Labor


psykweb
 Share

Recommended Posts

Opsummering uge 35

Mandag: styrketræning: squat og bænkpres; meditation: 9min

Tirsdag: løb: 30min E + 6 stigningsløb; styrketræning: resterende assistance fra mandag; meditation: 6min

Onsdag: fri

Torsdag: styrketræning: dødløft 1+

Fredag: styrketræning: military 1+; løb 10min E, 2x1.000m T og 10min E

Lørdag: fri

Søndag: løb: 40min E; meditation: 12min

Dertil noget ustruktureret mobilitet og SMR.

Igen en tilfredsstillende uge forstået således, at jeg har trænet det planlagte. Jeg vil forsøge at øge mængden af meditation i næste uge. Muligvis også begynde at strukturere mobilitet og SMR.

Uge 36 kommer til at ligne. Jeg forventer dog at løbe en coopertest.

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Lørdag, uge 36

Løbetræning - testløb

Opvarmning

SMR og udstrækning af underben og baglår

Løb

10min E, 68% VDOT

3 stigningsløb

Coopertest 2.700m

10min E, 67% VDOT

Perfekt. 2.700m var målet og forventningen. En god fremgang stort set kun på baggrund af træning i easy-pace samt stigningsløb. Det var dæleme hårdt :-) Det flytter mine træningstempi en del, hvilket også forklarer, hvorfor jeg har haft lyst til at løbe hurtigere under træning. Testen blev udført et nyt sted på en gammel bane, som oprindelig var en grusbane, men nu er blevet en hård græsbane pga. manglende vedligehold. Ikke optimalt.

Link to comment
Share on other sites

Tak skal du have. Det skal nok ende med at blive til mere end tilstrækkeligt, uden jeg dog tror, det bliver vildt :-)

Jaja, det skal nok blive godt!

Hvad løb du på din sidste cooper test, og hvor langt tid siden er det?

Edited by 321
Link to comment
Share on other sites

Tirsdag I, uge 37

Løbetræning

30min E, 68% VDOT

+ 6 stigningsløb

Det nye træningstempo skal jeg lige vænne mig til. Det snyder jo lidt, da træningsintensiteten på papiret er den samme.

Var i øvrigt helt kørt flad i går oven på en hård weekend med alt for lidt søvn, så jeg tog en slapper.

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag II, uge 37

Styrketræning

Opvarmning

Mobilitet

Squat 5+

5 x 47,5kg

5 x 60kg

5 x 72,5kg

5 x 77,5kg

5 x 90kg

8 x 102,5kg - rart at føle, at det er tungt, men at der alligevel er til mere.

Boring But Big squat

3 x 10 @ 60kg

Atomic sit ups

4 x 15

Jeg forsøger mig nok med blot tre set i stedet for fem her i starten med boring but big som assistance.

Det irriterer mig, at jeg ikke formår at køre bænk i dag også. Vil helst holde det på to styrketræningspas.

Link to comment
Share on other sites

Det er et pseudo-kondital eller pseudo-V̇O2max, som man estimerer på baggrund af et konkurrenceresultat. Jeg bruger testløb istedet. Fordi man bruger løbepræstationer til at estimere sit VDOT, er det ikke alene et udtryk for ens evne til at optage ilt, men må nødvendigvis også være et udtryk for ens løbeøkonomi (og evne til at udholde smerte).

Pointen er dog, at det er et bedre udgangspunkt for beregning af ens træningstempo, fordi en person med et højt kondital og dårlig løbeøkonomi i princippet vil skulle træne i samme tempo som en person med et lidt lavere kondital, men en bedre løbeøkonomi for at træne med samme intensitet (procent af maximal iltoptagelse).

Jeg kan så ikke helt finde ud af, om det ville være mere korrekt af mig at skrive % af maksimal iltoptagelse, fordi det i princippet er det, jeg mener. Jeg har dog ikke fået målt min iltoptagelse, og derfor synes jeg måske det er mere passende at anvende termen VDOT.

Mine træningstempi er beregnet med udgangspunkt VDOT, og er

Easy-pace (E) omkring 67% af den maksimale iltoptagelse

Tempo-pace (T) omkring 88% af den maksimale iltoptagelse

Interval-pace (I) omkring 98-100% af den maksimale iltoptagelse

Det helt korte svar er derfor, at du kan betragte % VDOT som % af maksimal iltoptagelse :-)

Håber det bringer lidt klarhed.

Link to comment
Share on other sites

Nej. Jeg måler det gennemsnitlige træningstempo (GPS) og regner derfra ud, hvilken procent af min maksimale iltoptagelse, det svarer til. Jeg har et regne ark, der gør det automatisk.

Men man kan også bruge pulsen til det samme.

Det vil være smart på ture med bakker, trails, vind osv., da tempo her vil give et misvisende billede.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ret kompliceret.

Dit kondital er: Cooper resultat, divideret med din kropsvægt.

VO2Max ligger på 25-27% af din maximale hastighed.

Eller sagt på en anden måde,

På 85%hr ligger din VO2Max.

At du regner det udfra tempo, vil næsten altid være misvisende medmindre du træner på bånd eller bane, indendørs. For som du selv er indepå vil stigninger, vind, vejr, træthed osv. alle gøre resultatet misvisende.

Ved at regne udfra puls vil du få en meget mere nøjagtig måling.

Men hvis det virker for dig er det jo perfekt. Og det lader det til at det gør :)

Link to comment
Share on other sites

Det er baseret på "Jack D's Running Fomula".

Han anbefaler at bruge pace frem for puls. Pulsen er også påvirkelig af vejret, træthed, restitution, væske, søvn osv. og er ligeså forbundet med en unøjagtighed.

Jeg beregner ikke mit kondital, men min VDOT basret på de tabeller, der er i "Running Formula".

På den måde er det ret enkelt.

Nu er det de principper, jeg følger for en tid. Jeg påstår ikke, det er de bedste. Det skal have en fair chance, og jeg synes det tillader, at jeg har styr på tempo, intensitet, mængde, belastning osv.

Link to comment
Share on other sites

Søndag, uge 37

Styrketræning

Opvarmning

Mobilitet

Dødløft 5+

5 x 35kg

5 x 45kg

5 x 52,5kg

5 x 57,5kg

5 x 67,5kg

10 x 75kg - fornemmes meget let. Det er grebsstyrken, der belastes mest

BBB Dødløft

3 x 10 @ 45kg

Military 5+

5 x 20kg

5 x 22,5kg

5 x 27,5kg

5 x 30kg

5 x 32,5kg

6 x 37,5kg

BBB Military

10 x 22,5kg + 8 pull ups

10 x 22,5kg + 8 pull ups

10 x 22,5kg + 8 pull ups

Kan ikke lige finde ud af, hvordan jeg vil køre assistance. Mangler lidt i dag. Synes det tager lang tid med to hovedøvelser i en træning inkl. assistance. Styrketræning er egentlig ikke der, mit hovedfokus skal ligge. så må lige i tænkeboks. Måske nogle calisthenics rutiner med pullups, dips, push ups, maveøvelser, core osv. ind på andre tidspunkter i løbet af ugen. Det vil ramme godt ind i mit overordnede mål, og samtidig vil jeg kunne holde fokus i styrketræningen på en hovedøvelse og en assistance øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Fredag, uge 38

Løbetræning

5,5km E

Mandag - torsdag har ugen været i opbrud af nødvendige, men uforudsete grunde. Det er helt ok betragtet lidt fra oven, men føles selvfølgelig ikke så fedt med sådan et afbræk i træning. Det betyder vel ikke noget i det store.

Tager lige de sidste dage lidt på slum. Måske en løbetur mere og lidt styrke, hvis det kan passes ind. Næste uge kører vi igen :-)

Link to comment
Share on other sites

Tirsdag, uge 39

Styrketræning

En ustruktureret lettere omgang indeholdende øvelser med kb, vægtløftning og push ups.

Jeg er i færd med at flytte mit træningsgrej ind i et andet rum, så wendler er lige på pause, da jeg pt kun kan lave øvelser fra gulv. Jeg håber på, at jeg i løbet af et par uger, kan have det nye rum klar.

Jeg er ved at komme ind på sporet igen.

Edited by psykweb
Link to comment
Share on other sites

Fredag, uge 39

Styrketræning

Blanding af squat, pull ups, dips og hanging leg raise.

Endelig har jeg fået grejet sat op i et opvarmet og isoleret fyrrum og løst udfordringen med lofthøjden. Lækkert jeg nu har et sted, som tillader styrketræning under gode vilkår hele vinteren. Nu skal der bare lidt finish til rummet. Måske males lidt, fjernes et fastmonteret bord, måske laves en platform, der tillader drop af vægte. Det fundamentale er dog på plads.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share