Bend over rowing


Tolle
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg var nede nede i styretræningscenteret i går og så en der brugte meget tid på "bend over rowing". Jeg synes at det så meget usundt ud! :jehon:

Han stod med krum ryg, og forsøgte at løfte meget mere end han tydeligvis kunne (130-140 kg) Når så han ikke kunne holde den mere, så væltede han bare forover og var lige ved at falde over sig selv og stangen. Dette gentog sig 6-7 gange med mere og mere vægt på, under meget høje skrig og råben!! :unsure:

Er det virkelig sundt??? :confused2:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bent-Åge rowing er en af de bedste rygøvelser, men den skal selvfølglig udføres korrekt. Den foroverbøjede stilling gør at det er meget vigtigt at holde spændingen i lænden under hele øvelsen. Korrekt udført er der ikke noget usundt ved denne øvelse, men du bør nok ikke køre den som ham makkeren i dit center.

Link to comment
Share on other sites

jeg har altid kørt DB udgaven og har været godt tilfreds med den, men jeg ved ikke hvad der er bedst!!

man siger det er bedst at køre øvelser med frie vægte..er det så ikke endnu bedre at dele det op og køre med to??..jeg tænker på den krævede stabilitet og at man ikke kan "snyde" ved ubevidst at lade den ene side tage det største slid!!! :pullup:

Link to comment
Share on other sites

Nu kan der også slås et slag for bb rows ved det at den er den modsatrettede bevægelse af bp. Man kan tage et tilsvarende greb på stangen, og derved ramme præcist de muskler der er antagonister til bp, såsom trapezius og rhomboideus. Med db rows vil der være en tendens til at det bliver ren latissimus.

Hvis man har problemer med den nedre ryg, eller som jeg føler, at man bruger for meget fokus og energi bare på at holde sig (lodret) kan man læne sig op af en preacherbænk med brystet. Det giver en helt ren bevægelse uden assistance fra andre muskelgrupper, der får rigeligt med arbejde i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt!

Men er DB så den øvelse som jeg har set folk udføre ved at tage en håndvægt, sætte det ene knæ og ene hånd op på en bænk og trække bagud?

Hvis ja, er den øvelse så ikke bedre end BB for den uøvede? :confused2:

- Tolle

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt! Men er DB så den øvelse som jeg har set folk udføre ved at tage en håndvægt, sætte det ene knæ og ene hånd op på en bænk og trække bagud?

Hvis ja, er den øvelse så ikke bedre end BB for den uøvede?

Det kommer efter min mening an på omstændighederne. Hvis man har en der har styr på øvelsen der kan hjælpe en med at udføre den korrekt, så skulle der ikke være nogle problemer for nybegynderne. Omvendt, hvis man kun har set øvelsen i en bog og selv prøver sig frem er det nok bedst at køre med DB hvor man ligger knæet på en bænk, så skulle svajet i lænden ikke være noget problem!

- Torben

Link to comment
Share on other sites

Det er OK, kanin! :) Specielt lige i starten skal du nok bruge spejle, så du er sikker på den rette bevægelse. På sitet exrx.net kan du se øvelsen udført:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...entOverRow.html

Det er nemt at forfalde til at "sjuske" lidt, fx. køre albuen for langt ud eller bruge skuldre/ryg til at slynge håndvægten op ...

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget som sådan galt i at køre til failure i bent over rows. Jeg tror det Niels mener, er at han generelt ikke er fortaler for at man anvender failure træning :)

Thomas

Jeg har endnu ikke helt fattet hvad forskellen på at køre til 'max' og køre til 'failure' er?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har endnu ikke helt fattet hvad forskellen på at køre til 'max' og køre til 'failure' er?

Når man kører "max" så er det normalt en betegnelse for at se hvor meget man maksimalt kan løfte i en øvelse.

Når man kører til failure, er når man kører en øvelse og man ikke kan gennemføre den sidste repetion. F.eks. i bænkpres hvor man ikke kan få stangen op!

- Torben F

Link to comment
Share on other sites

Ok, nu kan det godt være jeg spørger lidt dumt!

Men er DB så den øvelse som jeg har set folk udføre ved at tage en håndvægt, sætte det ene knæ og ene hånd op på en bænk og trække bagud?

Du skriver bagud - i rows føres håndvægten op til øverste del af brystet - ikke bagud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share