DR2 i aften


allerup
 Share

Recommended Posts

Meningen med diktator/jesus-tingen var, at Arno var helt ligeglad med, hvad en person stod/står for - så længe vedkommende evnede at blive berømt.

Pointen er: det vidner måske om en hvis mangel på værdier. Det er vel ikke godt at blive berømt på en eller anden måde - det må da gerne være for noget godt, man blir husket. De færreste mennesker ønsker trods alt herostratisk berømmelse!

Også det med faren var ret koldt. Og det med bevidst at fodre "kolleger" med forkerte informationer og køre dem ned mentalt var på vippen - selvom det nok sker inden for alle sportsgrene.

Jeg hører nok til dem, der mener, han burde ha ofret den BB-konkurrence til fordel for faderens begravelse og moderens følelser.

Ingen tvivl om, at Arnos person var det mest spændende i den dokumentar. Han kan jo også have spillet en rolle (skuespiller er han vel, selvom han har få strenge at spille på).

Og cool og intelligent og humoristisk var/er han i hvert fald.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

JARVIG: Forklar mig hvorfor langsom eccentrisk ikke er godt i hypertrofiøjemed.... (hint hint - HST)

Hvis man i forvejen køre en kontrolleret og langsom eccentrisk fase, så er det IKKE smart at sænke vægten ENDNU langsommere. Hvis man kører med eccentriske faser, som er overdrevent langsomme, så sviner man ALT for meget med ATP´en, hvilket gør at man kan tage langt færre gentagelser end man ellers ville have kunnet. Men det er da rigtigt, at kører man med en relativ hurtig eccentrisk fase, så er der plads til at sænke tempoet lidt, så man forlænger TUT på den måde.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Meningen med diktator/jesus-tingen var, at Arno var helt ligeglad med, hvad en person stod/står for - så længe vedkommende evnede at blive berømt.
Jeg tror du ligger lidt for meget i det. Jeg tror bestemt ikke det skulle opfattes som om at Arnold ville ønske berømmelse for en hver pris. Jeg tror nu bare at han kastede tilfældige eksempler på bordet.
Pointen er: det vidner måske om en hvis mangel på værdier

Og det kan du konkludere udfra en enkelt sætning ?? Helt ærligt. Er det ikke lidt langt ude, at du udfra en enkelt sætning, som du måske endda har misforstået, er i stand til at analysere dig frem til at Arnold har et forkert sæt af værdier ??

Også det med faren var ret koldt
Nej, det synes jeg egentlig ikke. Hvis du vidste lidt om Arnold´s opvækst, så ville du vide at faren var et dumt svin. Arnold´s opvækst er ikke meget ulig Lou Ferrigno´s opvækst. Arnold fik en MEGET striks opdragelse af hans far, og deres forhold var bestemt ikke et normalt far-søn forhold. Så jeg forstår da godt Arnold. Hvorfor fanden skulle han spilde tid på sin far´s begravelse, når faren ikke har ofret et seriøst minut på hans søn hele hans liv.
Og det med bevidst at fodre "kolleger" med forkerte informationer og køre dem ned mentalt var på vippen - selvom det nok sker inden for alle sportsgrene.

Come on. Så naiv er du da vel ikke. For det første, så er en konkurrence nu engang en konkurrence. Man forærer sgu da ikke noget væk til sine konkurrenter, og kan man vildlede dem lidt, så er det sgu da dem der er dumme. For det andet, så var meget af det spil man så i Pumping Iron da iscenesat for alle pengene. Det er da ganske rigtigt hvad Craw siger. Der er da ingen som ville se filmen, hvis det kun var ren træning. Der skal flettes lidt drama ind i også.

Jeg hører nok til dem, der mener, han burde ha ofret den BB-konkurrence til fordel for faderens begravelse og moderens følelser.

Ja, for du kender nemlig hele Arnold´s livshistorie, så du er da klart i en bedre position til at tage vurdere hvad der er klogest.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ian King og andre på T mag har argumenteret for, at hypertrofimæssigt, sænker mange faktisk vægten for hurtigt... men det kan vi altid snakke om på en hypertrofitråd senere :)

God pointe - men som du selv siger: Den hører ikke til her.

At snakke om en træningsteknisk detalje giver kun mening, hvis vi antager at alt andet udføres "optimalt" og vi kun snakker om variationerne i respons på ændringer i denne ene detalje.

Så argumentationen var underforstået selvfølgelig at man allerede udførte sin koncentriske og excentriske fase i det rette tempo. Og sænker man hastigheden udover det "optimale" i den excentriske fase, så vil TUT godt stige, men det mere end sker på bekostning af at de motoriske enheder trættes mere end godt er. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Meningen med diktator/jesus-tingen var, at Arno var helt ligeglad med, hvad en person stod/står for - så længe vedkommende evnede at blive berømt.

Jeg tror du ligger lidt for meget i det. Jeg tror bestemt ikke det skulle opfattes som om at Arnold ville ønske berømmelse for en hver pris. Jeg tror nu bare at han kastede tilfældige eksempler på bordet.

Det kan godt være, det ikke betyder så meget. Det er en lille brik i en mosaik af et spændende menneske.

Men han lægger ud med at sige noget i retning af "jeg har altid beundrer diktatorer".

Man forærer sgu da ikke noget væk til sine konkurrenter, og kan man vildlede dem lidt, så er det sgu da dem der er dumme.
I know - det siger jeg jo også. Men nu er det vist tildels hans træningskammerater, han vildleder. Men det får så være. Det bidrager i hvert fald ikke til billedet af en sympatisk sportsmand.
QUOTE 

Pointen er: det vidner måske om en hvis mangel på værdier

Og det kan du konkludere udfra en enkelt sætning ?? Helt ærligt. Er det ikke lidt langt ude, at du udfra en enkelt sætning, som du måske endda har misforstået, er i stand til at analysere dig frem til at Arnold har et forkert sæt af værdier ??

Jeg analyserer ud fra en del småbrikker. That's all. Hvis man ser den dokumentar og ud fra den slutter, at Arno dengang var en hjertevarm, vænnesæl person, så skal man altså ha pudset briller. :lol:

TJ, bemærk de sproglige nuancer, jeg bruger. Jeg skrev bevidst "måske", for hvem er jeg at dømme en mand ud fra en lille film? Jeg kaster bare nogle tanker på bordet. Det skal ikke læses som min version af de 10 bud.

Jeg vil stadig mene, Arnold var/er en person som VIL frem - også hvis det betyder at se bort fra mere sympatiske hensyn. Sådan har store personligheder altid gebærdet sig - så hvorfor ikke han?

Hvis du vidste lidt om Arnold´s opvækst
Igen lidt af den der "hvis du vidste så meget som mig, så kunne du tillade dig at mene noget". Gaab ...

Om ikke andet, ku han ha gjort det for sin mor. Faderen var vel nærmest ligeglad. Desuden burde fjendskab ende ved graven. Men det er Arnos valg - igen ikke et sympatisk træk i sig selv.

For det andet, så var meget af det spil man så i Pumping Iron da iscenesat for alle pengene.

Enig - det skrev jeg vist også.

Ja, for du kender nemlig hele Arnold´s livshistorie, så du er da klart i en bedre position til at tage vurdere hvad der er klogest.

Den er ret lav, så jeg ikke burde svare. Men jeg tror, den her tråd handlede om en film - ikke om at læse Arno's samlede værker. Jeg forholder mig til det billede, Arno m.fl. vælger at skabe af sig selv i Pumping Iron. Jeg kender ikke manden. Og det gør du heller ikke.

Link to comment
Share on other sites

I know - det siger jeg jo også. Men nu er det vist tildels hans træningskammerater, han vildleder. Men det får så være. Det bidrager i hvert fald ikke til billedet af en sympatisk sportsmand.
Jeg er såmen heller ikke uenig i at Arnold rent faktisk var en små usympatisk person. Men man behøver heller ikke gøre ham værre end han er/var. Arnold var en egoist ud over alle grænser. Hans mål var at blive den bedst byggede mand i verden. Og hvis det betød at han måtte træde nogle folk over tæerne, så var det bare ærgeligt. Og egentlig kan jeg ikke se noget problem i det. Ofte bliver man ikke den bedste til noget rent sportsligt ved at være mr. nice guy. Der skal være et drive og en "jeg-er-bedre-end-alle-de-andre" attitude.
Hvis man ser den dokumentar og ud fra den slutter, at Arno dengang var en hjertevarm, vænnesæl person, så skal man altså ha pudset briller.

Det kommer an på hvad du mener med det du siger ?? Hvis du siger at Arnold i forbindelse med hans sport virkede kold og kynisk, så har du nok til en vis grad ret. Men at påstå at Arnold ikke kan være hjertevarm og en god ven i andre aspekter af livet, er nok lidt snæversynet. Folk er nu engang anderledes, når det drejer sig om sportslig konkurrence.

TJ, bemærk de sproglige nuancer, jeg bruger. Jeg skrev bevidst "måske", for hvem er jeg at dømme en mand ud fra en lille film? Jeg kaster bare nogle tanker på bordet. Det skal ikke læses som min version af de 10 bud.
Fair nok :)
Jeg vil stadig mene, Arnold var/er en person som VIL frem - også hvis det betyder at se bort fra mere sympatiske hensyn. Sådan har store personligheder altid gebærdet sig - så hvorfor ikke han?

Enig !!

Igen lidt af den der "hvis du vidste så meget som mig, så kunne du tillade dig at mene noget". Gaab ...
Meget muligt. Men det ændre ikke på det faktum, at lige netop scenen hvor Arnold fortæller at han ikke tog med til sin fars begravelse, har forskellig betydning, alt efter hvor meget man kender til Arnold´s opvækst. For dem som ikke kender til Arnold´s opvækst, så virker det som om at manden er følelseskold, og besat af hans sport. Det er da muligt at hans sport betød mere for ham end den gjorde for så mange andre, men jeg tror situationen havde set anderledes ud, hvis det var hans mor som døde på det pågældende tidspunkt. Arnold havde vitterligt ikke meget tilovers for sin far, og det kan man vel ikke klandre ham, hvis han er blevet misbrugt på det groveste, rent mentalt, igennem hele hans opvækst.
Om ikke andet, ku han ha gjort det for sin mor

Enig. Men så langt tænker man ikke, når hele ens person er gennemsyret af bitterhed over at man aldrig har haft en far som har givet en kærlighed, og som aldrig har været tilfreds med det man har gjort eller sagt.

Den er ret lav,

Måske. Men det pisser mig nogen gange af, når folk har travlt med at male billeder af folk, på baggrund af ganske få indtryk. Mennesket er heldigvis meget dybere, end som så. Det er umuligt at danne sig et ordentligt indtryk af et andet menneske, på 1 time og 20 minutter.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis den eccentriske del af udførelsen bliver for langsom, opfatter musklerne det som en quasi isometrisk udførsel, og derved et mindre hypertrofi respons.

(har ikke læst resten af debatten, så bare lige ovenstående ang. langsom eccentrisk udførsel :))

Link to comment
Share on other sites

Jeps - jeg taler nu heller ikke ekstremt langsom excentrisk, men som Blackmoore skriver er der mange der udfører excentrisk for hurtigt i det daglige.

HST´s excentriske del anbefales at tage omkring 4 sek. - meget langsommere kan det vel svært udføres med en 90% vægt ;) uden man bliver dræbt af smerter.

En excentrisk på 2 - max 3. sek. må være ganske udemærket...

Jarvig: Du skriver diskusionen ikke hører hjemme her - dette er nok korrekt - omvendt er det en diskussion af en del i filmen der kan virke ganske underligt på nutidstrænende, hvorfor en diskussion meget vel kan foregå i denne tråd hvor dem der har set filmen og undret sig - givetvis kigger.

Jeg medgiver dog at tråden også kunne ligge i "maksimal muskelvækst" eller deromkring ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeps - jeg taler nu heller ikke ekstremt langsom excentrisk, men som Blackmoore skriver er der mange der udfører excentrisk for hurtigt i det daglige.

Det kommer selvfølgelig an på hvad man træner for. For er målet styrke, så er det IKKE hensigtsmæssigt at sænke vægten langsomt. Er klar over at diskussionen går på muskelmasse, men der skulle nødigt opstå misforståelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Meget muligt. Men det ændre ikke på det faktum, at lige netop scenen hvor Arnold fortæller at han ikke tog med til sin fars begravelse, har forskellig betydning, alt efter hvor meget man kender til Arnold´s opvækst. For dem som ikke kender til Arnold´s opvækst, så virker det som om at manden er følelseskold, og besat af hans sport. Det er da muligt at hans sport betød mere for ham end den gjorde for så mange andre, men jeg tror situationen havde set anderledes ud, hvis det var hans mor som døde på det pågældende tidspunkt. Arnold havde vitterligt ikke meget tilovers for sin far, og det kan man vel ikke klandre ham, hvis han er blevet misbrugt på det groveste, rent mentalt, igennem hele hans opvækst.

Det er lidt spændende så, at han jo konkurrerer mod ham den lille kække fyr fra Sicilien og taler om, hvordan han vil snyde ham og køre på ham, hvis sicilianeren kan true ham.

Og hvorfor kan han manipulere med ham? Jo, han siger selv, han er som en far for gutten. Fordi han har den faderrolle, kan han manipulere vennen.

Man skal helt sikkert ikke lægge for meget i det filmen viser. Men hvis man siger diktator-fascination plus forkvaklet forhold til faderen plus forkvaklet opfattelse af sin egen faderrolle over for den sicilianske ven plus den udtalte vilje til at manipulere modstandere psykisk - ja så får man da et slående billede af Arnold (selviscenesat eller ej).

Var der ikke noget med, at Arnolds far kørte hjemmet med preussisk, militærisk præcision og disciplin og udtalt kulde? Pudsigt, at Arnold så selv vælger at excellere i en sportsgren, der kræver preussisk viljestyrke og militærisk disciplin, og hvor konkurrencesituationen gør Arnold 100 procent kold i røven.....

Børn gentager ofte forældrenes fejl (reelle eller indbildte) på en anderledes måde.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Faktisk synes jeg slet ikke at Arnold er den mest ubehagelige i filmen, han kæfter op og har en enorm selvtillid, men faktisk synes jeg at Ken Wallers opførsel ofverfor Mike Katz er grovere. Waller er ekstremt nedladende og at han ligefrem gemmer Katz' t-shirt er en tarvelig ting.

Link to comment
Share on other sites

Waller er ekstremt nedladende og at han ligefrem gemmer Katz' t-shirt er en tarvelig ting.

Jep - og så har han ingen stil. Jeg ved ikke, om det er producenternes hensigt, men bare den måde, han ser ud på signalerer, at han er usympatisk. Han får klart skurkerollen.

I sammenligning med Arnold er hans måde at køre på modstandere dog ret simpel.

Link to comment
Share on other sites

Mike Katz ligner godt nok en frankenstein i hovedet.... men han er den mest sympatiske af hele banden. Selvom han bliver snydt af Ken Waller så klapper han alligevel og han vil også sige tillykke til Waller, selvom Waller øjensynligt ikke har noget til overs for Katz.

Det kunne selvfølgeligt også være skuespil, men jeg synes jeg kan se i Katz øjne at det er rigtige følelser (der hvor han sidder i omklædnings-rummet og hører at Waller har vundet)

Link to comment
Share on other sites

Waller er ekstremt nedladende og at han ligefrem gemmer Katz' t-shirt er en tarvelig ting.

Syntes jeg også da jeg så det, men mener lige at have læst på getbig, at den scene var optaget noget tid efter konkurrence for at skabe mere drama..

Det kunne selvfølgeligt også være skuespil, men jeg synes jeg kan se i Katz øjne at det er rigtige følelser (der hvor han sidder i omklædnings-rummet og hører at Waller har vundet)

Jeg synes nu han ser skuffet ud, da han hører Waller har vundet, men han klapper da og vil ind at ønske ham tillykke...

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

Det kunne selvfølgeligt også være skuespil, men jeg synes jeg kan se i Katz øjne at det er rigtige følelser (der hvor han sidder i omklædnings-rummet og hører at Waller har vundet)

Jeg synes nu han ser skuffet ud, da han hører Waller har vundet, men han klapper da og vil ind at ønske ham tillykke...

Jeg synes også at han ser skuffet ud, men han vil stadigt gerne sige tillykke til Waller, det synes jeg er rigtig sports-ånd ;)

Link to comment
Share on other sites

Mike Katz ligner godt nok en frankenstein i hovedet.... men han er den mest sympatiske af hele banden. Selvom han bliver snydt af Ken Waller så klapper han alligevel og han vil også sige tillykke til Waller, selvom Waller øjensynligt ikke har noget til overs for Katz.

Det kunne selvfølgeligt også være skuespil, men jeg synes jeg kan se i Katz øjne at det er rigtige følelser (der hvor han sidder i omklædnings-rummet og hører at Waller har vundet)

Helt enig. :)

Link to comment
Share on other sites

Mike Katz ligner godt nok en frankenstein i hovedet.... men han er den mest sympatiske af hele banden. Selvom han bliver snydt af Ken Waller så klapper han alligevel og han vil også sige tillykke til Waller, selvom Waller øjensynligt ikke har noget til overs for Katz.

Det kunne selvfølgeligt også være skuespil, men jeg synes jeg kan se i Katz øjne at det er rigtige følelser (der hvor han sidder i omklædnings-rummet og hører at Waller har vundet)

Helt enig. :)

Jarvig > You never cease to amaze.... hvad er det lige du er enig i :unsure: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ken Waller skulle efter sigende også være en usmagelig person, hvis man skal tro det som der er blevet skrevet om ham i BB bladene. Han skulle efter sigende være en af de få proffessionelle bodybuildere som elskede at slås. Han skulle efter sigende have banket mange folk i gulvet. Ofte uden nogen speciel god grund. Who said steroid rage :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share