Share on other sites

Mandags MorgenSang™

Ikke meget musikfantasi denne morgen. Men så kunne jeg jo ty til det, der kører i baggrunden lige nu, nemlig noget dubstep med en meget god energi. Er det ikke det, man trænger til en mandag morgen i januar, hvor det trods alt er begyndt at blive en lille smule lysere morgen og eftermiddag. Så lad os lige parkere den der og slå fast, at dubstep er andet end Skrillex. For eksempel Burial. Det er rimeligt classy, synes jeg ...

http://www.youtube.com/watch?v=IlEkvbRmfrA

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

På god fod ...

Det slår mig lige, at jeg måske skylder en tilbagemelding på mit besøg hos fyssen i sidste uge. Som nævnt var det en lidt pudsig oplevelse at besøge ham med en skavank, som ikke er løberelateret :bigsmile:

MEN jeg gjorde det nu alligevel, for jeg har haft en lille irritation oven på foden, som jeg mest har lagt mærke til, når jeg har gået, stået og siddet. Den har ikke rigtig gjort sig bemærket under løb (hvad der ike betyder, at løb ikke kan være en medvirkende årsag, den er jeg med på).

Han zoomede ind på oversiden af foden, som unægteligt ikke er det typiske sted at have en ømhed. Det er sådan nærmest oppe i 'knækket', og sammen fandt vi ud af, at det er den store og lange sene, der går fra oversiden af storetåen og lander langt oppe på skinnebenet et eller andet sted.

Han anbefalede en optrapning af indsatsen på vippebrættet og et par andre øvelser, og det har jeg holdt mig til siden. Det lader til at virke, så ind til videre har jeg are parkeret den dér. Der har 'strålet' lidt ømhed ud over de øvrige sener oven på foden, men det er i småtingsafdelingen, så ud over at være opmærksom på det og fortsætte med øvelserne, sker der ikke mere i den sag lige nu.

Link to comment
Share on other sites

Who the fuck cares ...?!

Ja, pardon my French, men jeg har ikke tænkt mig at indstille al anden aktivitet klokken 14 for at høre på endnu en bodfærdig cykelrytter, der synes, at hele verden har fortjent at få noget at vide, som alle ved allerede. Jeg gider sgu' ikke mere, og jeg er ærlig talt mere interesseret i en bums på min højre balle end at høre på, hvad Kyllingen fra Tølløse har at sige. Sådan. Så skulle det vist være sat på plads. :dexter:

http://politiken.dk/sport/cykling/ECE1883936/medie-michael-rasmussen-vil-indroemme-doping/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share