Styrketræning og vægten


Cocofantasy
 Share

Recommended Posts

Jeg er blevet lidt nysgerrig på fænomenet omkring vægten.

Jeg er begyndt på et 2-split program for godt og vel 14 dage siden.

Jeg træner 4 gange i ugen. Jeg er i gang med at finde mit ligevægtsindtag.

Jeg var til julefrokost i lørdags og valgte derfor at skrue lidt ned for kalorierne i

denne uge. Jeg har indtaget ca. 1700 kcal dagligt. Jeg ved godt alkohol og fed

mad binder væske. Men jeg synes alligevel det er noget mystisk noget.

I søndags stod vægten på 61,5 (efter julefrokost). Selvom jeg har styrketrænet

og haft 2 spinning timer i denne uge er vægten faldet jævnt (væske).

Vægten i går morges var på 59,5. Jeg spiste lidt mere igår omkring 1900 kcal.

Og i morges var den på 60,2 (Den er ikke steget så meget dag-til-dag før.

Og ved godt man ikke skal veje sig hver dag men det har jeg valgt da jeg

har en impedans vægt og skal sammenligne ugens resultater for at få

et nogenlunde billede af en "rettesnor")

Men - Indikere det at mine muskler ikke har nogen sønderlig gavnlig

"effekt" af de 1700 kcal? For alle de andre dage i ugen har jeg givet

den mere gas end jeg f.eks. gjorde igår, men mine muskler har åbenbart

bundet mere væske og pump igår end resten af ugen? Altså er det væske

musklerne binder indikator for effekt? ELLER er det simpelthen bare fordi

jeg må have bundet ENORMT meget væske i lørdags - og hvad er det så?

Det er ikke fordi det gør noget at vægten er steget lidt, men blev ret nysgerrig.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du over analyserer på din vægt. Lad vær med det, giver kun bekymringer. Du sætter dit ligevægts indtag til 1700Kcal, så går du en uge på det og vejer dig så igen (under samme forhold, tid, sted, før/efter toilet besøg mm.). Hvis din vægt er status-quo, så har du fundet det. Ellers justere du en smule og gentager så næste uge.

Spis fornuftigt, træn fornuftigt og lad vær med at være hysterisk. Det hjælper rimelig meget på vægttab. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er stadigvæk et lille udsving i vægten.

Det kan både være pga væske eller en anden slags mad til julefrokost som ikke passerer tarmen i normal hastighed, så der står mere "til fordøjelse" i systemet. Hvis rytmen i toiletbesøg ikke følger rytmen i vejninger, kan det også lave udsving. Hcis disse ting svinger i takt, løber det let op.

Det er i mine øjne fint at veje sig hver dag (gør det selv) men man skal lige have 2-3 skæve målinger i træk, før man begynder at bekymre sig :-)

Link to comment
Share on other sites

Du over analyserer på din vægt. Lad vær med det, giver kun bekymringer. Du sætter dit ligevægts indtag til 1700Kcal, så går du en uge på det og vejer dig så igen (under samme forhold, tid, sted, før/efter toilet besøg mm.). Hvis din vægt er status-quo, så har du fundet det. Ellers justere du en smule og gentager så næste uge.

Spis fornuftigt, træn fornuftigt og lad vær med at være hysterisk. Det hjælper rimelig meget på vægttab. :smile:

Jeg er nu ikke igang med et vægttab - Den har jeg været igennem ;)

Men jeg spørg af rent nysgerrighed i forhold til min indtag og effektivitet af træningen.

Og jeg er nødt til at analysere min vægt for at finde ud af om jeg gør det rigtigt og

hvor der evt. skal justeres. Bum.

Gregers, det er heller ikke fordi jeg bekymre mig - slet ikke.

Men fordi jeg er nysgerrig - du kom med noget der kunne være årsag,

og det var det jeg søgte :smile: - Hvis man ikke spørg, bliver man ikke klogere :blush:

Link to comment
Share on other sites

Der kan være rigtig mange grunde til at vægten svinger og umiddelbart, så synes jeg ikke 700 g er noget alarmerende. Har selv oplevet svingninger fra dag til dag på 1+kg, men mit vægttab følger alligevel den rettesnor jeg satser på. Må give LaMotta ret. Hvis du vil veje dig hver dag, så bliver du nødt til at lære tage svingerne lidt mere afslappet. Du siger selv, at du vejer dig hver dag for at for et billede af udviklingen og så bliver du nødt til at tage alle målinger med ind i analysen og gør det over en længere periode.

Link to comment
Share on other sites

Der kan være rigtig mange grunde til at vægten svinger og umiddelbart, så synes jeg ikke 700 g er noget alarmerende. Har selv oplevet svingninger fra dag til dag på 1+kg, men mit vægttab følger alligevel den rettesnor jeg satser på. Må give LaMotta ret. Hvis du vil veje dig hver dag, så bliver du nødt til at lære tage svingerne lidt mere afslappet. Du siger selv, at du vejer dig hver dag for at for et billede af udviklingen og så bliver du nødt til at tage alle målinger med ind i analysen og gør det over en længere periode.

Igen - Det er ikke fordi det gør noget! Men jeg må vel gerne være nysgerrig på

hvad årsagerne er, uden at være hysterisk over min vægt.. Right?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare lige følge op, hvis nu der er nogen der skulle søge svar i samme situation.

- Vægten har stået på de 60,2 hele weekenden! Men jeg har fundet årsagen.

Jeg vejer mig på en impedans vægt, som fortæller væskeprocent. Jeg skriver stats

ned hver dag for at sammenligne gennem ugen, og jeg kan se at de sidste

4 dage har væskeprocenten været 1-2 % højere end de resterende 9 dage.

Og så slog det mig jo at jeg er nødt til at tage højde for den kvindelige cyklus,

hvor man jo binder mere væske end normalt. Jeg er startet på et nyt præperart

og har derfor ikke haft andre "symptomer" på den berømte uge hvor vægten typisk

stiger op til 2 kg. Ha ha. Så kan ikke rigtig bruge de 4 og de næste 3 målinger til noget

i forhold til udregning af mit ligevægtsindtag. Gud hvor er det røvsygt at være

kvinde nogle gange :wink: ..

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne kan du ikke rigtig bruge dags til dags målinger til meget, det gælder både når vi taler vægttab og vægtøgning. Et sundt vægttab er en langsommelig proces og det gælder også vægtøgning. Vil du finde dit ligevægtsindtag så vil jeg anbefale dig at gøre det over 1 eller 2 uger. Du kan så udregne kcal indtag for hele ugen og dividere det med antal dage, på den måde kan du også komme frem til dit daglige ligevægtsindtag.

Nu ved jeg ikke om du går i byen i weekenderne, men husk på at alkohol indeholder en del kcal en bacardi breezer vil være omkring de 150kcal et glas vodka cola mindst 120kcal, hvis det er zero omkring 70kcal. Man kommer hurtigt op på + 1000kcal en stille og rolig lørdag aften. :beerchug:

Det skal ikke afholde dig fra at tage i byen, mange glemmer bare at tage højde for alkohols energi indhold.

Link to comment
Share on other sites

I mine øjne kan du ikke rigtig bruge dags til dags målinger til meget, det gælder både når vi taler vægttab og vægtøgning. Et sundt vægttab er en langsommelig proces og det gælder også vægtøgning. Vil du finde dit ligevægtsindtag så vil jeg anbefale dig at gøre det over 1 eller 2 uger. Du kan så udregne kcal indtag for hele ugen og dividere det med antal dage, på den måde kan du også komme frem til dit daglige ligevægtsindtag.

Nu ved jeg ikke om du går i byen i weekenderne, men husk på at alkohol indeholder en del kcal en bacardi breezer vil være omkring de 150kcal et glas vodka cola mindst 120kcal, hvis det er zero omkring 70kcal. Man kommer hurtigt op på + 1000kcal en stille og rolig lørdag aften. :beerchug:

Det skal ikke afholde dig fra at tage i byen, mange glemmer bare at tage højde for alkohols energi indhold.

Dag til dag målingerne er mere pga. de andre stats fra min vægt, så jeg kan

regne udsving med i fedtprocent osv. da de vægte jo ikke er særlig præcise.

Men jeg følger dem som en slags rettesnor. Og det er også på uge basis jeg

prøver at finde ligevægtsindtaget - bare rolig :smile: .. Jeg synes bare det er rart

specielt i denne situation at have alle ugedagenes stats skrevet ned, for ellers

havde jeg nok ikke kommet i tanke om vægtøgningen kunne skyldes væske

pga. cyklus. :wink:

Jeg har kun drukket alkohol 2 gange de sidste 4 måneder så har jeg ikke gjort tit.

Og det var egentlig ikke så meget grundet kalorierne, for der har jeg kompenseret via.

ekstra træning og lidt mindre mad på dagen, drukket vodka-danskvand eller zero. osv.

Men mere pga. den eftervirkning alkohol har på forbrændingen. Jeg valgte at gøre

det til julefrokosten da jeg ikke fokusere på at decideret at tabe mig længere

- Men mere på at øge muskelmasse og sørge for ikke at tage for meget fedt på igen :smile:

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Undskyld mit sure opstød - Men jeg er virkelig træt af at høre det nu...

JA, jeg har stor fokus på min vægt. Hvorfor? Fordi jeg bliver punket fra

ALLE sider, fitness instruktører, læger, familie og sundhedsfaglige personer

at det er umuligt at holde et vægttab der er gået så hurtigt (12 kg. på 4 mdr.)

Derfor er jeg på vagt - det er da klart?! Det har jeg fået afvide jeg skal være.

OG når jeg skriver vægtøgning - Så er nogle af mine mål, målt med målebånd

selvfølgelig også gået opad. Det burde jeg måske have skrevet, men "vægt"

er bare nemmere at skrive for det kan alle sgu forholde sig til...

Der er en grund til jeg stiller spørgsmål herinde, det er for at få hjælp og for

ikke altid at være alene omkring min undren. Er det ikke det der er meningen

med et forum? At få hjælp/råd af mere erfarne folk, på nogen man ikke selv

ved så meget om?

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil umiddelbart tro, at grunden til at folk omkring dig, har været efter dig, er fordi de er bekymret. Og det, at du har så meget fokus på din vægt hjælper ikke Det er også derfor folk er efter dig herinde, for det er sgu lidt svært ikke at se det som en muligt faresignal.

Det kan jeg så bedre forstå, men så må i jo melde det ud i stedet for at

"konkludere" ud fra de spørgsmål jeg stiller herinde. Jeg bliver sgu lidt

irriteret og ked af at blive sat i bås - Når alt jeg egentlig ønsker er lidt hjælp,

eller vinkler på et spørgsmål der "popper op". Det jo ikke fordi jeg ikke

tænker på andet end de spørgsmål jeg stiller herinde. Og igen vil jeg sige

- Det er altså svært ikke at være fokuseret på det når de ekstra kilo har

været en kamp hele livet. Nu har jeg endelig vundet den, og jeg nægter

at den får lov at snige sig ind på mig igen. For første gang i mit liv er

jeg den "slanke" aktive pige - Og ikke den dovne overvægtige.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg så bedre forstå, men så må i jo melde det ud i stedet for at

"konkludere" ud fra de spørgsmål jeg stiller herinde. Jeg bliver sgu lidt

irriteret og ked af at blive sat i bås - Når alt jeg egentlig ønsker er lidt hjælp,

eller vinkler på et spørgsmål der "popper op". Det jo ikke fordi jeg ikke

tænker på andet end de spørgsmål jeg stiller herinde. Og igen vil jeg sige

- Det er altså svært ikke at være fokuseret på det når de ekstra kilo har

været en kamp hele livet. Nu har jeg endelig vundet den, og jeg nægter

at den får lov at snige sig ind på mig igen. For første gang i mit liv er

jeg den "slanke" aktive pige - Og ikke den dovne overvægtige.

Det er sjældent man ser aktive overvægtige piger.

Du er en aktiv pige nu, det skal du bestemt være glad for. Derfor bør du, efter min mening, ikke have så stor fokus på din vægt, da den energi du fyrer af ved din træning nok skal hjælpe dig til at holde det udseende du gerne vil have. Du vil tage på i vægt så snart du for alvor går igang med styrketræningen, men som du også ved er det muskelmasse og ikke fedt. Det er også det jeg mener med at du er slave af et tal. Kig dig selv i spejlet - er du tilfreds med det, så kan du blæse på om du vejer 55 kg eller 65 kg. Det er dig der vil have at du skal ligge på et bestemt tal, i stedet for et bestemt udtryk i dit udseende. Du vejer ca. 60 kg nu, men om 3 måneder vejer du måske 61,5 kg, men ser i virkeligheden slankere ud end nu.

Det jeg vil frem til er at du har alt for stor fokus på et tal i stedet for et udseende. Jeg ville bedre kunne forstå din interesse for vægt hvis du rent faktisk brugte den aktivt til noget - hvis du var bokser, cykelrytter, eller noget andet hvor en høj ydelse/kg er i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Det er sjældent man ser aktive overvægtige piger.

Du er en aktiv pige nu, det skal du bestemt være glad for. Derfor bør du, efter min mening, ikke have så stor fokus på din vægt, da den energi du fyrer af ved din træning nok skal hjælpe dig til at holde det udseende du gerne vil have. Du vil tage på i vægt så snart du for alvor går igang med styrketræningen, men som du også ved er det muskelmasse og ikke fedt. Det er også det jeg mener med at du er slave af et tal. Kig dig selv i spejlet - er du tilfreds med det, så kan du blæse på om du vejer 55 kg eller 65 kg. Det er dig der vil have at du skal ligge på et bestemt tal, i stedet for et bestemt udtryk i dit udseende. Du vejer ca. 60 kg nu, men om 3 måneder vejer du måske 61,5 kg, men ser i virkeligheden slankere ud end nu.

Det jeg vil frem til er at du har alt for stor fokus på et tal i stedet for et udseende. Jeg ville bedre kunne forstå din interesse for vægt hvis du rent faktisk brugte den aktivt til noget - hvis du var bokser, cykelrytter, eller noget andet hvor en høj ydelse/kg er i fokus.

Det kan jeg godt følge dig i. Og som tingene er nu bruger jeg tallene til at finde

ligevægtsindtag og overvåge hvordan min krop reagere på mere mad og mindre cardio.

Jeg er helt med på jeg kommer til at veje mere når jeg for alvor går igang

med at ligge i overskud. Men når jeg som nu stiger i vægt OG i mål omkring

maven - Så er det noget jeg er på vagt over.Jeg høre jo fra alle at mit stofskifte

sikkert ikke kan følge med og jeg derfor vil tage hurtigt på igen. Hvilket jeg for

alt i verden ikke ønsker..

Edited by Cocofantasy
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share