Afdanket IRONMAN Podium Finisher


Juan Pelota
 Share

Recommended Posts

Jeg har her givet mit besyv med mulighederne for cykling om vinteren, samt fordele og ulemper ved de forskellige muligheder.

Link: http://trilab.dk/vin...aening-cykling/

Lad mig endelig høre, hvad I andres holdning er.

Interessant artikel du har lavet. Jeg er selv meget stor fortaler for hjemmetræneren da den, som du også selv nævner, giver en række muligheder for at personalisere sin træning og fokusere på svage områder. Det at det er kedeligt tror jeg kommer meget an på hvem man er. Jeg glæder mig f.eks. hver dag til at jeg skal sidde på hjemmetræneren, i hvert fald for det meste, for jeg synes den form for smerte man bliver udsat for er helt fantastisk. Man er fuldstændig gennemblødt af sved efterfølgende, benene gør ondt, men man får en eller anden macho følelse når man er færdig. Man lærer på en eller anden måde at tåle smerten, hvilket alt andet lige er genialt når man i konkurrencer skal grave dybt for at finde viljen til at fortsætte.

Dog synes jeg også at man skal komme på landevejen så oftest som muligt. I mit tilfælde er det i denne periode 1-2 gange om ugen, hvoraf den ene er en lang tur. Hverdagene bliver brugt på hjemmetræneren, og så snupper jeg en lang tur i weekenden hvis vejret tillader det. Det er klart at hvis der ligger sne over det hele, så er det ikke en mulighed, men hvis vejene er ryddede så er det bare op på hesten og afsted.

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning - middag:

Benpres: 4x6x50 kg (unilateralt)

RDL: 3x8x70kg

DB bænk: 4x6x22kg

Chins: 4x6xBW

Stabilitet: Skulder + CORE

1 times rest

Løb - eftermiddag:

15 min opvarm: Zn2

10x 200M (strides), pace: 4 min/km, P: 45 sek

2x bakkeløb (Bounding)

30 min: Zn2-3

(Biom A)

Total: 1t 10 min

En hurtig omgang styrketræning, også ud at løbe. Jeg er på jagt efter nogle mere minimalistiske sko end mine Biom B, men hvor såles er lavet af EVA skum - jeg har indtil videre følgende kandidater, uden at have prøvet nogle af dem: Brooks Pure cadence, saucony kinavara.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på jagt efter nogle mere minimalistiske sko end mine Biom B, men hvor såles er lavet af EVA skum - jeg har indtil videre følgende kandidater, uden at have prøvet nogle af dem: Brooks Pure cadence, saucony kinavara.

Jeg bruger selv Brooks Pure cadence. Og dem er jeg meget godt tilfreds med :bigsmile:

Men nu er det også mit første par løbesko af den mere minimalistiske type, så har ikke så meget at samenligne med :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvede brooks pure cadence igår, og allerede da jeg fik den på kunne jeg konkludere, at dette ikke var en sko, som jeg gad bruge min tid på at prøve på butikkens løbebånd. Den er alt for høj, ift mine ecco, så jeg mister totalt jordforbindelsen. Jeg søger en minimalistisk sko, og det kan godt være at Brooks Pure handler om natural running, men minimalistisk er og bliver den aldrig. Jeg må få prøvet saucony en dag og eller må jeg vente på at ecco kommer med deres nye model, som skulle være lettere end A'eren (og billigere).

I morgen står den på Styrketræning efterfulgt af en lang hygge løbetur med min Kammi fra Aarhus, som kigger forbi.

Link to comment
Share on other sites

Tak for buddet Henrik.

Den er for minimalistisk - min plan er, at det skal være min race sko i Roth næste år.

Egentlig synes jeg min biom A har det perfekte drop, men den bliver for hård. Havde vi samme sko, men bare med EVA skum i stedet for PU, tror jeg den havde været spot-on. Det er den bedste løsning på det jeg søger :-)

Link to comment
Share on other sites

Svømning - morgen:

500M opvarm

2x100M tempo

2x 100M pull bouy + fikserede fødder: fokus på høj kadence

2x100M padler

250M + 250M pull bouy + 250M + 250M pull bouy

3x 100M nedvarm

Total: 2400M

Styrketræning - eftermiddag:

Ring dips

Ring pull-ups

Lunges

Kettlebell swings

CORE: dynamisk + statisk

Et fint svømmepas, og det tyder på, at mit impingement i skulderen har ordnet sig - jeg fortsætter med mine prehab øvelser. Jeg skulle have været en tur på hjemmetræneren i dag, men jeg kom for sent hjem og var presset på tid, i stedet en omgang styrketræning herhjemme, også tager jeg en tur på hjemmetræneren i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd - morgen:

15 min opvarm

3x5 min 8% stigning / 8,5km/t, 3 min aktiv rest

5 min IM-pace (5 min/km)

10 min nedvarm

Hjemmetræner - eftermiddag:

10 min opvarm

5 min: 30 sek hårdt, 30 sek let

2-3 min rul

12 min: 20 sek spin-ups, 1 min roligt

20 min: 2 min hårdt, 1 min let

10 min nevarm

Total: 60 min

God træningsdag. Da Danmark er ramt er Sibierske tilstande, vælger jeg kvalitet i min træning fremfor at komme ud at løbe - og det gik super.

Jeg er overrasket over, hvor godt tilpas jeg føler mig på cyklen - jeg mærket intet til min ryg eller skuldre, som jeg havde en tendens til da Tarmac'en var lavet om til TRI-cykel.

post-54640-0-05800900-1354728048_thumb.j

Link to comment
Share on other sites

Hjemmetræner - formiddag:

15 min opvarm: spin-ups/3 min i 20-30 sek.

20 min: Zn2, køres som: (5 min normal - 5 min høj - 5 min normal - 5 min lav kadence)

20 min: Zn3, køres som: (5 min normal - 5 min høj - 5 min normal - 5 min lav kadence)

5 min nedvarm: høj kadence

Total: 60 min

Jeg var rimelig slukket, da jeg satte mig op på cyklen, og jeg valgte derfor at holde træningen forholdsvis rolig. Jeg fandt dog ind i et rigtigt fornuftigt flow undervejs, og det blev en helt god omgang.

Link to comment
Share on other sites

Løbebånd - formiddag:

20 min opvarm

4x2 min strides, 2 min aktiv rest. Strides: pace 4 min/km.

4x3 min 8% stigning, 2 min aktiv rest.

10 min nedvarm

Total: 60 min

Sibierske tilstand tvinger mig indenfor at løbe - heldigvis er jeg blevet gode venner med løbebåndet.

Til alle Jer andre, vil jeg lige dele denne artikel, som jeg i samme forbindelse har skrevet: http://trilab.dk/vintertraening-lob/

Link to comment
Share on other sites

Gårsdagens træning:

Svømning - morgen:

2x500M "opvarm"

4x 50M one-arm + 50M

100M BR pullbouy

2x500M tempo (9:15 min / 9:30 min)

Total: 2500M

Jeg forsøger at arbejde med mine kadence under svømningen, men jeg føler egentlig kun det bliver dårligere, når jeg øger kadencen.

Edited by Juan Pelota
Link to comment
Share on other sites

Løb - formiddag:

15 min opvarm

3x4 min @ 15 km/t, 1 min aktiv rest

10 min nedvarm

- Pulsen var vist kunstig høj i dag, og allerede fra start sprang den op på 170.

Efter løbet en omgang styrketræning.

Styrketræning - formiddag:

Benpres

push-ups

y-prone

backextension

planke

statisk et-ben bækkenløft

5 min udstræk.

I morgen bliver det en omgang svømning, hvor jeg vil forsøge mig, at holde intensiteten nede.

Link to comment
Share on other sites

Svømning - morgen:

500M (9 min)

1000M (18:31)

1000M pullbouy - fokus på høj albue og isæt for at minimere bobler.

500M nedvarm

Total: 3000M (55-60 min)

Et af de mindre opfindsomme træningspas i dag, men jeg har brug for udholdenhed + muskeludholdenhed, og det fortæller mine tider mig også - når jeg kan svømme 9 min rent på de første 500M, hvor jeg iøvrigt er kold, og efterfølgende sætte 31 sek til på en 1000M er sen klar. Nå, det har været en hård uge med massere af kvalitet indtil videre, i morgen og lørdag står den på rest, da jeg har andre ting på programmet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share