Cykling - Jagten på en bedre FTP (w/kg)


WBO
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, Kermit skrev:

Spændende! Meld endelig retur om det virker for dig. Er selv begyndt på Pillars Triple Magnesium, og ser spændt på om jeg ser en effekt i morgen. 

Derudover læste jeg at udstrækning faktisk har en sindssyg positiv effekt på kramper. Så gerne før træning handler det om at få strukket ud. 

Meld også gerne retur omkring de pillars triple der. Hvordan er du kommet på dem?

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, WBO skrev:

Meld også gerne retur omkring de pillars triple der. Hvordan er du kommet på dem?

Det startede med Joakim Bukdal, som er en af dem der har Cranks and Coffee i Klampenborg, postede om dem på sin IG. Så kiggede jeg lidt på det, men faldt aldrig rigtig i. Så begyndte de at lave sponsoreret content i Veloropa podcasten, og så kom jeg til at tænke på dem. Da de så også dukkede op i Nero podcasten, så tænkte jeg at det næsten måtte være et tegn :bigsmile:

Uden at have sat mig super meget ind i det, så er det en tidligere rugbyspiller der har udviklet det, og skulle være en sammensætning af forskellige former for magnesium. Det er nemlig sådan at der findes en del forskellige former for magnesium, som alle har forskellige egenskaber. Jeg har jo bare altid taget "Magnesium", men uden at tænke over hvilken form det har været. Og en del snakker jo om at magnesium kan være en medvirkende faktor til at undgå kramper. Så nu prøver jeg, om ikke andet skulle det have en super god effekt på søvn også :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kermit skrev:

Bare på deres hjemmeside - https://pillarperformance.eu/

Tog omkring en uge at komme, og smager egentlig okay. Valgte wild berry varianten :D  

Nu har jeg bestilt dem også :P - Bare i pilleform. Det synes jeg er rarere, især hvis man skal tage det inden sengetid, så jeg ikke skal op og pisse om natten :D 

Link to comment
Share on other sites

Spændende om det virker!

Der er næppe noget man indtager oralt der kan have en effekt så hurtigt, men derfor kan det jo godt være effektivt alligevel. Jeg kunne godt have brugt et par stykker da jeg kørte grejsdal forrige år. Der lå jeg nok to gange ti minutter i en grøft og hyggede med kramper...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Status på træningen siden sidst. 

 

Jeg lavede både den vo2 max træning, hvor jeg var flyvende og styrketrænede samme dag. Det gjorde så, at jeg havde vanvittig ømme ben, og de var stadig ømme da jeg skulle kører løb om torsdagen. Så det blev en hård dag. Op til løbet havde jeg spist og fået drukket godt med elektrolytter m.v. og jeg havde to store 950ml dunke blandet op med 160 carbs hver - det skulle gerne holde mig til omkring de 120km hvor 3. depot lå. Jeg endte med at indtage omkring 90carbs i timen henover de 190km. 

 

Start lød, og vi kom godt igang - jeg befandt mig i den øverste del af feltet, og jeg havde det egentlig fint. Jeg kunne godt mærke ømheden i bentøjet muligvis kunne sætte en begrænsning, men jeg kom med opover de første større og længere bakker. På lyngvejen, der varer ca. 4 minutter, blev der presset på, og jeg og 10 andre fik vristet os fri fra det øvrige felt. Her holdte hullet, og efter en 10 km kunne vi ikke længere se det jagtende felt. Jeg forsøgte så vidt muligt, at undgå at bremse for meget, og tage sving i fart så jeg ikke skulle spendere for meget energi for at få mig op i fart igen (jeg er lidt tung jo) og synes det lykkedes meget godt. Efter ca. 1 time af løbet, var der 5 mand der stak fra feltet - og jeg gad ikke jagte, og de ville de andre heller ikke rigtigt, så vi lod dem kører og trykte selv bare jævnt på. Men til sidst slap de ud af syne. Efter halvanden time og 260 w og knap 300 NP watt, så kunne jeg alllerede mærke at kramperne var på vej.. fandeme lige godt satans det allerede skal ske.. vi mangler stadig like 130km :4jumpy: - men jeg fik åbnet den føromtalte "hotshot" og fik den drukket. Jeg ved ærlig talt ikke om det hjalp, men jeg kom med nød og næppe opover flere bakker, og kunne strække kramperne i venstre baglår lidt ud. Jeg kunne godt kører op til de der 300w uden at krampen holdte sig fastlåst, men når vi kom opover, så blev det sgu svært. Men krampen blev holdt lidt i stak, og jeg havde lidt en lovlig undskyldning for ikke tage for mange føringer. Efter 140km, samlede vi et par stykker op fra de andet udbrud - tænker de var gået lidt kolde. Og det endte da også med de slap vores gruppe. Jeg kom ind med gruppe 2, før feltet men hele 17minutter efter vinderen. Vi kom igennem de 190km og 2300HM på 5 timer og 27minutter. Det blev til 220 rå watt og 260 NP henover distancen. Med transport km nåede jeg opover 200km den dag - og så er der lagt på til LaMarmotte!

 

Efterfølgende dage holdte jeg en hel dag off, og så tog jeg to lavere z2 ture. Og holdte så fri om mandagen, og kørte så igen igår. Det var meningen jeg skulle tage en GRASPOR test, og det gjorde jeg også - men pludselig mistede man bare dataen fra grasporen, og så var den test done. Så endte med at tage en svededragt på og kørte 30m varmetræning på HT istedet. Nu er jeg så desværre ramt af noget sygdom - det anede mig godt, efter vores unger har været syge - og jeg plejer altid at få raget til mig. Så nu håber jeg, at jeg kan nå på højkant inden fredag, hvor vi kører til Harz. Det tegner desværre til at blive en våd fornøjelse, så det er jeg lidt irriterereret over. 

 

Stats 15-05:

Vægt: 80.3

FTP: 336

WKG: 4.18

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Harz tur!

 

Så kom jeg igennem Harz, og det var 3 fine dage. Desværre så var vejret ikke specielt meget med os, og vi kom ud i vel nok ialt 5 timers regnvejr. Men det er hvad det er. Poweren er intakt, og synes egentlig jeg fik sat nogle ret gode tider - og fik også sat PR på et par steder. Bl.a. op af Hohegies, hvor jeg kørte 13m med knap 370w i snit - hvilket jeg synes er godkendt! 

 

Derudover fik vi også kørt brocken, og her tog jeg min kammerats tid, hvilket var hvad hele turen til Harz nærmest drejede sig om for mit vedkommende. Brocken fra Elend, blev kørt på ca. 42 minutter og med 320w i snit.

 

Så det tegner sig mod, at jeg ender med at kører lamarmotte med god power i benene, nu mangler der bare at blive skåret et par ekstra kg af, hvor jeg pt. sidder på 80.5kg - så lige lidt mere end sidste opdatering - jeg synes dog, at jeg er begyndt at kunne spise mindre, uden at være sulten - og er meget opmærksom, så jeg har en forventning om at jeg inden lamarmotte godt kan snige mig ned på omkring 79kg - og forhåbentlig måske lige snitte slutningen af 78 :raisebrow:

 

Og nu fik Kermit mig til at kigge på hjul fra CWR Works, og det ender også med at blive samme bestilling som ham - så må vi se om de når at komme inden lamarmotte, eller efter. Det gør dog ikke den store forskel, for tror jeg er mest bekvemt ved at beholde bontragerne på, indtil efter lamarmotte.

Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Kermit skrev:

Flot at du er kommet godt ned i vægt. Hvis hjulene når at lande inden du skal afsted, så ville jeg sgu nok overveje om ikke du skal køre på dem, de er trods alt lettere og mere aero. Men hvis det blæser lidt, så er Bontrager hjulene nok at foretrække. 

Ja, du har nok ret. Og de skulle gerne være fine i sidevind, pga. bredden er større - fortalte de mig. Grunden til at jeg var lidt tilbageholdende var sidst jeg kørte LaMarmotte, der kørte jeg med 50mm profiler - og for satan det blæste på toppen af Galibier - så der blev jeg noget rusket i høj fart. Men hvis de når at komme en uge op til, så tror jeg også jeg skrifter, og får trænet lidt på dem inden. Det er trodsalt like 200g lettere end mine bontragers - og det er jo alligevel en del når det er roterende vægt? (Er der ikke noget om roterende vægt gør mere? end blot at "tabe" sig de 200g?)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det siger man. Men det er igen en sandhed med modifikationer. For hvis du nu har to hjulsæt der vejer det samme, men på det ene er fælgens vægt 50% og på det andet er fælgens vægt 80%, så er det første hjulsæt "lettere" fordi det kræver mere at få fælgen op i fart. Derfor kan du faktisk også have et tungere hjulsæt, hvor fælgen er lettere, som er mere ideelt. 

Men jeg tænker at CRW hjulene er helt igennem optimale. Og det med den brede fælg læste jeg også godt om. Der er en 62 lang siders tråd på Weightweenies omkring hjulene, hvor Chinacycling (PandaPodium) også ofte skriver og svarer. Der kan man også læse lidt mere om hvordan der har været udfordringer med hjulene, og hvordan de fikser dem. 

Link to comment
Share on other sites

Kæft, hvor I nørder igennem, I to. Det er skønt - keep it up! Det gør jeg så ikke længere, men er dog faldet over den debat om rytternes mere kompakte position på cyklen, der raser lige nu. For det er ikke bare de smallere styr, der gør sig bemærket. Rytterne rykker også længere frem med bagdelen og slammer ikke nødvendigvis frempinden helt i bund. Billedet illustrerer det meget godt - ja, ja, det ene er i bjergene, og det andet er en enkeltstart, men alligevel. Både Pogacar og Vingegaard 'klumper mere sammen' i en kompakt stilling end det tidligere ideal, og det ser ud, som om de sidder mere oprejst. Eftersom de bliver målt i hoved og røv, så er det jo nok mere aerodynamisk og energibesparende.

PS: Per Bausager er inde på det inde på sin FB-side. Kan ikke lige linke til det her, men det er ret interessant.
 

Skærmbillede 2024-05-24 085317.png

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Ja der er virkelig sket meget på bikefit fronten. Da jeg startede, som vel egentlig kun er en 15-16 år siden, var det frem med klampen, knæ over pedalakse etc. Og før det var det jo den helt klassiske med at saddelhøjden var en knytnæve om saddelpinden, og så sad man godt :D 

Sadler er blevet kortere, geometri på cykler blevet mere aggressive, klamperne flyttet tilbage, styr blevet smallere og greb drejet ind. Positionen nu er i virkeligheden langt mere TT agtig, og det fungerer. Det er ret interessant, og ikke mindst spændende om vi med tiden ser en tilbagevenden til de mere gamle ting. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Kermit skrev:

Jo, det siger man. Men det er igen en sandhed med modifikationer. For hvis du nu har to hjulsæt der vejer det samme, men på det ene er fælgens vægt 50% og på det andet er fælgens vægt 80%, så er det første hjulsæt "lettere" fordi det kræver mere at få fælgen op i fart. Derfor kan du faktisk også have et tungere hjulsæt, hvor fælgen er lettere, som er mere ideelt. 

Men jeg tænker at CRW hjulene er helt igennem optimale. Og det med den brede fælg læste jeg også godt om. Der er en 62 lang siders tråd på Weightweenies omkring hjulene, hvor Chinacycling (PandaPodium) også ofte skriver og svarer. Der kan man også læse lidt mere om hvordan der har været udfordringer med hjulene, og hvordan de fikser dem. 

Virker til at de er meget serviceorienteret. Er sgu spændt på at få dem, og se hvilken effekt de har kontra mine bontragers. Tror jeg kan mærke meget. 

Link to comment
Share on other sites

Så er der præcis 32 dage til LaMamotte! Fuck.. Det er jo bare lige om lidt! Føler jeg mig klar? Ja.. både og! Jeg synes træningen går ganske udmærket, og efter Harz turen, brugte jeg egentlig den resterende del af ugen på, at bare hvile og kører nogle lettere z2 ture - dog blev det lige til 130km i weekenden om lørdagen, men det var udelukkende z1-2. Så forholdvis frisk i bentøjet, så hoppede jeg på HT igår, da det hele dagen regnede udenfor..

 

Her kørte jeg en lille opvarmning og derefter 30m på 250w, inden jeg startede på den første blok af over/under intervaller, som jeg kørte 3 x 8 min af. Det var 3m 320w, 1m 360w, 3m 325w, 1 m 360w. Så jeg synes også efter sidste sæt, at jeg var noget træt i kroppen - programmet sagde herefter 30m på 250w igen, men her stoppede jeg, og tog min sveddragt på, og kørte 30m varmetræning istedet på omkring de 180-200w. Det var en hård med lækker træning! Ellers er planen, at jeg skal ud med en lokal cykelgruppe og kører noget kriterium på torsdag med en kammerat, hvis vejret arter sig - og ellers et par længere ture i weekenden. Næste weekend skulle den egentlig stå på UCI Svendborg, for at forsøge kvalificere mig, men her til morgen fik vi lige en mail, at der var kommet ændringer således at alle klasserne starter sammen, og at ruten ikke vil være helt lukket for trafik alligevel pga. valgstederne. Det ændrer lidt min holdning til at ville kører ræs for at kvalificere mig, da det bliver total kaos, og jeg har ikke lyst til at styrte 2 uger inden Lamarmotte... jeg prøvede sidste år at styrte 2 uger inden et bjergløb i udlandet, og det er altså ikke rart. Så jeg har spurgt om jeg kan få mine penge tilbage.. at betale næsten 800kr for et ganske enkelt, motionistløb, det gider jeg simpelthen ikke... 

 

Stats:

FTP: 336

Vægt: 79,7

Wkg: 4.22 ( Det betyder sgu at ligne noget - kan man mon nå 340w FTP og 78kg inden la marmotte)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share