You are your own limit


Triathleten
 Share

Recommended Posts

Interessant og inspirerende log ! Fed varierende træning!

Mange tak, det virker lidt som du har et mål om at blive elite soldat i fremtiden? Hvis ja, vil jeg ja give dig det råd at du bør fokuserer meget mere på orientering, da jeg har hørt at det er det punkt rigtig mange ansøgere er alt for dårlige til.

Sidste uge gik som sagt med dødsdruk, så jeg kunne ikke rigtig får kroppen til at træning onsdag-fredag og lørdag/søndag var kroppen helt død, så det bliv til 40min let løb begge de dage.

Træning de sidste par dage:

Mandag: trail run: 15min 15min opvarmning + 3x(5min Interval, 10min jog)

Tirsdag: landevej: ca. 2t rul inkl. 5x2min IT p. 1min rul.

Onsdag: løb: 40min moderat (trail), 20min sub AT (asfalt) og 10min afjog

Jeg synes der har været plads til at øge den samlet kvalitet af min træning, så jeg har to muligheder enten mere volume eller intensitet. Som gamle baneløber er jeg opdraget med højintenst træning, så derfor er valget helt naturligt for mig.

Noget helt andet, jeg lærte faktisk hvad huen er opfundet for, billedet viser det meget godt (og nej jeg er ikke lige med på det billede)

post-16654-0-98155000-1341432691_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Du har ret. Mht. O, så er der som sådan også ganske godt gang i den, dog ikke den sidste tid fra jeg startede med at logge her på siden. Planmæssigt har den stået på 1 x teknisk træning og 1 x træningsløb pr uge, samt ca. 2 o-marcher om måneden. Jeg døjer dog lidt med knæene, så de får prioriteret hvile. Motivationen skal ligeledes holdes oppe, og derfor lytter jeg meget til min egen lyst, så der kan godt smutte en træning på den bekostning, med god samvittighed. Når det så er sagt, så bliver der intensiveret svømning + O i uge 30 og 4 uger frem.

Har du selv erfaring med O ?

Link to comment
Share on other sites

Har du selv erfaring med O ?

Ja, bliv introduceret til det på min efterskole. Så løb jeg ikke rigtig noget det efterfølgende år, indtil jeg begyndte at dyrke AR, men det har først været i år jeg er begyndt at tage orientering seriøst og har trænet det en del frem til midt i maj. Siden midt i maj har tilbuddene været mindre og typisk har jeg skulle noget andet, så har ikke rigtig kommet ud i skoven.

Jeg regner dog med at løbe en del http://www.findveji.dk/ de næste par dage, for at genopfriske og være klar til træningslejrene. Jeg tager nemlig fra d. 15-21 juli og 28 juli - 4 august på to forskellige træningslejr i Sverige med fokus på o-løb i svært terræn.

Midt store problem har været at jeg bo på amager (dårlige muligheder for orientering), men det løser sig nok. Jeg har nemlig søgt ind som skov- og landskabsingeniør, så flytter til Nødebo (Hillerød) i september. Nødebo er nok det bedste træningssted til adventure race på Sjælland med Gribskov og Esrum sø på hver sin side. Jeg kommer dog til at savne vennerne, nattelivet i København og det man altid har en metro ved hånden (altså når den kører, så man ikke skal gå fra kg. nytorv til femøren kl. halv fem om natten :dry: ). Men det er nok et grundvilkår at man alle tilvalg er der fravalg.

Link to comment
Share on other sites

Træning torsdag: landevej 105 km rulletur med ca. 32 km/t uden for København så det var ren og skær lav intensitetstræning. Det blev kørt i gruppe på CC ruten, fin ruten men den mangler helt klart nogle højdemeter (generelt problem med for Danmark).

Træning fredag: Lidt høj intensiv træning på hometraineren inden arbejde, det blev til 10min opvarmning, 40min sub AT og 10min afrul.

Jeg har været lidt splittet i hvordan jeg skal stukturer min træning, på den ene side brude jeg løbe en del mere for at kunne holde til træningslejren, mens jeg på den anden side brude cykeltræne en del. Jeg er i AR sammenhæng en god løber, og okay cykelrytter men modsat individuelt sport kan det godt betale sig at være bedst på cyklen, da det er her man kan hjælpe hinanden mest. Jeg ville jo også ro kajak, men da jeg ikke rigtig kom i gang med for alvor igen, og da den næste tid er præget af to rejser til Sverige og en til Grækenland, er det projekt udskudt til en gang i efteråret, da er alligevel ikke nogle løb med meget kajak i tankerne de næste par måneder.

Måske et fast træningsprogram er vejen frem, og så alligevel nok ikk, i hver fald ikke hvis det er mig selv der laver det. For er der noget jeg er dårlig til er det faste programmer der ikke tager højde for ens lyst, men nogle gange kunne det altså være nemmere at man have noget at forholde sig til, så sofaen og de nemme valg ikke vinder så nemt.

Jeg kan jo starte med at skrive min plan for weekenden, så jeg har noget at holde mig selv op på: lørdag halv langt løbepas inkl. 5min intervaller, søndag formentlig lang cykeltur i gruppen alternativt langt krydspas med o-løb og landevejcykling)

Link to comment
Share on other sites

Træning lørdag: 45min kajakpolo i forbindelse med arbejde. Jeg havde et hold der skulle spille en time, men de var kun fem personer, og man skal helst være seks personer. Derfor spurgte de om jeg ville være med, det er jo et sjov spil og det blev kun bedre af at jeg fik løn for det. Fik ikke løbet om aften, da kroppen var godt brugt, og der var planlagt et rigtigt lagt træningspas i dag.

Træning søndag: 120km landevej (CC- og VM-ruten) med ca. 32km/t uden for København. Det var ren lav intensitetstræning. Direkte bagefter løb jeg end 45min off bike i blandet terræn. I alt blev et til 4,75t udholdenhedstræning.

Opsamling på ugen:

3t løb

10,25t cykling

45min kajakpolo

i alt 14t + 4 gange coretræning

Link to comment
Share on other sites

Mandag: tog en træningsfridag, der var familiebesøg mm. så det gav fin mening.

Tirsdag: 30min trail løb, det brude have været en 1,5t tur, men så fladt jeg og slog min fod/ankel, så måttet går hjem. Hvis jeg ikke var vent til at belastet den ret kraftigt var jeg sikrer på at den sagtens kunne have været brækket eller forstuvet, så det moleløb giver god mening...

Onsdag: 1,5t trail, ankel var stadig lidt øm. Forøvrigt gør trappene stadig ondt lige meget hvornår man løber dem.

Jeg fandt lige denne artikel ved en tilfældighed, men synes den er meget god, specielt fordi det er nogle ting jeg i forvejen gør for at styrke mit bakkeløb http://www.loberen.d...rm-til-bjergene

Torsdag: hometrainer: 10min opv - 20min sub AT - 20min enkeltstart hvor den fik maks gas - 10min afrul

Jeg ville endelig bare have kørt 40min sub AT, men så ramte jeg det tråd på cyklen, hvor man bare kan blive ved i en udendelig uden at mærke smerte selvom pulsen er sindsyg høj. Jeg elsker at ramme lige præsis den meditative tilstand.

Måske var det fordi jeg tilfældigvis kom til at sætte noget Disneyland After Dark på?

Fredag 110km landevej. Min note fra træningsdagbogen: Hård tur med meget varieret tempo med mange tempo ryk. Vi kørte med ca. 33 km/t de 83 km uden for København. Jeg havde forøvrigt fundet den gamle racercykel frem, og ja der er en verden til forskel i hastighed på og TT cyklen.

Jeg havde lidt ømme ben da vi startede på turen. Det går fint nok frem til Farum hvor i drejer ind imod tyren, men end 3km før vi rammen den bliver der sat tempo (40km/t i modvind) så der skal trædes lidt til på den racercykel der nok vejer på den gode side af de 11kg. Ham der rykkede stopper lidt før Ganløse, jeg tager lige lidt at drikker, og inden jeg får kigget op har den anden rykket og lavet et hjul på end 10m, fuck nu skal der trædes til... Jeg før aldrig lukket det hjul, men møder dem oppe ved nymøllevej hvor vi drejer imod stumpedyssegårdsvej. Det stykke kan de to andre ikke beslutte om de vil køre med 28 eller 44 km/t. På Stumpedyssegårdsvej går jeg op og sætter et stabilt tempo, der bliver dog rykket i. Vi kører derfra imod Nivå i rulletempo. På strandvejen er der god modvind, så føringerne på den gamle cykel med 35 km/t trækker tænder ud. End 8km fra Klampenborg bliver der rykket, jeg når ikke med, men bliver reddet af lyskrydset i Skodsborg. På Skodsborg bakken bliver der trådt igennem, så det er bare om at komme med over selvom pulsen nærmer sig de 200. Vi sætter 3. manden, men han er så stærk kørerne på flad vej, så der går ikke lagt tid inden han får lukket hjullet. Jeg prøver bare at holde hjul, og ender men lige at kunne blive nr. 2 på Klampenborg spurten. mine ben gør ondt nu, så næste gang må P3'en igen i brug, hvis jeg skal mere end bare overleve.

I morgen burde på en halv lang løbetur, og søndag regner jeg med at køre en lang cykeltur. Jeg tager nemlig først til Sverige søndag aften.

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Lørdag: 1t restitutionsjog, jeg var død efter fredagens tur, så turen blive en halv time kortet end planlagt, samt tempoet bliv sat en smule ned.

Søndag: 125km landevej, med ca. 34,5 km/t uden for København, jeg fik sindssygt meget overskud efter 2 timer og tager det så et tegn på at cykelformer er på vej op.

Opsamling på ugen:

3t løb

8,5t cykling

i alt 11,5t + 3 gange coretræning

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er ved at længe side at jeg har skrevet noget her. I uge 29 var jeg i Norrköping hvor den stod på klassisk svensk terræn (noget sværere end dansk) hvor der i alt kom 11 timer o-løb på kontoen, derudover blev også spillet mosefodbold mm. og hold en klassisk o-løb abe fest. Ugen efter var jeg syg og fik kun kørt nogle kortere cykelturer.

Træning den sidste uges tid, hvor jeg har været i Sverige (Åhus):

Søndag d. 29/7:

formiddag: 70min o-løb

eftermiddag: 75min MTB inkl. 1x4km IT og 1x10km IT

Mandag d. 30/7

formiddag: 2t mtb - heraf 1,5t mtb-o på teknisk svært mtb-o kort.

eftermiddag: 75min o-løb

Tirsdag d. 31/7

formiddag: 1,5t o-løb - moment træning.

eftermiddag: 1t mtb-o inkl. en 10km bane på 36min

Onsdag d. 1/8

6t mtb i selvskab med store dele af mtb-o landsholdet

Torsdag d. 2/8

formiddag: 30min o-interval. det blev nok en af de får gange jeg kommer til at slå Signe Klinting (hvis i ikke ved hvem hun er kan i jo google...)

eftermiddag: 40min mtb inkl. 6min IT

Fredag:

1,5t meget teknisk svært o-løb

Lørdag:

fri - for lidt søvn og for meget vodka

Søndag:

2x6km transport løb - 55min

1,5t kajak-o

Og så fik jeg en uge hvor jeg kom op over 17 timer træning, der var selvfølgelig også en del core træning, og så lavede vi også en villa sprint på 1:100 o-kort og en hyttesprint på grunden på et 1:1200 o-kort

post-16654-0-25007100-1344201770_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Hold da fast, der er godtnok gang i dig, Jonas.

Ser vi dig til svøm i efteråret monstro??

Det tror jeg ikke, flytter til Nødebo (skovskolen) d. 27 august. Jeg har faktisk lige sendt min udmelding af KVIK i dag. Pt er mit mål at udvikle mig til at blive god til at lave adventure race, derfor må der stille og roligt blive bygget noget udholdenhed på, samtidig med at mine orienterings evner skal også forbedres.

Træning de sidste par dage:

Mandag: var stadig ret træt i benene, så det blev hel fridag

Tirsdag - o-løb:

10min opv

12min maks på et primitivt kote kort

8min afjog.

Onsdag

løb:

2x6km transport til kajak

24min ud i modvind (forholdsvist nemt)

26min hjem i medvind (jog)

dog blev der løbet end 1,5km med 3,40 min pr/km hvor jeg førte end samtale med dem der cyklede hjem fra kajak. Nu mangler jeg bare noget udholdenhed. Så målet må være at kunne løbe stabilt omkring de 4:45 i et par timer på skovsti. Jeg skal samtidige forbedre min hastighed i tung terræn, da den pt er lort.

Kajak:

10km på 95min hyggetempo - meget vind og mange bølger

Link to comment
Share on other sites

Torsdag d. 9/8

Kajak: 7km, skulle lavet mit første "fotojob" eller sagt på en anden måde jeg havde lovet en ven at hjælpe til med at tage nogle billeder til sponsere og til en folder om kajak-o. Vi fik så også lige roet en 7km

O-løb: 2 sprint baner i Valbyparken i alt 11km inkl. opvarmning og post indhentning

Fredag d. 10/8

Hometrainer: en klassiker - 10min opvarmning, 20min sub AT, 20min AT og 10min afrul

Lørdag d. 11/8

Kajak: 20min opv, IT: 4x1min p. 2min, 10min afrul + 20min SUP (stand up paddling) bagefter

Søndag d. 12/8

cykling: restitutionstur 30km, kunne mærke at den nye belastning fra kajak, sidste uges træningslejre og den sidste stykke tids stress og overvejelser har gjort at jeg var mere fysisk og mentalt træt end normalt. Derfor var det naturligt at lave planen om, så det bliv ikke til end 100km +. Jeg tror det er vigtigt at lytte til kroppen i tiden, det kan godt være man ikke bliver verdensmester, men det er heller ikke planen pt. Træning skal være sjovt og men må ikke det der dit et og alt. Jeg er absolut ikke tilhænger af den tilgang mange triatlet har, hvor de følger et træningsprogram ned til hver mindste detalje uden nogle kritisk sans, hvor familielivet tilsidesættes for et afholdsliv. Jeg synes ikke man skal prøve at leve som professionel, hvis man nu aldrig bliver det, men i stedet skal man hygge sig med det man laver, ja jeg vil heller kører 10:05 end 9:55 på en ironman, hvis det betyder at jeg har haft min frihed. ps. nu gider jeg ikke at køre traditionel ironman, der er simpelthen for meget kedelig asfalt.

Mandag d. 13/8

Kajak: 73min kajak-o, 3x30sek IT p. 1min + 5min afroning.

Tirsdag d. 14/8

Skandia cup (cykling, svøm og løb): havde ikke noget hold, så tog bare der ned og møder nogle jeg kender som jeg kører med. Tempoet var rigtig hyggetempo, specielt på cyklen hvor pulsen nok ikke kom over 100. På løb bliv der dog løbet i et ok tempo. Fin orienteringstræning på topografisk kort selvom post placeringerne var nemme.

min nye hadedisciplin er uden tvivl svømning på luftmadras.

Kommende løb:

d. 2 september DM Kajak-O (nok ikke det bedste udgangspunkt med rustur uge op til, og måske en bytur og lørdagen)

d. 6 september http://www.cracey.dk/ målet er pt. at prøve at vinde.

d. 13 oktober Thy Challenge http://thyrace.dk/tc/, med ham har http://mtb-o.do-f.dk/loebere/lbrdetail.asp?navn=Andreas%20Bergmann%20Hansen, så den skal bare have MAX PEDAL!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Når det er ved at være lidt tid siden jeg sidst har skrevet herinde. Jeg er ved at falde til her oppe i Nødebo, det er jo et faktisk sted når det kommer til træningsmuligheder.

Træning den sidste uges tid:

Mandag d. 3/9 Cykling

2 timer inkl. lidt interval

Tirsdag d. 4/9 O-løb

1 time teknisk træning i FIF Hillerød (kvaliteten i træningen er bare lidt bare har oppe i Hillerød end på amager)

Onsdag d. 5/9 Klatring

En kammeret lokket mig med til noget bouldering og det er sku maga fedt, så det er bliver helt sikret ikke sidste gang jeg gør det. Forøvrigt er klatring super funktionel styrketræning.

Torsdag d. 6/9 kajak

Jeg skulle lige frigives, så det blev kun til 3km i en turkajak + makker- og selvredning, men nu har jeg så endelig taget EPP 2 i tur/kapkajak.

Fredag d. 7/9 klatring

jeg tog med i copenhagen boulders, maga fedt sted. Sidste gang jeg var der var til DM i adventure race, og der var jeg 23 timer inden i løbet, så det eneste jeg den gang til tænke på var at blive færdig og komme i mål.

Lørdag d. 8/9 løb

1,5 time amager trail (sand og mole), blev weekenden over på amager da jeg stadig har arbejde der.

Søndag d. 9/9 kombi

1 timer amager trail

1 time kajak

1 time asfalt løb

Et hårdt men fedt træningspas, hvor hele kroppen for en god gang tæsk.

I morgen står den igen på en dag i skoven...

trae.jpg

Men så skal jeg også bagefter tilbage til klasselokalet og igang med at lære omkring 95 træer og buske mere eller mindre udenad, og når jeg forhåbentlig har fået styr på det, kan man jo begynder at lærer at kende dem i vintertilstand...

Edited by Triathleten
Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan vel næsten ikke være bedre, når man er en AR-fætter som dig :bigsmile:

Solid og varieret træningsindsats som altid :smilerock:

Ja, det er genialt at man praktisk talt bo midt i en skov, når men der mangler bare lige et "rigtigt" MTB spor og lidt længere bakker. Gribskov er kuperet (det er jo derfor det er en skov og ikke landbrugsjord), så det er noget lidt andet end amager. Jeg tror at jeg på bare 2km cykling for flere højdemeter end på et par timers cykling på amager. At jeg så kun har 1km ned til en kajakklub med styrkerum går det jo ikke dårligere. I fremtiden så kommer der også klatre faciliteter på skovskolen, og der er jo også masser af km god nordsjællandsk asfalt uden lyskryds lige uden for døren, så raceren kan også luftes. Så ja AR træning mæssig bliver det ikke bedre på Sjælland, tror man skal til Silkeborg/Vejle for at finde et bedre træningssted i Danmark.

Træning mandag d. 10/9

Kajak 12km i turbåd

efterfulgt af styrketræning

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning bør på en time klassik o-løb. lidt for mange halv bum og tætte ben - på alle måder en træning hvor kvaliteten fra min side ikke var tilstede.

Jeg fik et spørgsmål der gik på: Hvad er din mening om styrketræning? Og hvordan bruger du selv den komponent i træningen?

Kort fortalt er det mest noget jeg bruger om vinteren og i parioder når jeg får taget mig sammen. Her og nu er det primært for at opbygge en brugbart klatre styrke, og samtidig også blive strækere i kajakken. Når ja jeg fik hvis ikke nævnt at det ikke gik helt så godt til dm i havkajak, så det gav kun motivation til at give den en gas i kajakken.

Jeg har prøvet lidt af hvert og læst en del om emnet, men det jeg er kommet fra til pt som mit mål med styrketræningen er:

1. specifik klatrestyrke

2. core styrke og stabilitet

3. forebyggende (evt præstationsfremmede)

1. her laver jeg primært øvelser for for håndled/figer, ryg og skulder. Typisk øvelser ala. pull ups på forskellig vis, den hvor man har et hånd med en snor hvor der hænger vægtskiver i, som rulles op og ned. Desunde kan jeg godt lide at bruge kettlebells mm.

2. både dynamiske og statiske øvelser, har kan man kun træne for lidt, men tit er man jo lidt doven...

3. Primært kører jeg et bens øvelser gerne på ustabilt underlag (f.eks vippebræt). Tung squat mm. synes jeg trætter benene for meget, så der kan man ikke træne ordenligt dagen efter, så gør det kun om vinteren.

Men jeg vil sige at min træning, også når det gælder styrketræning prøver at overholde mine grundprincipper:

1. træning skal primært lyst betonet

2. bliv ikke slave af teknik - Jeg bruge primært et stopur som træningsredskab og har en gang imellem brugt et simpel gps ur, men aldrig et pulsur (siden jeg stoppede med moderne femkamp)

3. træningsprogrammer kan sikret være fine, men man kan også blive slave. Jeg prøve at have en overordnet plan for ugen, men den holde for det meste ikke, det har jeg det dog helt fint med.

4. vær glad for den træning man når, i stedet for at være sur over den træning man ikke fik trænet.

5. Træn efter filosofien kort og hårdt, langt og langsomt eller træn specifikke teknik pas - dermed drop mellem passene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Når det er ved at være lidt tid siden jeg sidst fik skrevet her inden. Jeg endte med at holde off season, da jeg blev forkølet af flere omgange og bare manglede energi i min dagligdag. Samtidig fandt jeg ud af at jeg sku have forstuvet min fød tilbage i august, så den fik en lang pause fra o-løb (jeg man bliver ikke pivet af at lave udholdenhedssport...). Klatring gik også lidt i stå, da hallen er blevet optaget af nogle andre og der samtidig har været vandskade. Thy kom jeg aldrig til, men jeg var i Sverige i efterårsferie for at træne orientering.

Jeg er kommet rigtig meget i tvilli om det er det rigtige studie. eller nej jeg har fundet ud af at jobbet man kommer ud til ikke er mig, og jeg sku ikke har den store interesse i vedprodunktion, træer og biodiversitet. Jeg er forøvrigt lige blive frivillig i beredskabsstyrelse og kan mærke det giver mig noget jeg har manglet.dette skal hjælpe med at finde ud af om jeg skal vælge og søge ind på katastrofe- og risikomanger studiet, som jeg var meget tæt på at gøre. I virkelighed brude jeg endelig bare læse økonomi (makro) for der har jeg interessen og kender til studiet mm., men det kræve bare at jeg ligge frygte for at side bag et skrivebord resten af mit liv væk.

Pt. ser landet sådan ud at jeg har en værnepligt plads i Skive med start i februar. Jeg går også og leder efter noget "juleassistance" arbejde, men hvis jeg ikke finder det tager jeg første semester færdigt, for jeg har en ide om at kurset "Kort og GIS" kan man altid bruge.

jeg har nu været igang med base/vinter træningen i lidt over 2 uger. Efter en kort analyse synes jeg at jeg primært manglende noget hurtighed, robusthed og styrke. Så vinteren kom til at gå med klassisk træning efter kort og hårdt filosofien. Jeg ser vinteren så det sted hvor man kan fokuser på sine svagheder, og ikke behøver at ligge det store fokus i mængde/udholdenhedstræning.

Ugen 43.

Mandag:

formiddag - spinning: 10min op, 20min sub at, 10min let, 20min at, 5min afrul - medium hård træning

eftermiddag - styrke:

6x5x75kg squat p. 3min

3x10xbw chins-up p. 2min

3x6x60kg bænkpres p. 3min

3x8x50kg bænktræk p. 2min

+ core/håndled/skulder/vippebræt

- hård træning

Tirsdag:

aften - o-løb: 40min nat-o - let træning

Onsdag:

Aften - spinning + styrke:

10min opv, 20min enkelstart, 10min rul

3x15 bænkpres/rowing/skulderpres/et ben squat

- hård træning

Torsdag:

eftermiddag løb + trapper:

12min opv, 4x200/200m (max/gang) og jog til riget

5 gange op/ned af rigshospitalets trapper

-

- meget hård træning, efterfulgt af tørtræning i form af introduktion til kort programmet condes (til orientering kort mm.)

Fredag:

træningsfri

Lørdag:

Aften - spinning + styrke:

10min opv, 10min 80%, 2min rul, tabata, 4min afrul

3x6 bryst/ryg

Plyometrisk træning for ben

+ core

- hård træning

Søndag

middag - løb.

60min grundtempo på skovsti - 20min o-teknik træning på kurvekort - 10min AT - 10min afjog

- meget hård træning.

Jeg har vidst før snakket om team Merrell, de er med i en film jeg helt klart skal se .

Link to comment
Share on other sites

et teknisk spørgsmål:

jeg har et problem med mine nye mtb hjul, jeg kan ikke fastmonterer kassette huset.

http://www.bike-disc...n.html?mfid=498

Jeg synes det er som om jeg mangler et eller andet, eller evt. noget speciel værktøj.

Udover det der ses på billedede har jeg end shimano kassette (9 speed), en spencer og et sæt quick release.

post-16654-0-64950200-1351511906.png

Link to comment
Share on other sites

Godt at se dig aktiv på MOL igen!

Det lyder som om at du er ramt af lidt modvind.

Så at tage en OFF season med lystbetonet basis træning må være på sin plads. Det er godt for både krop og sind.

Få styr på kroppen, træningen og prioriteterne, så kommer lysten og eventyrne helt af sig selv.

Jeg kan godt se hvorfor et skrivebords job kan virke skræmmende, men omvendt efterlader det tid, plads og energi til dine interesser, såsom AR.

Din uddannelse skulle jo gerne pege i retning af noget du vil lave i mange år.

Brug evt tiden som værnepligtig som et frisk pust hvor du kan få styr på hvad du vil med det hele.

Link to comment
Share on other sites

Godt at se dig aktiv på MOL igen! Det lyder som om at du er ramt af lidt modvind. Så at tage en OFF season med lystbetonet basis træning må være på sin plads. Det er godt for både krop og sind. Få styr på kroppen, træningen og prioriteterne, så kommer lysten og eventyrne helt af sig selv. Jeg kan godt se hvorfor et skrivebords job kan virke skræmmende, men omvendt efterlader det tid, plads og energi til dine interesser, såsom AR. Din uddannelse skulle jo gerne pege i retning af noget du vil lave i mange år. Brug evt tiden som værnepligtig som et frisk pust hvor du kan få styr på hvad du vil med det hele.

tak, du er jo inden på det helt rigtige. Jeg har fundet ud af at man som skovfoged eller lignede kommer til at tilbringe stort set alt sin tid bag et skrivebord, så hvorfor ikke vælge et skrivebordsjob man virkelig brænde for? Mentalt havde jeg slet ikke overskud til træning og var træt, det var faktisk først da jeg besluttet at det ikke var det rigtige studie at jeg genvandt lysten til træning. Hvilke nok skyldes at det er hårdt at sætte sig ind i en hel masse ny viden på kort tid, hvor alt man lærer er basis viden, der skal læres som "paratviden". Da jeg besluttede at det ikke var det rigtige valg, så gav det plads til at jeg ikke skulle være koncentratet hele tiden, og jo det kan trætte en meget at være meget fokuseret.

Så inden jeg starter på et andet studie skal være sikker på at jeg virkelig brænder for det, for det gør bare indlæringen meget lettere. Desunden har jeg fundet ud af, at det er en klar fordel at have en viden om emnet i forvejen. Ja jeg var sku lidt på bar bund når det kom til træer.

Jeg huske stadig tilbage på hvad en godsskovfoged sagde til os under et besøg: "man kan mærke på folk om de har interessen, jo de kan spille "skuespil i et par år, men på langt sigt er de dårligere medarbejdere"

Jeg har faktisk lige skrevet sammen med en fra katastrofe- og risikomanger studiet om at kommer ud og opleve det studie og overvære en forelæsning. Da jeg fik mailen tilbage om at det sagtens kunne lade sig gøre, samtidig fik jeg en invitation til at overhører et foredrag med Mærsks piratchef, der kunne jeg mærke en lyst og spændthed som jeg klart har manglet på det seneste. Jeg kan også mærke at lysten og eventyren er ved at komme tilbage, om det så bliver tysk adventure race, off road triathlon, solo adventure race eller udenlandsk orienteringsløb 2013 kommer til at byde på ved jeg ikke i nu.

Jeg havde forøvrigt fornylig en snak om uddannelse osv. med en af dem jeg kørte DM med, han er stor fortaler for reserveofficer uddannelse, som han mener vil passe mig godt. Men jeg vil under ingen omstændigheder udsendes til Afghanistan pt.

Men en ting er sikret mit næste valg er noget mere gennemtænk for jeg skal trods alt have med det at gøre ca. 5 fem dag om ugen de næste 52 år...

Når dagens træning:

eftermiddag kajak + styrke:

35min kajak-ergometer. ville have roet en time, men så kom der nogle og skulle styrketræne, og da rummet er for lille et begge ting måtte jeg stoppe.

Styrketræning 3x15 p. 1min:

3x15x40kg bænktræk

3x15x40kg bænkpres

3x15x50kg squat

3x15x10kg skuderpres

3x15x30kg leg curl

3x15x40kg pull down

+ core mm.

- middelhård træning

Link to comment
Share on other sites

Opsamling på de sidste par dage:

Tirsdag

aften - spinning:

10min opv, 20min sub AT, 10min moderat, 15min "bjergenkeltstart", 15min afrul.

- hård træning

Onsdag

Aften - o-løb natcup min tid 68min:

Mine tanker bagefter: Ahh så skete det igen, et mega bum på vej ud af stjerneposten, jeg ligger mig på forkert tog og bliver helt væk, taber 12min på det, og for at gøre det værre løber jeg en gang til forkert ud af stjerne.

Note: lad vær man at blive stresset af fælledsstart og stjerneposter... banen var 6.2 forholdsvis nem, men bliv løbet sikret efter det store bum.

- hård træning

Torsdag:

Middag - kajak + styrke

Kajak 30min "kondition"

styrke 2x10xBW Chins up

3x6xBW+10kg Chins up

core og hoftetræning

Kajak 10min afroning

- middelhård træning, men var træt

Fredag:

træningsfri

Lørdag:

Aften - Hometrainer + core:

20min opv

5x4min IT p. 2min

10min afrul

+ core og hoftetræning

- hårdtræning

Lige et par spinnings/hometrainer musiknummer jeg gerne vil dele med jer.

et af mine favorit nr. til længere serier (AT eller lavere intensitet) med landevejsbelastning

Når det skal være tungt med der skal skal kunne gives lidt gas:

Link to comment
Share on other sites

Søndag

middag - løb:

80min Amager trail og asfalt + 7min AT + 9min afjog. http://www.endomondo...uts/user/980686

Problemet med mtb hjulet er løst, det er simpelhed et lorte system hvor huset skal holdes fast med quick releasen...

Er jeg der synes at den dopingdebatten der er pt er alt for sort/hvid?

Jeg er virkelig træt af argumentet om at gøre doping lovligt, "for de er jo alle sammen dopet". Nej det er de ikke, og samtidig vil jeg aldrig dyrke en sport hvor man kan/skal dope sig. Jeg tror det sammen gælder for mange der cykler.

Jeg er ret sikker på det at der er sket meget med cykelsporten siden blodpasset indførelse, specielt på det mentale plan, men der trænger til en stor udrensning i UIC toppen. Og så lige Riis, Hamilton har formentlig ret i sine påstande. Riis har sikkert være præget af kulturen/sin fortid, samt haft sine økonomisk sportslige grunden, men jeg tror at han har fortaget et voldsomt holdningsskift i årene omkring 2006 med bl.a. indførelsen af Rasmus Damsgaards dopingprogram mm. Men ja, så er der lige søstrene Schleck osv...

Man skal dog huske på at en cykelrytter bliver testet mere på et år, end hvad en gennemsnit elite sportsmand gør igennem hele sin karriere.

En ting jeg overvejer rigtig kraftigt er at går Nijmegenmarch til næste sommer, da jeg har fået en mulighed igennem beredskabsstyrelsen. Jeg har længe synes det kunne være en fed oplevelse, og da jeg alligevel kommer til at går "lidt" igennem foråret, så er det jo alle tiders mulighed.

Link to comment
Share on other sites

Træning uge 45:

Mandag

middag - hometrainer:

10min opv, 30min AT, 5min afrul

- middelhård træning

Tirsdag

aften - løbe "crossfit" + hometrainer:

65min løb i terræn (trapper, sand osv.) omkring kastrup fortet og amager strand inkl. nogle spurter og styrkeøvelser (air squat, walking lunges, push ups og div. coreøvelser)

hometrainer

10min opv, 10min IT, 10min afrul

- hård træning

Onsdag

træningsfri

Torsdag

aften - spinnning (Chris Mccormack Over-Unders special)

10min opv.

3x4x40/80sek (VO2max/sub AT) sp. 4min rul

10min afrul

Av det er onde intervaller!

- hård træning

Fredag

aften - spinning + core

10min opv

44min 76-80% inkl. 12min tungt og 3x2x1/1 et ben.

1min MAX!

5min afrul

+ core- og hoftetræning

- middelhård træning

Lørdag

middag - sprint o-løb + core

4.5km sprint bane på 27min (jeg løb 5.5km)

(Ah lidt for mange små bum, primært pga. den høje puls, taber i hvert fald omkring 4min sammenlagt på de mange små bum).

+ core- og hoftetræning

- hård træning

Søndag

i morgen står den på ultralang orienteringskonkurrance.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De sidste par weekender er gået med beredskabsøvelser og uddannelse. Dette er jeg blive ret vild med, og specielt tiltaler det mig at prøve at går USAR (urban search and rescue) vejen.

2013: Jeg har jo en værnepligt i Skive fra februar, uheldigvis kunne det ikke blive i styrelsen. Samtidig kommer jeg ret sandsynligt til at bruge en del weekender på en redningsuddannelse i weekender. Dette betyder at jeg et nok ikke for tid/mulighed for at deltage i andre adventure løb i foråret end A-Race (amager i marts), specielt hvis jeg også vil have tid til andet en forsvaret og sport. Min træning bliver primært blive løb, march og core/styrke, så et løb så OMM (to dags ultra o-løb) i Silkeborg vil jeg rigtig gerne prøve. AR mæssigt vil jeg rigtig gerne kører DM (august) og de efterfølgende løb, og til dem kan jeg også når at få lidt cykel- og kajaktræning.

Træning uge 47:

Mandag

eftermiddag - hometrainer:

10min opv, 10min 80%, 2min rul, tabata, 4min afrul

- middelhård træning

Tirsdag

aften - løbe crossfit

12km fartleg i varieret terræn inkl. styrke øvelser

- super hård træning

Onsdag

Middag - hometrainer:

10min opv, 20min AT, 6min rul, 3x4min IT p. 2min, 8min afrul

- hård træning

Torsdag

eftermiddag - løb

8,6km asfalt i 4.47 min pr/km

- let træning

Fredag

aften - hometrainer:

10min opv, 30min bjerg (76-82%), 5min rul, 2x4min IT p. 2min, 5min afrul

+ et bens squat

- hård træning

Lørdag

aften - løb

12km i 4:58 min pr/km

- let træning

Søndag

middag - FUT + aften - hometrainer:

20min core fut med styrelsen

Hometrainer: 10min opv, 2x20min AT p. 5min rul, 5min afrul

- hård træning

Desunde har jeg taget imellem 50-120 push ups dagligt og lavet lidt øvelser for ryggen med en træningselastik.

Jeg fant lige over denne video, så visser meget går hvordan man ikke skal bære en båre

http://www.youtube.com/watch?v=oxXbATMeSYc

En lille quiz - find en fejl på billedet

post-16654-0-70685500-1353917843.png

Billedet er fra HBU. Hint fejlen er muligvis lavet for at gøre undervisning kortere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share